Vertrek naar en aankomst in Nice - Reisverslag uit Nice, Frankrijk van Louis - WaarBenJij.nu Vertrek naar en aankomst in Nice - Reisverslag uit Nice, Frankrijk van Louis - WaarBenJij.nu

Vertrek naar en aankomst in Nice

Door: Louis

Blijf op de hoogte en volg Louis

22 November 2022 | Frankrijk, Nice

Aankomstdag in Nice,

Dinsdag 22 november 2022

Hotel Saint Georges

Weer even geleden dat ik wat van me laten horen heb. Niet dat ik dit jaar stil heb gezeten, maar door wat voorzichtig handelen in verband met covid en het overlijden van mijn zus Ine op 86 jarige leeftijd is mijn reisgedrag wat aangepast. Met name een rondreis in september door noord Italië is naar 2023 verschoven. “Si Diosle quiere” natuurlijk.

In februari ben ik nog van Sevilla met een omweg via Granada naar Málaga gereisd. In mei heb ik mijn wandelende vrienden Wil [e-38] Piet opgewacht in Santiago de Compostela. En om aansluitend via verblijf in Oviedo, Badajoz en Cuidad Real naar Zaragoza af te reizen.

Natuurlijk met tussendoor etentjes, tripjes Antwerpen en de onverwoestbare leutige Gentse feesten in juli. De Gentse feesten waar mijn toch aardig op leeftijd zijnde zus nog volop van genoten heeft. Terrassen, ambiance, pintje en muziek, meer moet dat niet zijn.Om na het hemelen van mijn zus het hoofdje even leeg te maken ben ik een weekje de natuur van Noord Frankrijk in getrokken. Een paar dorpjes in hotellekes met de patron achter het fornuis. Echter natuur is enkel mijn ding als ik er dagelijks van A naar B doorheen kan trekken. Zo niet dan verveel ik me vrij snel en zoek liever de afleiding en mensen van de grote stad.

Het geplande reisje met vriend Herman uit Zaragoza naar Parijs was eind september dus een mooie break. Twee ouwe mannen op stap, waarbij we de meeste toeristische bezienswaardigheden opnieuw hebben bezocht. Afgewisseld met restaurantjes en vele uurtjes terras. En waar niet de metro maar de Uber taxi’sons dagelijks door Parijs loodsten. Met een afsluitend bezoek aan het Chateau van Versailles.

Deze laatste trip was uiteindelijk ook aanleiding om opnieuw een keer de stad Nice te bezoeken. Ooit in de begin tachtiger jaren wel eens geweest met Lieske in het hoogseizoen. Dat betrof echter maar een paar uur. We waren met de auto en maakten even een stop op een terras aan de boulevard. Twee biertjes rijker en twaalf gulden armer deden ons snel besluiten het goedkopere binnenland op te zoeken.

Dus nu een nieuwe poging om de als mondaine bekend staande stad te bezoeken. Ook is er buiten de chique en dureboulevard nogal wat moois te zien.Natuurlijk speelt mijn afnemende mobiliteit mee, waardoor mijn dagprogramma sterk wordt aangepast en de rustmomenten toenemen. Dit houd me echter niet tegen om zo lang mogelijk toch “op pad” te gaan.

Mijn buurman Piet brengt me met de auto naar Essen. Van daaruit kan ik goedkoop met de trein en een overstap in Antwerpen snel en rechtstreeks naar AirPort Zaventem bij Brussel. Ik ben er redelijk vroeg. Maar buiten het nieuwestation onder de AirPort is ook het vliegveld zelf nogal gemoderniseerd. De laatste keer dat ik hier was is tien jaar geleden. Het is niet druk op het vliegveld dit in tegenstelling met Schiphol. Waar de hectiek groot is.

Ik dood de tijd met een beetje rondkijken en mijn krantje te lezen. Ik koop een koffieke en koek als lunch en merk dat de Belgische horeca prijstechnisch de ontwikkelingen op andere vliegvelden zeer goed volgt. Vind het dan ook niet gek dat sommige mensen een broodje van thuis meenemen. Zeker als je met meerdere personen bent. Het aanbod aan horeca, parfum en modezaken etc. is erg groot en alles schreeuwend duur. Men moet in het hoogseizoen toch wel erg veel omzet maken om hier de kost te kunnen verdienen. Want nu zie je amper mensen in de winkels.

Mijn Brussels Airlines toestel vertrekt klokslag twee uur. Het zit bijna vol met medereizigers. Nieuw toestel en volgens mij een paar centimeter meer beenruimte. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik aan het krimpen ben. Beetje puzzelen en soezen en de anderhalf uur vliegen zijn zo om.

We landen op Nice met een zonneke. Aardig modern vliegveld, kofferke is er snel. Dan naar buiten. Ook nieuw voor mij, maar taxi, bus en tramhalte staan duidelijk aangegeven en de goedkope tram naar het centrum is twintig meter lopen. Ik offer €. 1,50 voor een ticket en zit vijf minuten later in de moderne tram. Twaalf haltes en vijfentwintig minuten later stap ik weer uit. Even oriënteren met Google maps en deze wijst me de weg naar mijn hotel op vijfhonderd meter lopen. Ik twijfel bij een café voor een eerste pint maar loop het voorbij. Verkeerde keus want ik kom niks meer tegen.

Aardig hotel, vriendelijk volk maar de lift is kapot. De balieman sjouwt mijn trollie naar de eerste etage. Mijn kamer is niet groot, maar modern ingericht en schoon. Ik installeer me, douchen en schoon pak aan. Dan richting uitgang. Maar eerst even informatie ophalen bij de balie, stadsplan en tip voor een restaurant in de buurt vanavond. Ik krijg het allemaal. Op weg naar een smakelijke pint. Het is “happy hour” en ik krijg een halve liter bier tegen de prijs van een kwart. Eigenlijk niet mijn ding, maar ik tutter hem op mijn gemakje leeg. Buiten is het nog erg druk op terras en straat. De obers snel en vriendelijk en gewend aan veel toerisme merk je aan hun meertaligheid.

Afrekenen maar en een paar honderd meter verderop naar het aanbevolenrestaurantje Le Tchitchou er is plaats voor een veertigtal personen. En gelukkig ook nog ééntje voor mij. De klanten nu een mix van Amerikanen, Fransen en een Brabander uit Roosendaal. De baas bedient zelf en moeders staatachter de bar. Ze hebben een aardige gevarieerde kaart, met diverse regionale specialiteiten. Ik wil een salade vooraf en daarna gevulde sardines.

De baas corrigeert me dat de salade erg groot is en wijst naar een tafel verderop waar men deze salade deelt. Hij adviseert om gezoete pepers vooraf te nemen. Dat is wat lichter en sluit beter aan bij het hoofdgerecht van de met kabeljauw gevulde sardines. Wat ook een streekgerecht is. Dan een pastiche om nog wat meer honger te krijgen. Het tentje zit vol, met regelmatig wisselingen omdat veel mensen maar één gerecht nemen en dan weer opstappen. Ik laat me alles goed smaken, relaxt en gezellig met een wijntje er bij. Dan nog een zoetje achterop en koffie met limoncello van de zaak. Afrekenen en retour hotel. Eenmaal op de rand van het bed voel ik de vermoeidheid van de reisdag en vallen de luiken snel dicht. Morgen naar de VVV.........


  • 01 December 2022 - 22:12

    Herman:

    Hoi Louis, ik zie dat je weer opweg bent. Je hebt groot gelijk, veel plezier in Nice.

    groetjes Herman

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louis

Hallo allemaal, Welkom op mijn site. Hierin komt de info die ik onderweg naar Santiago de Compostela regelmatig zal bijwerken. Ik hoop hiermee mijn familie, vrienden en bekenden op de hoogte houden van de wetenswaardigheden.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 361634

Voorgaande reizen:

07 April 2024 - 11 April 2024

18 Stedentripje Londen

07 September 2023 - 12 September 2023

17 Verona stedentrip

05 Mei 2023 - 27 Mei 2023

16 Zuid Spanje en wat zwerven

22 November 2022 - 26 November 2022

15 France et Nice, la vie en rose......

06 Mei 2022 - 30 Mei 2022

14 Spanje El Norte en wat zwerven...

10 Februari 2022 - 10 Maart 2022

13 Langs wat Spaanse steden....

23 September 2021 - 31 Oktober 2021

12 Wandelen van Porto naar Santiago de Compostela

15 Juli 2021 - 02 Augustus 2021

11 Frankrijk op herhaling juli 2021

08 Oktober 2019 - 23 Oktober 2019

10 Spanje, stedentrip herfst 2019

02 September 2019 - 06 September 2019

9 Even de zinnen verzetten in Frankrijk.......

06 Mei 2019 - 28 Mei 2019

8 Van Porto tot Napels

30 April 2018 - 30 Mei 2018

7 blik op Frankrijk en Spanje Mei 2018

22 Oktober 2017 - 10 November 2017

6 Door Frankrijk met de auto langs gebaande paden.

04 Mei 2017 - 25 Mei 2017

5 Spanje van Madrid naar Alicante mei 2017

25 September 2016 - 30 Oktober 2016

4 Wat zwerven in Noord Spanje sept. 2016

06 September 2015 - 31 Oktober 2015

3 We gaan weer naar Santiago de Compostela

09 September 2012 - 17 September 2012

2 reis naar Rusland m/n Moskou en St Petersburg

11 April 2011 - 17 Augustus 2011

1 Te voet naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: