2e volle dag in Cadiz - Reisverslag uit Cádiz, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu 2e volle dag in Cadiz - Reisverslag uit Cádiz, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

2e volle dag in Cadiz

Door: Louis

Blijf op de hoogte en volg Louis

12 Mei 2023 | Spanje, Cádiz

Vijfde dag

Cadiz 10 mei 2023

Hostal Bahia

Vannacht weer goed geslapen. Ben nog nooit zo lui geweest als nu. Tegen tienen sta ik in de lift naar beneden. Andere receptionist aan de balie die me weer een prettige dag wenst. Buiten is het nog redelijk koel. Ik stap het plein op naar mijn ontbijtadres. De twee cruiseschepen van gisteren zijn vertrokken. Maar natuurlijk ligt er wel een nieuw cruiseschip aan de wal.

Ik vergis me in het terrasje, maar ook hier hebben ze toast en koffie. Geen dames in de bediening maar zoals op veel plekken in Spanje wat oudere heren. Maar ook supervriendelijk hoor.

Ik krijg mijn koffie en broodrantsoen en kijk hoe de standhouders hun kraampjes weer inrichten. Er staan er wel een dertigtal, maar allemaal dezelfde tentjes dus de uitstraling is sowieso mooi. De toeristen lopen ook al weer rond veelal aangevoerd door gidsen, een stok met vlaggetje voorop. Ik denk ook weer veel mensen van het cruiseschip.

Er zijn nu ook heel veel groepen schoolkinderen. Mogelijk op schoolreis in het mooie Cadiz met zijn oude geschiedenis. Op het terras naast het mijne zijn lange tafels klaargezet om de kinderen van eten en drinken te voorzien.

Ik reken af om vandaag wat cultuur te gaan snuiven te beginnen bij de grote kathedraal. Ik schuifel door de smalle straatjes met veel kleine winkeltjes. Hier heeft de ouderwetse middenstand het nog voor het zeggen. Rond de kathedraal is het nog niet zo druk als gisteren. Er ligt een groot plankier naar de ingang van de kathedraal om sukkelaars net als ik voor de vele traptreden te behoeden. Gratis binnen zit er vandaag niet in. Maar een eurootje korting als pensionista dan weer wel.

De kathedraal oogt en is geweldig groot. Echter binnen is van het rijke roomse leven niks terug te vinden. Een zeer sober en weinig uitnodigend geheel. Ik zal er de geschiedenis nog eens op nalezen.

Mijn ticket is inclusief bezoek aan de crypte. Ongeveer dertig gladde treden naar beneden en een beklimming van de kerktoren met …….tig treden omhoog. Ik laat beide uitdagingen graag aan me voorbij gaan.

Na wat rondgelopen te hebben verlaat ik uiteindelijk de kathedraal. Niet zo bijzonder dus geen waar voor mijn geld. Ik troost me met de gedachte dat ik wel heb bijgedragen aan het onderhoud van het gebouw.

Dan verder, in de buurt ook Romeinse opgravingen en een Romeins theater. Het is wat zoeken in de smalle straatjes. De opgravingen liggen aan de drukke straat langs de kust. Ik steek over om eerst over de zee te kijken en de frisse zeelucht op te snuiven. In de verte zie ik een strand liggen. Zee en lucht strakblauw en een verkoelend windje.

Terug de historie in, de opgravingen blijken onder een overkapping te liggen. De hal is echter op slot en ziet er zeer onderkomen uit. Dus verder lopen en daar daagt het Romeins theater. Je moet omlopen om de ingang te bereiken. Door een smal steegje en zie daar een moderne entree, vriendelijke dame die me welkom heet. Gratis entree voor iedereen………

Ook de trappen om de restanten te bereiken zijn zelfs voor mij te doen. Al beklim ik natuurlijk niet de hoogten waar vroeger de Romeinse theaterbezoekers zaten. Het ziet er goed onderhouden uit. Ook wordt met een tweetalig filmke veel duidelijk over bouw en geschiedenis.

Ik weet dat er in Spanje tientallen van deze theaters zijn. De ene natuurlijk beter bewaard gebleven dan de andere. In Zaragoza één van de betere moet ik zeggen. Er is hier toch wel wat publieke belangstelling en ik hoor nogal wat verschillende talen.

De tijd vliegt en het wordt tijd voor een hapje drankje. Ik zoek een barreke met terras in de schaduw en pak de rust. Glaasje, tapa en goei weer, meer moet dat niet zijn. Daarna slenter ik nog wat door de gezellige oude straatjes tot veel winkeltjes de rolluiken laten zakken. De meeste Spanjaarden gaan nu wat eten en dan siësta, ik volg hun voorbeeld graag.

Als ik na de siësta het plein weer op loop,zie ik dat het cruiseschip weer is uitgevaren. Ook is het nu een stuk rustiger in de stad. Cruisers en dagjesmensen weg. Dus de stad is weer van de plaatselijke bevolking. Veel horeca is nu ook dicht. Het zijn veelal dagzaken die het van de massa moeten hebben. Ik slenter wat rond op zoek naar eten, drink in een barreke nog een pintje en wat verderop een restaurant met buitenterras. Goei weer dus maar meteen ga zitten.

Bestel een pintje en krijg demenukaart.Even schrikken, ik zit bij een Italiaan…

“La Maffia” eigenlijk niet mijn bedoeling, maar ja… nu geen zin meer om op te stappen. ik ken de naam wel het is een restaurantketen in Spanje.

Vriendelijke ober en aardige kaart, dus ik vind weer wel wat lekkers. Vooraf artisjok harten en daarna varkenshaas ingerold in ontbijtspek. Wijntje der bij dus zonder honger naar bed hoor….

Na de maaltijd nog een ommetje door de smalle gezellige straatjes waar altijd volk loopt en dan nog een afzakkertje bij mijn tijdelijk stamcafé vlak bij de Hostal..

Ik slaap als een roos…..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louis

Hallo allemaal, Welkom op mijn site. Hierin komt de info die ik onderweg naar Santiago de Compostela regelmatig zal bijwerken. Ik hoop hiermee mijn familie, vrienden en bekenden op de hoogte houden van de wetenswaardigheden.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 123
Totaal aantal bezoekers 361611

Voorgaande reizen:

07 April 2024 - 11 April 2024

18 Stedentripje Londen

07 September 2023 - 12 September 2023

17 Verona stedentrip

05 Mei 2023 - 27 Mei 2023

16 Zuid Spanje en wat zwerven

22 November 2022 - 26 November 2022

15 France et Nice, la vie en rose......

06 Mei 2022 - 30 Mei 2022

14 Spanje El Norte en wat zwerven...

10 Februari 2022 - 10 Maart 2022

13 Langs wat Spaanse steden....

23 September 2021 - 31 Oktober 2021

12 Wandelen van Porto naar Santiago de Compostela

15 Juli 2021 - 02 Augustus 2021

11 Frankrijk op herhaling juli 2021

08 Oktober 2019 - 23 Oktober 2019

10 Spanje, stedentrip herfst 2019

02 September 2019 - 06 September 2019

9 Even de zinnen verzetten in Frankrijk.......

06 Mei 2019 - 28 Mei 2019

8 Van Porto tot Napels

30 April 2018 - 30 Mei 2018

7 blik op Frankrijk en Spanje Mei 2018

22 Oktober 2017 - 10 November 2017

6 Door Frankrijk met de auto langs gebaande paden.

04 Mei 2017 - 25 Mei 2017

5 Spanje van Madrid naar Alicante mei 2017

25 September 2016 - 30 Oktober 2016

4 Wat zwerven in Noord Spanje sept. 2016

06 September 2015 - 31 Oktober 2015

3 We gaan weer naar Santiago de Compostela

09 September 2012 - 17 September 2012

2 reis naar Rusland m/n Moskou en St Petersburg

11 April 2011 - 17 Augustus 2011

1 Te voet naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: