1e volle dag in Castellón - Reisverslag uit Castelló, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu 1e volle dag in Castellón - Reisverslag uit Castelló, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

1e volle dag in Castellón

Door: Louis

Blijf op de hoogte en volg Louis

21 Mei 2023 | Spanje, Castelló

Veertiende dag

1e volle dag in Castellón de la Plana

Vrijdag 19 mei 2023

Civic Hotel Jaime 1

Uitslapen mag ook wel eens. Ik blijf tot negen uur op bed liggen. Dan deruit, poedelen en op het gemakkie aankleden. Tijd om Castellón in te trekken. De receptioniste heeft me gewezen hoe ik in het centrum kan komen. Fluitje van een cent. Op een splitsing een aardig terrasje, beetje zon, dus meteen maar gaan zitten. Een serveuse met oriëntaalse roots komt mijn bestelling opnemen.

Lief kind met ook een buitenlands accent net als ik.

Ik krijg mijn portie kilocalorieën om in ieder geval de dag mee te kunnen beginnen. Heb verder nog geen enkele info wat ik in Castellón de la Plana moet gaan doen. Alleen een zelf handgeschreven lijstje met bezienswaardigheden die ik gegoocheld heb. Komt wat komt.Naast mij op het terras strijken twee dames neer. Al wat giechelachtig. In gebroken Engels bestellen ze toast en twee witte wijn. Elf uur in de ochtend. Als ze onderling communiceren hoor ik Scandinavië, maar weet niet welk land. De baas van de bar komt er even bij, ik denk om te kijken wat voor vlees hij in de kuip heeft. Ik begrijp uit de conversatie dat de dames ‘s avonds naar huis zullen vliegen. Ze zijn verder ook niet vervelend, dus van mij mogen ze. Afrekenen en ik word geen poot uitgetrokken.

Ik loop naar de Plaza Major. Daar concentreren zich de meeste bezienswaardigheden. Via het gemeentehuis kom ik bij de VVV. Enkele meertalige dames staan te dringen om mij wegwijs te maken. Maar niemand spreekt Nederlands. Dus zeg ik doe de info maar in het Spaans dan probeer ik ook nog wat te leren. Niemand kwaad………..

Het VVV meisje doet echt haar best. Castellón is de sinaasappelstad van de wereld. Van hier uit gaan miljoenen tonnen sinaasappels in containers de wereld over. Veel beeldende kunst te zien en alle bezienswaardigheden gratis te bezoeken, wat me natuurlijk zeer deugd doet. Ik krijg ook nog allerlei folderkes mee om het me gemakkelijk te maken. Het centrum van Castellón is niet zo groot. De meeste bezienswaardigheden zijn allemaal te belopen. Er is ook niet echt veel spectaculairs te zien. Ik loop eerst wat rond op de Plaza Major om even aan de stad te wennen. Dan een terrasje om plan de campagne te maken voor de komende dagen. De tapa bij het pintje is zeer summier, een bakje met een mengsel van pinda’s, gepofte mais en erwten. Daarbuiten is er ook een duivenplaag. Ze hebben het bakje in de gaten, scheren langs je hoofd en komen zelfs op tafel zitten. Niet te doen.. ik drink mijn glas leeg en reken af.

Ik zoek wat verderop een ander plekje en bestel bij mijn pintje een stukje tortilla. Kan ik eindelijk aan mijn info beginnen. Ik zie dan ook dat van twee tot vijf uur alles gesloten is. Dat begint goed.

Ik loop nog wat rond en passeer het theater. Even kijken of er iets moois te zien is. Eigenlijk is er niks op de dagen dat ik hier ben. Alleen een tweedaagse danswedstrijden. Ik denk voor amateurs. Zaterdagavond is de halve finale. De kassa is open en er zijn nog tickets. Ik scoor er eentje voor €. 6,00.

Even terug hotel om me wat op te frissen en tegen vijven weer de stad in.

Er zijn hier een veertigtal schuilkelders uit de burgeroorlog en je kunt er één bezoeken. Dus daar eerst op af, pleintje gevonden en zoek een adres. Dat is er natuurlijk niet, maar wel een groot ijzeren deksel op het plein wat openstaat. Twee dames er bij. Ik meld me bij hen en ze zijn blij dat er een klant is. Ik krijg wat uitleg en mag naar binnen. Schrik dan van de vele betonnen traptreden naar beneden. Ik ben er nu eenmaal, dus rustig aan de diepte in. Je krijgt een indrukwekkend beeld wat een ellende daar vroeger is geweest. En natuurlijk weer de onschuldige burger als slachtoffer.Vraag me af wat er bij ons eigenlijk geregeld is als zoiets zich zou voordoen….

Ik kriefel weer voorzichtig de trappen op en blij dat ik weer heel buiten sta. Ben nu ook vlak bij een park waar veel banken van mozaïektegels zijn. Geschonken door een rijke fabrikant. Mooi park en aardig om te zien.

Dan terug de stad in.Bij een cerveceria even een pint op het terras, krijg er een schaaltje chips bij. Het VVV meisje heeft aangegeven dat er ook een paar straatjes zijn met restaurants. Dus ga me daar op oriënteren en vind ze snel, ook zitten er al mensen te eten. Ik wil het ook niet te laat maken, loop een groot terras op en vraag een tafeltje. Meteen bingo. Installeren en de kaart wordt gebracht, keus volop en niet echt duur. De ober, jonge vent is een geroutineerde. In zijn eentje houdt hij het hele terras bij. En hij ziet ook alles. Ik bepaal mijn keus met lekkere dingen. O.a. wat ik pas ontdekt heb, tomatenprut met knoflook en knoflook mayonaise. Beetje op een stukje brood en smullen.

De knoflook komt je poriën uit, maar wel lekker. Alles opgegeten, koffie na. Afrekenen en richting hotel, het was me het dagje weer wel…….

Heb ondertussen weer veel leutige reacties gekregen, zowel via de blog als in mijn mail. Ook van oud collega’s die ik natuurlijk een beetje uit het oog ben verloren. Ik hoop dat het jullie allemaal goed gaat.

• 21 Mei 2023 - 09:13

Peter Van Zitteren :

Hoi Louis, ik ben best een beetje jaloers op je,terwijl Eddie en ik aan het zwoegen zijn in de badkamer ,lees en zie ik al die mooie verhalen en foto's. Daar krijg je honger van,denk je een beetje aan de lijn want dat stokje kan maar tot een bepaald gewicht dragen.

Maat profiteer er lekker van als je terug bent spreken we een keertje af.

• 21 Mei 2023 - 19:48

Gerrie:

Stadje lijkt mij toch best aardig als ik je foto's van vandaag bekijk.

Je moet mij wel even uitleggen wat het werkwoord 'kriebel' zou moeten betekenen, volgens mij bestaat dat zelfs niet.

Veel plezier weer verder tijdens je reis.

• 21 Mei 2023 - 22:36

Josefien :

Die tomatenprut lijkt me ook erg lekker....stank maakt niet uit, vlg mij heeft iedere Spanjaard een hoop knoflook wat door de poriën stoomt ;)

lekker genieten Lowieke van al t moois en al t lekkers.

Groetjes, Josefien