1e volle dag in Cadiz - Reisverslag uit Cádiz, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu 1e volle dag in Cadiz - Reisverslag uit Cádiz, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

1e volle dag in Cadiz

Door: Louis

Blijf op de hoogte en volg Louis

12 Mei 2023 | Spanje, Cádiz

Vierde dag

9 mei 2023

Verblijf in Cadiz

Hostal Bahia.

Plan is om vandaag heel rustig te beginnen. Sta daarom pas rond acht uur op. Uitgebreid douchen, aankleden, krant digitaal lezen en bankcontrole.

Sta daarom tegen tienen buiten in een bijna azuurblauwe wolkenloze hemel. Loop het plein op en zoek een rustig terrasje.Een pittig diensterke voorziet me van koffie en toast.

Een aantal handwerkslieden zijn hun kramen aan het opbouwen, allemaal eendere mooie tentjes. Hier spreekt de kwaliteit. De eerste hordes met toeristen komen onder leiding van de diverse gidsen het plein voor het gemeentehuis opgelopen. Ik zie geen verschil tussen dagjesmensen en cruise vaarders. Beide categorieën hetzelfde uitgedost in z.g. vrijetijdskleding. Ik herinner me de tijd met Lieske dat we niet al teveel op wilden vallen als toeristen. Ook door ons een beetje fatsoenlijk te kleden. Nu schijnt het weinig mensen te interesseren hoe men over hen denkt. Men laat zich gewillig melken en de snelle foto’s op de iPhone doen z.g. verslag van wat men allemaal gezien en beleefdheeft.

“Beleving” is het toverwoord, al kunnen weinig mensen nog aangeven welke items men zich nog kan herinneren.Ik reken af voor een vriendenprijs bij het lieve dienstertje. Ik betaal met mijn creditcard, maar geef de tip cash apart.

Ik ga wat rondwandelen om eerst de stad te verkennen. Ik moet bekennen dat ik me zeer vergist heb in mijn beeld over Cadiz, in mijn ogen niet veel te zien etc.. helemaal verkeerd, het is een stad met allure, prachtige pleinen en veel groen. Leuke oude binnenstad en bakken vol historie. Begrijp nu ook beter waarom de cruiseschepen deze stad aan doen. De VVV geeft me een plattegrond en wat uitleg. Na wat zwerven kom ik bij de kathedraal uit. Ook hier razend druk met groepen. Men staat in de rij. Ik besluit om een bezoek uit te stellen tot woensdag en dan wat vroeger er naar toe te gaan.

Een alternatief nu is de tegenoverliggende kerk gewijd aan St. Jacob van Santiago de Compostela. Vanaf hier start ook de camino “via Augusta”. Ik ga nog eens nalezen hoe deze precies loopt. Weer mooie kerk, veel religieuze kunst. Ik brand nog een elektrisch kaarsje voor iedereen in mijn omgeving die ik het beste wens.

Het wordt tijd voor een glas en hapje. Ook hier in de oude stad keus zat en goedkoop als je net even het centrum uitloopt. Tafeltje binnen, veelal Spanjaarden en de baas achter de toog. Ik bestel een glas bier, drie tapas, een Rioja wijntje en koffie achterop. Voor net nog geen elf euro heb ik prima geluncht. Dan verder, het loopt tegen vieren, de dagjesmensen gaan richting bus, de cruisers richting hun schip en ik richting Hostal voor de siësta.

Op mijn kamertje besluit ik om toch eerst maar vervoer te regelen voor vertrek naar Jaèn a.s. vrijdag. Dat valt vies tegen, even lijkt het dat ik Cadiz niet uit kom op die dag. Treinen vol, geen rechtstreekse bus naar Jaèn, alleen via de site van “blablabla” iets te regelen om met een particulier mee te rijden. Maar dan moet ik eerst naar Jerez de la Frontera. Rustig blijven en alternatief proberen te zoeken. Hotel in Jaènkan ik nog annuleren, dus in Cadiz langer blijven zou mogelijk zijn. Met wat Googlen kom ik er via Renfe toch achter dat nog niet alle treinen vol zitten.De laatste kaartjes voor enkele vertrektijden zijn er nog. Dus meteen maar vastgelegd en dat betekent dat ik vrijdag tegen twaalven hier vertrek en rond half vijf arriveer in Jaèn. Leermomentje, het is gewoon drukker met reizigers dus reserveren zodra het kan.

Uurtje pitten en opfrissen. Goed acht uur sta ik weer buiten. Ik heb nu een eetadres in de oude binnenstad “la candelera“ moet goed zijn volgens de recensies. Ik vind het vrij vlot, je zou er zo voorbij lopen. Het gaat pas om half negen open. De deur staat echter op een kier, ik vind dat ik toch even binnen mag kijken. Men is alles nog aan het klaar zetten, ik kan wel reserveren, dat gedaan en even verderop nog een snelle pint. Bij terugkomst zit het zaakje al vol. Mijn plekje echter wel vrij. Dus goeie zet gedaan. Naast mij een Spaanse dame in gezelschap van een Bulgaar. Beiden Engelstalig. Ze helpen me even bij het plaatsnemen aan mijn tafel omdat het vrij smal is.

Het menu is niet uitgebreid, maar wel allemaal lekkere dingen. De Spaanse dame vraagt waar ik van houd. Nou ik lust alles. Ze adviseert me om gegaard varkensvlees te nemen als hoofdgerecht en vooraf een soepje van rauwe vis met garnalen. Niet direct echt Spaans, maar meer een fusion keuken van Spaans/Japans. Het is overheerlijk. Een goed glas Rioja past daar bij.

Het koppel vertrekt, maar niet voor dat ik een paar eetadreskes heb gekregen voor de komende dagen. Nog een koffieke en betalen. De lege tafels worden direct bezet door mensen die buiten in de rij staan wachten, hoezo druk…….

Ik loop op het gemakje richting plein vlakbij mijn Hostal. Strijk nog even op een terras neer voor een afzakkertje, een paar straatmuzikanten spelen inca muziek. Ik kijk naar de heldere sterrenhemel en denk aan Lieske.

Dan richting bedje……


  • 15 Mei 2023 - 20:13

    Jeanne En Gé:

    Dag Louis,

    Mooi verslag maar ik vind dat je maar een "drukke" vakantie hebt. Maar geniet van alles en wij "reizen" gewoon met je mee.

    Hartelijke groeten !

    Jeanne en Gé

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louis

Hallo allemaal, Welkom op mijn site. Hierin komt de info die ik onderweg naar Santiago de Compostela regelmatig zal bijwerken. Ik hoop hiermee mijn familie, vrienden en bekenden op de hoogte houden van de wetenswaardigheden.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 365032

Voorgaande reizen:

03 Mei 2024 - 29 Mei 2024

19 Weer even naar Spanje..

07 April 2024 - 11 April 2024

18 Stedentripje Londen

07 September 2023 - 12 September 2023

17 Verona stedentrip

05 Mei 2023 - 27 Mei 2023

16 Zuid Spanje en wat zwerven

22 November 2022 - 26 November 2022

15 France et Nice, la vie en rose......

06 Mei 2022 - 30 Mei 2022

14 Spanje El Norte en wat zwerven...

10 Februari 2022 - 10 Maart 2022

13 Langs wat Spaanse steden....

23 September 2021 - 31 Oktober 2021

12 Wandelen van Porto naar Santiago de Compostela

15 Juli 2021 - 02 Augustus 2021

11 Frankrijk op herhaling juli 2021

08 Oktober 2019 - 23 Oktober 2019

10 Spanje, stedentrip herfst 2019

02 September 2019 - 06 September 2019

9 Even de zinnen verzetten in Frankrijk.......

06 Mei 2019 - 28 Mei 2019

8 Van Porto tot Napels

30 April 2018 - 30 Mei 2018

7 blik op Frankrijk en Spanje Mei 2018

22 Oktober 2017 - 10 November 2017

6 Door Frankrijk met de auto langs gebaande paden.

04 Mei 2017 - 25 Mei 2017

5 Spanje van Madrid naar Alicante mei 2017

25 September 2016 - 30 Oktober 2016

4 Wat zwerven in Noord Spanje sept. 2016

06 September 2015 - 31 Oktober 2015

3 We gaan weer naar Santiago de Compostela

09 September 2012 - 17 September 2012

2 reis naar Rusland m/n Moskou en St Petersburg

11 April 2011 - 17 Augustus 2011

1 Te voet naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: