De pas er in........... - Reisverslag uit Captieux, Frankrijk van Louis - WaarBenJij.nu De pas er in........... - Reisverslag uit Captieux, Frankrijk van Louis - WaarBenJij.nu

De pas er in...........

Door: Louis

Blijf op de hoogte en volg Louis

08 Juli 2011 | Frankrijk, Captieux

Dag beste volgers allemaal,

Ik ben ondertussen in Captieux aangekomen. En probeer vandaag mijn verslagen helemaal bij te werken. Gisteren in Bazas had ik een laptopje gekregen, maar traag en elke keer problemen dat ik uit het systeem klapte. Ik zit nu op het gemeentehuis en heb daar van een vriendelijke ambtenares haar Pc-tje gekregen. Als ik om 18.00 uur maar buiten ben. ik ga eerst weer even terug naar de vorige verslagen om wat bij te werken.

Ik wil alvast wel iedereen bedanken die mij een reactie heeft gestuurd met de verjaardag van Lieske op 6 juli. Het heeft me goed gedaan dat zoveel mensen aan haar denken.
Tot snel.

89e dag 8 juli 11
Van Bazas naar Captieux

Ik sta om 6.45 uur gepakt en gezakt beneden. De koffie is klaar en de zelfgemaakte confituurs lachen me al toe. Onder het ontbijt babbelt Loulou gezellig door en zegt dat Manuel me even met de auto op de goede route zal zetten. Ook weer erg aardig want het wordt spontaan aangeboden. Manuel geeft ook weer een alternatieve route die bijn a helemaal over een oude spoorweg lopt waarvan rails en bielzen zijn verwijderd. Deze route is ook opgenomen in de blauwe schelpen route en maar vor een deel in de route die ik heb. Het loopt beter en scheelt 2 km zegt Manuel. Ik ben al lang blij dat ik vandaag geen of minder asfalt zal hebben, dus ik stem graag in. Daarbij wil ik mijn verslag wer eens helemaal proberen bij te werken anders wordt de achterstand wel erg groot. Ik nem afscheid van loulou en stap in de auto. Als ik voel of ik alles bij heb bedenk ik dat ik nog niet heb afgerekend. Helemaal vergeten en ik schaam me echt. Ik zeg het tegen Manuel en hij zegt, geef maar Euro 15,00 voor alles. Dat vind ik niet correct enwil hem ruim het dubbele geven. Nee zegt hij, max Euro 20,00. Ik leg Euro 25,00 neer en zeg een bloemetje voor madame, hij macht en vindt het geweldig. Ik wordt op de route gedropt en we nemen afscheid, als er iets gebeurd onderweg bel je maar zegt hij en ik kom je halen. De route is inderdaad een oude spoorlijn die opgeheven is en het loopt zelfst nu als een trein, wel wat eentonig, mar je kunt echt niet verkeerd. daarbij lekker inde schaduw van de bomen. Onderweg veel hazen etc en zelfs een keer een koppel herten. Ik probeer eenfopto te maken, maar vlgs mij staat er niks op. Er zijn af en toe wat bruggetjes ingestort, maar daar heeft mij iets omheen gemaaktdat je toch door kunt. ik kom een pelgrim tegendie tegengesteld loopt en in SdC iqs begonnen een fransman die i Metz woont, even een praatje en hij slaapt vannacht bij Loulou en Manuel zegtie. dan weer door en ik ben om 12.00 uur in Captieux. Het wordt net weer warm dus mooi op tijd. Ik meld me bij Hotel Le Cap des Landes in Captieux waar mijn bedje staat en kan meteen naar mijn kamer om te douchen etc. Dan even een lunch salade naar binnen slaan en op zoek naar de Pc, maar die heb ik gevonden merken jullie wel.
Tot zover, hopelijk morgen meer. Ik ga richting Roquefort, maar moet deze route ivm de lengt in 2 knippen. Ik zal ook zsm jullie reacties lezen en reageren maar wil nu eerst eigenlijk weer wat fotos kwijt.

Na de pc sessie even bij de bakker langs voor de bestelliong van morgen en naar de kruidenier. Dan een pintje in het hotel. Om half acht aan tafel en er is een nieuwe setrveerster aan het werk. De dame al redelijk op leeftijd is stik zenuwachtig. Er zijn maar 3 tafels bezet, maar ze kan het eigenlijk nog niet aan. Ik krijg de menukaart, maar dan moet ik hem weer teruggeven, want er is beslist dat ik het pelgrimsmenu krijg. Ik vind het allemaal best, lust toch alles. Bestel een npastieske en een kwartliter wijn. Krijg een halve fles 37;5 cl en er staat en halve liter op mijn bon. Ik zeg er iets van en excuus. Iedereen krijgt een fles water en een mandje met 2 sneetjes stokbrood er in, ook als je met 4 man aan tafel zit. We zijn het wel anders gewend in frankrijk. iedereen begint brood bij te vragen en ze blijft op en neer lopen, met elke keer twee sneetjes. Ik weet niet welke opdrfacht ze heeft gehad, maar dit schiet niet op en de klanten beginnen te morren. De kok/eigenaar komt even uiit de keuken en dan gaat het wat beter. Na het eten ga ik even naar een happening in het dorp de Marches des producteurs, een soort hapstap, maar dan met producenten van producten. Het is jammer dat ik al gegeten heb want er is nogal wat keus uit diverse plaatselijke en regionale gerechten. Er zit zo een 250 man schat ik en oogt gezellig. Er speelt een bandje op de achtergrond. Lieske en ik waren altijd fervente bezoekers van dit soort gelegenheden en als de band op de achtergrond muziek gaat spelen van de Carpenters, ga ik maar weg want ook hier heb ik, maar zat herineringen aan met Lieske en hoe we konden genieten van een hapje en en lekker wijntje. Ik drink in het hotel nog een pintje met de eigenaar en die klaagt dat de happening vroeger altijd op het kerkplein voor zijn deur was, veel drukker dan nu. Waardoor hij ook een graantje meepikte. Op mijn vraag waarom ze het verplaatst hebben krijg ik eigenlijk geen antwoord.
Dan naar bed met de afspraak om 7.00 uur ontbijt.

90e dag 9 juli 11
Van Captieux naar Bourriot Bergonce.

Richting Roquefort maar vanwege de lengte route in 2 geknipt.

Ontbijt, afrekenen en ik ,krijg inderdaad korting omdat ik pelgrim ben. Dan langs de bakker brood en koek en daar gaan we weer. Ik zit zo weer op de route en ook nu weer de oude spoorbaan. Lange rechte stukken, eentonig maar wel gemakkelijk lopend. soms afhankelijk van de ondergrond wat ongelijk waar de bielzen hebben gelegen. Putje voor Ton Jooren om daar eens iets aan te gaan doen. Er hangt een lage bewolking en is onweerachtig, de temperatuur is benauwend hoog. Dus dan barst de hemel plots open en gutst het warme regenwater naar beneden. Snel regenpak aan en rugzakje in de hoes en verder maar weer. Het blijft stug doorregenen tot tien uur, dan loop ik de streek van Les landes in, het wordt drooog en de bewegwijzering gelukkig weer als vanouds met de pijltjes omdat men in die provincie is gaan samenwerken met plaatselijke organisaties. De streek is wat landelijk met veel mais etc e,n de boeren zijn vbolop aan het besproeien. Het is gelukkig ook wat platter dan eerst. Onderweg nog even lunchen en om 13.00 uur loop ik het gehuicht Bourriot Bergonce binnen, waar ergens mijn bedje moet staan. Het oogt antrekkelijk, want tegenover een kerkje dat gesloten is staat een cafetje, ook dicht maar er is hoop.Ik bel vlgs afspraak naar de B&B en hoef maar 400 meter te lopen om bij B&B Le Maillade aan te komen. De ontvangst is vriendelijk doch wat afstandelijk, ik krijg wat te drinken en wordt dan naar mijn bungalow gebracht met de boodschap om 20.00 uur diner bij hen thuis.
Uitpakken, wassen etc. Ik besluit eerst wat inkopen te gaan doen en drinken en dan pas te rusten, loop naar het barretje annex kruidenier annex brooddepot en het is DICHT. Er gaat een luiikje open en men roept v/a 6 uur zijn we open en er is verder niks in het gehucht. Dus dan toch eerst maar naar bed.
Om 18.00 uur stipt sta ik bij de bar binnen en doe wat inkopen, ik drink 2 pinten en 2 pastis en kijk en beetje naar de kaartende klanten. Dan terug, bel nog even naar Cor Sperber en praat bij met Annie die daar zit te smullen van een barbneqeu Om 20.00 uur meld ik me bij het huis van de B&B dame.
Ik krijg een plaatstje toegewezen op het terras, maar er wordt maar 1 bord weggezet. Ik praat wat met haar en ze heeft drie kinderen. Een dochter van 18, en zoon van 16 en een achteropkomertje, een meisje van 9 jaar. De beide meisjes komen nieuwsgierig even kijken naar de gast en de oudste dochter is bloedmooi. Vandaar natuurlijk dat ik niet met hen allemaal aan tafel mag. Ik krijg mijn voorgerechtje en de meisjes staan bij hjet zwembad, de jongste trekt plots haar jurkje uit en springt in het water onder luid gekrijs. Ik hoop eigenlijk dat haar oudere zusje hetzelfde zal doen, maar dat gebeurt niet en ik wordt direct gecorigeerd door Lieske door me te verslikken in mijn slok wijn, voordat mijn gedachten een andere kant uitgaan. Het hoofd en nagerecht komen door en daarna richting bed. Ik had nog een flesje bier gekregen, maar kom er niet meer aan toe omdat ik in slaap dommel.
Louis

• 08 Juli 2011 - 14:03

Jos En Imelda :

Ha Louis. Je doet het veel beter dan enkele renners in de Tour de France die na een week al zijn afgestapt. Trek maar een gele trui aan.

• 08 Juli 2011 - 15:48

Herman Roels:

Hoi Louis,
    Net weer je verslag gelezen, en zoals altijd erg boeiend, ook maak je mooie fotos. Wat ik je vragen wil is; Waar kom je Spanje binnen, op welke plaats? Want ik ging er vanuit dat het Hendaya/Irún zou zijn, waar ik met de auto altijd overrij, maar op jouw route is het waarschijnlijk ergens anders!!
    Nou ik hoor het wel.

Pas op jezelf, audoe
    Herman

• 09 Juli 2011 - 07:13

Ingrid En Peter:

Hoi Louis
    Zojuist je verslag weer gelezen en foto's bekeken. Zoals Jos en Imelda al zeggen: doe je gele trui maar aan. Wij zijn trots op je.

• 09 Juli 2011 - 07:59

Hugo:

voor mij mag je alle truien aantrekken geweldig wat je doet jekomt erwel met wat godv erbij prachtig verslagen ik blijf je volgen .en wandel ze tot ziens hugo

• 09 Juli 2011 - 10:12

Peter En Ria:

Hoi Louis, Zo te zien aan je prachtige verslagen gaat het weer stukken beter met je ,hoe komt het toch dat je telkens weer in die goede slaapplaatsen met die geweldige mensen terecht komt (toch je uitstraling??)
    Maat het ga je goed, we denken telkens weer aan jou en Lieske.
    Tot de volgende keer.

• 09 Juli 2011 - 11:32

Gerrie Vd Meerendonk:

Hoi Louis,
    Ik heb weer alle verslagen gelezen en het blijft leuk om jouw ervaringen te kunnen lezende met best veel details.
    Het blijft boeien.

Tip! Probeer bij het maken van de foto's wat meer met het licht mee te fotograveren. Met die eenvoudige toestellen kan je toch niet veel corrigeren. Daardoor worden ze niet zo donker.

Succes weer met volgende kilometers

• 09 Juli 2011 - 12:17

Virginia Giovanni:

hier ga alles goed
    giovanni is over de schuting geklommen dus de buur vrouw bracht hem terug hy zat onder de blauwe pleken ik ga om half 6 naar de kerk op de kade ik zet gelyk een kaarsje aan o ja volgent jaar doe giovanni zyn communie 9 juni om 10 uur smorgens in de kerk op de kade maar je kryg hier nog een kaartje voor kyk je wel goed uit met het gevaarlyk brugje het is wel heel mooi daar al die land wegjes en de natuur is net paradeis je hoor nog van myn doei groetjes virginia en giovanni

• 09 Juli 2011 - 12:24

Josefien:

Hey Lowieke,
    Wat een prachtige verhalen weer, wij zijn echt geroerd.
    Super confronterend dat je alleen loopt en deze reis zo graag samen met Lieske had willen maken, nu is ze er ook wel bij maar jammergenoeg alleen in je gedachten.

Morgen vertrekken we en dan gaan we een gedeelte van jouw route volgen, we gaan zowiezo naar Vezelay en dan op ons gemakje naar de Pyreneeën.
    Daarna gaan we nog 3 weken naar Roses.
    Ik probeer hier en daar wel even of ik jouw verhalen toch kan blijven lezen. T lijkt wel een verslaving, iedere ochtend en avond even kijken of er een bericht van Louis is.

Louis, wij wensen je weer alle goeds. Hou vol hé, Je kunt het, we hopen dat t bereiken van Santiago je veel voldoening zal geven.

Lieve groetjes, Chiel en Josefien

• 10 Juli 2011 - 10:02

Michel Potters:

he louwie wat kan je mooi vertellen met dat warme weer moet je vroeg weg s morgens dan is de natuur op zun mooist je maak veel mee het is een prachtig avontuur ik hoop dat je het vol houd je heb tijd genoeg en lieske kijk ook altijd mee mar toch zo lang van huis je moet het maar kunnen groetjes uit roosendaal michel

• 10 Juli 2011 - 10:08

Henk Snoeijers:

Hoi Louis,

Geweldig om jouw verhalen weer te lezen. Ik snap alleen niet wat al die honden in je zien want je bent behoorlijk afgevallen en er moet in Frankrijk toch wel wat beters te vinden zijn dan wat knoken met een velleke.
    Aangezien je met rasse schreden de Spaanse grens nadert leek het me verstandig wat spaans voor op reis voor je op te zoeken zodat je alvast wat kunt oefenen

Vort, lelijke hond = Gee feo perro
    maak dat je wegkomt = Se Ha ido
    Vort, naar huis = Vaya a sa casa

Lowieke pas goed op jezelf en tot een volgende keer.
    Henk