Er maar een rustig laatste dagje van gemaakt...... - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu Er maar een rustig laatste dagje van gemaakt...... - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

Er maar een rustig laatste dagje van gemaakt......

Door: Louis Kriesels

Blijf op de hoogte en volg Louis

19 Oktober 2016 | Spanje, Sevilla

Dinsdag 19 oktober 2016
Voor de laatste dag in Sevilla geen grootse plannen meer gemaakt. Ik was wel op tijd wakker maar buiten was het nog wat grijs en bewolkt. Dus nog maar een uurtje bed er aan geplakt.

Maar op tien uur zit ik toch frisgewassen op het terras aan het ontbijt. Het is vandaag een vriendelijk jong serveerstertje. Ze komt mijn bestelling opnemen en heeft blijkbaar mijn pilleke zien liggen, want ze brengt meteen een glaasje water mee. Kan dat wel waarderen.

De zon schijnt ondertussen weer wel, maar de meeste mensen hebben toch een vest of jasje bij. Terug hotel en ook maar even meepakken. Loop dan maar even langs het hotel waar ik destijds met Lieske ben geweest en het daar tegenover liggende park in.
Mooie parken in de meeste Spaanse steden zo ook hier natuurlijk.
Automatisch ga ik richting plaza d'espagna. Ook al een paar keer geweest natuurlijk, maar het blijft een pracht gebouw en er is altijd veel volk.

Automatisch kom ik bij het in de buurt gelegen Museo Archeologico uit. Om mijn historisch besef wat nog wat verder op te krikken toch maar even binnen kijken, gratis entree, dus het kan me alleen wat tijd kosten.
Aardig museum, maar ik ben de laatste tijd verwend met moderne presentaties. Hier is het doods, een leraar die met een groep studenten op stap is en uitleg geeft wordt gemaand wat zachter te praten. Terwijl er buiten mij niemand in die zaal was.

Ik zoek op de plattegrond een snelle uitgang en sta na een kwartier weer buiten. Bij de uitgang van het park een barreke, ben daar al meer, ook met Lieske. Smakelijke pint tegen vriendenprijs ondanks de superlocatie waar ze zitten.
Tutter op m'n gemak mijn glas leeg en mensen kijken. Alle talen komen voorbij, te voet, op de fiets en tegenwoordig ook op Segways. Bejaarden daarop halen de meest onmogelijke toeren uit.

Morgen ga ik verder, zodra ik een netwerkje vind.
De rust, moet nog wat inpakken.........

Even geduurd, maar meest vertrouwde netwerkje toch thuis gevonden. Dus voor "the record" toch mijn verhaal maar afmaken.
Na mijn pint even besluiteloos wat nog te doen. Ik sukkel op mijn gemakje richting rivier. Naar het water kijken geeft ook altijd wat rust.

Twijfel nog even of ik de brug over zal steken naar de wijk Triana. Daar zijn aan de rivierkant mooie bodega's met natuurlijk de heerlijke wijntjes en bijbehorende hapjes. Ik doe het toch maar niet, het gaat daar meestal in de avonduren pas echt leven.

Dus maar terug het centrum, richting Kathedraal. Ik drink nog even wat op een terrasje. Tijd om een restaurantje op te zoeken. Ik loop wat verder het centrum in waar ik weet dat er een concentratie van restaurantjes is. Vlak daarbij een tapas barreke, waar ik ooit met Lieske ben geweest en waar op de toog met krijt je rekening op werd gemaakt.
Het barreke is er nog, maar andere eigenaar.

Even aperitiefke en dan eten opzoeken. Het buurtje waar ik naar op zoek ben is vlakbij. Vollen bak, ook hier alles toerisme. Ondanks dat alles vol zit wordt ik door diverse obers uitgenodigd toch even op de kaart te kijken. Ik bezwijk als ik ergens weer de biefstuk Ternera op de kaart zie. Laatste dag, dus moet kunnen. Nu nog een plekje.
No problem. de ober kijkt rond en drie terrassen verderop een vrije tafel op een aardig plekje.

Ik snap het even niet, denk hij stuurt me naar de concurrent. Maar laat me meevoeren. Twee restaurants, dus twee verschillende menukaarten verder wordt ik gedropt. De obers wisselen even wat uit en ik krijg de juiste menukaart. Voorgerecht neem ik wat ham kroketjes en de ternera als hoofd Glaasje Rioja der bij en kijken wat er komt. Ik zie dat de diverse obers op alle terrassen bestellingen opnemen en uitserveren.

Dus in mijn beleving moeten al die verschillende zaken aan één eigenaar toebehoren. Bediening is echter vlot en prima plekje om rond te kijken. Ik laat me dit voorlopig even laatste middagmaal in Sevilla goed smaken. Neem nog een stukje chocoladecake achterop en een koffieke.
Het Rioja wijntje valt op de rekening wat duurder uit dan verwacht. Maar ja ik ben natuurlijk ook maar een gewone toerist waar wat van geprofiteerd wordt.

Dan toch maar even een korte siësta ingepland in mijn hotelleke.

Tegen zevenen douchen en naar buiten. Ik wil vanavond toch even naar het miniconcertje in het kerkje. Ben daar niet echt ver vandaan, maar de steegjes in Sevilla kunnen wel eens verwarrend werken, zeker als het wat donker wordt. Ik loop er echter vrij snel naar toe. Het is dezelfde locatie, kerkje, waar ik al eerder ben geweest.

Eenvoudig tafeltje en geldkistje fungeren als kassa. Koop een kaartje van €. 6,00 en hoor eigenlijk al muziek, maar mag nog niet binnen. Ze zijn nog aan het oefenen. No problem, vijftig meter terug een leuk pleintje waar ik gisteren heb gegeten. De dienster herkent me nog. Eindelijk een vrouw waar ik weer eens indruk op heb gemaakt denk ik. Of mogelijk ligt het toch aan de fooi die ik heb gegeven.
Ik houd het op het eerste...............................

Ik drink mijn drankje en dan naar het kerkje. (Iglesia de San Pedro de Alcantara) Er staat dan al een veertig man te wachten. En we mogen naar binnen. Een combi van kerkbanken en gewone stoelen. Ik kies snel voor een stoel met zicht op het altaar waar de muzikanten op zullen treden. De harde banken gun ik de echte zondaars onder ons. Zo ben ik dan ook weer !!

Half negen stipt gaan de deuren dicht, een man van de organisatie heet ons welkom en houdt een verhaal. Ik snap er niet veel van. Het wordt een concert van piano en viool.
De pianist Tomasso Cogato, komt op, vertelt wat over het stuk dat hij gaat spelen. Het is van José Miro, Nocturno en mi bemol menor.

Dan is violiste Mariarosaria D'aprile, viloste. aan de beurt. Zij begint met het stuk van Felipe Libon, Selection de cuatro caprichos para violin solo.
Daarna spelen zij nog wat stukken samen en ook weer solo. Ik zal u niet verder vermoeien om welke componisten en stukken het gaat. Voor mij in ieder geval geen bekende namen.

Het is allemaal geen echte zware klassiek, dus ik kan hier ook wel van genieten. Er zit een kleine honderd man in het kerkje, minder volgens mij dan vorige keer, maar wel allemaal op chique. Ook een tiental echt jonge kinderen in het gezelschap. Het is ook goed geregeld verder. Een enkele laatkomer mag pas binnen als een stuk gespeeld is.

Het klinkt allemaal goed, de beide muzikanten krijgen veel applaus, en na een toegift staan we om tien uur weer buiten. Ik ben blij dat ik er naar toe ben gegaan. De sfeer is mooi en met een kleine anderhalf uur blijft het ook boeiend.

Ik vind de weg terug naar het hotel vrij snel. Pak mij Ipadje en even op het terras voor een drankje en hapje. Maar dan zijn we weer aan het begin van dit dag verslag.