De tweede dag in Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Louis - WaarBenJij.nu De tweede dag in Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Louis - WaarBenJij.nu

De tweede dag in Moskou

Door: Louis Kriesels

Blijf op de hoogte en volg Louis

12 September 2012 | Rusland, Moskou

Woensdag 12 september 2012,
2e dag verblijf in Moskou.

Ik ben vroeg uit bed en niet erg uitgerust. Kom op ouwe zak, scheren, douchen, ontbijten en naar buiten. Als ik de ontbijtzaal inloop valt me op hoe vriendelijk het personeel hier is. Je wordt met een smile in foutloos Engels aangesproken, ze vragen naar je welzijn en waar je graag wil zitten. Kan sommige Horeca in ons mooie landje nog wel wat van leren. Ik doe me tegoed aan van alles en ontdek dat ze hier ook weer dat zurige brood hebben. Lekker hoor.

Dan naar buiten, de zon schijnt en ik twijfel even of ik weer ga lopen. Maar dat kost toch te veel tijd, dus naar de metro. Ik hoef niet over te stappen omdat ik aan de oudste metrolijn zit en ben binnen 20 minuten terug bij het Rode Plein. Ik sta dan ook om kwart over tien bij één van de kassa’s van het Kremlin. Je kunt kiezen uit diverse mogelijkheden wat je wilt bezichtigen. 1e Alleen entree Kremlin, 2e of met alle kerken er bij en 3e ook als je de wapenkamer wil bezoeken waar o.a. de juwelen liggen van een aantal tsaren. Dit laatste boeit me niet dus ik ga voor optie twee. Ik heb even een discussie met de kassadame die me niet begrijpt of wil begrijpen en me alleen het duurste kaartje wil verkopen. Ook als ik op de prijslijst bij de kassa aanwijs welke optie ik wil zegt ze dat dat niet kan. Ik ben de tijd allang voorbij dat ik me laat intimideren dus neem afscheid en ga naar de volgende kassa. Hier geen enkel probleem en ik krijg het kaartje dat ik wens. Onder het voorbij van de eerste kassa gaan steek ik mijn kaartje nog even omhoog, maar zij heeft het vermogen om dwars door mij heen kijken.

Ik sukkel op mijn gemakje naar de ingang van het Kremlin. Hier wel wat meer politie en bij de entree de nodige beveiligingsmaatregelen. Het is nog niet erg druk, ik ben duidelijk de groepen chinezen, japanners en fransen etc. voor. Ik vind het niet zo erg, want de chinezen willen altijd voordringen en de fransen zijn constant en luidruchtig met elkaar in discussie wat er allemaal niet deugd in het land wat ze bezoeken. Soms tot op het irritante af. Het is geweldig zonnig weer en er heerst rust in het Kremlin. Ik bezoek alle kathedralen gebouwd v/a de vroege middeleeuwen en sta versteld van de rijk versierde interieurs. Prachtige iconostases en fresco’s en hoe dit alles bewaard is gebleven. Ook de buitenzijden met prachtige “ui” vormige en gouden koepels zijn indrukwekkend. Precies zoals je het altijd op de TV ziet. Je kunt ook de klokkentoren van Iwan de Grote nog beklimmen maar dan moet je bij een groepje aansluiten en daar heb ik geen zin in. Dus naar het tsarenkanon wat nooit een schot gelost geeft en de grote klok waar bij een grote brand een stuk is afgebroken door het bluswater wat tot te snelle afkoeling leidde. Ik loop wat door het park en daar is men bezig om irrigatie aan te leggen. Een hoop werkvolk met daarbij ook vrouwen met de zo karakteristieke hoofddoek die ik me herinner van beelden uit de communistische tijd. Ze willen niet op de foto dus respecteer ik dat. Het is ondertussen aardig druk geworden en ik heb eigenlijk wel gezien wat ik wou. Ook in het Kremlin weer rust en niet het gevoel dat men op je let. En waar je niet binnen mag staan gewoon beveiligers.

Ik ga naar buiten en kijk nog even naar de “wisseling van de wacht” bij het graf onbekende soldaat. Weer volop toeristen die elkaar in de weg staan met hun digitale camera’s. Het is ondertussen etenstijd en ik besluit terug te lopen naar het warenhuis “GUM’ waar ik gisteren met mijn gids ben geweest. Ik word meteen herkend door het personeel en wijs maar aan wat ik wil hebben, want de Engelse taal is niet hun sterkste kant. Weer wat kleine broodjes een pint en een koffieke en de tank zit weer vol.

Ik loop terug het Rode plein op, men is nog bezig om de tribune af te breken dus weg mooie foto’s. Dus dan maar richting mausoleum van Lenin, niemand te zien, raar want normaal staan hier lange rijen. Ik vraag aan een bewaker en die zegt dat het gesloten is wegens restauratie. Nou pech dan maar. Wat nu?, ik zie dat het ondertussen al half vier is. Geen tijd meer voor de artiestenwijk. Ik moet op tijd terug zijn, want mijn gids voor de folkloreshow komt me om 18.00 uur ophalen en ik wil me nog verkleden. Nou ja, ik heb het eigenlijk ook wel gezien en ik sukkel naar het metrostation. Binnen een half uurtje zit ik weer op mijn hotelkamertje.

Op mijn gemakje opfrissen, ander kloffie aan en wat drinken in de hall. Tegen zessen naar de balie en Natalia zit al te wachten. Ze vraagt wat ik die dag allemaal ondernomen heb en knikt goedkeurend (gelukkig). Zij is al een paar dagen op stap met vier Spaanstalige Mexicanen die vanavond ook mee gaan naar de show. Dit gezelschapje sluit al snel aan en we gaan richting metro. Het is spertijd dus zwart van het volk in de metro. Tatjana houdt ons goed in de gaten, maakt nog even een tussen stop bij een mooi metrostation en binnen een kwartiertje lopen we de metro weer uit. Het theater maakt onderdeel uit van het Cosmos hotel (2400 kamers), dus alle nationaliteiten kwetteren er in de centrale hall lustig op los. Tatjana loopt even mee naar de kassa om mijn kaartje mee te regelen. Fluitje van een cent. Creditkaartje doet weer dienst en ik krijg mijn ticket. Tatjana zegt dat ze weg gaat, maar dat we met een gerust hart de metro terug kunnen nemen. De Mexicanen willen een taxi, maar ik ga straks terug zoals ik gekomen ben.

Ik praat wat met de Mexicano’s. Allemaal zestig plussers, maar nog werkend actief. Eén man werkt bij een Mexicaanse oliemaatschappij is zevenenzestig en weet nog niet wanneer hij met pensioen kan. Dus mijn vrienden die bij Shell gewerkt hebben mogen zeker niet klagen. We gaan de zaal in, het is niet uitverkocht en we hebben goede plaatsen. De show “Kostroma’ aangekondigd als Russian Dance Miracle” begint, het is een dansende reis door de geschiedenis van Rusland. Veel dansers met een topconditie, kleurige kostuums en muziek. Regelmatige kostuumwisselingen, acrobatische toeren en men doet erg zijn best. Veel van hetzelfde dus op een gegeven moment heb je het eigenlijk wel gezien. Wij blijven uit beleefdheid zitten, maar onze Chinese medemensen staan ongegeneerd op en verlaten al pratende en zwaaiende met hun mobiele telefoon camera’s de zaal. Als de voorstelling is afgelopen twijfel ik even om nog wat te drinken, maar besluit om maar meteen de metro terug te nemen. Na een half uurtje zit ik aan de pint in mijn eigen hotel. Even later komen de Mexicanen binnen. Het is nog niet zo erg laat, de keuken nog open en ik bestel nog wat te eten. Een kop (Russische?) tomatensoep en blini’s met wilde gerookte zalm. Een smakelijk potje. Als ik de bodem van mijn tweede glas zie, zoek ik mijn kamer op. Ik hoef morgen pas om 12.00 uur de kamer uit, dus tijd zat. Wel kijk ik al mijn reisdocumenten die ik morgen nodig heb nog even na. Dan puzzel ik nog een beetje en zoete gedachten aan Lieske wiegen me in slaap.

• 20 Oktober 2012 - 19:44

Marian En Wim V Amelsvoort:

Hoi Louis,
    Leuk om jouw verslagen weer te lezen. Wist niet dat je zo'n goede verslaggever bent maar ik heb jou alleen maar meegemaakt op kantoor en dat is toch wel wat anders, alhoewel je wel een goede prater was en dan bedoel ik niet praatjesmaker. Heel veel succes en een hele fijne reis en we kijken uit naar je volgende reisverslag.
    Groetjes, Marian en Wim

• 20 Oktober 2012 - 21:56

Piet Alders:

gaat je goed.

piet

• 20 Oktober 2012 - 22:18

Chiel En Josefien:

Hallo Louis,

Wat fijn dat je weer een ander doel gevonden heb.
    T reisverhaal is weer net zo boeiend geschreven als Santiago de Compostella, je bent t dus nog niet verleerd.
    Kijk al weer uit naar t volgende verslag. Veel plezier.

Lieve groet Chiel en Josefien

• 20 Oktober 2012 - 22:40

Joop En Heidi :

Hallo Louis.
    Ik ben ook weer aangehaakt en ga genieten van je verslagen.
    Groetjes en wandelse.
    Joop

• 28 December 2014 - 13:02

Hilda:

hallo
    Ik heb met interesse je verslag gelezen, mooi
    Over drie weken vertrek ik ook naar Moskou voor een cittytrip
    Heb jij misschien nog tips voor mij, wat ik zeker moet gaan doen/zien?
    Of andere tips
    En mag ik overal fotograferen?bv in het Kremlin enz enz
    Ik hoop op een reactie van jou
    Groetjes Hilda
    Hildabooy@hotmail.com

Verslag uit: Rusland, Moskou

2 reis naar Rusland m/n Moskou en St Petersburg

De wens om naar Rusland en vooral Moskou en St. Petersburg te gaan had ik al toen Lieske er nog was. Lieske was echter niet zo gecharmeerd van dit land en wilde nooit mee. Zij wou altijd graag naar Zuid Afrika en dat sprak mij weer niet aan. We gunden elkaar om die landen dan maar alleen te gaan bezoeken, maar zo groot was de drang nu ook weer niet, dus is het er nooit van gekomen.
Omdat ik na mijn wandeling naar Santiago de Compostela geen direct doel c.q. uitdaging meer had besloot ik na een contact met goede kennissen die Rusland ook bezocht hadden om toch mijn wens richting Moskou en St. Petersburg maar te vervullen in de wetenschap dat Lieske me dit graag gunde.
Van bovengenoemde kennissen kreeg ik het adres van een klein reisbureau “Blini” genaamd die gespecialiseerd zijn in reizen naar Oost Europa. De contacten verliepen vlot en binnen de kortste keren had ik mijn reisje geregeld. “Blini” zorgde voor de boekingen van het vervoer, transfers, hotels, gidsen en de “uitnodiging van Intourist” vanuit Rusland die ik nodig had om mijn visum naar Rusland te verkrijgen.
Mijn visum wilde ik zelf regelen omdat ik mijn paspoort dan maar vijf dagen kwijt zou zijn en anders duurt dit toch wel enkele weken. Vwb kosten totaal (€. 75,00) hoef je dit niet te doen, ik denk zelfs dat het goedkoper is om het te laten doen, want je moet wel twee keer op en neer naar de Russische ambassade in Den Haag. Plus parkeergeld, koffietje/broodje onderweg etc. maar je hebt alles zelf in de hand en als je meteen zorgt om alle gewenste formulieren (o.a. pasfoto, uitnodiging, aanvraag formulier en verklaring ziektekostenverzekering) mee te nemen is het een fluitje van een cent. Wel altijd druk bij de ambassade dus informeer je goed (een formulier niet bij dan kun je echt onverrichter zake terug) en wees op tijd.
Omdat ik geen echt grote wensen had wat ik allemaal wilde zien, in Moskou alleen Rode plein, Kremlin en “Café Poesjkin” wat voorkomt in een liedje “Nathalie” van Gilbert Becaud en waar Lieske en ik goede herinneringen aan hebben. In St. Petersburg stond eigenlijk alleen een bezoek aan de uitgebreide kunstverzameling in “De Hermitage” op het programma. Veel meer wist ik eigenlijk niet van St. Petersburg. Dus inlezen en tips verzamelen. Om de eerste dag toch een goede indruk te krijgen reserveerde ik via “Blini” in beide steden voor een aantal uren een Nederlands sprekende gids. Buiten de diverse bezienswaardigheden was ik ook zeer benieuwd naar de Russische keuken omdat daar de berichten nogal verschillend over waren. We hebben ooit eens in Antwerpen in een Russisch restaurant gegeten wat geen onverdeeld succes was.
Dus afwachten en nieuwsgierig zijn......