Even rust ook in het bolleke..... - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu Even rust ook in het bolleke..... - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

Even rust ook in het bolleke.....

Door: Louis

Blijf op de hoogte en volg Louis

07 Mei 2012 | Spanje, Santiago de Compostella

7 mei 2012
Rustdag in SdC.

Hoi mensen.
Vandaag rustdag gepland.

Dus uitslapen totdat ik rond een uur of acht wakker wordt van schoolgaande kinderen gepraat. Dus er maar uit, schrobbeurt, Michael kamphuis belt nog en dan naar het ontbijtbuffet. Ben de enige en doe me tegoed aan veel. Dan naar de kapper, want mijn nekhaar groeit bijna door tot op mijn rug. Ben net voor ik vertrok nog even langs Bianca geweest, maar na bijna 4 weken toch weer wildgroei. Kapster spreekt geen engels, dus met gebaren en een beetje spaans toch de juiste coupe zien te krijgen. Ook mijn wenkbrauwen inkorten die ik altijd maar aanwijs omdat ik bang ben een vies woord te zeggen als ik mijn bedoeling kenbaar wil maken.
Na een half uurtje sta ik weer buiten in de nu stromende regen. het fohnen had eigenlijk niet gehoeven. Ik wil even naar het station omdat ik besloten heb woensdag a.s hier te vertrekken. Geen zin om de toerist uit te hangen. Koop onderweg een wegwerpplu en ben 20 minuten later op het station. Bel even naar Herman om advies en reserveer een plaatsje in de nachttrein naar Zaragoza. Ik was eerst naar de infobalie gelopen, maar de mensen van de spaanse railways spreken alleen spaans en geen gram engels. Of het moet Si en No zijn wat ook in het Italiaans voorkomt. Als alles goed gaat kom ik donderdag ochtend heel vroeg in zaragoza aan. En ga vandaar uit verder plannen.

Er zit nog een nederlandse dame op het station die vraagt of ik een terugvlucht heb geboekt. Zij heeft al wel een treinticket naar Madrid. Ik geef haar met mijn ervaring van vorig jaar het advies om haar man te bellen in nederland zodat hij ondertussen een goedkope vlucht kan zoeken vanuit Madrid.

Dan de stad in. Nog even langs de kathedraal, ik heb nogal wat geld meegekregen van een aantal mensen om kaarsen te branden. Omdat eigenlijk alles met elektrische kaarsjes gaat stop ik overal wat geld in zodat alles "aan" is. Ik ben bang dat de zekeringen het dadelijk zullen begeven. Het geld dat ik dan nog over heb stop ik op advies van een kerkwachter in een grote offerblok die speciaal voor giften staat opgesteld. Ik hoop dat ik zo aan weer een belofte heb voldaan en dat dit voor al mijn familie, vrienden en bekenden geluk mag brengen.
dan loop ik nog even achter het borstbeeld van St jacob door en nu is er bijna niemand.ik moet nog één ding doen, maar ben daar nog niet aan toe. Besluit om dit uit te stellen tot dinsdag. Dan een beetje shoppen en koffie drinken in een groot café genaamd "casino". "ouwe sjiek" veel pluche en versleten meubilair. Er zitten veel duitse echtparen op leeftijd.. Ik ben mijn balpen vergeten om wat aantekeningen te maken dus richting hotel in de stromende regen. Loop nog even door een grote overdekte Mercado waar veel groente en vlees verkocht wordt. Om nog even aan Lieskes hobby van koken te denken. Opvalt dat hier nog veel varkenspootjes, -oren, -staarten en halve -koppen te koop zijn. Iets wat je bij ons bijna niet meer ziet of je moet het speciaal bestellen.

Dan etenstijd. Broer Ton belt en ouwe maat Toon Roest meldt zich nog.
Terwijl ik met dit verslag bezig ben belt Frans dat hij ook puitnat in SdC is aangekomen en we spreken af om dinsdag elkaar even te ontmoeten.

Nu nog wat fotos (ook van vorige dagen) en ik kom zsm terug.

Na het eten doe ik zoals gewoonlijk mijn spaanse siesta. Ik raad het eigenlijk iedereen aan die daar tijd voor kan maken even een half uurtje de ogen te sluiten. je wordt weer uitgerust wakker.
Ik loop daarna nog even naar mijn stamkroegje "Casa Pepe" voor een paar dagen en neem een wijntje en tapaatje. Het regent zoals gewoonlijk en de bovenstad is uitgestorven. Dus dan maar terug hotel. In de bar een pintje besteld en ook hier weer een hapje erbij geserveerd. Aardige ober die zeer in de weer is met 5 engelse dames. Ik had een paar van hen vanmiddag al gezien, maar nu waren ze "op sjiek" in lange avondjurken. Het zijn geen wandelaars daar hebben ze teveel voor bij, maar ik denk gewoon een aantal vriendinnen op stap. Het begint allemaal heel rustig, maar met wijntje komt trijntje en ze worden steed suitbundiger. Omdat ik alleen zit wordt ik uitgenodigd om bij hen aan te schuiven voor het diner, maar ik bedank beleefd. Ten eerste heb ik weinig honger en tweedens zit ik weer de rest van de avond gebonden aan gezelschap waar ik middelpunt ben en met mijn Mavo enegels het gesprek bepaal. De dames af naar het restaurant en ik wil wat raciones bestellen. dat kan maar wordt alleen in het restaurant geserveerd en dat wil ik nu net niet. De ober excuseert zich voor zijn baas, maar ik neem wat wel mogelijk is een sandwich. Krijg deze dan aangeboden van het huis. Plus nog chips, olijven en een schaaltje seranoham. Muchos gracias. Ik sms nog een beetje met Fientje en Chiel van Beers en dan naar bed.Om een uur of twee wakker van onze vrouwelijke engelse medegasten die hun kamer proberen te vinden. maar daarna is het weer snel rustig.

Good night.

• 07 Mei 2012 - 20:11

Henk En Karin:

Super dat je het toch afgemaakt hebt. En de rust in je bolleke nu goed vatshouden kerel.

Groetjes Karin en Henk

• 08 Mei 2012 - 07:06

Ingrid En Peter:

Succes vandaag.

• 08 Mei 2012 - 09:51

Chiel En Josefien:

Louis, geniet van je einddoel. De reis er naar toe is volbracht.
    We hopen dat je een beetje rust zult vinden.

• 08 Mei 2012 - 18:19

Groetjes Nadia.

• 08 Mei 2012 - 19:43

Piet En Anneke :

Louis,

Hebben er geen moment aan getwijfeld dat je Santiago zou halen.
    Proficiat ! Een supermoment in je nog jonge leven !
    Een moment van gemengde gevoelens :
    Gevoelens van opperste voldoening. Alles waarop jij de afgelopen jaren hebt gefocust (is dat eigenlijk wel goed ?) is in één klap bereikt. Maar toch ..... (je weet wel Louis)
    Begrijp dat je je temidden van die massa toeristen niet op je gemak voelt.
    Je voelt je superieur aan die massa. Terecht !
    Snap ook dat je niet door gaat naar Finistère. Je was nooit op sightseeing uit
    Wacht wel af wanneer je weer in Tullepetaonestad terug komt
    Voor het weer hoef je het niet te doen.
    Neem een gezellige pint op ons en al jouw trouwe volgers.Piet en Anneke.