2e volle dag en lazy day in Almeria - Reisverslag uit Almería, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu 2e volle dag en lazy day in Almeria - Reisverslag uit Almería, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

2e volle dag en lazy day in Almeria

Door: Louis

Blijf op de hoogte en volg Louis

19 Mei 2023 | Spanje, Almería

Twaalfde dag

2e volle dag in Almeria

Woensdag 17 mei 2023

Hotel TorreLuz senior

Weer de laatste dag van mijn verblijf in Almeria. Rond tien uur zit ik op mijn nieuwe ontbijtplek. Een mooi adresje waar ik gisteravond nog wat gedronken heb. De vrouwelijke bediening was supervriendelijk. Het hotel ligt vlak bij een drukke winkelstraat. Heb in die straat al een paar terrassen bezocht, maar daar was de bediening zeer afstandelijk. Ze hebben eigenlijk weinig met je op.

Hoe verder je van die winkelstraat wegloopt, hoe vriendelijker het bedienend volk.Dus vandaar mijn switch. Ook nu, een ander grietje, big smile en zeer gedienstig. Ik zie de stad ontwaken, voor tien uur is er eigenlijk nog niks open.

Mijn bestelling wordt geserveerd, incl. Olijfolie en glaasje water.

Ik neem de tijd en het is al heerlijk weer. Dus wat ga ik doen vandaag ?

Ik zit vlak bij een oud gangenstelsel uit de burgeroorlog. Dat moet een fiks complex zijn. Dus interessant voor een bezoekje.

Afrekenen, fooike en op pad. Ik heb het complex snel gevonden. Pech, de dienstdoende kassier geeft aan dat het complex deze ochtend dicht is ivm werkzaamheden. Na vijf uur vanmiddag ben ik weer welkom…..

Dan mogelijk toch maar naar het grote fort El Alcazaba. Gisteravond nog wat info en foto’s opgezocht. Zeker over de bereikbaarheid. Ik sukkel op mijn gemak naar de VVV die hier vlak bij is. De dame herkent me nog, niet aan mijn charmante uitstraling, maar aan de wandelstok vermoed ik.

Ik vraag haar om advies. Er rijdt een soort stadsdienst L1, die een halte heeft bij het Alcazaba. Maar dan is het nog wel klimmen geeft ze aan. Ook verwacht ze dat ik niet alle verdiepingen kan bezoeken. Daarbij zijn ze het complex nog volop aan het opknappen. Op de foto’s heb ik gezien dat er op de schuine af/oplopende paden ook nog al wat grind ligt. Zeker niet bevorderlijk als je afdaalt. Dus besluit issnel genomen, ik “gaon da” niet doen. Te tricky.

Daarbuiten heb ik al verschillende keren het Alhambra in Granada bezocht. En zelfs de VVV dame zegt dat dat de no 1 van Spanje. Gracias Signora en afmars.

Ik heb het idee dat het vandaag een lazy day in Almeria zal worden. Ook niet weg en ik ga dus wat rondwandelen. Mogelijk word ik nog verrast. Er zijn mooie groenstroken, palmbomen en leuke uitspanningen waar je een koffieke kunt doen. Aan de hoeveelheid kerken ligt het ook niet. Er zijn er plenty, ik bezoek er nog eentje, de “Virgin de la Mar”. Er is kortsluiting in de kerk, dus monteurs zitten overal onder en op en staan met elkaar in verbinding via de iPhone.

Ik wacht niet tot ze het euvel in “ het licht” gevonden hebben. Kom automatisch uit bij de grote Mercado en kan het niet laten even binnen te kijken. In tegenstelling tot andere steden hier een super modern gebouw. Alles licht en staal en zelfs een roltrap om de benedenverdieping te bereiken waar de visafdeling is en een supermarkt. Op de begane grond, vlees, kazen en groenten. Ook zijn er al twee horecabedrijven actief.Even buiten kijken hoe het met de restaurants daar zit. Dat valt tegen, ook alles nieuw, veel leegstand en een paar trendy kroegen met voornamelijk jeugd.

Het wordt stilaan tijd voor een natje en droogje. Loop een straat met terrassen in die al weer vol zitten. Ik tref een statafel en een barkruk, dus meteen innemen. Ben ondertussen ook gewend aan de tapa cultuur hier., dus bestel een drankje met mijn van een lijstje geselecteerde tapa. Genieten en mensen kijken. De terrasstoelen krijgen weer geen tijd om af te koelen. Opnieuw mensen die staan te wachten. Soms wel gezelschappen van tien.De obers worden nerveus van de vele vragen om een plekkie en reageren geïrriteerd. Dus niet alleen op toeristen. Ik stap op en zoek een plek waar het wat rustiger is. Ik lunch met nog een Tapatje en dan richting hotel…….siësta time.

Een deel van de siësta offer ik op om mijn trollie deels in te pakken en me weer reisvaardig te maken voor morgen, donderdag 18 mei, Hemelvaart, wat in Spanje niet overal een vrije dag is. Maar wel o.a. In Andalusië waar ik zit, volgens de info van vriend Herman. Veel mensen nemen dan ook vrijdag verlof. Wat zal leiden tot een tijdelijke volksverhuizing.

Dus wegwezen hier. Vraag is even waar naar toe. Ik heb in deze streek de meeste grote steden al bezocht. Uiteindelijk kom ik uit bij Valencia. Ook al diverse keren bezocht, maar wel een relaxte stad. Booking.com kan me geen enkele redelijk betaalbare hotelkamer bieden in het centrum tot na het weekend. Het moet wel leuk blijven. Ik kom uit bij Castellón de la Plana. Niet echt een uitdagende stad, maar iets rustigers is ook niet weg en ik ben onder de pannen.Ik heb ondertussen bij Transavia ook de thuisreis al geboekt. Vrijdag, 26 mei vlieg ik vanuit Barcelona naar Eindhoven. In overleg met Herman doe ik ondertussen ook Zaragoza nog paar dagen aan.

Maandag 22 mei,vertrek uit Castellón de la Plana naar Zaragoza met de trein. Daar een paar dagen blijven. Donderdag 25 mei, met trein naar Barcelona, daar een overnachting en vrijdagmiddag vliegennaar Eindhoven.

De cirkel is dan weer rond als alles meezit. Ook nu was het weer puzzelen om de transfers rond te krijgen, want het is druk met reizigers en hier zo maar op trein of bus stappen lukt zomaar niet. Maar het ik krijg het voor elkaar.

Dan down town voor een hapje. Ik aperitief op mijn tijdelijk stamterras. Waar het even oorlog wordt tussen de serveuse en een bedelaar. Hij mag daar niet komen en wordt dus door haar weggestuurd. De vent gaat een schreeuwende discussie aan, maar het meisje laat zich niet intimideren en hij druipt af.

De horeca heeft zich goed voorbereid op deze avond, want massaal staan tafels buiten gedekt. Ondanks het iets mindere weer. Voor mij een teken niette lang te wachten met een plekkie te kiezen voor alles vol zit.

Een mooi restaurant lonkt, dus ik naar binnen. Voor tapas of maaltijd ? Vraagt de jonge ober. Ik wil wel rustig zitten en kies het laatste en krijg een plaats in een nog leeg restaurant deel. Niet echt gezellig maar ja.

Op de menukaart is het kleinste stuk vlees 350 gram. Het zou voor mij minder mogen. Maar ook hier ingericht op sharing diner, dus sorry signor…..

Ik kan wel een halve portie inktvis kroketjes krijgen. En kies ook voor een lauwwarmesalade met kabeljauw. Dus dat zal niet te zwaar zijn.

Eigenlijk vind ik het alleen binnen zitten niks. Ik wenk de ober dat ik toch op het terras wil. No problem en dus naar buiten gezellig tussen de locals.

De kroketten komen en zijn van het formaat kleine nasibal. Lekker maar ik eet ze niet allemaal op in afwachting van de salade. Krijg een gigantisch schotel voorgezet. Met een moot kabeljauw van 200 gram denk ik. Daaronder warme gesmoorde groente. Ook weer teveel. Hier had de ober me wel op mogen attenderen. We zullen het maar zijn op onervarenheid houden.

Ik smul zoveel mogelijk weg, maar ivm een goede nachtrust laat ik ook wat staan. Eenkoffieke kan nog wel. Ik reken af en zie dat er twee keer €.0,50 in mindering is gebracht. Omdat ik de bijbehorende tapa bij de drankjes niet genomen heb. Toch aardig………..., en loop op mijn gemak richting hotel. De meeste eetzaken zitten nu bomvol.

Ik zet de wekker op vroeg en ga dan plat…..


  • 19 Mei 2023 - 12:14

    Josefien:

    Toch lekker hoor Louis, zo'n relaxdagje.

    De boog hoeft niet altijd gespannen meer te staan....:)

    Groetjes Chiel en Josefien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louis

Hallo allemaal, Welkom op mijn site. Hierin komt de info die ik onderweg naar Santiago de Compostela regelmatig zal bijwerken. Ik hoop hiermee mijn familie, vrienden en bekenden op de hoogte houden van de wetenswaardigheden.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 361416

Voorgaande reizen:

07 April 2024 - 11 April 2024

18 Stedentripje Londen

07 September 2023 - 12 September 2023

17 Verona stedentrip

05 Mei 2023 - 27 Mei 2023

16 Zuid Spanje en wat zwerven

22 November 2022 - 26 November 2022

15 France et Nice, la vie en rose......

06 Mei 2022 - 30 Mei 2022

14 Spanje El Norte en wat zwerven...

10 Februari 2022 - 10 Maart 2022

13 Langs wat Spaanse steden....

23 September 2021 - 31 Oktober 2021

12 Wandelen van Porto naar Santiago de Compostela

15 Juli 2021 - 02 Augustus 2021

11 Frankrijk op herhaling juli 2021

08 Oktober 2019 - 23 Oktober 2019

10 Spanje, stedentrip herfst 2019

02 September 2019 - 06 September 2019

9 Even de zinnen verzetten in Frankrijk.......

06 Mei 2019 - 28 Mei 2019

8 Van Porto tot Napels

30 April 2018 - 30 Mei 2018

7 blik op Frankrijk en Spanje Mei 2018

22 Oktober 2017 - 10 November 2017

6 Door Frankrijk met de auto langs gebaande paden.

04 Mei 2017 - 25 Mei 2017

5 Spanje van Madrid naar Alicante mei 2017

25 September 2016 - 30 Oktober 2016

4 Wat zwerven in Noord Spanje sept. 2016

06 September 2015 - 31 Oktober 2015

3 We gaan weer naar Santiago de Compostela

09 September 2012 - 17 September 2012

2 reis naar Rusland m/n Moskou en St Petersburg

11 April 2011 - 17 Augustus 2011

1 Te voet naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: