Richting Nevers - Reisverslag uit Prémery, Frankrijk van Louis - WaarBenJij.nu Richting Nevers - Reisverslag uit Prémery, Frankrijk van Louis - WaarBenJij.nu

Richting Nevers

Door: louisoppad

Blijf op de hoogte en volg Louis

30 Mei 2011 | Frankrijk, Prémery

Dag Volgers.

Ik ben momenteel in Premery en over twee dagen loop ik Nevers binnen als alles goed gaat. Ik zit in een buurthuis in Premery waar ik hun Pc mag gebruiken om mijn wederwaardigheden weer wereldkundig te maken. Voor de goede orde ga ik even terug naar mijn vorig verslag om die betreffende dag netjes af te werken. Daarna ga ik hieronder weer verder met de volgende dagen

47e dag 27 mei 11.
Van Vezelay naar Bourg Basset

Als ik buiten kijk dreigt de regen. Even slikken, maar klagen is natuurlijk uit den boze met het geluk wat ik tot nu toe gehad heb.
Snel naar de bakker voor mijn 12 uurtje en dan naar het ontbijt. Ik zit net als Yvonne afscheid komt nemen. We beloven via onze websites contact te houden waar we zitten en dat we mogelijk elkaar nog in Spanje zullen zien. het was toch wel gezellig om samen eens te kunnen eten en wat bij te praten. Ik vertrek ook en moet vandaag maar 16 km. Eerstens wordt anders de volgende dag te lang en ik moet ook wennen aan mijn nieuwe route boekje. Dat heel anders is opgebouwd. Ik probeer mijn broer Ton te bellen die vandaag jarig is, maar heb geen bereik met mijn mobieltje dus dan later maar. De nieuwe weg loopt lekker en is bewegwijzert met jacobsschelp icoontjes. Je loopt meer direct zonder alle diverse toristische kronkelingen uit routes zoals de GR 654. Je komt deels ook over heel oude paden als rustighe provinciale wegen en al wat er tussen zit. Het wordt ondertussen steeds donkerder en net als ik een bos inloop worden de hemelsluiwen ppngetrokken. ik heb net op tijd mijn regenpak aan en mijn rugzak, had ik vanmorgen al geprepareerd met de regenhoes. Ik bel Ton en nu lukt het wel, proficiat en voorlopig 70 jaar er bij. De paden veranderen in modderstromen en ik moet goed oppassen om niet omver te gaan. Het tempo is er ook meteen uit. Ik doe bewust rustig aan, want en verkeerde stap en je kunt naar huis. Het landschap verandert van wijn naar bos en landbouw en met die regen ruikt alles heerlijk fris. Voor de verandering lunch ik maar weer op een bankje bij een kerkhof want ook nu geen cafeetjes. Het wisselt wat af met regen en droog en om 15.00 uur loop ik aan bij B&B Ferme d,Ecosse in Bourg Basset. Hartelijke ontvangst, grote kamer op een supergrote boerderij. Voor het diner wordt ik verwezen naar een plaatselijk restaurantje, wat in de praktijk een samenvoegsel is van cafe/restaurant/feestzaal/bakkertje en kruidenier, bovendien doet hij ook aan catering. Je moet wat doen om je brood te kunnen verdienen. Het restaurant is gesloten, maar de man is bezig om een partijtje voor morgen voor te bereiden en hij geeft me een driegangenmenu mee, waarvan ik alleen het hoofdgerecht op moet warmen in een magnetron. Half fesje wijn en kaas inclusief Euro 9,00. Niet gezellig maar nood breekt wet. onder het eten bellen Peter Mies en Toon Roest nog even met de laatste nieuwtjes en dan gaat dit oude lichaam maar naar bed voor de nodige rust.

48e dag 28 mei 11
Van Bourg Basset naar Courbigny


Ik kijk buiten en de hemel is weer strak blauw. Ik kijk naar de foto van Lieske die een goede vriend voor me op mijn mobieltje heeft gezet. Ik sta dus letterlijk nog met haar op en naar bed. Haar foto is het laatste wat ik zie voor ik ga slapen als ik de wekker zet en smorgens als ik hem weer aftik. Het geeft me toch een goed gevoel. Ik heb wel meer foto,s van haar bij maar dit is heel direct. Ontbijt, stempel en lunchje ophalen bij onze all round zelfstandige. Aardige vent. Hij zegt dat er twee fransen voor mij lopen, maar ik zie maar een paar voetstappen. Het is altijd wel handig sat er iemand voor je vertrokken is, want die vangt meestal de spinnenraggen inde bossen op die snachts gespannen zijn. Als hij tenminste groter is dan 1.70 mtr. Het is prachtig wandelweer. Alles opgefrist en mooie vergezichten van de Morvan de streek waar ik momenteel in vertoef. Het is zaterdag, maar de dorpjes waar ik doorheen loop lijken verlaten, geen kip te zien alleen de honden die mij van verre al aan horen komen met het getik van mijn stokken blijven waakzaam. Als ik boven op een heuvel sta zie ik verder weg een man op een kruising staan met rugzak, ik denk mogelijk haal ik hem in, echter als ik op dezelfde kruising ben zie ik hem in de verte lopen en in mijn ogen op een verkeerde weg. Dat kan echter gezichtsbedrog zijn omdat alles hier dor elkaar slingert. Ik kijk nog even goed naar de beschrijving, maar moet toch echt linksaf. Dus vooruit. Geen cafe, maar wel zin in koffie denk ik en dan zie ik bij een huis een auto met NL kenteken. Er lijkt niemand thuis maar bij een ander hek roept een man goedemorgen lust u koffie. Het blijkt een nederlander te zijn Ad Heijboer, die met zijn vrouz Louisein het dorpje Le Chemin een huis heeft. Hij had ook het getik van mijn stokken gehoord en bleef even kijken, want er komen bij hem natuurlijk meer pelgrims langsgelopen. Ze hebben ook nog een huis in nederland, maar verblijven meestal hier in een pand wat ze zelf gerestaureerd heebvn Fikse klus maar hetziet er prachtig uit, grote tuin veel groen. De koffie is klaar en brabantse eierkoeken er bij maken de zaak volledig. Hij heeft als scheikundige bij diverse bedrijven gewerkt, nu op rust en beiden worden zij dit jaar 65 jaar. Ze vragen naar het doel van mijn wandeling en na mijn relaas zijn ze werkelijk onder de indruk,ook dat alles betrekkelijk is en van het ene op het andere moment kan veranderen.
Ze hebben beide ook veel van de wereld gezien en we delen nog wat ervaringen. Na een uurtje maken we nog wat foto,s en Ad vraagt hoe het met RBC is. Ik zeg dat ik mijn vriend en deskundige op dit gebied Jos Hack zal vragen die als journalist overal van op de hoogte is. Dan afmars en weer verder. Dan ga ik omdat ik waarschijnlijk met mijn gedachten in Roosendaal zit het verkeerd e pad op. Even niet opletten en je bent gezien. Er werd gewaarschuwd voor een zeer slecht pad na regenbuien en dat is dit ook. Ik kom ook gen tekens meer tegen. Terug is geen optie met dit slechte pad dus dan door naar het eerstvolgende dorp. Daar een boertje de weg gevraagd en de omloopschade is ongeveer 2 km. Via een rustige landweg loop ik tegen 15.00 uur Corbigny binnen, waar in hotel Le Buissongere mijn bedje wacht. In het dorpje stopt een duitse auto. Een man stapt uit zegt dat hij ook Santiagoganger geweest is en uit Frankfurt komt. Hij biedt me een drankje aan. Sehr Gerne, en we gaan even op een terras zitten. We praten wat over onze ervaringen en dan gaat ook hij weer verder. Mooie momenten. In het hotel vraag ik naar een kapper en pedicure, het eerste is er wel het tweede niet. Oke opfrissen en even naar de kapper. De kapster maakt de zaak wer toonbaar en ik denk ondertussen aan mijn twee kapsters in Roosendaal hoe die het maken. Bianca en Mariska dioe zwanger is. Ik hoop dat alles bij haar goed verloopt. Dan een pintje en aan tafel, buiten eten want het is erg lekker weer. Ik stoor me er een beetje aan dat ze aan mijn tafel maar 1 stoel hebben gezet, maar ja dat mag je ze niet kwalijk nemen natuurlijk. Onder het eten praat ik met Lieske over de gerechten en het wijntje wat er bij geschonken wordt. Daarna naar bed en voetbal kijken Barcelona Manchester en ik sms nog wat gekke slagen met Jos Hack ionzake RBC. Ik had het raam van mijn slaapkamer opengezet voor de warmte, maar er hangt een vogelnestje van zwaluwen tegenaan en die beestjes vliegen bijna binnen. Dus dicht, samen met mijn ogen.

49e dag 29 mei 11.
Van Courbigny naar St Severien

Het is zondag dus geen vroeg ontbijt. Ik loop vooraf al even naar de bakker voor mijn lunchbroodje. Ik kom al een pelgrim tegen die even een hand geeft en vraagt waar ik die avond ben. Hij is dar ook, het is een franse belg, maar spreekt wel wat nederlands. Als ik vertrokken ben hoor ik ook de 2 fransen van de vorige dag achter me lopen, we zwaaien even, maar ik ga harder dus loop door en ben ze in een mum van tijd uit het zicht. Het routje is minder stijl als gisteren en loopt goed. Ik let bijzonder goed op de beschrijving en tekens want dat is gewoon nodig blijkt. De andere route was een kwestie van rood/witte lijntjes volgen maar deze beschrijving is gevarieerder. Ik ben om half twaalf nog maar 5 km van mijn einddoel die dag en zie een open cafeetje. Zitten en drinken, ik vraag of er bezwaar is dat ik mijn lunchje daar nuttig want ze hebben zelf ook broodjes, maar geen probleem hoor. Ook dit is weer een samenraapsel van bedrijfjes om te kunnen overleven en er komen veel franse mannen even een glaasje drinken. Ik maak wat foto,s van de zaak en een menu als voorbeeld voor Dennis Raats als hij eens een franse week organiseert. Dan komt en echtpaar uit Breda aan. Even een praatje, maar ze zjn niet echt geinteresseerd en ik nok af.
Om 14.00 uur loop ik na een pittige klim en veel hitte St Severien in. Ik slaap die nacht in een pelgrimsovang van de gemeente en er zijn al drie andere pelgrims aanwezig o.a de belg van vanmorgen. Mijn rugzak wordt aangepakt en ik krijg koel water. dan even naar de beheerder en ik krijg mijn plaats toegewezen in een zaaltje. Ik zal daar samen slapen met de fransen die vanochtend achter mij aanliepen. Opfrissen en wat drinken met de anderen, er is in het dorpje niks te doen en ook even wennen dat je met zoveel andere pelgrims er bij ook geen privacy meer hebt. Maar het is niet ongezellig en we lachen wat af met elkaar zeker omdat het allemaal oude knarren zijn, met de daarbij horende kwaaltjes. Tegen 16.00 uur komen de fransen aangetuft. Nadat ieder opgefrist is komt de beheerder afrekenen. Overnachten kost Euro 10,00 en alles wat je gebruikt aan etens en drinkwaren uit de koeling is tegen kostprijs Zeker niet te duur, hij maakt wat foto,s van ons en nokt af. De franse belg blijkt een zeer bereisde en belopen man te zijn, die al over de hele wereld wandelingen heeft gemaakt. Hij wordt een beetje de natuurlijke leider en stelt voor dat hij voor ons gezamenlijk kookt. Graag zelfs, we gaan nog met z,n allen de plaatselijke eeuwenoude kerk bekijken en daarna begint hij wat met de blikken eten te goochelen en pakjes soep en binnen een uurtje een smakelijke maaltijd, zelfs voor de fransen oke. Het blijken allemaal gasten met een behoorlijke opleiding van arts t/m informatica-deskundige en alles wat er tussen zit. Onder het genot van een pintje en wijntje wordt er een aardige boom opgezet over allerlei wereldproblemen, maar ik kan niet alles volgen ivm mijn franse kennis en later gaan we gezamenlijk naar bed. Even wat onwennig al die ouwe mannen in hun onderbroek, maar het heeft ook wel wat.

Ik moet van de Pc af maar wordt vervolgd.




Louis

  • 30 Mei 2011 - 17:45

    Monique, De Belgie:

    Il heb jij reisverslag geleert en gezien je photos.Il ben in gedaak met jij en je vrouw.Vriendelijk en een zeer good weg tot St Jacques. Bonne route !

  • 30 Mei 2011 - 18:28

    Richard En Gerda.:

    Beste Louis,
    weer genoten van het vervolg op je reisverslagen.
    Hoop dat je de nacht van de 29ste een beetje hebt kunnen slapen.
    Dat je niet wakker gehouden bent van het gesnurk van al die ouwe mannen bij elkaar. Hou vol en goeie reis verder. Groeten Richard en Gerda.

  • 30 Mei 2011 - 19:44

    Jac Van Nassau:

    Hey Louis,
    Vanaf de camping wil ik toch even reageren.
    Telkens opnieuw lees ik je reisverslag met enorm veel plezier. Het valt me op dat je alles nog steeds heel positief ziet en die vrolijke ondertoon spreekt iedereen wel aan.
    Maak er, samen met Lieske, een mooie tocht van!

  • 30 Mei 2011 - 21:28

    Ria Appels:

    Hallo Meneer Kriesels, ik heb het idee dat dat stappen steeds beter gaat...mooi om via deze weg op de hoogte te blijven van alle belevenissen. Dat er na inspanning goed vocht moet ingenomen worden hoef ik niet te zeggen, het lijkt soms iets van een kroegentocht te hebben ipv een pelgrimstocht. Oke, hou alles in balans....groeten Ria

  • 31 Mei 2011 - 04:04

    Carlo Kolthoff:

    Beste louis

    Zou veel tegen je willen zeggen maar woorden schieten mij op dit moment tekort is bijna twee jaar geleden dat ik 50 werd weet nog goed dat jij en lieske die die terug kwamen van een reis uit het midden oosten .
    Moe als jullie waren van de reis kwamen ,wel op mijn verjaardag .nu twee jaar later lees ik iedere dag je reis naar Spanje niet alleen maar met lieske die van boven over je waakt. Gaat je goed vriend en hoop je weer snel te zien op de Markt.

  • 31 Mei 2011 - 11:30

    Gerrie Vd Meerendonk:

    Hoi Louis,

    Wederom een mooie update van je ervaringen in de laatste dagen. Ik hoor je ook niet zo veel meer klagen over allerlei kwaaltjes, zijn die weg of negeer je die nu?
    Succes met de volgende dagen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louis

Hallo allemaal, Welkom op mijn site. Hierin komt de info die ik onderweg naar Santiago de Compostela regelmatig zal bijwerken. Ik hoop hiermee mijn familie, vrienden en bekenden op de hoogte houden van de wetenswaardigheden.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 501
Totaal aantal bezoekers 365354

Voorgaande reizen:

03 Mei 2024 - 29 Mei 2024

19 Weer even naar Spanje..

07 April 2024 - 11 April 2024

18 Stedentripje Londen

07 September 2023 - 12 September 2023

17 Verona stedentrip

05 Mei 2023 - 27 Mei 2023

16 Zuid Spanje en wat zwerven

22 November 2022 - 26 November 2022

15 France et Nice, la vie en rose......

06 Mei 2022 - 30 Mei 2022

14 Spanje El Norte en wat zwerven...

10 Februari 2022 - 10 Maart 2022

13 Langs wat Spaanse steden....

23 September 2021 - 31 Oktober 2021

12 Wandelen van Porto naar Santiago de Compostela

15 Juli 2021 - 02 Augustus 2021

11 Frankrijk op herhaling juli 2021

08 Oktober 2019 - 23 Oktober 2019

10 Spanje, stedentrip herfst 2019

02 September 2019 - 06 September 2019

9 Even de zinnen verzetten in Frankrijk.......

06 Mei 2019 - 28 Mei 2019

8 Van Porto tot Napels

30 April 2018 - 30 Mei 2018

7 blik op Frankrijk en Spanje Mei 2018

22 Oktober 2017 - 10 November 2017

6 Door Frankrijk met de auto langs gebaande paden.

04 Mei 2017 - 25 Mei 2017

5 Spanje van Madrid naar Alicante mei 2017

25 September 2016 - 30 Oktober 2016

4 Wat zwerven in Noord Spanje sept. 2016

06 September 2015 - 31 Oktober 2015

3 We gaan weer naar Santiago de Compostela

09 September 2012 - 17 September 2012

2 reis naar Rusland m/n Moskou en St Petersburg

11 April 2011 - 17 Augustus 2011

1 Te voet naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: