We gaan weer verderop….. - Reisverslag uit Castelló, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu We gaan weer verderop….. - Reisverslag uit Castelló, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

We gaan weer verderop…..

Door: Louis

Blijf op de hoogte en volg Louis

20 Mei 2023 | Spanje, Castelló

Dertiende dag

Bus van Almeria naar Castellón de la Plana

Donderdag 18 mei 2023

Hotel Jaime 1

De wekker loopt af en ik sta meteen naast mijn bedje. Op mijn gemak douchen, aankleden en laatste zaken inpakken. Ik laat de hotelreceptioniste een taxi bellen. Om te voet te gaan kan, maar begin dan al bezweet aan de lange busrit. Aardige taximan en ik sta om 7.15 uur bij het grote moderne busstation. Zeker vroeg, maar de bus vertrekt om 8.30 uur voor mijn tien urige reis vandaag. Ik wil daarom op het busstation ontbijten en water kopen voor onderweg.

Dat laatste valt vies tegen, de cafetaria is dicht wegens vakantie en de automaten verstrekken alleen cola en zo.

Dit kan natuurlijk alleen in Spanje. Er komen hier per dag tienduizenden reizigers voorbij en dan zoiets……. Er is ook geen enkele andere zaak waar je iets te eten of drinken kunt kopen. Wel een souvenirwinkel met een bordje “gesloten” er op. Zo te zien aan de stof op de artikelen ook al heel lang dicht.

Ik loop het busstation weer uit voor een barreke in de buurt, maar zelfs in de verre verte niks te zien. Iedereen spreekt er schande van, maar het feit ligt er…..

Dus nuchter aan de reis beginnen en dan maar hopen op een snelle tussenstop.

Als we in de file Almeria uitrijden begint het te regenen……..nou zo triestig ben ik nu ook weer niet over mijn vertrek hier.

Door de file wat verlaat en omdat de bus een paar keer naar een dorpje moet om mensen op te pikken duurt het uiteindelijk tot kwart na twaalf dat we voor de lunch stoppen bij een wegrestaurant. Iedereen als een haas naar de toog natuurlijk. Het personeel is daar op voorbereid en binnen de kortste keren heeft iedereen zijn droogje, maar ook zijn heerlijke natje. Nog nooit zulke lekkere koffie gedronken lijkt het…….Ik koop nog een broodje rauwe ham en sla wat water in voor de rest van de busrit.

De reis verloopt verder vlotjes. Een internationale mengeling van jong en oud, witte maar ook diep donker getinte mensen. Het eindpunt van deze bus is Barcelona, er stapt nogal wat jeugd in met die bestemming. Het valt me op dat Barcelona reizigers vanuit achterin de bus plaatsen krijgen toegewezen en ook hun bagage heeft een speciale ruimte. Daar is over nagedacht om zo tijd te winnen met andere uit en instappers en hun bagage.

Natuurlijk ook nu weer iemand die opvalt. Een dame, blijkt een Française, van rond de veertig wil niemand naast zich. Dat kan maar dan moet je die extra stoel reserveren. Ik stoor me een beetje aanhaal gedrag. Elke keer probeert ze iemand te laten switchen van zitplaats. Soms lukt het en soms niet. Dan wil ze haar rugzak op de vrije stoel naast mij kwijt. Ik antwoord haar in het Frans dat er in de bagageruimte bovenin de bus plaats zat is. Vous êtes pas gentille, zegt ze. Het zal me saucisse wezen….

Ondanks de lange zit gaat de tijd snel. Het landschap is minder fraai, maar omdat we nogal eens van de hoofdweg afgaan is er toch de nodige afwisseling.

Tegen vijven rijden we Valencia in. Daar krijgen we weer vijfentwintig minuten koffie en plaspauze. De bus wordt meegenomen voor een opfrisbeurt en er volgt een chauffeurs wissel. De eerste chauffeur een beetje bonkig type staat zijn plaats af aan een mager ventje, type toreador. Zo gedraagt hij zich ook, loopt rond de bus met flitsende bewegingen alsof hij duidelijk wil maken dat hij het gevaarte wel aan kan. Half zes rijden we Valencia weer uit. Nog een klein uurtje naar mijn bushalte. Na in totaal dertien stops komen we exact op tijd om 18.30 uur aan in Castellón de la Plana. Ik ben benieuwd…….

Bijna twintig minuten lopen naar het hotel is te lang in deze warmte. Dus ik charter snel een taxi. Voor €. 5,20 sta ik voor dehotelingang.

Inchecken, kamertje op, uitpakken en onder de douche. Nu voel ik toch wel de vermoeidheid. Gelukkig heeft dit hotel ook een restaurant, en wat ik normaal niet snel doe in een stad, doe ik dus nu wel.

Tafeltje gevraagd, frisse pint en dan wat lekkers eten……….geen lange nazit maar vroeg naar bed.Manāna otro dia……


  • 20 Mei 2023 - 09:28

    Gerrie:

    Hoi Louis,

    Helaas dat ook jij nog negatieve dingen moet ervaren op je reizen, zoals vandaag. Maar alles is gelukkig overkomelijk en heb je het op je reserve wel kunnen redden.

    Nu de positieve draad weer oppakken en lekker verder gaan genieten.


  • 20 Mei 2023 - 16:02

    Marianne En Wim V Amelsvoort:

    hallo Louis,

    We hebben al je reisverslagen gelezen en het wordt tijd dat ik reageer.

    Fijn dat mijn ''oude baas'' dit nog allemaal doet. De fotos zijn ook altijd leuk en vooral van het eten. Nog een fijne voortzetting van je reis en we kijken uit naar je volgende verslag

    Groetjes,

    Marian en Wim van Amelsvoort


  • 22 Mei 2023 - 09:35

    Herman Roels:

    Hoi Louis, ee hebben de “ welkom poort” weer opgezet. We zien er naar uit je weer eens te ontmoeten. Tot sebiet, goeie reis naar Zaragoza.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louis

Hallo allemaal, Welkom op mijn site. Hierin komt de info die ik onderweg naar Santiago de Compostela regelmatig zal bijwerken. Ik hoop hiermee mijn familie, vrienden en bekenden op de hoogte houden van de wetenswaardigheden.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 361193

Voorgaande reizen:

07 April 2024 - 11 April 2024

18 Stedentripje Londen

07 September 2023 - 12 September 2023

17 Verona stedentrip

05 Mei 2023 - 27 Mei 2023

16 Zuid Spanje en wat zwerven

22 November 2022 - 26 November 2022

15 France et Nice, la vie en rose......

06 Mei 2022 - 30 Mei 2022

14 Spanje El Norte en wat zwerven...

10 Februari 2022 - 10 Maart 2022

13 Langs wat Spaanse steden....

23 September 2021 - 31 Oktober 2021

12 Wandelen van Porto naar Santiago de Compostela

15 Juli 2021 - 02 Augustus 2021

11 Frankrijk op herhaling juli 2021

08 Oktober 2019 - 23 Oktober 2019

10 Spanje, stedentrip herfst 2019

02 September 2019 - 06 September 2019

9 Even de zinnen verzetten in Frankrijk.......

06 Mei 2019 - 28 Mei 2019

8 Van Porto tot Napels

30 April 2018 - 30 Mei 2018

7 blik op Frankrijk en Spanje Mei 2018

22 Oktober 2017 - 10 November 2017

6 Door Frankrijk met de auto langs gebaande paden.

04 Mei 2017 - 25 Mei 2017

5 Spanje van Madrid naar Alicante mei 2017

25 September 2016 - 30 Oktober 2016

4 Wat zwerven in Noord Spanje sept. 2016

06 September 2015 - 31 Oktober 2015

3 We gaan weer naar Santiago de Compostela

09 September 2012 - 17 September 2012

2 reis naar Rusland m/n Moskou en St Petersburg

11 April 2011 - 17 Augustus 2011

1 Te voet naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: