Rustdag in Burguette - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu Rustdag in Burguette - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

Rustdag in Burguette

Door: Louis Kriesels

Blijf op de hoogte en volg Louis

10 September 2015 | Spanje, Roncesvalles

Donderdag 10 september.
Hoi folks, ik begin maar weer met een bedankje voor jullie reacties. Ik schrik natuurlijk wel van het mailtje van Mark vwb zijn ziekte. Ik denk nog regelmatig aan hem als ik dat bewuste bankje in Essen voorbij rijd. Ik zal voor hem en nog meer mensen in mijn omgeving die het nodige achter de kiezen hebben of nog meemaken om de nodige kracht bidden en waar mogelijk ook een kaarsje voor hen branden.
Ik heb vandaag wel een rustdag om me een beetje voor te breiden op het echte werk, maar dat wil niet zeggen dat ik niks wil doen. Wel,heb ik vandaag uitgeslapen tot 7.15 uur. Mijn raam kijkt uit op de weg waar de pelgrims langskomen en het was toch nog aardig druk. Alle leeftijden en ieder een eigen tempo. Vannacht wel aardig geslapen en even wakker van kramp in de beentjes, sulfiet van de rode wijn ??. Maar het ging ook weer over dus zal het zo een vaart niet lopen. Terwijl Lieske van boven toekijkt neem ik een douche en ga dan ontbijten. De hotelhouder loopt ook nu weer rond in de bediening. Het heeft wat geregend, maar als ik buiten kom schijnt de zon, dus wandel ik op mijn gemakje naar Roncevalles om daar mijn pelgrimsstempel in de Credential te laten zetten. Ik kom veel mensen tegen die een beetje raar kijken omdat ik natuurlijk tegengesteld loop. Maar de meesten zeggen bon camino of goedemorgen in alle talen.
Het is een dikke twee kilometer, en nu zie ik waar ik in 2011 in regen en duisternis liep. Zo tegen tienen loop ik Roncesvalles binnen. Het is uitgestorven als de pelgrims vertrokken zijn, wel komen de eerste bejaarden met hun mobile home aangereden voor een sightseeing. Ik denk dat het aantal echte inwoners op twee handen te tellen zijn. Wel veel dagjesmensen die de stilte komen proeven en natuurlijk de nodige Horecabedrijven die iedereen van een natje en een droogje voorzien. Ik schiet een paar foto's en zie dat de datum weer niet klopt. Ik heb nl een tweedehands pentacje gekocht omdat het fototoestel van Lieske weer mankementen begon te vertonen en me bij de laatste reparatie was verteld dat men er verder niks aan kon doen. Dus ander toestel en op batterijen, want je sleept je een bult met al die oplaadbare elektronica. Nu dus ook voor mijn IPadje. Plus en kabeltje om foto's te kunnen uploaden, wat duurder was dan de camera zelf. Alles voor het goede doel zullen we maar zeggen. Ik merk ook dat als ik wat snel typ het IPadje zelf al een woord aanvult wat soms geheel uit de toon slaat. Ik zal proberen er een beetje op te letten anders denken jullie dat ik al heel snel seniel wordt. Ik heb na het middageten mijn siësta gehouden en toen mijn rugzakje weer opnieuw ingepakt. Ik had teveel gewicht onderin zitten wat niet prettig zit en je rug naar achteren trekt. Ik zal nog wel een paar dagen zitten pielen tot alles weer op de automatische piloot gaat. Ik heb ook mijn stok al een keer laten staan bij de hotelbalie. En die kan ik echt niet missen dus koppie erbij proberen te houden tot alles weer geprogrammeerd zit.
Het temperatuur is momenteel niet slecht, soms zon en dan weer een enkel regenbuitje. Ik hoop dat ik morgen met droog weer kan beginnen om te kijken hoe het gaat.
Nou etenstijd dus hasta luego. En weer terug na een voedzaam maaltje. Soep van snijbonen met spekjes. Stoofpotje van lam en en schaaltje custard. Wijn en brood zoveel je wil. Koffieke achterop en ik vraag de waard om de rekening op te maken.
Ik wil morgen om 7.00 uur gaan lopen en dan slaapt hij nog. Ontbijten zal ik onderweg moeten versieren, maar ik kan wel wat hebben. Ik reken af en maak een compliment over het daadwerkelijk mooie dorp en het hotel. De waard zegt dat Hemmingway hier geslapen heeft en wel in kamer 23 die ik ook mogen genieten heb. Het zal wel waar zijn. Het was in ieder geval een rustig verblijf en ik heb alleen in spiegel maar een spook gezien. Nou folks dit was het voor vandaag, morgen zien we weer wel.

• 10 September 2015 - 18:02

Janvanloon:

dag louis rust maar goed uit want je hebt inmiddels meer gewicht mee te dragen
    [lees tapas eten] veel succes morgen g.r. jan en ine

• 10 September 2015 - 18:12

Ton:

Mooie verslagen louis. Leuk om te lezen wat je allemaal ziet en meemaakt. Zorg dat het gewicht op peil blijft. Corrie en Ton.

• 10 September 2015 - 19:49

Pter En Elly Mies :

We hebben weer je verslag gevolgd , mooi sterkte morgen, Gr. Peter en Elly

• 10 September 2015 - 22:01

Jeanne En Gé Nollen:

Hé Louis,
    Je verslag weer vol belangstelling gelezen. Het doet ons goed op deze manier op de hoogte te blijven. Hou je taai Louis, ondanks kleine mankementjes. Rustig aan doen en wensen je weer alle goeds toe bij de volgende af te leggen kilometers. Groeten van Jeanne en Gé

• 11 September 2015 - 19:16

Michel Potters :

ja louis ik volg je altijd een paar jaar terug ook ik wil zelf ook een keer lopen maar ik weet niet waneer