De tweede dag in Madrid....... - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu De tweede dag in Madrid....... - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

De tweede dag in Madrid.......

Door: Louis Kriesels

Blijf op de hoogte en volg Louis

06 Mei 2017 | Spanje, Madrid

Zaterdag, 6 mei 2017
Ik ben vroeg wakker, maar in tegenstelling tot thuis kan ik het best nog even in bed uithouden. TV aan op kanaal 24 het nieuwsnet en op mijn IPadje BNdestem om te lezen. RBC zoekt supporters om mee te gaan en een ambtenaar in Rucphen gaat nogal losjes met andermans geld om.

Om negen uur onder de douche, aankleden en om wat maagversterking. Uiteraard weer bij de buurman vanwege het vriendelijk geprijsde ontbijt en leuke bediening.
Het is druk, dus aan de toog even geen plek, maar eer mijn koffie americano en toast klaar staan is er een zitplaatsje.
Er is een andere dienster en zij krijgt van haar collega een seintje om me ook van een glaasje water te voorzien. Wat een beetje fooi al voor gemak kan brengen.

Beetje knabbelen, nipke koffie en naar de mensen luisteren en vooral kijken. Spanjaarden leven toch weer anders dan wij en het begint al bij het ontbijt buiten de deur. Natuuurlijk ook gied voor de horeca hier want ze staan toch met vier man achter de toog waarvan eentje constant bezig is om tostades etc te maken.
Ik zie hier voor mij wat nieuws en dat ze nu ook van een soort boterkoek ook een hartige of zoete tosti maken. Proef ik de volgende keer.

Om 10.30 uur sta ik buiten. Zonder vast plan en loop daarom even de metro in. Maar dat vind ik ook nIks. Het is buiten te lekker dus met de benenwagen richting centrum. Wel een ander deel dan gisteren toen richting Prado en plaza d Espagna. Nu meer naar de Plaza Mayor, konInklijk paleis en de Kathedraal. Allemaal al gezien, ook met Lieske, maar je moet een beetje een doel hebben.
Ik wandel het eerste deel langs brede boulevards, zoek nu wel de zonnige kant op want het is toch wat frisjes als je in de schaduw loopt. Je kunt aan de winkels zien dat ik in een wat betere buurt loop. Volop groente, fruit, vlees en vis. Het ziet er allemaal perfect uit. Gelukkig heb ik geen boodschappentas bij ...
Op elk groot plein wat ik passeer veel mooi groen en prachtige fonteinen.
Ook worden er op bijna elke hoek nu boeketten bloemen verkocht. Veel anjers en rozen in prachtig goudpapier verpakt. Zo te zien zijn het allemaal zigeuners die dit doen. En van dezelfde groothandel want alle boeketten zijn eender maar daarom niet minder mooi. Het is hier op 7 mei Moederdag dus dat zal de reden zijn.

Volgens mijn plattegrondje moet ik afslaan en het oudere deel in.
Ik kom door een wijk met winkels die allemaal in brocante, antiek en ouwe zooi doen. Hier loopt toch al wat volk rond ik kijk hier en daar ook even, maar ik heb thuis al voldoende staan en ook in die mix die ik hierboven genoemd heb.
Ik loop een pleintje op wat me bekend voorkomt. Terrasjes zijn open, de zon schijnt en ik ben ondertussen toch al een uurtje onderweg. Dus plekje opgezocht en wachten op de ober. Het duurt nogal even want heel wat mensen genieten hun ontbijtje op het terras, maar op een gegeven moment heb ik toch mijn glaasje prik. Ook hier loopt alle soort volk door elkaar. Chiqeu en zwervers en alles wat er tussen zit. Men zegt dat het in Amsterdam druk is met rolkoffers, maar hier komen er ook wat voorbij hoor. Veel internationaal jong volk, in de ene hand de trollie en in de andere de IPhone met Google earth op het scherm. Mooi om te zien. Veel Spanjaarden ook die een hond hebben dus uitlaten. Van knuffelbeestjes tot de meest vervaarlijke rassen. En die elkaar soms bijna naar het leven staan maar uit elkaar gehouden door, hij doet niets, lachende eigenaren.

Ik stap op en vervolg mijn routje richting Plaza Mayor. Vergeet even mijn plattegrondje en loop per ongeluk de Cava Alta in. Een oud stukje Madrid, naar waar zo men zegt de beste restaurants zitten. En ook redelijk aan de prijs want ik heb er een aantal jaren wel eens gegeten. Maar wel top kwaliteit natuurlijk.
Alles is hier nog dicht, men zit hier duidelijk niet te wachten op de massa toeristen die zo even later blijkt allemaal op,de Plaza Mayor zijn neergestreken. Er is geen stoeltje vrij en mijn bocadillo calamaris schiet er dus bij in.
Ik loop maar richting Plaza de Teatro in de hoop dat het daar wat rustiger is. Maar ook de straatjes en pleintjes daar naar toe hebben steeds meer een horeca bestemming gekregen.

Ik las even een plaspauze in wat me noodzaakt om ook een pintje te bestellen om het vochtniveau te bewaren. Tegenover het cafeeke een aardige kerk en ik loop even binnen voor een kaarsje. Er is een doopplechtigheid aan de gang. Ik wacht even tot het kind huilt en ga dan weer naar buiten.
Op het plein voor het theater is een demonstratie bezig. Veel geschreeuw en ook veel politie er rond. Ik weet niet waar ik voor of tegen moet zijn dus loop maar verder naar het Teatro Real. Een pracht theater en ik ga even naar het programma kijken of ik nog iets cultureels kan doen.
Er is geen ballet, maar een zangeres Adriana Varela treedt die avond op. Het zegt me niks, maar ze zal wel goed zijn anders kom je daar niet binnen. Je kunt ook een rondleiding krijgen in het theater, maar de laatste vertrekt om 13.00 uur en het is al een stuk later. Buiten het theater staat een straatmuzikant aria's te zingen dus luister ik daar maar even naar. Het klinkt niet slecht en is ook een stuk goedkoper.

Ik steek over naar de Plaza de Oriente een mooi stukje groen tegenover het Koninklijk Paleis. Ik hoor muziek klinken en zie een hoop volk staan bij het paleis. Er blijkt een militaire kapel een muziekuitvoering te geven. De mensen verdringen zich om vooraan te staan, maar ik ga op een muurtje zitten ietsje terug. De acoustiek tegen het paleis is niet slecht en je hoeft niet zo op zakkenrollers te letten.
Naast mij op het muurtje twee oudere dames. Françaises, zij willen naar Sol, waar nogal wat winkels zijn. Ze vragen of ik Frans ben, nee ik ben Louis en wijs ze lachend de weg op het kaartje.
Ik schiet een fotoke met mijn IPhone. Je moet wel oefenen natuurlijk want anders leer je het nooit.
Ik loop richting de Kathedraal. Bij de toeristeningang van het paleis staan weer honderden mensen in de rij. In tegenstelling bij de Kathedraal die aan de binnenkant ook prachtig u's.

Het wordt al wat later. Ik moet toch wat gaan eten. Ik heb een oude Madridkaart bij waarop ik ooit eens de naam van restaurant Poseidon. Heb geschreven. Ik ga daar naar op zoek. Ik loop dan ook weer een iets ouder deel van Madrid in.
En groep Madrileense voetbalsupporters staan te schreeuwen bij een cafeeke en ik denk dat ze zich opladen om naar een wedstrijd te gaan. Ik laat ze lekker doen en zie wat verderop ook mensen buiten staan met een glas in de hand. Stoppen Lowieke, een stik leutig klein café waar de 3W groot bij is. Binnen en een pintje en het is het begin van ......tig van die kleine kroegjes die ik tegen kom met veelal Spaans publiek. Pintje, wijntje tapake.
Ik voel het op een gegeven moment toch wat in de knietjes.

Vraag dan de weg maar naar resto Poseidon, maar niemand weet war het is. Ik ga verder en op een pleintje zitten veel mensen te eten. Ik vraag of ik nog aan kan schuiven en dat is no problem.
€ 12,00 menuuke incl. brood en een wijntje. De keus is niet supergroot, dus wel veel vers. Ik neem gemarineerde asperges met mayo voor, een biftecca de ternera als hoofd en een flanneke achterop. Er zit wel weer frites bij het vlees, maar de vogels weten dat ook dus blijven in de buurt.
Ik neem nog een glaasje rioja extra en een koffieke achterop. Bij het afrekenen zegt de ober No Creditcard. Dus cash zonder bonneke. Maar voor € 14.00 maak ik geen heibel.

Toch wat rozig in het hoofd vervolg ik mijn routje. Ik weet bij Dios niet waar ik zit. En mijn plattegrondje voorziet meer in het centrale deel van Madrid. Ik daal langzaam af naar een brede boulevard en vertrouw op mijn richting gevoel.
Bij een volgende grote kruising vraag ik de weg aan twee dames die volgens mij op kinderen passen, want ze hebben er wel een stuk of tien bij. De dames lijken het even niet eens te worden welke route ik moet volgen. De een wijst links en de ander recht door. Ze hebben allebei gelijk blijkt later, het is maar aan welke zijde je de straat wil laten beginnen. Ik loop nu meteen de goede kant uit en een dikke twintig minuten later sta ik bij mijn Hostal. Ik twijfel nog over een afzakkertje maar ben verstandig. Ik moet mijn spullen nog deels inpakken, want morgen is het adios Madrid. En ondanks dat ik niet aan de wandel ben heb ik vandaag toch wel een twaalf kilometer gelopen.
De rust.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louis

Hallo allemaal, Welkom op mijn site. Hierin komt de info die ik onderweg naar Santiago de Compostela regelmatig zal bijwerken. Ik hoop hiermee mijn familie, vrienden en bekenden op de hoogte houden van de wetenswaardigheden.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 592
Totaal aantal bezoekers 359046

Voorgaande reizen:

07 April 2024 - 11 April 2024

18 Stedentripje Londen

07 September 2023 - 12 September 2023

17 Verona stedentrip

05 Mei 2023 - 27 Mei 2023

16 Zuid Spanje en wat zwerven

22 November 2022 - 26 November 2022

15 France et Nice, la vie en rose......

06 Mei 2022 - 30 Mei 2022

14 Spanje El Norte en wat zwerven...

10 Februari 2022 - 10 Maart 2022

13 Langs wat Spaanse steden....

23 September 2021 - 31 Oktober 2021

12 Wandelen van Porto naar Santiago de Compostela

15 Juli 2021 - 02 Augustus 2021

11 Frankrijk op herhaling juli 2021

08 Oktober 2019 - 23 Oktober 2019

10 Spanje, stedentrip herfst 2019

02 September 2019 - 06 September 2019

9 Even de zinnen verzetten in Frankrijk.......

06 Mei 2019 - 28 Mei 2019

8 Van Porto tot Napels

30 April 2018 - 30 Mei 2018

7 blik op Frankrijk en Spanje Mei 2018

22 Oktober 2017 - 10 November 2017

6 Door Frankrijk met de auto langs gebaande paden.

04 Mei 2017 - 25 Mei 2017

5 Spanje van Madrid naar Alicante mei 2017

25 September 2016 - 30 Oktober 2016

4 Wat zwerven in Noord Spanje sept. 2016

06 September 2015 - 31 Oktober 2015

3 We gaan weer naar Santiago de Compostela

09 September 2012 - 17 September 2012

2 reis naar Rusland m/n Moskou en St Petersburg

11 April 2011 - 17 Augustus 2011

1 Te voet naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: