1e volle dag in Cadiz - Reisverslag uit Cádiz, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu 1e volle dag in Cadiz - Reisverslag uit Cádiz, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

1e volle dag in Cadiz

Door: Louis

Blijf op de hoogte en volg Louis

12 Mei 2023 | Spanje, Cádiz

Vierde dag

9 mei 2023

Verblijf in Cadiz

Hostal Bahia.

Plan is om vandaag heel rustig te beginnen. Sta daarom pas rond acht uur op. Uitgebreid douchen, aankleden, krant digitaal lezen en bankcontrole.

Sta daarom tegen tienen buiten in een bijna azuurblauwe wolkenloze hemel. Loop het plein op en zoek een rustig terrasje.Een pittig diensterke voorziet me van koffie en toast.

Een aantal handwerkslieden zijn hun kramen aan het opbouwen, allemaal eendere mooie tentjes. Hier spreekt de kwaliteit. De eerste hordes met toeristen komen onder leiding van de diverse gidsen het plein voor het gemeentehuis opgelopen. Ik zie geen verschil tussen dagjesmensen en cruise vaarders. Beide categorieën hetzelfde uitgedost in z.g. vrijetijdskleding. Ik herinner me de tijd met Lieske dat we niet al teveel op wilden vallen als toeristen. Ook door ons een beetje fatsoenlijk te kleden. Nu schijnt het weinig mensen te interesseren hoe men over hen denkt. Men laat zich gewillig melken en de snelle foto’s op de iPhone doen z.g. verslag van wat men allemaal gezien en beleefdheeft.

“Beleving” is het toverwoord, al kunnen weinig mensen nog aangeven welke items men zich nog kan herinneren.Ik reken af voor een vriendenprijs bij het lieve dienstertje. Ik betaal met mijn creditcard, maar geef de tip cash apart.

Ik ga wat rondwandelen om eerst de stad te verkennen. Ik moet bekennen dat ik me zeer vergist heb in mijn beeld over Cadiz, in mijn ogen niet veel te zien etc.. helemaal verkeerd, het is een stad met allure, prachtige pleinen en veel groen. Leuke oude binnenstad en bakken vol historie. Begrijp nu ook beter waarom de cruiseschepen deze stad aan doen. De VVV geeft me een plattegrond en wat uitleg. Na wat zwerven kom ik bij de kathedraal uit. Ook hier razend druk met groepen. Men staat in de rij. Ik besluit om een bezoek uit te stellen tot woensdag en dan wat vroeger er naar toe te gaan.

Een alternatief nu is de tegenoverliggende kerk gewijd aan St. Jacob van Santiago de Compostela. Vanaf hier start ook de camino “via Augusta”. Ik ga nog eens nalezen hoe deze precies loopt. Weer mooie kerk, veel religieuze kunst. Ik brand nog een elektrisch kaarsje voor iedereen in mijn omgeving die ik het beste wens.

Het wordt tijd voor een glas en hapje. Ook hier in de oude stad keus zat en goedkoop als je net even het centrum uitloopt. Tafeltje binnen, veelal Spanjaarden en de baas achter de toog. Ik bestel een glas bier, drie tapas, een Rioja wijntje en koffie achterop. Voor net nog geen elf euro heb ik prima geluncht. Dan verder, het loopt tegen vieren, de dagjesmensen gaan richting bus, de cruisers richting hun schip en ik richting Hostal voor de siësta.

Op mijn kamertje besluit ik om toch eerst maar vervoer te regelen voor vertrek naar Jaèn a.s. vrijdag. Dat valt vies tegen, even lijkt het dat ik Cadiz niet uit kom op die dag. Treinen vol, geen rechtstreekse bus naar Jaèn, alleen via de site van “blablabla” iets te regelen om met een particulier mee te rijden. Maar dan moet ik eerst naar Jerez de la Frontera. Rustig blijven en alternatief proberen te zoeken. Hotel in Jaènkan ik nog annuleren, dus in Cadiz langer blijven zou mogelijk zijn. Met wat Googlen kom ik er via Renfe toch achter dat nog niet alle treinen vol zitten.De laatste kaartjes voor enkele vertrektijden zijn er nog. Dus meteen maar vastgelegd en dat betekent dat ik vrijdag tegen twaalven hier vertrek en rond half vijf arriveer in Jaèn. Leermomentje, het is gewoon drukker met reizigers dus reserveren zodra het kan.

Uurtje pitten en opfrissen. Goed acht uur sta ik weer buiten. Ik heb nu een eetadres in de oude binnenstad “la candelera“ moet goed zijn volgens de recensies. Ik vind het vrij vlot, je zou er zo voorbij lopen. Het gaat pas om half negen open. De deur staat echter op een kier, ik vind dat ik toch even binnen mag kijken. Men is alles nog aan het klaar zetten, ik kan wel reserveren, dat gedaan en even verderop nog een snelle pint. Bij terugkomst zit het zaakje al vol. Mijn plekje echter wel vrij. Dus goeie zet gedaan. Naast mij een Spaanse dame in gezelschap van een Bulgaar. Beiden Engelstalig. Ze helpen me even bij het plaatsnemen aan mijn tafel omdat het vrij smal is.

Het menu is niet uitgebreid, maar wel allemaal lekkere dingen. De Spaanse dame vraagt waar ik van houd. Nou ik lust alles. Ze adviseert me om gegaard varkensvlees te nemen als hoofdgerecht en vooraf een soepje van rauwe vis met garnalen. Niet direct echt Spaans, maar meer een fusion keuken van Spaans/Japans. Het is overheerlijk. Een goed glas Rioja past daar bij.

Het koppel vertrekt, maar niet voor dat ik een paar eetadreskes heb gekregen voor de komende dagen. Nog een koffieke en betalen. De lege tafels worden direct bezet door mensen die buiten in de rij staan wachten, hoezo druk…….

Ik loop op het gemakje richting plein vlakbij mijn Hostal. Strijk nog even op een terras neer voor een afzakkertje, een paar straatmuzikanten spelen inca muziek. Ik kijk naar de heldere sterrenhemel en denk aan Lieske.

Dan richting bedje……

• 15 Mei 2023 - 20:13

Jeanne En Gé:

Dag Louis,

Mooi verslag maar ik vind dat je maar een "drukke" vakantie hebt. Maar geniet van alles en wij "reizen" gewoon met je mee.

Hartelijke groeten !

Jeanne en Gé