Zon en cultuur in Cartagena....... - Reisverslag uit Cartagena, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu Zon en cultuur in Cartagena....... - Reisverslag uit Cartagena, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

Zon en cultuur in Cartagena.......

Door: Louis Kriesels

Blijf op de hoogte en volg Louis

16 Oktober 2016 | Spanje, Cartagena

Zondag 16 oktober 2016
Ben redelijk vroeg op. Moet ook want vandaag heb ik nogal wat cultuur op te snuiven. Ik moet mijn overgebleven kaartjes zoveel mogelijk op zien te maken. Dus rondje badkamer, de te bezoeken plaatsen nog even op loopvolgorde logisch ingedeeld en om half tien loop ik al buiten. Om tien uur gaat de eerste locatie open en onderweg zoek ik wel een ontbijtadresje.
Was het eerst buiten wat grijs, nu staat de zon al redelijk hoog aan de hemel.

Iets voor tienen op de eerste locatie, nog gesloten maar er tegenover een bar/ restaurant met terras. Er zit al volk dus ik sluit graag aan. Mijn favoriet ontbijtje besteld, het duurt even, maar het wachten waard. Vers gemaakte tomatenprut.
Ik heb mijn toast bijna op als er vier Engelse heren plaats nemen. Ze zien er wat shabby uit. Even later hun dames, twee van hen op chique en de andere twee, beiden nogal uitgezakt, en gekleed in de hobbezak mode uit 1972. Ze zijn wat luidruchtig, dus ik loop naar binnen om af te rekenen.

Ik steek over naar het museum wat ondertussen is opengegaan.
Het voert te ver om alles wat ik bezocht te beschrijven, maar even wat locaties, Muralla Punica, Casa de la Fortuna, Augusteum, Museo del Teatro Romano, Bario del Foro Romano.

Gisteren had ik al Ascensor Panoramic, Castilla de la Conseption en Refugio Museo de la Geurre Civil gedaan.
Zowel gisteren als vandaag allemaal wat kleinere locaties, dus na een half uur heb je dat dan wel gezien.
Maar het ziet er allemaal perfect uit met vaak een uitleg waarbij met virtuele beelden wordt gewerkt. Zodat je echt een beeld krijgt hoe het vroeger is geweest. Met name de Casa de la Fortuna vond ik echt heel treffend. (zie Google)

Ook het Teatro Romano is geweldig. Je wordt er van binnen uit met roltrappen omhoog gevoerd en kunt dan via de zitplaatsen weer naar beneden, werkelijk heel mooi opgezet.
Er ligt nogal wat historie in Cartagena door zijn strategische ligging en is door vele culturen bezet geweest dus heeft er ook veel bloed gevloeid.

Om half drie ben ik cultureel verzadigd. De rondvaartboot en de toeristenbus laat ik zitten. Ik stort me nu op de eet en drinkcultuur. Eerst een pintje met tapatje en dan een terras om wat te eten. Het s echter razend druk, alles zit vol.
Ik loop toch wel een kwartier rond eer ik op een wat achteraf pleintje een terrasje tref. Op het menu Arroz con mariscos, dus rijst met zeevruchten. Dat wordt het dus. Ik neem er nog een lichte salade bij, maar die is zo groot dat ik driekwart laat staan.
Wijntje er bij en koffieke na en hop richting siesta. Twintig minuten lopen is goed voor de spijsvertering.

Vanavond loop ik niet ver meer weg. Morgen naar de volgende locatie en tevens de voorlopig laatste. Ik heb gisteravond nog mijn vlucht naar Nederland geboekt voor donderdag vanuit Sevilla. En uiteraard ook nog mijn nachtverblijf daar. Hotel Puerto de Sevilla. Dus nog even sfeer en andere smakelijke zaken proeven en vrijdag a.s weer thuis om boodschappen. Maar we hebben nog even..................

De Spaanse pillen hebben ondertussen hun werk gedaan dus ik ben op een kuchje na weer de oude. (Ook uiterlijk)

Na mijn schoonheidsslaapje nog even naar beneden, in de hotellobby gezeten. Blog bijgewerkt onde het genot van een pintje en boccadillo Jamon.
Niks spannends meer voorbij zien komen. Wel dat er tot laat op de avond nog gasten aankomen.
En aan het bord op de deur te zien zit alles gewoon weer vol.

Ik kan weer een vinkje zetten op mijn Bucketlist achter Cartagena. Aardig stadje, veel mooie historische zaken te zien als je daar van houdt. Maar op twee dagen tijd kun je alles wel zien.
En voor degenen die wat minder graag lopen, die boekt beter een hotel wat dichter bij het centrum.

Dan nar boven, de bullekes moeten ook weer mee en wat uurtjes plat, morgen weer een tijdje de bus in.

Tot dan

• 16 Oktober 2016 - 20:11

Gé En Jeanne Nollen:

Hallo Louis,
    Fijn dat je weer wat bent opgeknapt. Vakantie en verkouden kan echt niet!!
    Je bent wel een cultuurmens hé: eetcultuur, drinkcultuur, wandelcultuur, slaapcultuur enz. Lekker genieten en doen waar je zin in hebt.
    Lees ik nu goed dat je vrijdag weer thuis bent? Het gaat allemaal zo vlug maar je hebt nog een kleine week.
    De komende dagen nog véél plezier gewenst.

Groeten van Jeanne en Gé

• 17 Oktober 2016 - 13:23

Annie:

Hoi Louis,

Fijn voor je dat je in Sevilla de weg kent. Hoef je daar geen tijd aan te besteden. Alleen maar eten, drinken en genieten. Veel plezier de laatste dagen van je vakantie en alvast goede reis.
    Tot ziens en groetjes
    Annie