Op richting bergen / steile klimmen.......... - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu Op richting bergen / steile klimmen.......... - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

Op richting bergen / steile klimmen..........

Door: Louis

Blijf op de hoogte en volg Louis

23 April 2012 | Spanje, Villafranca del Bierzo

Maandag 23 april 2012

Van Ponferrada naar Villafranca del Bierzo.

Hoi allemaal,
Ik ben net gearriveerd op mijn volgende stop. Ga eerst het verslag van het weekend weer afmaken en kom dan hier terug.

Ik ben om 4 uur wakker, uitgerust en vol goede moed. Te vroeg, val terug in slaap en wordt om 6 uur wakker van mijn telefoonwekkertje. Gebroken en ik heb ontzettend het NEUK. Ik zie het eigenlijk niet zitten om verder te gaan en wil liever blijven liggen. maar dat schiet natuurlijk niet op. Sta dan toch maar op en denk ik spring 6 hoog uit het raam. Als ik buiten kijk zie ik 1,5 meter onder me een platdak met de afvoeren van de luchtverversing. Dus het zit me niet mee. Scheren en een beetje koude douche om af te koelen. Om 6.45 uur sta ik buiten klaar voor de strijd. Bij het Hostal kon ik pas om 8 uur ontbijten en daar wil ik niet op wachten. Ik loop in de rchting die me is gewezen, maar twijfel dan toch even aan de naam van de straat die ik moet hebben. Ik vraag aan een taxichauffeur en hij zegt dat ik goed zit. Dan maar lopen en bij het eerste het beste barretje om pikzwarte koffie. In de beschrijving staat dat het één kilometers lange weg is om uit de stad te komen. Vervolgens loop je van dorp naar dorp die eigenlijk alleen door het naambord gescheiden zijn. De hele weg is uitgestorven en ik kijk op mijn horloge of het wel maandag is. (later blijkt provinciale vrije dag). ik loop kilomerets en niks open en twijfel toch aande route. Dan aan de overkant is een grote en overal fors geschapen negerin de stoep bij een barretje aan het schoonspuiten + zie ik op de bovenwoning dat een dame zich aan het opfrissen is. Ikke direct overgestoken want het is inmiddels bijna 8 uur. Gelukkig open en de koffie is klaar. Nog geen vers brood, maar dat van gisteren is nog knapperig en ik laat het bekleden met spaanse kaas. Een glaasje sap en de pappa kan er weer even tegen.

Ik steek de weg weer over, monotone lange weg van een km of 10, die ik eigenlijk liever met dichte ogen loop. Maar dat is wat gevaarljk. dan maar elke keer één oog dicht, waarbij ik moet aantekenen dat het rechtse oog eigenlijk alleen voor de leut meedoet. want daar zit niet veel feductie meer in. Was het de vorige dagen nog redelijk druk nu zie ik bijna niemand. Ik loop tegen een vierbaansweg aan die ik via een apart nieuw viaduct moet oversteken. Daarna kom ik bijna direct in een mooi natuurgebied van fruitbomen en druivenstruiken. Het lijkt het paradijs wel zo veel rust dat dit uitstraalt. Ik denk dadelijk zie ik Lieske die zegt nu heb je ver genoeg gelopen, maar ook dat mag nog niet waar zijn. Het vele groen geeft me weer wat power en ik laat de gedachte dat ik vandaag maar tot Cacabellos zal lopen varen. Zeker als ik het plaatsje inloop en het er en beetje troosteloos uitziet. Ik loop even een kerkje in waar een prachtig Madonnabeeld mij lachend aankijkt. Ik offer wat electrisch licht en kan weer verder. Ik wil nog wat drinken, want het is tegen elven, maar wordt door een man die denkt dat ik aan de weg twijfel direct doorgeleid in de goede richting. Eigenljk loopt het zo slecht nog niet en als ik op een kruising even naar mijn beschrijving kijk wordt ik ingehaald door 2 engelse koppels. Ze willen verder over de grote weg, maar ik zeg dat binnendoor volgens mijn mapje mooier is. Ze luisteren en lopen voor mij uit. Het pad en landschap stijgt en slingert door berg en dal met veel druivenstronken waar al wat groene scheuten aan komen. Ik denk bij het eerste het beste dorp een café en koffie. Er wordt ook met borden naar barretjes verwezen, maar alles is nog dicht tot begin mei zegt iemand in een dorpje. dan maar water en een zoete koek om wat suiker te blijven houden. het gebied op zich is mooi, mijn bui wat gezakt en om 12.30 uur loop ik Villafranca d. B. binnen. Het Hostal waar ik op gerekend had staat leeg en te koop. Ik sta even stil en een dame stopt, vraagt in het engels wat ik wil. Ik zoek een kamer voor één nacht en binnen 10 minuten sta ik binnen bij " Hotel San Francisco" in Villafranca del Bierzo. Een aardige hotelhouder. Er is niks te doen. Ik krijg een schone kamer en dan weer het vaste ritueel van uitpakken, douchen, bullekes wassen en een pintje met brood en rauwe spaanse ham. Frans de andere Roosendaler die onderweg is belt nog even en we praten bij hoe het hen vergaat. Daarna neem ik samen met de hotelhouder het routje voor de komende twee dagen door en vraag advies over logies. het is niet druk zegtie, maar als ik wil reserveert hij graag tevoren voor me. Dat wil ik en voor de komende twee dagen heeft hij voor mij weer een bedje gevonden.

Nou mensen ik voel me weer een stuk beter en kom zsm weer op dit net terug. Morgen is nog een makkelijke dag zegt de uitbater van het hotel, maar dan wordt het wel even op mijn deels valse tanden bijten.

groetjes
Louis

Ik ga na het Pc werk even een paar uurtje aan mijn siesta werken. Krijg eerst nog een belletje van Peter Mies, en wordt daarna tegen 20.00 uur wakker. Even opfrissen en dan naar buiten voor een potje eten. De hotelhouder heeft lachend gezegd het is overal even goed of slecht dus ik ga bij het eerste restaurantje binnen. Achter de bar staan ze een beetje verveeld te kijken. Je kunt merken dat het heel stil is met pelgrims/bezoekers. Buiten grote terrassen die eigenlijk niet in het beeld passen, maar het is hier wel hun business natuurlijk.

Verder zijn de mensen wel vriendelijk en blij even van hun plaats te kunnen. Ik krijg de kaart en kan kiezen uit vier talen, wat al aangeeft hoe het pelgrimtoerisme hier floreeert. Ik bestel een pintje en maak een keus uit het pelgrimsmenu. Vissoepke tegen de kou en een biefstukske met salade. Kwart literke wijn om alles weg te spoelen en na een zoet afsluiterke krijg ik nog koffie en een borreltje voor de kouwe voeten. Het weer nodigt niet uit om nog een rondje door het dorp te doen en ik lig om 21.30 uur op bed. Ik puzzel nog een beetje en de TV fungeeert goed als slaapmachine. De programma´s op de spaanse TV-s zijn vergelijkbaar met Nederland. Veel herhalingen en spelletjes.

Dus tot morgen maar weer

• 23 April 2012 - 12:46

Sjaak:

he louis,
    ik wens je veel succes en sterkte op je reis .
    ik lees met plezier en intresse je reisverslagen.
    heel veel sterkte en steek voor jou hier in de olvrouwekerk op de kaai ook een kaarsje aan

groet sjaak koster olv kerk op de kaai

• 23 April 2012 - 12:58

Jacqueline:

Ik wens je heel veel succes en ik zal je zekers elke keer weer volgen zoals ik al deed maar nog niets had gezegd

dikke kusssssssssss en succes Louis

Groetjes Jacqueline uut het natte en dan af en toe een zonnige epe

• 23 April 2012 - 13:48

Ad :

Louis,
    Heeft "Bierzo" iets van doen met van dat lekkere vocht............? Je kijkt er in ieder geval best vrolijk bij...........

Groeten,
    Ad

• 23 April 2012 - 18:54

Ria Appels:

Hallo Meneer Kriesels,
    Geen flauwe kul op deze leeftijd, gewoon doorgaan. Elke kilometer telt, wij blijven op afstand duimen dat er regelmatig , een zonneke en fijne slaapplaats is. Z'n lekkere pint of glaasje wijn op het einde van de dag smaakt 100 keer beter als het doel dichter bijkomt. Dus toi, toi ,toi en de twee duimen omhoog , gaan met die banaan.
    hartelijke groeten en succes
    moed houden
    groeten Ria Appels

• 23 April 2012 - 19:40

Gerrie Vd Meerendonk:

Hoi Kerel,

Wel moed blijven houden he.
    Na regen komt zonneschijn moet je maar denken. De bergen zullen ook niet eenvoudig worden, maar daar ligt wel het doel SdC en dat wil je toch bereiken.
    Dan kan je terugkijken op een prachtige prestatie en mooie herinneringen die altijd blijven bestaan en zelfs vastliggen in je reisverslagen en fotos.
    Wij leven allemaal met je mee en hopen dat je het gaat volbrengen.
    Ik kijk alweer uit naar het volgende verslag.

• 23 April 2012 - 20:34

Piet En Anneke:

Gaat goed Louis ! Druivenstokken, een lachende Madonna een prachtig kerkje.
    Duurt nog niet zo lang meer. Geniet van de reis : dat is toch de bestremming ! Wij wandelden dit weekend in Noord-Frankrijk, Prachtig platteland, heel anders dan jouw landschap en ook heel anders dan jouw onderkomens. Heb natuurlijk aan jou gedacht Ontroerend jouw steentjes bij het kruis.
    Tout couragei et la bonne confiance soit avec toi. A+

• 24 April 2012 - 08:15

Theo Maas:

Hee louis. Wat had jij rare gedachten om zomaar uit het raam te willen springen. Dat kan niet hoor want de leuke bergen komen nog. Das pas lopen met die stevige kuiten van je. Maar het gaat verder goed met je lees ik. Optijd een droogje en een natje met wat rauwe ham dan kom je er wel.
    Dus volhouden. Het eind komt steeds dichter bij. Heel veel groeten en sterkte gewenst. DOEI

• 24 April 2012 - 10:03

Joke :

goedemorgen louis even een dip ??? hoort er ook bij ! ups en downs maar je pakt het snel weer op, als de zon weer schijnt ,ze zeggen altijd de laatste loodjes wegen het zwaardst ,ook al omdat je er even uit geweest bent ,maar je gaat weer met goede moed verder .Ik vind het zowiezo een hele prestatie en ik weet zeker dat jij het haalt, vooral met de steun die je krijgt van lieske en geert ,want die lopen alletwee met je mee ,wij steken een kaarsje voor je aan ,kop op wij genieten van jouw reisverhalen ,tot ziens groetjes van ons en een dikke knuffel van mij

• 24 April 2012 - 11:36

Ad En Jeanne:

hoy kanjer ik las in je verhaal dat je even een dipje had geeft niet hoor maar op de foto.s is te zien dat je tandjes nog best goed zijn dus als het even tegen zit bijt je daar maar even op of een liedje zingen bijvoorbeeld ouwe taaie houd er de moed maar in helpt vast wel en als je slim bent hou je de raampjes maar dicht ik weet dat het niet altijd makkelijk is maar weet zeker dat je het haalt zet hem op groetjes ad en jeanne

• 24 April 2012 - 12:39

Mario En Marian:

hallo louis,

we zien dat je al weer een eindje op weg bent,
    We hopen dat het goed gaat ondanks je moeilijke dagen,
    kop op en je bent er zo het zijn mooie routes op de foto,s te zien.
    loop ze en tot snel

groetjes mario en Marian