De eerste fikse hindernis................ - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu De eerste fikse hindernis................ - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

De eerste fikse hindernis................

Door: Louis Kriesels

Blijf op de hoogte en volg Louis

14 September 2015 | Spanje, Puente la Reina

Maandag 14 september 5e wandeldag.
Allereerst allemaal weer bedankt voor de goede reacties. Steeds meer mensen gaan reageren omdat ze weten dat ik weer "op pad" ben en dat doet de burger goed.
Gisteravond bij het diner had de Zwitser het weerbericht opgevraagd. Het voorspelde weinig goeds, terwijl het vandaag een pittige dag dreigde te worden omdat we de "puerto del Perdon" over moesten met zowel fikse klim als gevaarlijke afdaling. Stik steil en volop rolkeien door erosie.
Net op bed gaat er om de twee minuten een hond blaffen ik denk als voorbode voor het hondenweer. Ik roep een paar keer koest, maar hij hoort me niet. Val toch in slaap en wordt half in de nacht wakker omdat het luik van mijn slaapzaaltje staat te klapperen. Naar goed Spaanse gewoonte is het haakje verdwenen en oogt het allemaal een stuk authentieker natuurlijk.
De regen gutst naar beneden en sust me in slaap. Tegen zessen uitgerust uit bed, ik hoor wel water lopen, maar dat blijkt van het toilet te zijn in de badkamer naast mij. Er is al volop beweging bij de andere pelegrinos.
Ik pak alvast alles in op mijn toiletspullen na omdat ik me toch minimaal een klets water door mijn gezicht wil gooien. En de deels valse tanden ook even wil reinigen.
Maar het is topdrukte bij de badkamer dus ik laat ze maar lekker voorgaan. Als ik even niks meer hoor staat de deur open en mag ik er in. Niet om aan te zien en vies. Veel mensen denken na mij de zondvloed terwijl we daar toch geen beste herinneringen aan hebben. Ik doe mijn ding en dan naar het ontbijt. Heerlijk rustig de meesten al weg. Koffie, toast en koek en ik koop nog een banaan en koek voor onderweg. Men vult mijn flesjes water bij en ik houd mijn tweede stok alvast paraat omdat ik weet wat er straks op me afkomt. Het is buiten heerlijk koel EN droog, wel waait het, maandag doet het daar meestal. Om 7.45 uur loop ik hart dorpje uit, nog door enkele late Fransozen uitgezwaaid.
Toch een beetje spanning in mijn lijf, niet zozeer voor de klim maar wel voor die afdaling. In uiterst geval wordt het een alternatieve weg of en taxi pakken daarboven als ik het echt niet vertrouw. Waarschijnlijk doordat ik zo vroeg ben en uitgerust gaat de klim als een fluitje van een cent. We gaan wel 200 meter de hoogte in, maar op het laatste stukje na is het niet zo steil.
Om 8.30 uur sta ik bovenop de puerto del perdon. (Kijk eens op Google) daar kunnen mijn foto's niet tegenop. Ik krijg het weer even te kwaad, zeker als ik zie dat de twee stoelen die er de vorige keer stonden nu verruild zijn voor een mini zitje. Je hebt hier bovenop een geweldig uitzicht en ik weet hoe Lieske hier ook van genoten zou hebben.
Buiten mij en een verkoopwagen met een dame als uitbaatster is er niemand. Ondanks het vroege uur is de zaak al open. Dus koffie en een praatje. Dat lucht weer een beetje op. In mijn beste Spaans vertel ik over 2011 dat ik hier langs kwam en de reden waarom. Als ik vraag naar de man die toen de verkoop deed begrijp ik dat de vrouwen nu an zet zijn en we moeten weer lachen. Ze zegt ook dat het nog kalm, daar van geniet,maar vanaf een uur of elf komen de toeristenbussen met horden naar boven en is het gedaan met de rust.
Ik zal toch ook weer naar beneden moeten, dus zeg tegen de dame "suerte", is sterkte of geluk en krijg dezelfde wens terug als "misimo". Ik schiet nog een paar foto's en maak op haar verzoek nog een foto van Spaans meisje wat ondertussen ook boven aan gekomen is.
De eerste trapleuning naar beneden herken ik nog wel, maar dan
komt het deel wat al vrij steil is. Met mijn beide toeverlaten in hout en alluminium houden me op het rechte pad. Ik ga Naar beneden als een bejaarde met faalangst, maar niemand voor of achter me geeft me moed. Dan een volgens mijn nieuw aangelegd deel waar ze een soort traptreden hebben gemaakt, wat maakt dat je elke even een vlak sikje hebt om dertig te strekken. Samen met mijn stokken en doucement, gaat het heel goed. Als in even later terug omhoog kijk zie ik al snel een verval van een 30 meter. Dus keep on going Louis.
Ik haal het Engelse meisje van gisteren in, zij staat foto's te maken van blommekes. Ik kan me niet herinneren dat zij gisteren ook aande maaltijd zat. Ze groet vriendelijk en ik strompel haar voorbij. Ik kan me nog herinneren dat de vorige keer het laatste stuk echt slecht was met grote rolkeien etc, maar nu niets van dit alles. Niet dat het soepel gaat, maar ik klaag niet en daarbuiten is de aarde nog net nat genoeg om me wat steun te geven met de voetafdrukken van diegenen die mij zijn voorgegaan.
Vrij onverwacht sta ik op een redelijk begaanbaar pad en stop even om terug omhoog te kijken. Vreemd dat ik even geleden nog daar boven stond en zelfs dit pad niet zag liggen.
Ik houd beide stokken nog even in de aanslag en merk dat ik op deze manier zelfs aan een beetje nordick walking kan doen.
Ook loop ik wat stabieler, wel ga ik mijn blaartje weer wat voelen, mogelijk dat de spanning daarnet me even heeft afgeleid.
Om 10.45 uur wandel ik het volgende dorpje in en tijd voor koffie.
Ik wil mijn koek opeten, maar zie dat de banaan al op het punt staat om weg te lopen zo gaar is hij.dus vanwege de suikers eerst die maar soldaat gemaakt. Jasje uit, vastbinden en weer verder. In het volgende dorp nikste krijgen, dus door. Het schiet al lekker op en het weer blijft prima. Ik nem nog even pauze voor kiezen ander dorp inloop en drink mijn ene fles water leeg. Het moet al gek gaan wil ik niks meer tegenkomen. Het Engelse meisje loopt mij weer voorbij. Typisch Brits, 1.90 mrt lang en en brilleke uit 1980 maar wel heel vriendelijk.
Als ik het volgende dorp in loop, een klein zelfgemaakt kraampje, meteen bordje "cold drinks" erachter een meisje van een jaar of twaalf. Ze wenst me "buren camino" teschattig om door te lopen. Ik vraag om water, maar ze heeft alleen koude door haar moeder gemaakte citroenlimonade, En wie ben ik dan om te weigeren.
Kosten "free gift". Ik vraag of ze vakantie heeft. Morgen moet het weer naar school. Ook haar wens ik suerte en dan weer verder.
De oude fransozen sukkelen mij weer voorbij. We zijn bijna op de eindbestemming voor vandaag, want ook zij doen het rustig aan.
Zodra ik puente la Reina inloop zie ik pas dat het heel anders is dan ik dacht. Dit is het dorp waar ik vorige keer de stierenfeesten heb meegemaakt. Ik zat toen wel in een hotel midden in het dorp. Ik meld me aan de balie van hotel Jakue, zijn hebben daarnaast ook een pelgrimsopvang, maar inheb nuen gewone kamer. Inkomen 10 minuten wachten tot de kamer klaar is, maar om 1 uur sta ik onder de douche.
Wasje gedaan en dan naar mijn blaartje kijken. Ik schrik hoe het er uit ziet. Het lijkt wel of er een knoert van een blaar naast zit.
Ogen dicht en Compeed er af trekken. Dan blikt het volgens mij allemaal mee te vallen, het ziet er rustig uit. Ik besluit even te wachten met opnieuw afplakken en morgenochtend de zaak weer te isoleren. Dan naar de bar om een pint. De mails en route vier dinsdag bekeken. Ik voel me redelijk goed en probeer morgen weer wat meer km te maken. Als ik er 21 doe zit ik weer aardig op schema. Ik Google even naar en slaapplek, maar laat de reservering over aan de baliedame van dit hotel. Het is gewoon druk, want de hotels in het centrum morgen zitten al vol. Dan maar naar de buitenkant. Vastleggen en siësta.
Net wakker belt Ad Vos met goei nieuws. We praten even bij en dan naar beneden, bar, verslagje en eten.
Vanaf 19.00 uur gaat het restaurant open. Ik zie veel mensen van gisteren uit de pelgrimsopvang. Ook nu allemaal weer op de slaapzaal. Ik heb toch wel respect voor deze over het algemeen allemaal ouderen die echt vanuit hun rugzak leven.
Ik heb zelf meer behoefte aan de privacy van een eigen kamer.
Het diner is in buffetvorm, dus laat ik de meute maar even hun gang gaan tot de meesten aan tafel zitten.
Alles wordt elke keer goed aangevuld. 4 gangen en drinken a
volonte. De meesten gaan na het eten naar bed. Ik neem nog een koffieke en schrijf wat. Ook Herman heeft nog een mailtje gestuurd om elkaar onderweg nog even te ontmoeten. Ben aan het kijken of ik dat in kan lussen. Maar dat zien jullie weer wel terug in deze nieuwsbrief.
Ik zoek zodadelijk toch mijn bedje op.




  • 14 September 2015 - 21:01

    Janvanloon:

    heb je toch wel in het spaans naar de honden geroepen?
    groetjes jan en ine

  • 14 September 2015 - 21:05

    Chiel En Josefien :

    Jee Louis,
    Wat een spannende etappe vandaag.
    Ik denk dat je vannacht wel lekker zult slapen. Een goeie nacht gewenst alvast.

    We genieten volop van je verhalen.

    Groetjes Chiel en Josefien

  • 14 September 2015 - 22:16

    Annie:

    Petje af Louis voor al dat stijgen en weer glibberen naar beneden.
    Blijf wel voorzichtig.

    groetjes weer


  • 14 September 2015 - 22:29

    Peter En Elly :

    Jeetje Louis , wat een spanning , wees voorzichtig en hou je haaks, Gr. P en Elly

  • 14 September 2015 - 22:57

    Theo Maas:

    wat een dag. Maar het gaat prima. Petje af hoor. Hoeveel kilometer moet je nog. best veel denk ik want er zit nog maar een goeie week op. Het is heel erg knap van jou dat je dat allemaal in je eentje kan. Maar komt denk ik omdat er een goed engeltje op jou schouder mee kijkt. Nou Louis nog heel veel wandel plezier en geniet er van en hopelijk gaat alles goed komen.
    DE GROETJES VAN ONS

  • 15 September 2015 - 17:52

    Michel :

    mooi hoor louis ik ge niet van je verslag

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louis

Hallo allemaal, Welkom op mijn site. Hierin komt de info die ik onderweg naar Santiago de Compostela regelmatig zal bijwerken. Ik hoop hiermee mijn familie, vrienden en bekenden op de hoogte houden van de wetenswaardigheden.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 359185

Voorgaande reizen:

07 April 2024 - 11 April 2024

18 Stedentripje Londen

07 September 2023 - 12 September 2023

17 Verona stedentrip

05 Mei 2023 - 27 Mei 2023

16 Zuid Spanje en wat zwerven

22 November 2022 - 26 November 2022

15 France et Nice, la vie en rose......

06 Mei 2022 - 30 Mei 2022

14 Spanje El Norte en wat zwerven...

10 Februari 2022 - 10 Maart 2022

13 Langs wat Spaanse steden....

23 September 2021 - 31 Oktober 2021

12 Wandelen van Porto naar Santiago de Compostela

15 Juli 2021 - 02 Augustus 2021

11 Frankrijk op herhaling juli 2021

08 Oktober 2019 - 23 Oktober 2019

10 Spanje, stedentrip herfst 2019

02 September 2019 - 06 September 2019

9 Even de zinnen verzetten in Frankrijk.......

06 Mei 2019 - 28 Mei 2019

8 Van Porto tot Napels

30 April 2018 - 30 Mei 2018

7 blik op Frankrijk en Spanje Mei 2018

22 Oktober 2017 - 10 November 2017

6 Door Frankrijk met de auto langs gebaande paden.

04 Mei 2017 - 25 Mei 2017

5 Spanje van Madrid naar Alicante mei 2017

25 September 2016 - 30 Oktober 2016

4 Wat zwerven in Noord Spanje sept. 2016

06 September 2015 - 31 Oktober 2015

3 We gaan weer naar Santiago de Compostela

09 September 2012 - 17 September 2012

2 reis naar Rusland m/n Moskou en St Petersburg

11 April 2011 - 17 Augustus 2011

1 Te voet naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: