Wind, rain en ook zonnige momentjes ......... - Reisverslag uit Los Arcos, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu Wind, rain en ook zonnige momentjes ......... - Reisverslag uit Los Arcos, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

Wind, rain en ook zonnige momentjes .........

Door: Louis Kriesels

Blijf op de hoogte en volg Louis

16 September 2015 | Spanje, Los Arcos

Woensdag 17 september, 7e wandeldag.
Hoi people,hier ben ik weer om op te starten. Zit even in een bar wat te drinken, tot om 19.30 het avondmaal wordt opgediend In Hostal Ezequel, mijn slaapplekje. Heb daar juist mijn verslag van gisteren nagelezen, maar dan kom je nogal wat tekstfoutjes tegen omdat het programma zelf iets al aanvult en ik niet goed oplet. Maar alles, ik hoop dat u het mij niet euvel duid.
Gisteravond mijn balein, blein of blaar nog eens bekeken, maar toch wat vocht. Dus pootje wat omhooggelegd om de lakens te sparen. Uiteraard in mijn slaap toch onder de dekens getrokken. Geen bloedbad, maar wel een paar plekjes. Om 6 uur uit bed, op mijn gemakje spul ingepakt, maar omdat ik mijn voetje moest verzorgen pas om 7.00 uur in de ontbijtzaal. Het zit al vol, maar ik leg mijn jas bij de enige nog vrije tafel en zoek mijn kostje bij elkaar. Het ontbijt is echt heel uitgebreid. Ik weet altijd al wat mijn opstart portie is en maak er geen half uur van.
Om 7.20 buikje vol en afrekenen. De hoteldame vraagt hoe laat ik naar het beginpunt van de Camino wil worden gedacht. Als ik wil kan het direct. Weer een meevaller. De baas brengt me zelf met het hotelbusje weg. Pracht service, want als je van uit het hotel moet gaan lopen is dat ruim 2,5 km.

Hier ben ik weer, het eten duurde wat langer dan gedacht.

Om in het ritme te komen gaan we meteen een klim in. Er loopt alweer veel volk. Net aan de rand van het dorp Estella/Ayegui staat de wijnbottelarij, waar alle langskomende pelgrims een slokje mogen nemen. Er staat een file, dus aan mij niet besteed, ook omdat ik de vorige keer al mogen proeven heb.
De weg komt me hier redelijk bekent voor, langs een camping verder weer de Bush-Bush in.
Het slingert omhoog en omlaag en tegen tienen het eerste dorpje. Koffie, ik kijk op mijn kaartje en dan even een tegenvaller, ik dacht al een dorp verder te zijn. Scheelt weer een half uur. Stom van me, want zo hard ga ik niet. Wel loop iknu te de twee stokken een stuk stabieler. In het volgende dorp toch maar weer koffie en croissant, lekker vet, maar dat loop ik er wel weer af.
Er komt een man naast me lopen en vraagt in heengeslagen hoe te gaat eenwaardige ik vandaan kom, goeden uit Holland, kunnen we net zo goed Nederlands tegen elkaar praten zegtie, Hetmag ook Brabants zijn wat hij komt uit Haren. Ik en de eerste
Nederlander die hij tegenkomt, dus insgelijks. Hij trekt al dagen op met een groep Amerikanen. Het stikt er inderdaad de .......... van, ook met Canadezen. Ze hebben de film "The Way" gezien en iedereen wil de ervaring zelf hebben.
De man vertelt ok nog dat bij de wijntapper vanmorgen een Chinees een waterkers probeerde te vullen. Er komt elke keer zo een vijf cl, uit het trapje. Ergeren mensen bossen toen is hij maar gestopt. Het schijnt dat er per dag 100 ltr wijn beschikbaar is voor de passanten.
We nemen afscheid omdat de Amerikanen gaan schaften. Ik sukkel lekker verder en bouw mijn stops per dorp in.
De wind is stevig, maar dat houdt het droog. Af ertoe een drupke en dan zie je iedereen in het plastic gaan. Tot de regen even later niet doorzet en alles stilstaat om de plastic omhulsels weer uit te trekken. Ik loop stug door, mijn ouwe boten zijn al meer gewend. Ik heb ook echt een hekel aan die zweetpakken.
We gaan net de laatste zes km in en dan is het werkelijk prijs. Het begint te stormen en stortregenen. We vluchten even een wijngaard in om te kijken hoe lang het duurt.
Ik wil net mijnregenbroek pakken als het plotseling weer droog wordt. Nat koppie, maar we kunnen verder zonder verkleden. De streek Navarra waar ik nu doorloop is mooi groen en vruchtbaar, dus een buijke regen hoort daar natuurlijk ook bij.
Dan breekt de zon door en schijnt zo hard dat ik stop om mijn petje te pakken, drink meteen maar een van mijn kruiken leeg en en kwartiertje later loop ik Los Arcos binnen.
Nu herken ik het pas weer. Aardig dorpje met een pracht kerk vol in het goud. Ik passeer de Hostal waar ik vorige keer sliep.
Dan de weg maar vragen naar mijn nieuwe bedstee. Net weer aan de buitenrand van het dorp.
Ik meld me bij een aardig ventje van begin twintig , maar hij spreekt geen woord over de grens. We komen er samen uit en hij vraagt of ik daar het avondeten neem. Oké, dan naar mijn pintjes, kamertje, Wassen en even liggen.
Ik wil naar de kapper en loop het dorpje in. Bij de kapsalon zit een man inde stoel. Ik ga dus eerst even naar het kerkje. Kaarsje,gebedje en dan maar een pint. Het pleintje zit vol met pelgrims die elkaar daar treffen. De wijn is goedkoop en makt praten gemakkelijker. Ik ga terug aarde kapper, zit er weer iemand anders. Ga toch binnen, mar de kapster zegt "
Manana". Oké, maar manana zit ik in Viana.
Ik ga naar het restaurantje en daar zitten al een paar frasen die ik eerder al ben tegengekomen.Ook een ouder Duits stel en verder nog een man alleen.
De baliejongen is nu ober. Hij heeft een lijstje van wat er allemaal te eten is. Echter hij leest op wat er is. Ik begrijp 80 procent en bestel ingelegde asperges. Een stoofpotje van rundvlees en rode wijn. De Duitsers en Fransen krijgen het niet voor elkaar, dus wordt mijn hulp ingeroepen als tolk/vertaler. Ik doe min best en iedereen krijgt wat te eten. Alleen de Fransman is een moeilijke eter, maar dat heb ik bij de eerdere keer al gezien. Zijn vrouw moet elke keer voor hem kiezen en dan laat hij er estestaan. De man alleen is een Belg en omdat hij bij mij een Nederlandse tongval vermoedt, komt hij even bijpraten.
Hij woont in de buurt van Brussel. Vervolgens komt er of een Nederlands stel binnen.Zij zijn op de fiets, ik help ze ook aan eten en we gaan bij elkaar zitten.
Al pratende wordt het toch nog gezellig, de wijn gaat op en we zoeken later dan verwacht ons bedje op.

  • 16 September 2015 - 19:17

    Marian En Wim Van Amelsvoort:

    Hallo Louis,
    Terug van vakantie hebben wij al jouw reisverslagen gelezen die we nog niet gezien hadden. Zo te lezen gaat het goed met je. Ups en downs maar dat is wel normaal denk ik zo. Toch een hele prestatie. Eet smakelijk en morgen weer een fijne wandeldag. Groetjes van ons.

  • 17 September 2015 - 11:41

    Theo Maas:

    He Louis. Hoe is het met jou pootje. Zorg je er goed voor.
    Zo te lezen gaat het prima. Met hindernissen erbij Maar jij bent toch een bikkel. Dus komt allemaal goed. wij gaan er ook een weekendje tussen uit naar Texel. Nou loi het ga jou goed en geniet ervan,
    de Groetjes van ons

  • 17 September 2015 - 16:23

    Toon Roest:

    Hi Louis, hier een berichtje van je oude maat. Volg je al vanaf het begin maar zit wegens beginnende atrose in de lappenmand, hebben zelfs vakantie in Griekenland moeten annuleren. Je doet het weer heel goed zo te lezen en er is echt een schrijver aan je verloren gegaan. Allemaal duidelijk geschreven, is die paar jaar MULO toch nog ergens goed voor geweest. Wil je eigenlijk een keer bellen, is je mobnr. nog hetzelfde en wanneer is het gunstig bellen, s avonds na 7 uur? veel succes en groetjes van Ria.

  • 17 September 2015 - 19:19

    Peter En Elly Mes :

    Hoi Louis ,wederom weer een mooi verslag, zo te lezen gaat het je goed af! Voor Straks slaap lekker en voor morgen een frisse goede start ! Gr. Van ons

  • 17 September 2015 - 20:27

    Janvanloon:

    nog even en je moet ook daar reisleider spelen
    groetjes jan en ine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louis

Hallo allemaal, Welkom op mijn site. Hierin komt de info die ik onderweg naar Santiago de Compostela regelmatig zal bijwerken. Ik hoop hiermee mijn familie, vrienden en bekenden op de hoogte houden van de wetenswaardigheden.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 398
Totaal aantal bezoekers 360222

Voorgaande reizen:

07 April 2024 - 11 April 2024

18 Stedentripje Londen

07 September 2023 - 12 September 2023

17 Verona stedentrip

05 Mei 2023 - 27 Mei 2023

16 Zuid Spanje en wat zwerven

22 November 2022 - 26 November 2022

15 France et Nice, la vie en rose......

06 Mei 2022 - 30 Mei 2022

14 Spanje El Norte en wat zwerven...

10 Februari 2022 - 10 Maart 2022

13 Langs wat Spaanse steden....

23 September 2021 - 31 Oktober 2021

12 Wandelen van Porto naar Santiago de Compostela

15 Juli 2021 - 02 Augustus 2021

11 Frankrijk op herhaling juli 2021

08 Oktober 2019 - 23 Oktober 2019

10 Spanje, stedentrip herfst 2019

02 September 2019 - 06 September 2019

9 Even de zinnen verzetten in Frankrijk.......

06 Mei 2019 - 28 Mei 2019

8 Van Porto tot Napels

30 April 2018 - 30 Mei 2018

7 blik op Frankrijk en Spanje Mei 2018

22 Oktober 2017 - 10 November 2017

6 Door Frankrijk met de auto langs gebaande paden.

04 Mei 2017 - 25 Mei 2017

5 Spanje van Madrid naar Alicante mei 2017

25 September 2016 - 30 Oktober 2016

4 Wat zwerven in Noord Spanje sept. 2016

06 September 2015 - 31 Oktober 2015

3 We gaan weer naar Santiago de Compostela

09 September 2012 - 17 September 2012

2 reis naar Rusland m/n Moskou en St Petersburg

11 April 2011 - 17 Augustus 2011

1 Te voet naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: