Laatste dag in Granada - Reisverslag uit Granada, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu Laatste dag in Granada - Reisverslag uit Granada, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

Laatste dag in Granada

Door: Louis Kriesels

Blijf op de hoogte en volg Louis

17 Februari 2022 | Spanje, Granada

Granada, donderdag 17 februari 2022.

Vandaag mijn laatste dag in Granada. Morgen ga ik met de bus naar Málaga. En vanochtend vroeg heb ik een ticket naar Amsterdam geboekt. Dus dinsdag de 22e vlieg ik weer naar huis. Ik kan jullie en ook een beetje het Carnaval niet missen. Maar tevoren nog even een paar dagen Málaga. Ook een leuke stad om te verblijven.

Dus na de boeking plichtplegingen de straat op. Het wordt eindelijk wat warmer. Ik stap mijn barreke binnen, plekske en ontbijt bestellen. Het meisje van gisteren is er niet. De twee bedieningsboys rennen van hot naar her. Ze blijven echter de correctheid zelve. Ook voor een ouder Duits echtpaar wat alleen maar Duits spreekt nemen ze alle tijd. Ze willen kaffee mit milch und tapa mit schinken. Dus ze krijgen een bordje ham. Nein, nein auch ein brötchen dabei zegt de dame en wijst het aan. Dus bordje terug en even later knabbelen ze (zufrieden) aan hun broodjes.

Ik kijk naar de bedrijvigheid en hoop dat de obers zelf de eigenaar van de zaak zijn. Wat kunnen die gasten werken. Ik pak mijn stadsplanneke om te bepalen wat mijn dagvulling gaat worden.

wordt vervolgd.

Hier ben ik weer, het ging gisteren op diverse fronten goed mis. Maar hier ben ik weer en verder met mijn verhaal. Wat gisteren plots deels weg viel en ik nu weer opnieuw moet intikken.

Omdat ik nogal wat gezien heb van Granada moet ik even zoeken. Ik ben nog nooit op de Sacromonte geweest. Wel diverse keren naar de zigeunerwijk Albayzin, die daar net onder ligt. Lopende via de smalle Paseo de las Tristes, zo genoemd omdat die destijds naar een kerkhof liep. De pootjes willen niet meer zo, dus neem ik nu busje C34 om via de smalle slingerende weg boven te komen. Jaren geleden met Lieske nog wel gelopen. Toen geen kip te bekennen, nu volop horeca, terrasjes en winkeltjes. Het is er nu ook druk met toeristen. In Albayzin stapt de laatste medereiziger uit en ben ik met de chauffeur alleen. Dus verder omhoog, onderweg vraagt de chauffeur of ik nog een stukje wil lopen of dat hij me dropt bij de hoogste halte. Ik kies begrijpelijk voor de laatste optie. Bij het uitstappen zegt de chauffeur nog dat er om de twintig minuten weer een aansluiting naar beneden is. Gracias.

Het uitzicht is prachtig maar voor wat bebouwing zou ik toch weer moeten dalen. Bovenop de berg staat een klooster genaamd “Abadia del Sacromonte” deels gebouwd op grotten. Eigenlijk heb ik al kloosters genoeg gezien, maar nu ik er toch ben........Dus wat geklommen en een kaartje gekocht om het monumentale gebouw wat volop in restauratie is, binnen te mogen. Begin en eindpunt is in de kapel. Alles goud wat er blinkt. Ook hier kun je met je IPhone de info scannen, maar ik volg de uitgezette looproute die v.w.b. de nummering niet erg logisch is. Maar een bezoek is zeker de moeite waard en je wordt ook nog door een deel van de grotten geleid, dus claustrofobie niet gewenst.

Er zijn nogal wat trapjes, dus ik moet extra attent zijn. Een grote marmeren trap die naar boven leidt waardoor je op het koor kunt komen en het kerk interieur van bovenaf kunt bekijken sla ik maar over. Na het bezoek nog even van de prachtige uitzichten genieten o.a. het Alhambra en dan afdalen naar de bushalte.

We komen weer door het zigeunerdorp Albayzin, waar je eigenlijk s’avonds moet zijn om een flamencoshow bij te wonen. Mooi, maar dat heb ik al een paar keer gezien. Op de Plaza Nueva stap ik uit en een terras op. Pintje met tapatje. Ik wil eigenlijk weer wat uitgebreider lunchen en vanavond een tapa. Dan krijg ik twee meldingen, één van het door mij in Málaga geboekte hotel Venecia, dat het gesloten is en mijn boeking is doorgezet naar hotel Don Curro. De volgende melding van booking.com dat mijn creditcard ongeldig is en via een link de nieuwe gegevens moet verstrekken. Wat raar, nog nooit meegemaakt. Eerst bellen met hotel Don Curro, houtje/touwtje Engels en ze kunnen niks vinden. Over een kwartier terug bellen. Ik loop ondertussen maar naar mijn hotel omdat je daar rustiger belt dan op straat. Dan getracht booking.com te bereiken over die rare mail. Om daar snel contact mee te krijgen valt echt niet mee. Via internet wordt je elke keer verwezen naar de optie veelgestelde vragen wat dus niet werkt. Maar uiteindelijk een telefoonnummer en een Nederlandse dame aan de lijn. Ik vertel van de rare creditcard melding en denk aan een fraudemail, maar hij komt wel van Booking.com. Mogelijk iets verkeerd gegaan en advies bestaande gegevens opnieuw ingeven. Nou dat doen we dan maar. Even later melding dat nieuwe gegevens zijn goed bevonden. Dan hotel maar weer gebeld en ze hebben de boeking ontvangen hoor. Eind goed al goed zullen we maar denken. Al met al wel een anderhalf uur mee bezig geweest. Dus weg lunchpauze, ik app nog met Herman over mijn plannen en ga dan maar even rust nemen.

Na de siesta wat vroeger naar buiten, pintje en dan restaurant zoeken. In het buurtje waar ik loop is het stik druk en de horeca binnen al bomvol. Wat verderop nog niks te doen. Restaurants ook nog leeg. Om nu alleen binnen te gaan zitten vind ik niks. Dus in een bar, pintje en krijg direct fikse tapa. Mijn eerste hongergevoel is weg. Dat doet me besluiten tot een mini kroegentocht op tapa jacht en dan wat vroeger terug naar het hotel te gaan. Ik moet ook mijn valieske nog pakken, want morgen weer verderop.....

ik zie dat ik van de laatste tape een gezonde portie mossels geen foto heb. Maar vrees niet, ik ben niet met honger naar bed gegaan....


  • 18 Februari 2022 - 10:23

    Gerrie:

    Hoi Louis,
    Zojuist alle verslagen gelezen, dus ik ben nu weer helemaal bij.
    Ik heb gezien dat je nog even enthousiast je belevenissen kunt beschrijven, zodat ik niet ongerust wordt over je geestelijke gesteldheid. Fysiek wordt het blijkbaar wel minder - gezien de aanschaf van een super luxe rotan wandelstok, misschien ook ff een foto-ke aan wagen - maar je laat je daardoor toch niet beletten om alle gewenste culturele objecten en culinaire uitspattingen te bezoeken.
    Geniet nog lekker in Malága en alvast een goede thuisreis a.s. dinsdag.

  • 18 Februari 2022 - 11:43

    Chiel En Josefien :

    Zo Louis, ik ben weer bijgelezen...
    T is genieten in die prachtige steden en de horeca heeft ook een goeie aan jou....heerlijke gerechtjes.
    Wij zometeen maar een boterhammetje mee een gebakken eike en ons inzouten voor de storm.....ben maar blij dat je daar bent in t zonneke.
    Veel genot nog.....
    Groetjes van ons

  • 18 Februari 2022 - 14:33

    Marianne V Amelsvoort:

    Hoi Louis,
    Weer helemaal bij met je verslagen lezen. Vooral die lekkere dingen staat me wel aan. Ben maar blij dat je daar bent want hier gaat het al goed tekeer op ons appartementje 9-hoog. Maar ook voor ons betere tijden Carnaval vieren. Geniet nog van al die mooie dingen en blijf gezond.

    Groetjes van Marian en Wim

  • 20 Februari 2022 - 11:49

    Peter:

    Geweldige reisverslagen weer.

  • 20 Februari 2022 - 11:49

    Piet:

    G

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Granada

Louis

Hallo allemaal, Welkom op mijn site. Hierin komt de info die ik onderweg naar Santiago de Compostela regelmatig zal bijwerken. Ik hoop hiermee mijn familie, vrienden en bekenden op de hoogte houden van de wetenswaardigheden.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 361395

Voorgaande reizen:

07 April 2024 - 11 April 2024

18 Stedentripje Londen

07 September 2023 - 12 September 2023

17 Verona stedentrip

05 Mei 2023 - 27 Mei 2023

16 Zuid Spanje en wat zwerven

22 November 2022 - 26 November 2022

15 France et Nice, la vie en rose......

06 Mei 2022 - 30 Mei 2022

14 Spanje El Norte en wat zwerven...

10 Februari 2022 - 10 Maart 2022

13 Langs wat Spaanse steden....

23 September 2021 - 31 Oktober 2021

12 Wandelen van Porto naar Santiago de Compostela

15 Juli 2021 - 02 Augustus 2021

11 Frankrijk op herhaling juli 2021

08 Oktober 2019 - 23 Oktober 2019

10 Spanje, stedentrip herfst 2019

02 September 2019 - 06 September 2019

9 Even de zinnen verzetten in Frankrijk.......

06 Mei 2019 - 28 Mei 2019

8 Van Porto tot Napels

30 April 2018 - 30 Mei 2018

7 blik op Frankrijk en Spanje Mei 2018

22 Oktober 2017 - 10 November 2017

6 Door Frankrijk met de auto langs gebaande paden.

04 Mei 2017 - 25 Mei 2017

5 Spanje van Madrid naar Alicante mei 2017

25 September 2016 - 30 Oktober 2016

4 Wat zwerven in Noord Spanje sept. 2016

06 September 2015 - 31 Oktober 2015

3 We gaan weer naar Santiago de Compostela

09 September 2012 - 17 September 2012

2 reis naar Rusland m/n Moskou en St Petersburg

11 April 2011 - 17 Augustus 2011

1 Te voet naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: