Derde dag in Sedan - Reisverslag uit Sedan, Frankrijk van Louis - WaarBenJij.nu Derde dag in Sedan - Reisverslag uit Sedan, Frankrijk van Louis - WaarBenJij.nu

Derde dag in Sedan

Door: Louis Kriesels

Blijf op de hoogte en volg Louis

18 Juli 2021 | Frankrijk, Sedan

Sedan, zondag 18 juli 2021

Vandaag Zondag. Het enige spannende is dat het ontbijt pas vanaf 8.30 uur geserveerd wordt. Ik neem dus de tijd en stap pas dik na negenen de ontbijtzaal binnen. Redelijk druk, maar plaats volop, ik loop langs het buffet en verzamel mijn portie eten. Hete zwarte koffie en knappend stokbrood simpel maar smakelijk. Ik roep op mijn IPadje BN/Destem nog even op het laatste nieuws over Covid en de ramp in Duitsland en België tot me te nemen.

Ik heb voor vandaag geen concreet plan. Dus kijk maar hoe de dag gaat verlopen. De zeer vriendelijke en twintig uur per dag werkende hoteleigenaar zegt als ik wegga dat het restaurant zondagavond gesloten is. In de namiddag is het wel geopend. Ik reserveer toch maar een plekske rond één uur.

Buiten is het al warm, het wordt vandaag 27 graden is er voorspeld. Ik loop een rondje en de klokken van de kerk kondigen de aanstaande mis aan.
Dus maar even gaan kijken of het druk wordt en meteen een kaarsje branden. Er komt buiten verwachting veel volk op af. Lang geleden dat ik weer eens een Franse mis heb bijgewoond dus ik zoek een plekske. Alle stoelen coronaproef opgesteld volgens de anderhalve meter maatregel. Er zit toch wel een paar honderd man binnen. Ook buiten verwachting nogal wat jongeren.

Een ouwerwetse mis die anderhalf uur duurt met een groot show element. Één oud pastoorke, twee acolieten, zes kinderen, twee lectoren en een voorzanger.
Dus het is druk op het altaar. Het rijke roomse leven bestaat hier nog.
De kinderen hebben onder leiding van een oudere jongen de rol om allerhande benodigdheden onder de mis aan te geven. Zo worden ze volgens mij tot misdienaar opgeleid. De voorzanger doet erg zijn best om de aanwezigen mee te laten zingen. Echter hij is de enige zonder mondkapje daarom lukt dat niet erg.

Na de mis heb ik wel een koffieke verdiend. Dus het terras van gisteren opgezocht. Het is weer even slap als op de weekse dag. Mogelijk heeft de zaterdagse marktdag er mee te maken dat er dan veel volk naar Sedan komt.
Ik ben er nog niet uit waar morgen naar toe te rijden. Ik raadpleeg landkaart en info, maar kom er niet uit. Ik heb ook geen zin in erg veel kilometers.
Ik bestel een perrier menth, lekker fris met deze warmte.

De toerclubs van motorfanaten zijn wel los. Regelmatig komen hordes van tien motoren en meer over het plein gevlogen. Als horeca heb je er weinig aan want ze scheuren lekker verder. Veel geraas en natuurlijk prachtige machines. Het zullen ook wel aardige lui zijn maar waarom met zoveel geweld.
Het loopt tegen enen, ik ga terug om wat te eten. Als ik mijn spullen op de kamer wil leggen is het kamermeisje nog bezig. Ze heeft deze ochtend ook het ontbijt verzorgd, daarom zal ze wat later zijn.

Mijn tafel in het restaurant is bezet. Maar er staat een andere klaar beneden waar het gelukkig ook wat koeler is. Ik wil niet teveel eten maar wel lekker, het is tenslotte mijn laatste diner hier. Ik heb hier al diverse mensen een schaal met zeevruchten zien eten. Eigenlijk moet je die aan de kust bestellen, maar hier durf ik dat ook wel aan. Ik verwacht aan die schotel alleen wel voldoende te hebben dus neem geen voorgerecht.
Dat is maar goed ook want bij mijn glas bier als aperitief krijg ik een amuse met o.a. een glaasje foi gras. Dus al voedzaam genoeg.

Even later wordt een heerlijke schotel met allerlei lekkere schaal en schelpdieren opgediend. Ik heb er een half fleske witte wijn bij besteld en het feest kan beginnen. Niks mis mee en krakend vers ondanks dat we ver van de zee zitten. Ik neem er uitgebreid de tijd voor en het is puur genieten. Ik sla later ook het dessert over en sluit af met een koffieke.
Dan maar weer even buiten op het terras met landkaart en info. Uiteindelijk wordt het Chalon en Champagne. Niet te ver weg. Niet te groot en ook wel wat te zien volgens mijn oude ANWB gidsje uit 1990. Dan tijd voor siesta en het hotel boek ik straks wel.

Her namiddag dutje is meer een dut geworden. Dus het is al wat later. Ik maak alvast wat spullen inpak klaar. Dan opfrissen en toch maar even naar buiten voor een terraske. Dat is teleurstellend. Alle terrassen opgestapeld en horeca dicht. In een zijstraatje bij het hotel is nog een bar-tabac open. Daar even naar binnen en een pintje gedronken.
Volkscafé, dus zo contact. Hollandais ?? Oui Oui, ........Max Verstappen...., vroeger riepen ze Cruijff..........!!
Ook dit soort kroegjes zijn er steeds minder, maar er komen nog volop rokers hun sigaretjes halen. Het loopt af en aan.

Tijd om terug naar het hotelletje gaan. Ook hier is alles donker want ze hebben hun vrije avond. Ik kan binnen met dezelfde card die toegang tot mijn kamer geeft. Ik weet niet of ik de enige gast ben, maar het is wel heel erg stil binnen.
No problem, dan kan ik rustig slapen......tot morgen




  • 19 Juli 2021 - 08:47

    GerrieM:

    Hoi Louis,
    Jammer dat het zondags zo stil is in Sedan, maar ja het is niet anders.
    Vandaag maar een tochtje van rond de 120 tot 140 kilometer dus dat valt wel mee voor jou, denk ik. Slechts 1 1/2 uur, tenzij je onderweg te veel bezienswaardigheden krijgt. Ik ben benieuwd, maar dat lees ik morgen dan wel weer. Bon voyage (oid).

  • 19 Juli 2021 - 11:23

    Annie:

    goede reis weer

  • 19 Juli 2021 - 19:33

    Ine En Jan:

    nog een goede reis ik zou zeggen tot de volgende maaltijd lekker hoor

  • 19 Juli 2021 - 22:47

    Josefien:

    Louis, wat leutig om jouw verslagen weer te lezen. Welterusten en een goeie reis morgen.
    Groetjes, Chiel en Josefien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louis

Hallo allemaal, Welkom op mijn site. Hierin komt de info die ik onderweg naar Santiago de Compostela regelmatig zal bijwerken. Ik hoop hiermee mijn familie, vrienden en bekenden op de hoogte houden van de wetenswaardigheden.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 361568

Voorgaande reizen:

07 April 2024 - 11 April 2024

18 Stedentripje Londen

07 September 2023 - 12 September 2023

17 Verona stedentrip

05 Mei 2023 - 27 Mei 2023

16 Zuid Spanje en wat zwerven

22 November 2022 - 26 November 2022

15 France et Nice, la vie en rose......

06 Mei 2022 - 30 Mei 2022

14 Spanje El Norte en wat zwerven...

10 Februari 2022 - 10 Maart 2022

13 Langs wat Spaanse steden....

23 September 2021 - 31 Oktober 2021

12 Wandelen van Porto naar Santiago de Compostela

15 Juli 2021 - 02 Augustus 2021

11 Frankrijk op herhaling juli 2021

08 Oktober 2019 - 23 Oktober 2019

10 Spanje, stedentrip herfst 2019

02 September 2019 - 06 September 2019

9 Even de zinnen verzetten in Frankrijk.......

06 Mei 2019 - 28 Mei 2019

8 Van Porto tot Napels

30 April 2018 - 30 Mei 2018

7 blik op Frankrijk en Spanje Mei 2018

22 Oktober 2017 - 10 November 2017

6 Door Frankrijk met de auto langs gebaande paden.

04 Mei 2017 - 25 Mei 2017

5 Spanje van Madrid naar Alicante mei 2017

25 September 2016 - 30 Oktober 2016

4 Wat zwerven in Noord Spanje sept. 2016

06 September 2015 - 31 Oktober 2015

3 We gaan weer naar Santiago de Compostela

09 September 2012 - 17 September 2012

2 reis naar Rusland m/n Moskou en St Petersburg

11 April 2011 - 17 Augustus 2011

1 Te voet naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: