Op naar Cargilesse - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Louis - WaarBenJij.nu Op naar Cargilesse - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Louis - WaarBenJij.nu

Op naar Cargilesse

Door: Louis

Blijf op de hoogte en volg Louis

07 Juni 2011 | Frankrijk, Parijs

Hoi allemaal,
Ik heb weer een Pc-tje kunnen vinden. Nu in een arbeidsbureau in St Amand Montrond. Ik heb me niet in laten schrijven hoor. Ik heb weer en paar enerverende dagen achter de rug waar ik wat van zal vertellen. Maar zoals jullioe van me gewend zijn ga ik eerst even van het vorige verslag de laatste dag bijwerken. Anders ben ik straks de draad kwijt.

52e dag 1 juni
Van Guerigny naar Nevers

Mijn ontbijt staal al klaar als ik beneden kom. Deouw vande eigenaar komt mijn 12.00 uurtje brengen. We nemen alvast afscheid, want zij gaat poetsen. De eigenaar geeft nog een visetekaartje, want ik heb beloofd een oude foto van een vrachtwagen op te sturenb naar hem, omdat ik hem verteld had over mijn vrachtwagentijd. Op pad dan maar en weer iets lichgter want ik heb vandaag mijn lange onderbroek achtergelaten in het hotel. 1000 km meegesleurd en geen 1 keer gebruikt. Dus houdoe. Scheelt weer 300 gram. Heb ondertussen ook al 1 kg aan papier van kaarten en beschrijvingen etc achtergelaten. Ik hoef vandaag maar 14 km naar Nevers, maar wil wel voor 12.00 uur in het hotel zijn anders kan ik mijn rugzak niet kwijt. het loopt allemaal goed omdat er veel asfalt en weinig bospad is. Dus om 11.45 uut in mijn hotel Le Thermidor in Nevers. Vlak bij het station en ook de Cathedraal van Nevers. Douchen, broodje eten en dan op zoek naar Internet en pedicure.
Eerst naar de VVV voor nieuwe onderdak adressen de komende week. Er zijn 2 routes om verder te gaan. 1 over Tours en 1 over Nevers en de laatste zou vlgs deskundigen de mooiste zijn. Dus die neem ik dan maar. je komt langs beide routes op een punt Cargilesse om verder te gaan naar het zuiden. Ik loop een kapperszaak binnen en vraag naar een pedicure, ze geven me een adres in de buurt en waarem^pel het lukt en madame wil me nog helpen ook. ondanks dat het druk is en morgen Hemelvaart. Dus stoel in en mijn poootjes omhoog om te laten verzorgen door een franse collega van Pluisje mijn body gardiste in nederland. Pintje en dan belt broer Ton. Belasting is binnen en ik moet betalen. Hij schiet het gelukkig zolang voor anders wordt alles openbaar verkocht. Dan even shoppen en op zoek naar een paar lichte sandalen. Ik had ivm het totaalgewicht van mijn rugzak de badslipers van Lieske meegenomen, maar kan daar niet goed op lopen en zeker niet buiten. Maar nu ik wat weggegooid heb kan er weer wat bij. Ik vind een paar en de slippers van Lieske blijven in Nevers. Ik loop nog wat rond en even de cathedraal in, maar het kan me niet boeien; meteen maar even kijken hoe ik morgen snel weer de stad uit kan.
Retoutr hotel., wat rusten en dan naar een restaurantje wat de hoteleiegenaar me heeft aanbevolen. Ik stuur Ton Jooren nog een succes sms-je ivm het smartlappenfestival op de markt donderdag.
In het restaurant wordt Charolais du Boubonnais vlees geserveerd, van de beroemde charolais koe, smakelijk stuk vlees en geen voorgerecht nodig, stukje perentaart en koffie achterop en ik kan er weer tegen. Als ik wegga vergeet deze l.llo zijn telefoontje. Gelukkig komt een klant me achterop gelopen. terug in het hotel mijn maat Cor gebeld, maar hij is weer niet thuis dus morgen dan maar. Op bed kijk ik nog even terug op de dag. Lieske en ik zijn vaak in of langs Nevers geweest/gekomen. Ook toen ik nog op de vrachtwagen zat. Het lijkt nu_ allemaal anders, veel zwervers met honden en zo. Je beleeft alles toch anders dan als je met twee bent. Ik belsuit om morgen mijn rugzak eens anders in te pakken ivm het veranderende gewicht. mogelijk ook beter voor het rugje.

53e dag 2 juni 11 Hemelvaart.
Van Nevers naar Magny Cours

Ik ben al om 5.30 uur wakker. Ontbijt pas om 7.30uur, dus draaien en wennen. Dan er maar uit en stilletjes aan doen, want de kamers zijn erg gehorig. In mijn kamer een losse plank naast het bed en de tafel waarop mijn rugzak ligt. ik kan niet altijd voorkomen dat de plank niet kraakt en binnen de kortste keren hoor ik overal de toiletten doorlopen. Dus iedereen is al wakker. Ik loop alvast naar de bakker en vraag om mijn sandwich. Die zijn er niet zegt het winkelmeisje, maar ik zeg dat ik die gister besteld heb. dan vanuit een achterkamertje begint de bazin te schelden. het meisje krijgt een rood hoofd. Ik krijg mijn broodje, neem nog een appelflap en zeg vriendelijk goedendag. maar het meisje zegt niets meer terug. Jammer maar ik heb het niet zo bedoeld. Ontbijten , afrekenen en pleiten.
Ik ben om een of andere manier blijndat ik Nevers achter me laat. Ik neem nog een foto van de Cathedraal v/a de brug over de Loure en dan vooruit.
Vandaag ook maar 15 km omdat dit beter uitkomt ivm slapen. dat is eigenlijk een beetje maatgevend voor de lengte van mijn routjes. Ik neem geen risico als het om een bed gaat. Beter korter en zekerheid dan langer en in de goot. Ik loop op mijn gemakje, het is nog koel en zelfs de honden hebben opdracht om niet te blaffen op deze dag vlgs mij. Het landschap na nevers wortd wat vlakker en bosrijker. Minder stijle klimmen maar wel veel vals plat. Kort na de middag kom ik in mijn hotel Le Circuit in Magny Cours aan. De poetsvrouw wil net weggaan, maar laat me binnen en voorziet me van kamer en bier. het restaurant is die avond dicht zegt ze. Dus probleempje om op te lossen vandaag. Het hotel ligt een eindje buiten het dorp in de buurt van een racebaan waar Nevers en dit dorpje bekend om zouden zijn ??.
Na de wasbeurt loop ik naar het dorpje. Het is kermis met 5 attracties. geen fritestent wel pannekoeken. Er zijn ook 2 restaurants, maar 1 is wegens sterfgeval gesloten en het andere eigenlijk dicht ivm hemelvaart. Ik vertel mijn eetprobleem en de waardin zegt dat ze rond 19.30 uur wel iets wil maken voor me. Ikke blij. Ik loop wat rond, drink wat en werk mij dagboek bij. Rond 18.00 uur terug naar het restaurantje en, daar blijkt het feest te zijn met de stamgasten. Iedereen is zo dronken als een tor, ook de waardin. Ik drink wat en wacht tot 19.30 uur. Echter er wordt geen aanstalten gemaakt alleen nog champagne opengetrokken. naast mij zijn 4 duitse wandelaars neergestreken, zij zitten bij mij in het hotel en ook een eetprobleem. Ik vertrek en ga mijn noodrantsoen van koeken en fruit in het hotel maar aanspreken. Dan bel ik nog even naar mijn weekend verblijf een pelgrimshuis Le Repos in Augy sur Aubois. het ligt niet op mijn route, maar ik heb pastoor Fons van Hees beloofd om daar langs te gaan omdat de eigenaar tot zijn vriendenkring behoort en de pastoor dit huis 5 jaar geleden heeft ingezegend. eigenlijk zouden we elkaar daar ontmoeten, maar de pastoor komt pas begin juli en zolang kan ik niet wachten.
Het pelgrimshuis ligt langs de wandelroute GR 65 en ik loop de oude route van Vezelay naar de Spaanse grens. De routes kruisen elkaar, lopen een tijdje gelijk op en dan weer uit elkaar. Als ik er naar toe wil moet ik 12 km om en dat is te lang met de dagelijkse 20 km er bij. Ik spreek af dat ik als ik op een bepaald punt ben even opbel zodat ze me kunnen komen halen met de auto en maandag weer terug brengen om verder te gaan. Zo gezegd zo gedaan.
Ik eet in het Circuithotel mijn noodrantsoen op en dan naar bed, ik slaap in met de TV aan.

54e dag 3 juni 11
Van Magny Cours naar St Pierre Le Moutier
Om 4 uur toiletteren. Ik zet een raam open omdat het benauwd is en slaap nog wat. tot ik om 5.30 uur gezoem hoor, ik denk aan een mug, maar het blijkt dat de eerste coureurs als het even licht is weer hun oefenrondjes gaan draaien. In de loop van de dag zal blijken dat dit motorgehuil kilometrs ver te horen is, en heel de dag door. Ik heb vandaag weer tijd zat. om 9.00 uur wil ik weg zijn. In de ontbijtzaal zie ik de duitsers van de vorige dag. Ze vertelen dat ze in vezelay begonnen zijn en vandaag hun laatste trajectlopen en dan naar huis en volgend jaart verder. De dronken waardin heeft gisteren om 22.0 uur nog wat eieren voor hen gebakken, maar er zaten meer eierschalen schalen in dan struif vlgs de 4 duitsers. Dan naar het dorp de bakker om lunchje. Terug rugzak halen afrekenen en moven. Vergeet fruit te kopen en krijg bij gods gratie een sinaasappel van de bardame.

Ik kan er elk ogenblik af moeten dus heb eerst maar de fotos geplaatst. De teksten komen dan een volgende keer.

En verder,
Ik twijfelde de vorige dag al de route die ik vandaag moet inslaan, maar zie geen andere mogelijkheid dan de pijlen te volgen. De tekst klopt niet meer met de route. Het blijkt at een nieuw stuk van de snelweg N7 is geopend en dat gooit de zaak door elkaar. Ik loop de pijlen volgend verder en vertrouw er op dat Lieske mij de weg zal wijzen als ik twijfel. Ik zie een eindje terug de duitsers achter mij staan te discusieren, zij zijn met 4 dus zullen er wel uitkomen en ga verder.
Het loopt allemaal goed, maar ht wordt erg warm. Ik kom nog een franse snelwandelaar tegen en die zegt dat er 2 km voor mij een nederlands echtpaar loopt. Mogelijk ka ik ze inhalen, maar mede door de warmte heb ik gin zin omp sneller te gaan lopen. Kort na de middag loop ik het dorp St Pierre Le Moutier in waar mijn bedje wacht in een B&B bij madame Ailloud. Ik bel aan maar niemand thuis. Een beetje verderop is een hotel met barretje dus eerst maar een citroenlomonade voor de dorst. Ik als terigloop naar de B&B kom ik de duitsers tegen, ze zijn op weg naar het station. Ze zijn bij het begin van de route teruggedraaid omdat ze de wegwijzers niet vertrouwden. Hebben toen 12 km langs de snelweg gelopen met al dat razende verkeer langs hen. Ze zijn halverwege ook nog aangehouden door de politie omdat je langs snelwegen niet mag wandelen. Ze hadden gezegd zich ge-irrt te hebben bij een kruising en daarom op de snelweg terecht waren gekomen. De politie kon ze ook niet terug sturen en wisten er eigenlijk geen raad mee. Ze moesten probneren zsm van de snelweg af te komen was de raad en de zaak afgedaan.
Moeders van de B&B is ondertussen thuis en ik krijg mijn kamertje en stortbad toegewezen. Ze zegt dat er nog 6 fgranse gasten zijn en dat we om 20.00 aan tafel gaan. Oke nog ruim de tijd om de horeca in het dorpje te gaan ontdekken. Ik loop even de kerk in voor een kaarsje, maar er hangt een bordje dat kaarsen in de pastorie te koop zijn omdat de offerblokken regelmatig opengebroken worden. Pastoor niet thuis, dus dan naar de kastelein. Om 20.00 uur aan tafel voor het aperitief met de rest van de club. Aardige mensen, 2 stellen met de motor en 1 stel met de auto. Het zijn vrienden die vanavond samen zijn en morgen weer allemaal een andere kant uitrijden. Het eten met de fransen is gezellig en we lachen wat af. Het is weer net als een vorige keer? als de gastvrouw in de buurt is wordt het eten langs alle kanten geprezen en als ze even naar de keuken is wordt er lacherig over gedaan vwb ingredienten en wat er op tafel komt. Zoals dat noorse garnalen in, de aanbieding waren en dat de rollade ook niet duur zal zijn met al de varkens die hier wonen etc. Ik begrijp niet alles, maar met langzaam praten en gebaren leggen ze me uit waarom ze zo lachen. Aan het eind wordt er nog champagen gedronken en dan naar bedje.

Op naar het volgende verslag

• 07 Juni 2011 - 14:02

Theo Maas:

Goed gedaan Loike en bedankt voor weer het mooie verslag en niet te veel weggooien hoor want je moet nog een eindje. Dat we hier ook goed weer hebben zul je al wel vernomen hebben en dat er volop te doen is in West Brabant ook. Jazz Festival in breda. Waar je over de koppen kon lopen en stik gezellig. Smartlappenfestival in roosendaal waar ook elke stoel eigenlijk dubbel bezet zou kunnen zijn. Maar Stik gezellig. Vanavond gaat bij ons de kogel door de kerk betreffende wel/niet doorgaan Taptoe. dus wel zullen zien welke heiligen hem oppakt.
    Verder gaat het triest met RBC en zullen het volgens mij ook niet redden. Verder is het hier al enkele maanden rustig en ik weet niet hoe dat komt er zijn natuurlijk ook mensen aan het wandelen.
    Nou Louis het ga je goed geniet ervan en kom tot jezelf. EN TOT HET VOLGENDE VERSLAG. De groeten en tot schrijfs. auwdoe he

• 07 Juni 2011 - 16:47

J.L.M.Mol:

louis,wij waren ook even het land uit,maar nu volgens wij je weer op de voet.Ook de reacties van vele vrienden en bekende,is heel prachtig.
    Het zal later nog in boekvorm worden gebundeld,je verslagen.
    Het zal voor jou even leuk zijn,als straks,piet,ook een ere boer,zich komt melden,en een stukje mee gaat lopen.
    Helaas zo ver kunnen wij niet meer gaan.
    Wij wensen je heel goed,en geluk.
    Joke en jan.
    P.S.
    Zondags praten wij er ook over met Jos,en met trots.

• 07 Juni 2011 - 17:18

Jos En Margo Bogers:

Ha Louis, het is zo leuk om jouw belevenissen ver weg zo dichtbij te volgen, we genieten ervan. Onze vakantie komt ook dichterbij, helaas in onze vakantiestreek geen kapellekes waar we even een kaarsje voor jou kunnen branden. Nou, in gedachten dan maar?! Veel geluk en een hele goede reis verder, geniet ervan! Tot zoens, Jos en Margo.

• 07 Juni 2011 - 17:28

Gerrie Vd Meerendonk:

Hoi Louis,

Wederom met veel aandacht je verslag gelezen. Het blijft boeien, dankzij jou verteltrent. Houdt dat vol, dan blijven wij uitzien naar jouw belevenissen.

• 07 Juni 2011 - 18:17

Mario En Marian,:

hoi louike,
    Wat ben je al ver weg zeg, maar topie hoor dat je alles op jou tempo doet, doe lekker rustig aan dan kom je er zeker wel. we lezen je verslagen met veel genoegen net of we er zelf zijn.
    nog veel wandelplezier en tot snel.

groetjes Mario en marian

• 07 Juni 2011 - 18:17

Mario En Marian,:

hoi louike,
    nog veel wandelplezier en tot snel.

groetjes Mario en marian

• 07 Juni 2011 - 20:13

Henk En Karin:

hallo Louis we hebben weer genoten van je verhalen. geweldig, wat een avontuur en je bent echt al een heel eind op weg. volgens mij had je in dat restaurantje best even zelf de keuken in kunnen gaan om je potje te koken, had de waardin waarschijnlijk niet eens gemerkt!! Succes weer met je wandeling verder en geniet ervan.
    groetjes Henk en Karin Jansen.

• 07 Juni 2011 - 21:01

Ingrid En Peter:

Volgen je nog steeds op de voet. Ga zo door.

• 07 Juni 2011 - 22:02

Toon En Ria Roest:

Hoi jongen weer eens een berichtje van ons. Zijn gisternacht naar huis gekomen uit Portugal en toen zijn we over Santiago gevlogen, dus wij zijn al in de buurt geweest. De verslagen worden zomogelijk iedere keer beter en ook de fotoreportages voegen een hoop toe. Probeer jou van de week nog een ker te bellen. Groetjes en sterkte.

• 08 Juni 2011 - 11:19

Ad En Jeanne:

hallo louis het blijft leuk om je zo te kunnen volgen maar zoals ik al eens zij houd je knapzak vol want met bezopen waardinnen krijg je geen volle maag het is maar goed dat ze niet allemaal zo zijn anders wordt je vel over been en dat kan niet als je zo veel moet lopen he maar zet hem op en hou vol hoor het gaat gelukkig goed met je groetjes ad en jeanne