Sevilla, altijd een beetje thuiskomen......... - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu Sevilla, altijd een beetje thuiskomen......... - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

Sevilla, altijd een beetje thuiskomen.........

Door: Louis Kriesels

Blijf op de hoogte en volg Louis

18 Oktober 2016 | Spanje, Sevilla

Dinsdag 18 oktober 2016.
Vroeg wakker, blijf nog even in bed. Pak mijn IPadje. Even mijn banksaldo opvragen, nog net geen anderhalve ton in het rood, dus de bank zal nog niet bellen. Dan valt wel de internet verbinding weg............ Potverdorie, dus ik draai me nog maar even om......

Nu eerst wat tapas anders wordt het koud.

Voor de liefhebbers, wat boquerones, een beetje jamon en wat queso manchegokaas zitten er weer in. Dus ik kan verder. Naast mij net een Spaanse familie die zich wat stoorde dat ik alleen aan tafel zat met mijn IPadje. Er werd een tafel bijgezet en ieder weer blij. Mij maakt het niet uit. Ook onze Spaanse mede europeanen nemen altijd de tijd om te tafelen.
En verder I am from Roosendaal, I know nothing

Negen uur uit bed, snel ......... aankleden want de dag is kort.
Tijdens het scheren mijn dagritme bepaald. Rustig aan dus. Ik heb de highlights van Sevilla na een bezoek of zes natuurlijk wel gezien. Het is echter ook een mooie stad om zo maar wat rond te dwalen. Ontbijtje in restaurant aan de overkant van het hotel. Lijkt wat duurder, maar dat blijkt maar twee kwartjes.

Dan op pad, richting VVV want ik wil kijken of er nog iets leuks in de muziek is de komende avonden. Ik heb mazzel, woensdagavond een klein klassiek gebeuren in een kerkje. Concertje van piano en viool. €. 6,00 entree dus daar val je geen buil aan. Ik ben niet zo klassiek geschoold, maar dit zijn krentjes in de pap. Straks even de locatie opzoeken.

Ik ga dit combineren met wat Museumbezoeken. Niet zozeer voor de museums, maar deze zijn vaak gevestigd in prachtige gebouwen wat al een belevenis op zich is.
Ik start waar ik het dichtste bij ben, de Archivo de India's, vlak naast de Kathedraal. Een gebouw waar al de geschreven stukken vanaf de ontdekking van Amerika worden bewaard. Tegenwoordig ook digitaal natuurlijk. Bij binnenkomst kun je een filmpje bijwonen over de geschiedenis van het gebouw. Gemaakt in de ikvorm, dus het gebouw vertelt zijn eigen verhaal.
Toch weer een net iets andere benadering, dus maakt de stof weer interessanter.

Dan verder, kom voorbij een kerk en loop binnen. Er is een mis bezig dus ik ga even zitten. Realiseer me dan dat er in Cartagena voor Spaanse begrippen weinig kerken waren. Ook waren er daar zeker in de buitenrand weinig cafés. Het heeft toch met elkaar te maken blijkbaar.

De oude pastoor hier heeft ook geen haast. Heeft wel genoeg brood om uit te delen, maar de wijn is schaarser. Dus die kopen we later zelf weer wel. Ik loop richting de locatie waar morgen het concertje is. Kom dan langs het Museo de Belles Artes.
Ook een pracht gebouw, even naar binnen, want ook in Spanje kennen ze een Nederlands woord. En dat is "gratis", betekent hetzelfde als bij ons dus.............

Niet alleen de buitenkant is mooi, maar er zijn ook prachtige patio's (binnentuinen). Ik kijk daar eerst naar en dan pas de collectie kunst. Veel religieus werk, van voor mij onbekende Spaanse kunstenaars uit vroeger eeuwen. Dus ik ben hier snel doorheen. Alleen bij een stilleven of huiselijk tafereel wil ik wat langer blijven kijken, maar dan meer voor de kleding van destijds of wat er aan eten op tafel werd gezet.

Hop verder. Ik ontdek het piano en viool recitalplek. Zie dat ik daar eerder ook binnen geweest. Leuke intiem kerkje, maar snel vol. Dus morgen op tijd zijn.
Op een pleintje, plek op terras, dus nu de inwendige mens.
Zie bij het voorgerecht iets met spinazie, dus gok en goed. Dan weer iets met inktvisjes. Ook nooit weg. Wijntje erbij.
Gemakje peuzelen en rondkijken. Leuke jonge serveerster, Brabants type, dus breed van onderen en smal boven. Ze kan dus goed zitten.

Beetje uitbuiken en dan sukkel ik maar richting hotel. In de vele smalle straatjes moet je toch opletten want je bent zo verdwaald. Ook hebben ze vaak de straatnamen wel op de kaart maar niet op de muur aangepast.

Maar ik kom thuis in mijn hotel. Even rusten en dan wil ik nog een bepaalde flamengobar opzoeken waar ik ook met Lieske en ook wel eens met Herman en familie ben geweest. De hotelman kan me niet helpen en ook is de naam die Herman me gegeven heeft niet wat ik bedoel. Dus next time.

Ik besluit om mijn huiswerk te gaan maken onder het genot van een hapje en drankje. Dat is nu gebeurd. Morgen verder dus jullie horen nog van me.

Hasta luego.

• 19 Oktober 2016 - 20:20

Janvanloon En Ine:

nog een leuke laatste avond in Sevilla en voor morgen goede reis