2e volle dag in Cadiz - Reisverslag uit Cádiz, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu 2e volle dag in Cadiz - Reisverslag uit Cádiz, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

2e volle dag in Cadiz

Door: Louis

Blijf op de hoogte en volg Louis

12 Mei 2023 | Spanje, Cádiz

Vijfde dag

Cadiz 10 mei 2023

Hostal Bahia

Vannacht weer goed geslapen. Ben nog nooit zo lui geweest als nu. Tegen tienen sta ik in de lift naar beneden. Andere receptionist aan de balie die me weer een prettige dag wenst. Buiten is het nog redelijk koel. Ik stap het plein op naar mijn ontbijtadres. De twee cruiseschepen van gisteren zijn vertrokken. Maar natuurlijk ligt er wel een nieuw cruiseschip aan de wal.

Ik vergis me in het terrasje, maar ook hier hebben ze toast en koffie. Geen dames in de bediening maar zoals op veel plekken in Spanje wat oudere heren. Maar ook supervriendelijk hoor.

Ik krijg mijn koffie en broodrantsoen en kijk hoe de standhouders hun kraampjes weer inrichten. Er staan er wel een dertigtal, maar allemaal dezelfde tentjes dus de uitstraling is sowieso mooi. De toeristen lopen ook al weer rond veelal aangevoerd door gidsen, een stok met vlaggetje voorop. Ik denk ook weer veel mensen van het cruiseschip.

Er zijn nu ook heel veel groepen schoolkinderen. Mogelijk op schoolreis in het mooie Cadiz met zijn oude geschiedenis. Op het terras naast het mijne zijn lange tafels klaargezet om de kinderen van eten en drinken te voorzien.

Ik reken af om vandaag wat cultuur te gaan snuiven te beginnen bij de grote kathedraal. Ik schuifel door de smalle straatjes met veel kleine winkeltjes. Hier heeft de ouderwetse middenstand het nog voor het zeggen. Rond de kathedraal is het nog niet zo druk als gisteren. Er ligt een groot plankier naar de ingang van de kathedraal om sukkelaars net als ik voor de vele traptreden te behoeden. Gratis binnen zit er vandaag niet in. Maar een eurootje korting als pensionista dan weer wel.

De kathedraal oogt en is geweldig groot. Echter binnen is van het rijke roomse leven niks terug te vinden. Een zeer sober en weinig uitnodigend geheel. Ik zal er de geschiedenis nog eens op nalezen.

Mijn ticket is inclusief bezoek aan de crypte. Ongeveer dertig gladde treden naar beneden en een beklimming van de kerktoren met …….tig treden omhoog. Ik laat beide uitdagingen graag aan me voorbij gaan.

Na wat rondgelopen te hebben verlaat ik uiteindelijk de kathedraal. Niet zo bijzonder dus geen waar voor mijn geld. Ik troost me met de gedachte dat ik wel heb bijgedragen aan het onderhoud van het gebouw.

Dan verder, in de buurt ook Romeinse opgravingen en een Romeins theater. Het is wat zoeken in de smalle straatjes. De opgravingen liggen aan de drukke straat langs de kust. Ik steek over om eerst over de zee te kijken en de frisse zeelucht op te snuiven. In de verte zie ik een strand liggen. Zee en lucht strakblauw en een verkoelend windje.

Terug de historie in, de opgravingen blijken onder een overkapping te liggen. De hal is echter op slot en ziet er zeer onderkomen uit. Dus verder lopen en daar daagt het Romeins theater. Je moet omlopen om de ingang te bereiken. Door een smal steegje en zie daar een moderne entree, vriendelijke dame die me welkom heet. Gratis entree voor iedereen………

Ook de trappen om de restanten te bereiken zijn zelfs voor mij te doen. Al beklim ik natuurlijk niet de hoogten waar vroeger de Romeinse theaterbezoekers zaten. Het ziet er goed onderhouden uit. Ook wordt met een tweetalig filmke veel duidelijk over bouw en geschiedenis.

Ik weet dat er in Spanje tientallen van deze theaters zijn. De ene natuurlijk beter bewaard gebleven dan de andere. In Zaragoza één van de betere moet ik zeggen. Er is hier toch wel wat publieke belangstelling en ik hoor nogal wat verschillende talen.

De tijd vliegt en het wordt tijd voor een hapje drankje. Ik zoek een barreke met terras in de schaduw en pak de rust. Glaasje, tapa en goei weer, meer moet dat niet zijn. Daarna slenter ik nog wat door de gezellige oude straatjes tot veel winkeltjes de rolluiken laten zakken. De meeste Spanjaarden gaan nu wat eten en dan siësta, ik volg hun voorbeeld graag.

Als ik na de siësta het plein weer op loop,zie ik dat het cruiseschip weer is uitgevaren. Ook is het nu een stuk rustiger in de stad. Cruisers en dagjesmensen weg. Dus de stad is weer van de plaatselijke bevolking. Veel horeca is nu ook dicht. Het zijn veelal dagzaken die het van de massa moeten hebben. Ik slenter wat rond op zoek naar eten, drink in een barreke nog een pintje en wat verderop een restaurant met buitenterras. Goei weer dus maar meteen ga zitten.

Bestel een pintje en krijg demenukaart.Even schrikken, ik zit bij een Italiaan…

“La Maffia” eigenlijk niet mijn bedoeling, maar ja… nu geen zin meer om op te stappen. ik ken de naam wel het is een restaurantketen in Spanje.

Vriendelijke ober en aardige kaart, dus ik vind weer wel wat lekkers. Vooraf artisjok harten en daarna varkenshaas ingerold in ontbijtspek. Wijntje der bij dus zonder honger naar bed hoor….

Na de maaltijd nog een ommetje door de smalle gezellige straatjes waar altijd volk loopt en dan nog een afzakkertje bij mijn tijdelijk stamcafé vlak bij de Hostal..

Ik slaap als een roos…..