En weer naar huis …. - Reisverslag uit Roosendaal, Nederland van Louis - WaarBenJij.nu En weer naar huis …. - Reisverslag uit Roosendaal, Nederland van Louis - WaarBenJij.nu

En weer naar huis ….

Door: Louis

Blijf op de hoogte en volg Louis

12 Juni 2023 | Nederland, Roosendaal

Eénentwintigste dag

Vrijdag 26 mei 2023

Thuisreis Barcelona naar Roosendaal

Nog even om mijn verslag even af te werken..

Natuurlijk ben ik vroeg wakker. Ik heb tijd zat. Vlieg pas rond drie uur en de transfer station Barcelona naar AirPort is twintig minuten. Ik geniet nog even van de heerlijke regendouche. Reispak aan. Vuil goed redelijk gesorteerd de trollie in. Ik trek de deur van de wel zakelijk maar gerieflijke accommodatie achter me dicht. Uitchecken en ontbijtje zoeken in de stationshoreca. Het is razend druk met reizigers, station Barcelona is natuurlijk ook een knooppunt om met de trein Spanje in te trekken. C.q. te verlaten zoals ikke.

Ik loop een kleine niet echt drukke cafetaria voorbij en ga naar mijn vaste adresje. Foute beslissing, daar staan de klanten in de rij en geen tafeltje vrij. Dus retour naar plek één. Daar heb ik binnen een paar minuten mijn ontbijtje.

De mensen krioelenvoorbij, sommigen erg gehaast en anderen zonder stress door de dag. Ik hoor nu bij groep twee.

Ik ga naar de kaartjes automaat, er staat hier bijna altijd wel een service medewerker van Renfe bij. Ze vraagt wat ik wil, “enkeltje vliegveld por pavor” en ze staat het al in te tikken. Heeft u een “targeta dorado” ? (senioren kaart van Renfe) ivm korting. No signora, ik heb die vroeger wel gehad, maar soms zijn de trein aanbiedingen goedkoper dan met zo een kaart. Ik stop €. 4,60 in de automaat en kan weer verder.

Gelukkig is het bij de perrons voor regionale treinen minder druk dan de “long distance”. De trein naar het vliegveld vertrekt om de twintig minuten van perron elf of twaalf. Heb dal al ….tig keer gedaan, maar ga de nu verkeerde roltrap af naar perron negen en tien……als lomp zijn zeer deed………

Dus terug naar boven en wat verderop weer dalen. Een tiental minuten later rolt de trein binnen. Meer volk eruit dan er in, dus ik heb ruim plaats. Hier een mix van reizigers op vakantie en mensen die op de AirPort werken. Tegen twaalven zit ik op het vliegveld aan de koffie en gaat de wachttijd in.

Een dik uur later gaat de bagage drop off open. Ik sta redelijk vooraan en heb snel mijn instapkaart. Bij de douane is het weer druk, een lieve dame duidt aan dat ik langs de speciale ingang voor VIP’s en mindervaliden mag. Ik ga er van uit dat ze mij bij de eerste categorie inschat en maak er dankbaar gebruik van.

Hier bijna geen volk dus snel door douane en veiligheidscontrole. Mijn wandel schoenen moeten wel even uit, maar dat ben ik gewend. Ik hoor een “Ping”van de app, en de eerste Transavia melding, vertraging vlucht,is binnen…

Ik wandel door de tax-free zone, vroeger een mooie gelegenheid om restanten peseta’s of andere valuta op te maken. Maar tegenwoordig heeft dat geen enkel nut meer. De prijzen zijn idem de normale middenstand. Alleen als je iets met de btw kunt is het wat voordeliger.

Mijn maag vraagt om wat vulling, dus een plekkie zoeken. Ondanks dat je op alle vliegvelden gemolken wordt voor food [e-38] drink zit alle horeca bomvol met mensen. Bij een barreke diverse broodjes. Het goedkoopste €. 9,50 en wil je een broodje serranoham dan mag je €. 17,50 aftikken. En nog geen zitplaats ook.

Ik loop wat door en dat blijkt een goede zet. Iets verderop een tent waar zelfs enkele tafels vrij zijn. Ik meld me bij de dienstdoende ober. U kunt hier alleen dineren signor, voor “only drinks” moet u ergens anders gaan. Ik ga lekker zitten. Krijg de menukaart en de tarieven vallen alles mee. Ik bestel een lekkere pot bier en ga voor gegrilde tonijn. Omdat ik niet te zwaar wil tafelen bestel ik er geen frietjes bij.De kwaliteit van het gerecht is gewoon goed. Een heel relaxt restaurant wat ik nog op geen enkel vliegveld gezien heb. Meestal is het “massa is kassa”.

Als dessert kies ik voor een bokaaltje vers fruit. En ook dat is fris en lekker. Een koffieke kan er dan nog wel bij. Afrekenen en ik word geen poot uitgetrokken. Beetje extra tip kan er nu wel vanaf.

Ondertussen weer wel een Transavia melding, meer vertraging van de vlucht. Zitten, rondlopen en wachten. Uiteindelijk gaan we om zes uur de lucht in. Dus drie uur vertraging…… Eenmaal in de lucht meldt de gezagvoerder dat er een wilde staking bij de bagage afhandeling was, dus geen schuld Transavia ja ja…

Op wat luidruchtige en uitgelaten Spaanse jeugd na verloopt de vlucht rustig en landen we om rond achtuur op Eindhoven.

Bij de bagageband staan we twintig minuten te wachten. Plots komen er koffers op de andere band binnengerold. Iedereen snelt naar die band, maar het blijkt de bagage van de vlucht uit Ibiza te zijn. Dan wordt omgeroepen dat er een probleem is met de Barcelona bagage. Of die is daar blijven staan of in het verkeerde vliegtuig geladen. Schuldigen de wilde stakers…….

Aan de balie twee dames die formulieren uitdelen waar je de info over jouw bagage in kunt vullen. Zodat men daarmee onderzoek en afhandeling in gang kan zetten.

Sommige mensen reageren furieus richting de twee onschuldige, slechte boodschap, brengsters. Die zijn echter wel wat gewend en proberen zo netjes mogelijk uit te leggen hoe het proces verder zal verlopen. Men kan echter geen enkel tijdpad noemen wanneer e.e.a. opgelost is.

Formulier ingevuld en naar de bushalte. Daar hebben zich een tiental redelijk dronken jonge Fransozen zich bij de Spaanse jeugd gevoegd. Allemaal op weg naar Amsterdam. Bus arriveert, en wordt bestormt door de jeugd. De jeugd kent echter de procedure niet. De bus stopt eerst om alle passagiers uit te laten stappen, deuren gaan dicht. De bus trekt twintig meter op naar de instaphalte en deur bij de chauffeur gaat open.

Volgens mij is de busmaatschappij al gewaarschuwd over de jeugdige reizigers, want er zitten twee potige busbegeleiders op de bus. In het Engels en niet mis te verstane bewoordingen wordt de jeugd naar achteren gedirigeerd. De oudjes zoals ik kunnen een plekje zoeken pas daarna wordt gedoseerd de jeugd toegelaten tot de bus vol is. Niet allemaal kunnen ze mee, dus er wordt wat afgescholden.

Op station Eindhoven mis ik net mijn aansluiting naar Roosendaal.

Als alternatief pak ik een tiental minuten later de trein richting Den Haag die ook Tilburg en Breda aan doet. Ik rijd mee tot Breda, daar overstap, en rond half elf in Roosendaal. Er rijdt geen bus meer, dus taxi naar huis. Niet erg spraakzame chauffeur, 4,4 km verder, 9 minuten later en €. 18,00 euro armer stap ik om elf uur ‘s avonds mijn kotje weer binnen. Beetje raar, geen koffer uitpakken……

Dus douchen, schone pyjama en nog even een pintje om op adem te komen. Ik red het nog net om voor twaalf uur weer op mijn eigen bedje te liggen. Het was me het dagje wel……..

Zaterdag telefoontje AirPort Eindhoven. Bagage staat nu in Eindhoven. Ik kan hem komen halen. En anders levert een koerier woensdag de trollie thuis af.

Ik kies optie twee omdat ik na de middag een andere activiteit heb die ik niet af kan zeggen.

Dus alles komt altijd weer goed …….


  • 12 Juni 2023 - 11:44

    Henk:

    Louis vergissen is menselijk en niet lomp. Mensen die nooit fouten maken die zijn er niet of kunnen heel goed liegen. Dus goe hefaon jochie


  • 12 Juni 2023 - 12:50

    Jan :

    Het was weer een reis vol avontuur.


  • 12 Juni 2023 - 13:10

    Peter Van Zitteren :

    Hoi Louis, her waren weer mooie verslagen, binnenkort spreken we een keertje af.

    Grt.Peter


  • 13 Juni 2023 - 18:21

    Josefien:

    Zo weer genoten hoor Louis , bedankt.

    Groetjes Chiel en Josefien


  • 13 Juni 2023 - 18:22

    Josefien:


  • 24 Juni 2023 - 22:58

    Herman:

    Zo dat was een terugreis dus met veel incidenten. Maar goed dat je het allemaal mef een korrel zout neemt. Anderen zouden er een hartaanval van kunnen krijgen. Jij gaat er prima mee om. Nou tot de volgende keer, blijf gezond.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louis

Hallo allemaal, Welkom op mijn site. Hierin komt de info die ik onderweg naar Santiago de Compostela regelmatig zal bijwerken. Ik hoop hiermee mijn familie, vrienden en bekenden op de hoogte houden van de wetenswaardigheden.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 435
Totaal aantal bezoekers 361656

Voorgaande reizen:

07 April 2024 - 11 April 2024

18 Stedentripje Londen

07 September 2023 - 12 September 2023

17 Verona stedentrip

05 Mei 2023 - 27 Mei 2023

16 Zuid Spanje en wat zwerven

22 November 2022 - 26 November 2022

15 France et Nice, la vie en rose......

06 Mei 2022 - 30 Mei 2022

14 Spanje El Norte en wat zwerven...

10 Februari 2022 - 10 Maart 2022

13 Langs wat Spaanse steden....

23 September 2021 - 31 Oktober 2021

12 Wandelen van Porto naar Santiago de Compostela

15 Juli 2021 - 02 Augustus 2021

11 Frankrijk op herhaling juli 2021

08 Oktober 2019 - 23 Oktober 2019

10 Spanje, stedentrip herfst 2019

02 September 2019 - 06 September 2019

9 Even de zinnen verzetten in Frankrijk.......

06 Mei 2019 - 28 Mei 2019

8 Van Porto tot Napels

30 April 2018 - 30 Mei 2018

7 blik op Frankrijk en Spanje Mei 2018

22 Oktober 2017 - 10 November 2017

6 Door Frankrijk met de auto langs gebaande paden.

04 Mei 2017 - 25 Mei 2017

5 Spanje van Madrid naar Alicante mei 2017

25 September 2016 - 30 Oktober 2016

4 Wat zwerven in Noord Spanje sept. 2016

06 September 2015 - 31 Oktober 2015

3 We gaan weer naar Santiago de Compostela

09 September 2012 - 17 September 2012

2 reis naar Rusland m/n Moskou en St Petersburg

11 April 2011 - 17 Augustus 2011

1 Te voet naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: