Tweede dag in Sedan - Reisverslag uit Sedan, Frankrijk van Louis - WaarBenJij.nu Tweede dag in Sedan - Reisverslag uit Sedan, Frankrijk van Louis - WaarBenJij.nu

Tweede dag in Sedan

Door: Louis Kriesels

Blijf op de hoogte en volg Louis

17 Juli 2021 | Frankrijk, Sedan

Sedan zaterdag 17 juli 2021

Ik slaap aan de straatkant van het hotel. Dus vroeg in de ochtend altijd wat lawaai van vuilnismannen en leveranciers.
Zo ook deze ochtend als rond de klok van zessen de vuilcontainers geledigd worden. De mannen hebben er duidelijk zin in aan het drukke gepraat te horen. Ik val terug in slaap tot om acht de brouwer komt om de voorraad aan te vullen.

Mooie tijd om op te staan. Ik zet de tv aan om iets van het nieuws mee te krijgen. Ook hier is covid nog steeds de hoofdmoot. Zowel nationaal als in de rest van de wereld. Ik houd ook me elke dag op de hoogte via de ANWB site.
Weet zo ook dat België de regels aanscherpt voor d’ollanders.

Na mijn ochtendrituelen in de badkamer, aantuigen en naar de ontbijtzaal.
Het is redelijk druk, ik pak mijn rantsoen en merk dan dat ik mijn pilleke vergeten ben. Geen nood, mijn plek is gereserveerd dus ik spoed me terug naar mijn kamer. Bij terugkomst staat alles er nog.
Ik peuzel mijn stukjes stokbrood op en kijk wat rond.

Onze man met de pet zit ook in de ontbijtruimte en natuurlijk petje op. Zijn gade heeft zich nu bij hem aangesloten en draagt een rood hoedje. Maar hij groet me vriendelijk vandaag. Ik lees mijn krantje en ga daarna mijn spullen pakken.
Tegen half elf sta ik buiten. Vandaag ga ik een stadswandeling doen a.h.v. De gidsjes. Er zijn twee wandelingen, ééntje met historische gebouwen en de tweede met militaire monumenten. Ik kijk wel hoever ik kom.

Ik ga toch eerst even naar de rivier de Meuse kijken naar de waterstand. En ook hier kolkend en snelstromend water. Ik zou vanaf dit punt op de wandelroute in kunnen breken maar besluit toch echt maar bij het beginpunt te beginnen. Dus stuk teruglopen tot aan bet fort want vandaar uit zijn alle startpunten.
Aardige route met veel historie. Je kijkt toch met andere ogen als er wat info over gegeven wordt. Er zijn natuurlijk veel vervallen gebouwen. Er wordt wel gerestaureerd, maar dat zijn veelal overheids eigendommen. Particulier bezit wordt de grote uitdaging om opgeknapt te krijgen. Wie gaat dat betalen.

Een echt rijke stad lijkt het me niet en er lopen nogal wat mensen gekleed in campingsmoking of basketbal tenue, wat ook iets zegt over de armoede in de streek. Na een dikke anderhalf uur dwalen kom ik weer op plein bij de kerk uit. Het terras zit bomvol, heel wat anders dan gisteren toen ik hier alleen zat. Ook rond het fort was veel meer beweging en de parking stond vol.

Ik zie op het terras een tafeltje met één stoel, precies genoeg voor mij. Pintje er bij en lekker in de zon en mensen kijken. Veel dames op het terras genieten van een glas bubbels en de mannen een zwaar biertje. De dienster heeft er een taak aan om klanten die opstaan op de masker plicht te wijzen. Of men er v.w.b. gezondheid iets mee opschiet weet ik niet want hier zitten nog volop kettingrokers. Je hoort ook nogal wat Nederlands hier. Sedan blijkt toch een aardige stop op weg naar het zuiden.

Tegen één uur maar weer even de benen strekken. Op een plein is een warenmarkt geweest en ook de overdekte hallen waren open. Maar ze zijn alles al aan het afbreken. Jammer net te laat want ik dwaal daar altijd graag rond.
Dan maar een lunchadres zoeken. Ik vind een tent waar salades op de kaart staan. Terras zit natuurlijk vol, maar binnen is nog wel plaats.

Er zitten diverse mensen kleine Franse mosseltjes te eten. Is toch ook weer wel lekker. Het duurt even voordat ik mijn bestelling kan plaatsen, maar een kwartiertje later komt een dampend panneke op tafel. Klein maar fijn en erg smakelijk. Eenvoudig gekookt in witte wijn, meer hoeft dat niet te zijn. Na mijn koffieke reken ik af en loop nog een rondje.
Ik moet nog besluiten wat ik maandag ga doen en waar dan naar toe. Op zich is het hier ondanks de mondkapjes goed te doen. Alle horeca is open en ze zijn blij met je komst. Dus richting hotel en info gidsen om inspiratie op te doen.

Ik blader wat door de info en denk toch maar richting bourgogne af te zakken. Details en echt beslissen doe ik morgen wel. Nu eerst maar even siesta.......

De tour is bezig, maar een tijdrit, dat boeit me niet zo. Dus het duurt niet lang eer de luiken dichtvallen. Iets over vijven ben ik er weer, dan op mijn gemakje wat opfrissen en een proper hemd aan voor het diner. Daarna buiten op het terras met een pintje aperitieven en de baas brengt me een schaaltje chips.
Ik experimenteer een beetje met foto’s uploaden via de nieuwe site. Dat lukt wonderwel. De site is voor de gebruiker ook sneller en overzichtelijker.

Om 19.00 uur stipt gaat het licht in het restaurant aan. Ik wacht even tot er wat mensen gaan zitten en ga dan naar mijn stekkie. Het duurt wat langer eer er mensen bij komen, maar op een gegeven moment zijn alle tafels toch weer bezet.

Ik wil eigenlijk niet te zwaar tafelen vanavond want ik heb al veel gegeten.
Op de kaart staat als voorgerecht “oeuf dur mayonaise” prijs €. 5.00.
Lekker simpel gerechtje van harde eieren met mosterdmayo. En het zal ook niet heel groot zijn voor dat geld. Ik zucht als de dienster het voor mijn neus zet en ze moet er om lachen.
Ik laat éénderde staan want ik kan het gewoon niet op want ik krijg daarna nog een kalfslapje met roomsaus, paddestoeltjes en frieten.
De laatste laat ik sowieso staan omdat ik afgelopen middag al friet gegeten heb. Ik sop wel een stukje stokbrood in de zeer smakelijk saus.
Geen lichte keuken vandaag, maar we zitten dan ook in de Franse Ardennen.

Kaas gaat er niet meer bij, maar een zoeteke kan nog wel denk ik. De serveerster adviseert profiteroles, is ook niet zoveel zegt ze. Ik ga er in mee, maar het blijkt toch nog een aardig hapje met slagroom gevulde smoesjes. Koffie en dan nog even buiten op het terras zitten om uit te buiken. Tegen tienen koelt het toch wat af dus naar binnen en te kooi. Tot morgen......

V.w.b. de foto’s is het probleem ook opgelost. Men is de site aan het omzetten naar een nieuwe. Dat wordt “travellogger.com”. Maar voorlopig blijft voor de belangstellende volger alles nog hetzelfde.

• 18 Juli 2021 - 10:33

GerrieM:

Hoi Louis, goed te lezen dat je weer op weg bent en de boeiende stijl van schrijven hebt vast kunnen houden.
    Geniet lekker van deze vakantie en ik kijk uit naar je leuke verhalen.

• 18 Juli 2021 - 13:22

Petra En Dim:

Goede middag Louis,

Leuk dat je weer op pad bent, en dat we weer mooie verhalen van je kunnen lezen. Kijk je wel uit hè nou met de Carona.
    Groetjes uit Roosendaal

• 18 Juli 2021 - 22:25

Herman:

Leuk weer je verhalen te lezen. Ben blij voor je dat je weer even eruit bent.
    Ik zie wel je hebt het niet verleerd, het lunchen, dineren, terrasje pikken. Gelukkig maar, groetjes en vermaak je,