Klimmen en nat, natter , natst.... - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu Klimmen en nat, natter , natst.... - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

Klimmen en nat, natter , natst....

Door: Louis

Blijf op de hoogte en volg Louis

25 April 2012 | Spanje, Madrid

Woensdag 25 april 2012
Van Vega de Valcarce naar O Cebreiro

Hoi allemaal,
Ben vandaag bijna uit mijn onderbroek geregend. Volgens mij is de zond
vloed opnieuw begonnen.
Ik werk gisteren even af en dan weer hier terug.

Het stormde en regende vannacht. Regelmatig wakker en de wekker nog maar op half zeven gezet. Kan toch niet in het donker de bergen in. Ben als eerste in de badkamer. Als ik van het toilet gebruik wil maken zie ik dat mijn medepelgrims alle toiletpapier hebben meegenomen. Er waren twee hele grote rollen die je soms in de Horeca ziet en nu alles weg. Dus snel even mijn eigen noodvoorraadje uit mijn rugzak geplukt. Dan een kattewasje want mijn voorgangers hebben hier en daar toch wat laten liggen,dus niet erg fris.

Aankleden, rugzak ingepakt en hop naar de koffie. Het regent nog lekker door. In de bar drie medepelgrims, ik denk dat het Walen zijn, want de ene spreekt drie woorden Vlaams. Ik neem koffie en een groot stuk cake. Dan maar naar buiten het wordt toch niet droog. Het is bijna achty uur en buiten zit een jonge pelgrim te ontbijten met een colaatje en zak chips. Net waar je zin in hebt.
De weg is de oude doorgaande weg van vroeger dus je loopt over asfalt. Ik denk er nu pas aan dat ik vergeten ben de grote plastic zak over mijn rugzak te trekken. De kleine hoes houdt het wel een tijdje maar gaat dan doorlekken. Dus bij de erste de beste gelegenhgeid even stoppen om dit te regelen. Het is niet alleen om alles beter droog te houden, maar het water dat in je rugzag opzuigt is ook gewicht wat je mee moet sjouwen.

De weg stijgt gestaag en zowel voor als achter me niemand te zien. Waar blijft al dat volk van gisteren. Je kunt bijna niet verkeerd lopen, maar als je soms iemand ziet of af en toe een gele pijl dan geeft dat toch vertrouwen en de gele tekens zijn nu bijna niet te zien door het nat op de weg. Daarbij loop ik bijna met mijn neus op de grond om zoveel mogelijk de regen uit mijn gezicht te houden. En heb daarbij de capuchon van mijn regenpak ver naar bendene getrokken. Dit houdt in dat ik goed naar bijgeluiden van auto,s, honden en koeiebellen moet luisteren wil ik geen ongewenste ontmoetingen hebben. Want aan de vlaaien op de weg te zijn passeert er regelmatig een koeike.

Na een 2 uur klimmen over asfalt moet ik links een keien pad in dat naar beneden loopt. Het water gutst naar beneden dus spiegelglad. Mijn twee stokken bewijzen weer goede diensten.
Glibberend en glijdend kom ik in het dal en het bruggetje is hoog genoeg om niet door de beek te hoeven waden.
Dan weer stijl omhoog een pad in, hier is de rotsgrond af en toe onderbroken door zandsteen wat meer griip geeft voor mijn stokken, maar hard naar boven lopen is er niet bij. Het stijgt flink, maar ik heb het idee dat ik toch wel eens stijler heb gelopen. Wil niet zegen dat ik niet regelematig stilsta om naar adem te happen. Aan de buitenkanty nat van de regen en aan de binnen kant gutst het zweet naar beneden en loopt langs een gootje waar nooit geen zon komt.

Dan eindelijk het dorpje La Faba waar een barretje is voor koffie. Er staan al meer verzopen katten binnen en ik doe net als hen en neem een beker hete chocomel met een chocokoek. Beetje opgewarmd en na 20 minuten maar weer verder, want wachten tot het droog wordt duurt te lang denk ik. Sommigen hebben hun natte bullen bij de kachel hangen maar dat lijkt me ook niet opschieten.Veelal weer fransen en duisers wat ik hoor.

Als ik buiten kom zie ik een bord O Cebreiro 4,7 km. Als het een beetje meezit ben ik binnen 1,5 uur boven.

De omgeving moet heel mooi zijn, maar het is werkelijk te nat om rond te kijken. Na een tijdje weer van het asfalt af een bergpad in. Het zou nu wat vlakker moeten worden, maar ik merk er weinig van: Wel modder en keien. Ik word ingehaald door mesnen die ook in het vorige barretje waren. Ze groeten alsof we elkaar weken niet gezien hebben. Dan zie ik in de verte de contouren van een huis en eindelijk weer asfalt en loop ik het dorp in waar ik verblijf.
Om 11.30 uur meld ik me bij Hospederia San Giraldo de Aurillac in O Cebreiro. Ik meld dat ik een kamer heb gereserveerd. Het is er erg druk en iedereen staat te dringen aan de toog. Een duitser vraagt me nog wat een kamer hier kost en ik antwoord naar waarheid dat ik werkelijk geen idee heb. De waardin schrijft me in, pakt mijn natte rugzak en brengt me naar een superkamer. Alles aanwezig voor een goed verblijf. Twee bedden dus zelfs mijn rugzak kan goed slapen vannacht.

Ik pak alles wat nat is uit en hang het overal te drogen. En dan valt mijn horloge van mijn pols. Bandje weer los gegaan. Ik doe mijn wasje, dan zelf een hete douche en dan om een pintje en wat warme soep. Ik zie de Walen van deze morgen ook al weer en die gaan ook niet verder vandaag.

Nou even rust en ik meld me zsm. Even kijken hoe ik de komende dagen verder zal gaan.

Het routje wordt ongeveer langs de volgende plaatsen:

1 O Cebreiro (ben ik nu)
2 Triacastela
3 Sarria
4 Porto Marin
5 Palas del Rei
6 Melide
7 Arzua
8 O Pedrouzo
9 Monter de Gozo
10 Santiago de C

Ik las hier en daar nog een rustdag in en heb dus nog geen exacte aankomstdatum.

Groetjes en dank voor jullie power.

En daar gaatie weer. Ik ben nog vergeten te vertellen dat je met de klim naar de Cebreiro een hoogte verschil van +/- 650 mtr moet overbruggen dus van 650 naar 1300 mtr hoogte. Voor een plattelandsjongen als ik toch wel een stuk de hemel in hoor. Als ik me afmeld op de Pc komt er een engels vrouwtje vragen of ik nog lang bezig ben. Ze zat al een hele tijd bij de open haard richting mij te kijken. Nee ik ben klaar, maar Pc gebruik kost 1 Euro per half uur. Er staat nog een dikke 20 minuten van mij op dus die schenk ik haar maar. Ik drink nog wat en vraag de dame achter de toog om een kamer op de volgende halte te reserveren, want er loopt toch best wat volk en het geeft mij een stuk rust als nijn bedje ergens gedekt staat. Binnen 10 minuten geregeld en het zou nog luxer moeten zijn dan hier. Ik vind het wel best. Dan een siesta en tegen half negen aan tafel. Het is druk in het restaurant met diverse groejes dames duits, frans en italiaans. een enkele eenling zoals ik en naast mij zo blijkt een canadees echtpaar. Diana en George uit een plaatsje waarvan ik de naam al niet meer weet. Het zijn dikke veertigers, hebben een aantal maanden vakantie gespaard omdat zij de camino altijd al wilden doen en zijn aan de Spaanse grens begonnen. Ik vertel mijn verhaal, dat ik vorig jaar in Nederland begonnen ben etc, en ze zijn impressed. Dan naar bed want het lijfje vraagt erom. Ik maak eerst alles nog even klaar voor een snel vertrek morgenochtend. Zoals Lieske me geleerd heeft kun je bij het inpakken je kleren het beste oprollen want dan kreukt het niet zo. Niet dat ik me daar zo druk om maak, maar het is en goede gewoonte geworden. Op bed denk ik nog een beetje aan de canadezen. Dan natuurlijk ook weer aan Lieske, Geert en niet te vergeten Marleen de vrouw van Cor. Ben ook weer blij dat ik tegen de canadezen mijn verhaal weer kwijt kon. Want door veel over Lieske en de anderen te praten houd ik haar levend in mijn gedachten. En dat is wat ik wil. Het valt me soms toch al op dat als er mensen bij ons binnenkomen al weinig aandacht is voor het hoekje van Lieske wat best een prominente plaats inneemt. Niet dat ik iemand iets kwalijk neem, maar ik moet daar zelf ook aandacht voor hebben als ik ergens binnenkom. Het gaat allemaal toch al zo snel. Dus neem me voor omdat ook te blijven doen. Een mooi voornemen om in slaap te vallen.

Tot morgen











  • 25 April 2012 - 13:26

    Ine :

    Hoi Louis
    Hier is het precies hetzelfde nat, natter, natst hahahaahaha
    Maar die zon komt terug en blijf genieten!
    Heel veel groetjes van mij

    xxx

  • 25 April 2012 - 13:45

    Dim En Petra:

    Hallo Louis.
    Hier de groetjes uit het regen gebied.
    Niet zo koud maar ook regen regen .
    Goed je onderbroek vast binden hoor. ha ha
    gr en uitkijken hoor.
    Dim en Petra

  • 25 April 2012 - 14:14

    Theo Maas:

    Louis,
    Wat moet een Pelgrim toch afzien. Het lijkt wel of het over de gehele wereld slecht weer is. Maar er komen betere tijden. Maar is wel jammer dat je hier door niet van de omgeving kunt genieten. Als je het maar niet in je rug krijgt door bijna met je neus over de grond te moeten lopen. Hier is het ook niet alles. Maar ze voorspellen beter weer. Heb je voor a.s maandag je boa en oranje hoed voor de koning uit de kast gehaald. Nou louis ik wens je veel sterkte en volhouden hee, al is hen soms moeilijk De groetjes

  • 25 April 2012 - 14:19

    Annie:

    Hoi Louis,

    Nou dat was geen makkelijke dag vandaag. Moeilijke weg en regen. Fijn dat je een goede kamer hebt, kun je lekker uitrusten. Geniet er maar van en weer tot je volgende verslag.
    Groetjes
    Annie

  • 25 April 2012 - 15:05

    Cees Notenboom:

    Prachtig die foto dscn 3892 welke een origineel Galicische huisje, een Palloza laat zien.
    Twee keer jammer dat het weer zo slecht donker en regenachtig is.
    Maar houd moed en de blik omhoog, nog een paar dagen en het zit er op.
    Wat een mooie namen van dorpjes en plaatsjes waar je de komende dagen door een loopt.
    Das nogal wat anders dan kruisland,wouw,huijbergen en de pin.
    Veel succes.

  • 25 April 2012 - 15:09

    Marian V Amelsvoort:

    Hoi Louis, Toch nog even een reactie voor we op vakantie gaan. Het is wel afzien als ik dit zo lees. Hopelijk word het toch nog wat beter voor jou. Zou prettig zijn als je de laatste kilometers in wat mooi weer zou kunnen lopen, in ieder geval zonder regen. Dit is mijn laatste reactie. Als wij terug zijn begin juli ben jij al lang ook weer terug maar ga dan toch nog alle verslagen lezen. Nog heel veel succes. Groetjes van Wim en Marianne

  • 25 April 2012 - 15:11

    Gerrie Vd Meerendonk:

    Hoi Louis,
    Jammer dat het weer zo slecht is. Ik denk dat je anders toch wel meer had kunnen genieten van de omgeving. oor die natte omstandigheden is dat natuurlijk niet zo bekoorlijk.
    Ook leuk om te zien hoe je uiteindelijk in SdC probeert te komen, dat is nu goed terug te vinden op het kaartje.
    Succes maar weer met je volgende etappe.

  • 25 April 2012 - 17:28

    Marion En Ger:

    Hoi Louis,
    Met veel respect en interesse lezen wij jouw reisverslagen. Wij vinden het knap dat je toch de moed hebt kunnen vinden om het laatste stuk alsnog te volbrengen. Wij wensen je vanuit een regelmatig nat Roosendaal heel veel verder wandelplezier en wij hopen van harte dat de weergoden vanaf nu jou en je medegangers mee zullen zitten.
    Groetjes, Marion en Ger

  • 26 April 2012 - 07:57

    Piet En Anny:

    We zijn weer even terug uit Zeeland en hebben met belangstelling jouw verslagen weer gelezen.Heel jammer van het slechte weer.In Zeeland viel het niet echt tegen,wel veel wind.
    Hopenlijk wordt het weer beter voor jouw,zodat je van de omgeving kut genieten.
    Heel veel groetjes van ons

  • 26 April 2012 - 14:18

    Ria Appels:

    Zon en regen een mens komt het overal ter wereld tegen......maar die regen maakt het echt tot een pelgrimstocht. De voldoening komt dichter en dichter bij....blijven stappen, tempo aanpassen en wachten tot dat zonneke te voorschijn komt. Terrasje erbij en het gele vocht met een witte kraag smaakt dan oh, oh zo heerlijk. Dus doorgaan Mhr Kriesels wij duimen voor de zon achter die dikke wolken, dat ze gauw te voorschijn komt.

    groeten Ria

  • 26 April 2012 - 21:05

    Marjolijn Hellemons:

    Hoi Louis, dapper hoor dat je die hele etappe in de regen volbracht hebt, ik klaag al als ik van de voordeur naar de auto moet lopen in de regen ..:=)) ik hoop dat je nog wat zon krijgt, dan ziet de wereld er toch iets anders uit. Houd vol en blijf vooral je mooie verslagen schrijven, groetjes, Marjolijn Hellemons

  • 27 April 2012 - 16:03

    Nadia:-\:

    hoi Louise,
    Jammer van het slechte weer,ik geniet nog elke dag van jou reisverslagen.
    Ga zo door Louise.

    veel Groetjes van NADIA;-}


  • 28 April 2012 - 05:06

    Cor:

    Hoi Louis.
    Mijn reactie heb ik per ongeluk onder het vorige verslag gezet. Kijk maar.
    Groetjes, Cor

  • 28 April 2012 - 09:38

    Jan En Liesbeth:

    Dag Louis

    we blijven je volgen en aan je denken
    veel succes en beter weer gewenst

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louis

Hallo allemaal, Welkom op mijn site. Hierin komt de info die ik onderweg naar Santiago de Compostela regelmatig zal bijwerken. Ik hoop hiermee mijn familie, vrienden en bekenden op de hoogte houden van de wetenswaardigheden.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 641
Totaal aantal bezoekers 360208

Voorgaande reizen:

07 April 2024 - 11 April 2024

18 Stedentripje Londen

07 September 2023 - 12 September 2023

17 Verona stedentrip

05 Mei 2023 - 27 Mei 2023

16 Zuid Spanje en wat zwerven

22 November 2022 - 26 November 2022

15 France et Nice, la vie en rose......

06 Mei 2022 - 30 Mei 2022

14 Spanje El Norte en wat zwerven...

10 Februari 2022 - 10 Maart 2022

13 Langs wat Spaanse steden....

23 September 2021 - 31 Oktober 2021

12 Wandelen van Porto naar Santiago de Compostela

15 Juli 2021 - 02 Augustus 2021

11 Frankrijk op herhaling juli 2021

08 Oktober 2019 - 23 Oktober 2019

10 Spanje, stedentrip herfst 2019

02 September 2019 - 06 September 2019

9 Even de zinnen verzetten in Frankrijk.......

06 Mei 2019 - 28 Mei 2019

8 Van Porto tot Napels

30 April 2018 - 30 Mei 2018

7 blik op Frankrijk en Spanje Mei 2018

22 Oktober 2017 - 10 November 2017

6 Door Frankrijk met de auto langs gebaande paden.

04 Mei 2017 - 25 Mei 2017

5 Spanje van Madrid naar Alicante mei 2017

25 September 2016 - 30 Oktober 2016

4 Wat zwerven in Noord Spanje sept. 2016

06 September 2015 - 31 Oktober 2015

3 We gaan weer naar Santiago de Compostela

09 September 2012 - 17 September 2012

2 reis naar Rusland m/n Moskou en St Petersburg

11 April 2011 - 17 Augustus 2011

1 Te voet naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: