We gaan weer verderop….. - Reisverslag uit Castelló, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu We gaan weer verderop….. - Reisverslag uit Castelló, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

We gaan weer verderop…..

Door: Louis

Blijf op de hoogte en volg Louis

20 Mei 2023 | Spanje, Castelló

Dertiende dag

Bus van Almeria naar Castellón de la Plana

Donderdag 18 mei 2023

Hotel Jaime 1

De wekker loopt af en ik sta meteen naast mijn bedje. Op mijn gemak douchen, aankleden en laatste zaken inpakken. Ik laat de hotelreceptioniste een taxi bellen. Om te voet te gaan kan, maar begin dan al bezweet aan de lange busrit. Aardige taximan en ik sta om 7.15 uur bij het grote moderne busstation. Zeker vroeg, maar de bus vertrekt om 8.30 uur voor mijn tien urige reis vandaag. Ik wil daarom op het busstation ontbijten en water kopen voor onderweg.

Dat laatste valt vies tegen, de cafetaria is dicht wegens vakantie en de automaten verstrekken alleen cola en zo.

Dit kan natuurlijk alleen in Spanje. Er komen hier per dag tienduizenden reizigers voorbij en dan zoiets……. Er is ook geen enkele andere zaak waar je iets te eten of drinken kunt kopen. Wel een souvenirwinkel met een bordje “gesloten” er op. Zo te zien aan de stof op de artikelen ook al heel lang dicht.

Ik loop het busstation weer uit voor een barreke in de buurt, maar zelfs in de verre verte niks te zien. Iedereen spreekt er schande van, maar het feit ligt er…..

Dus nuchter aan de reis beginnen en dan maar hopen op een snelle tussenstop.

Als we in de file Almeria uitrijden begint het te regenen……..nou zo triestig ben ik nu ook weer niet over mijn vertrek hier.

Door de file wat verlaat en omdat de bus een paar keer naar een dorpje moet om mensen op te pikken duurt het uiteindelijk tot kwart na twaalf dat we voor de lunch stoppen bij een wegrestaurant. Iedereen als een haas naar de toog natuurlijk. Het personeel is daar op voorbereid en binnen de kortste keren heeft iedereen zijn droogje, maar ook zijn heerlijke natje. Nog nooit zulke lekkere koffie gedronken lijkt het…….Ik koop nog een broodje rauwe ham en sla wat water in voor de rest van de busrit.

De reis verloopt verder vlotjes. Een internationale mengeling van jong en oud, witte maar ook diep donker getinte mensen. Het eindpunt van deze bus is Barcelona, er stapt nogal wat jeugd in met die bestemming. Het valt me op dat Barcelona reizigers vanuit achterin de bus plaatsen krijgen toegewezen en ook hun bagage heeft een speciale ruimte. Daar is over nagedacht om zo tijd te winnen met andere uit en instappers en hun bagage.

Natuurlijk ook nu weer iemand die opvalt. Een dame, blijkt een Française, van rond de veertig wil niemand naast zich. Dat kan maar dan moet je die extra stoel reserveren. Ik stoor me een beetje aanhaal gedrag. Elke keer probeert ze iemand te laten switchen van zitplaats. Soms lukt het en soms niet. Dan wil ze haar rugzak op de vrije stoel naast mij kwijt. Ik antwoord haar in het Frans dat er in de bagageruimte bovenin de bus plaats zat is. Vous êtes pas gentille, zegt ze. Het zal me saucisse wezen….

Ondanks de lange zit gaat de tijd snel. Het landschap is minder fraai, maar omdat we nogal eens van de hoofdweg afgaan is er toch de nodige afwisseling.

Tegen vijven rijden we Valencia in. Daar krijgen we weer vijfentwintig minuten koffie en plaspauze. De bus wordt meegenomen voor een opfrisbeurt en er volgt een chauffeurs wissel. De eerste chauffeur een beetje bonkig type staat zijn plaats af aan een mager ventje, type toreador. Zo gedraagt hij zich ook, loopt rond de bus met flitsende bewegingen alsof hij duidelijk wil maken dat hij het gevaarte wel aan kan. Half zes rijden we Valencia weer uit. Nog een klein uurtje naar mijn bushalte. Na in totaal dertien stops komen we exact op tijd om 18.30 uur aan in Castellón de la Plana. Ik ben benieuwd…….

Bijna twintig minuten lopen naar het hotel is te lang in deze warmte. Dus ik charter snel een taxi. Voor €. 5,20 sta ik voor dehotelingang.

Inchecken, kamertje op, uitpakken en onder de douche. Nu voel ik toch wel de vermoeidheid. Gelukkig heeft dit hotel ook een restaurant, en wat ik normaal niet snel doe in een stad, doe ik dus nu wel.

Tafeltje gevraagd, frisse pint en dan wat lekkers eten……….geen lange nazit maar vroeg naar bed.Manāna otro dia……

• 20 Mei 2023 - 09:28

Gerrie:

Hoi Louis,

Helaas dat ook jij nog negatieve dingen moet ervaren op je reizen, zoals vandaag. Maar alles is gelukkig overkomelijk en heb je het op je reserve wel kunnen redden.

Nu de positieve draad weer oppakken en lekker verder gaan genieten.

• 20 Mei 2023 - 16:02

Marianne En Wim V Amelsvoort:

hallo Louis,

We hebben al je reisverslagen gelezen en het wordt tijd dat ik reageer.

Fijn dat mijn ''oude baas'' dit nog allemaal doet. De fotos zijn ook altijd leuk en vooral van het eten. Nog een fijne voortzetting van je reis en we kijken uit naar je volgende verslag

Groetjes,

Marian en Wim van Amelsvoort

• 22 Mei 2023 - 09:35

Herman Roels:

Hoi Louis, ee hebben de “ welkom poort” weer opgezet. We zien er naar uit je weer eens te ontmoeten. Tot sebiet, goeie reis naar Zaragoza.