Een eindje door de Rioja..... - Reisverslag uit Navarrete, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu Een eindje door de Rioja..... - Reisverslag uit Navarrete, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

Een eindje door de Rioja.....

Door: Louis Kriesels

Blijf op de hoogte en volg Louis

19 September 2015 | Spanje, Navarrete

Sabados 19 september 10e wandeldag.
Hoi trouwe volgers, ik ben weer wakker. Probeer eerst even gisteren bij te werken. En dan weer naar de dag van nu. Tot seffens.
Ik schrik wakker en pak mijn telefoontje om op het wekkertje te kijken hoe lang ik nog kan slapen. Maar hij loopt in mijn hand af.
Ik wil nog wat blijven liggen, maar zelfkennis is wel een eigenschap die ik heb, dus weet dat ik dat niet doe. Een beetje slaapdronken derneffe en aan de gang. Het zit allemaal zo in het zakkie, dan nog afspoelen, pootje en dichtrijgen.
Om 7 beneden, hotel bar nog dicht, maar de kassa aan de balie is wel open. Beetje ongeïnteresseerde dame, maar weer wel een tientje minder op de nota dan afgesproken. Het was hier wel wat duurder omdat alles vol zit ivm de weekendfeesten, maar dit is weer wel aardig. Kom hier maar eens om in Nederland.
Ik zit meteen op de juiste route en het is nu zaak om een ontbijtje te regelen. Ik doe vandaag maar 14 km, want ik voel dat ik het pootje toch wat moet ontzien. Het is nog wel duister, dus goed opletten dat je geen pijltje mist. Er lopen natuurlijk al meer pelgrims rond en samen is altijd sterk. Ik ben al door het Centrum van Logrono als ik het eerste open barretje zie.
Ik herken het van de vorige keer, maar toen liep ik hier rond de middag. Oversteken en naar binnen, het is stik druk en overal rugzakken en stokken. Maar men is er daar op berekend en in No time heb ik mijn ochtendrantsoen Incl. glaasje water voor mijn onafscheidelijk pilleke. Ik vul min waterflessen en koop nog een croissant om mee te nemen. Want zegt de beschrijving er is 14 km niks te krijgen. Dan op weg en en half uurtje later loop ik weer in de vrije natuur. Het is heerlijk koel, de zon komt er doorheen en de omgeving is prachtig, als Lieske nu nog naast me liep zou ik hier echt van kunnen genieten. Ik mijmer een beetje hoe het vroeger was. Er loopt veel volk, ook veel trimmers die naar een paar km verderop gelegen natuurpark van Logrono lopen. Groet en wedergroet. De weg is goed, ik kan me niet meer herinneren hoe dat een paar jaar geleden was, maar we kunnen goed doorlopen in redelijke schaduw. Bij het verlaten van het natuurpark staat nog een stalletje van een geestelijke, hij zit er nog met een nog wittere baard, als je wil gaat hij graag het gesprek met je aan, maar ik wil eigenlijk alleen maar een fotootje. Alles kan, dus zo gebeurd. Buen Camino, y buen camino palo zegtie. Dus ook mijn stok wordt een goede reis gewenst.
Dan verder, het terrein wordt ruwer, stijgt en daalt en de schaduw is zoals omschreven weg. We gaan deels door wijngaarden en onontgonnen grond. Volgens José Marie gisteren wordt er in de Rioja jaarlijks 250 miljoen liter wijn geproduceerd . Toch een aardig plasje voor een niet zo groot gebied. Mijn pootje prikt, ik sukkel door en weer even het gevoel en pijltje gemist te hebben. Ik wordt alleen maar ingehaald door fietsers. Maar een beetje later zie ik wat voor me een rugzak schudden, wat meestal betekent dat er iemand onder loopt om dat ding verderop te krijgen. We lopen een stukje langs de snelweg en na een oversteek zie ik Navarette al liggen.
Ik haal een oudere dame in die nog langzamer loopt als ik, maar stug door gaat. Heb haar al meer gegroet, naar kan haar nationaliteit niet plaatsen.
Net voor Navarette staat iemand te flyeren, free coffee in een barretje verderop. Ik laat het maar zo en stop bij het eerste terrasje in Navarrete, 11.00 uur dus niet slecht gedaan vandaag.
Ik slok eerst een flesje water op, loop even de prachtige kerk in en dan op zoek naar mijn bedje voor vannacht. Even later loop ik hotel Rey Sancho binnen en meld me aan de balie.
Ik ben natuurlijk weer vroeg. De eigenaar, aardige vent gaat even boven kijken of mijn kamer al klaar is, en dat is zo.
Ik ben toch wat moe, dus na het programma afgewerkt te hebben een vervroegde siësta. Ik val als een blok in slaap en wordt om half vier wakker. Ik denk dat een combi van uitgaan en een korte nacht toch even zijn weerslag had. Ik kijk even naar mijn pootje, weet het niet goed, kleed me aan en het dorp in. Zie ook nu pas weer bekende dingen van de vorige keer dat ik hier sliep, maar wel in een eenvoudigere habitation. Ik zoek een plekje op een terras, pintje, hapje en aan de slag met de IPad, want ik mag mijn fijne fans niet vergeten. Weer prachtige reacties, en foto's van gisteren door Herman doorgemaild. Ik moet even zoeken om ze op te slaan, maar dat lukt ook nog. Ik ben al een eind op weg met mijn verslag als Peter en Elly Mies bellen. Leuk om ze weer te horen. We praten bij over hoe het gaat en Peter is verbaasd over de grote drukte die hier nog is met elke dag duizenden passanten.
Ik ga er even uit. Om 8 uur is er een mis, ook in Roosendaal is nu een mis voor Lieske, dus op afstand zal ik dat toch ook meebeleven. Daarna potje eten zoeken en mogelijk nog tijd voor upload van een fotootje, wordt vervolgd.

• 19 September 2015 - 22:51

Gé En Jeanne Nollen:

Hallo Louis,
    Na een dag van rust, "ouwe" vrienden ontmoeten en lekker genieten weer over tot de orde van de dag. We vinden dat je voortreffelijk gaat. Chapeau ! Je gaat je doel bereiken als je je "pootje" maar goed blijft verzorgen. Succes weer en kijken met belangstelling uit naar je volgend verslag. Groeten.

• 20 September 2015 - 08:55

Chiel En Josefien :

Louis,
    Wat n geweldig verhaal weer Ik heb super veel bewondering voor jou, t is en blijft toch een hele klus. Soms ook wel gevaarlijk. Donker, slecht weer, glibberig .
    Op t gemakje hè, let goed op je pootje.
    Groetjes Chiel en josefien

• 20 September 2015 - 10:00

Ad En Mientje :

Hoi Louise
    Ben laat met reageren maar hoorden pas deze week dat jij weer weg was.
    Wat een mooie verslagen maak je weer een lust om te lezen.
    Denk goed aan je zelf en maak je niet te moe
    Wij volgen jou weer helemaal en wensen jou nog heel veel loop plezier .

Heel veel groeten van.

Ad en Mientje

• 20 September 2015 - 17:30

Herman Roels:

Beste Louis,
    Gelukkig heb je geen kater overgehouden aan vrijdagavond, en heb je de camino weer gewoon doorgezet? Het was weer harstikke leuk je te zien, en we hebben weer even gelachen, doet een mens altijd goed.
    Wij zijn inmiddels weer thuis, sinds zaterdagmiddag, en alles thuis okay. Ook je peugeot staat er nog zoals jij hem achterliet.
    Leuk de fotos die je geplaatst hebt.
    Nou het beste, houd je taai en buen camino.
    Herman en Marivi

• 21 September 2015 - 14:13

Gerrie M:

Hoi Louis,
    Ben zelf een paar daagjes wegegweest en heb nu een inhaalslag gemaakt om weer bij te komen met jouw verslaglegging en dat is gelukt.
    Heb enthousiast de belevenissen van je geabsorbeerd en de foto's proberen te bekijken.
    Het was weer erg genoeglijk om te lezen en plaatjes maken sommige vertelsels wat duidelijker.
    Ga zo door, maar forceer het niet met je kwetsuur.