Rustdag in Cargilesse - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Louis - WaarBenJij.nu Rustdag in Cargilesse - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Louis - WaarBenJij.nu

Rustdag in Cargilesse

Door: Louis

Blijf op de hoogte en volg Louis

13 Juni 2011 | Frankrijk, Parijs

Hoi allemaal,
Hier ben ik weer, zit in het gemeentehuis van Cargilesse. Mocht van de burgervader de computer gebruiken, omdat de VVV dicht is.

Ik ga weer even terug naar het vorig verslag om dat die dag af te maken en kom dan hier weer terug als er tijd voor is.

63e dag 12 juni 11
Neuvy Saint Sepulchre naar Cargilesse

Pinksterzondag, Rond 5 uur hoor ik wat gestommel en een radio gaat aan. Ik draai nog wat maar ga er om half zes toch maar uit. Douchen verder inpakken en drie kwartier later sta ik beneden. De waardin is al volop in de keuken bezig en de ward is naar de boer om voorraad in te slaan. Ik heb nog geen vers brood maar ik kan wat roosteren. Graag en svp ook een 12.00 uurtje. Wordt geregeld. Als ik achter mijn kom koffie zit komt de waard al terug.
Nog even een praatje. Ze werken zeven dagen per week van smorgens 5 tot zolang er klanten zijn. Ze hebben een hulp die zowel de 4 kamers doet, als poetsen, helpen in de keuken en de bediening in het restaurant. Alleen maandagmiddag zijn ze gesloten. Ik reken af en moet all in. Euro 54,00 betalen, slapen, diner,ontbijt en consumpties.
Ik geef ze wat extra om op onze gezondheid een pint te drinken, want dit was wel erg goedkoop. Ik krijg nog een tip om 500 meter korter te lopen en ben klokslag 7.00 uur vertrokken. Koel en lekker en meteen flink de pas er in. dat werkt want om 9.00 uur heb ik er al 8 km opzitten en loop na het passerenvan een oud kasteel, Cluis (spreek uit Klwie) in. Even rust, voel aan de deur van de kerk en gesloten. Dan besluit ik om toch maar een vers broodje te kopen voor de lunch, want frans stokbrood van een dag oud wordt kauwgom. Bij de bakker hebben ze geen sandwiches, verwijzen me naar de kruidenier, naast het café. De kruidenier is een marokkaan die in Rotterdam en Amsterdam heeft gewerkt. Hij heeft voorverpakte engelse sandwiches, maar ik wil een krakend vers belegd stokbroodje. Pas de probleme. Hij loopt naar de bakker om stokbrood en zal er eentje vers maken voor me. heb ik mooi de tijd om op het terras van het cafetje even koffie te drinken. Zit net als er een dame komt die zegt dat ze de kerk open heeft gedaan omdat ze me gezien had. Heeft ook lucifers klaargelegd om een kaarsje aan te steken. In een half uur tijd gerust, gebeden een kaars opgestoken en een twaalfuurtje geregeld grote klasse. En wat een vriendelijkheid. Dan weer op pad en ik moet een groor oud viaduct over bij Cluis. kan niet ontdekken hoe oud het is. Straks een keer google-en. Er wordt wel gebungy-jumpt ? van dat viaduct zie ik aan een installatie en een bordje.
Na het viaduct loop ik bijna weer verkeerd, maar wordt net op tijd wakker. het blijft goed lopen mar het wordt warmer. In het dorp Hallé wil ik weer even rusten, geen bank dus dan maar tegen de kerk aanhangen. Even verderop 3 aanwijsbordjes op 20 meter afstand. dat kan wel wat minder denk ik en meetn houdt de bewegwijzering op en is ook het route boekje minder duidelijk. Ik moet kiezen uit 2 wegen die nagenoeg dezelfde kant oplopen. Kan ook niet ver kijken omdat ik midden tussen de bomen sta. Ik vraag hulp aan Lieske en kies. Na een kwartiertje komt er een auto aan. Ik laat he, stoppen gelukkig de goede keus gedaan, want extra kilometers kan ik vandaag niet gebruiken. ik krijg een stuk slechte pad waar gewaarschuwd wordt dat het bij slecht weer moeilijk te bewandelen is. Tot nog toe veel geluk gehad. Dan weer een stuk goed asfalt en ik hou er het tempo in. Maar nog steeds geen aanwijzings bordjes dus moet ik lopen op de tekst in het boekje en dus extra goed opletten. In een bocht kan ik kiezen om 1,5 km af te snijden, maar dan moet ik een rieviertje zonder brug over en bij hoog water kan dit niet. Ik durf de gok niet te wagen omdat ik al langs meer riviertjes gekomen ben waar het water vrij hoog stond. En teruglopen wil ik liever niet. Dus verder, ik krijg een aanwijzing voor een graspad, maar dat blijkt zand te zijn. Twijfel, maar ik kan niet anders. Ik kom langs een prachtig groot kasteel. Niets over in het boekje. Dan loop ik tegen een snelweg aan, die staat wel beschreven, maar is het de goede ?. Er komt een auto achterop en ik vraag aan de jonge fransman om raad. Hij zegt dat ik een heel stuk terug moet en tekent het uit. Dat lijkt me zeer onlogisch en als ik dit zeg, verandert hij de tekening en zegt dat ik ook een stukje van deze snelweg kan nemen. EN DAT STAAT ZO BESCHREVEN IN MIJN BOEKJE. Dus verder maar weer. Na 500 meter weer een bospad in en gelukkig onder de bomen. het stijgt en daalt wer aardig maar ik nader snel Cargilesse waar in hotel Les Artistes mijn sponde gereed staat. En waar ik een rustdag heb gepland om de planning komende twee weken te maken.
Ik krijg mijn kamertje toegewezen en uitpakken en wassen maar weer. Dan een pint en de folder is drietalig ook nederlands. De uitbaters blijken Belgen uit het Gentse, dus weer even niet nadenken over wat en hoe ik iets ga zeggen.
Cargilesse is een oud dorpje waar veel kunstenaars wonen, leuk om eenkeer te bezoeken. Het is ook wel toeristisch natuurlijk. De hotelier blijkt een goede kok en het hotel zit vol. Toon Roest en Geert bellen en we praten even bij. Ik krijg van Geert de laatste info over het thuisfront, ze hebben goed gezweten hoor ik om mijn tuintje weer op orde te krijgen en de nodige info om mijn reis verder te plannen ivm ontmoeteingen met Piet en Anneke Geleyns en Cees en Marga Hoefnagels die in Frankrijk een huis hebben. Ik ga kijken wat ik kan regelen.
ik moet ook Ton Jooren nog bellen want het is Hapastap in Roosendaal en ik wil graag op de hoogte blijven. Maar dat doen we morgen en na wat puzzelen ga ik slapen.

64e dag 13 juni 11
Verblijf in Cargilesse

Lekker uitgeslapen en aan het ontbijt. Ik ga straks even in het dorpje rondneuzen. Zie foto,s. Als ik zit te ontbijten hoor ik nederlands spreken en er komen en paar mensen achter me zitten. Ik maak kenneis en het blijken Joseph en Ghislaine uit Brugge Belgie te zijn Ze zijn erg onder de indruk van mijn tocht. Als ik zeg dat ik uit Roosendaal kom is Ghislaine zeer verrast. Ze zegt dat ze nog in Roosendaal geweest is en daar iemand heeft gekend. Ik zal dit verder met pluisje bespreken, want het zit in haar richting. De hotelhouder maakt een foto van ons en ik krijg de gegeven van Ghislaine als ik een keer naar Brugge wil komen.

ik neus nog wat rond in het dorpje en neem dan een siesta tot etenstijd. Als ik benden kom zijn ook de amerikaanse wandelaars greg en Donna net beneden. We eten samen en ze zeggen dat elek keer dat ze met mij eten iets krijgen wat ze ook lekker vinden. Ik wil eigenlijk alvast afrekenen, maar de waard heeft het zo druk dat ik dit maar laat zitten tot morgen. Dan naar bed, nog even met Peter Mies gebeld en dan dromen van Lieske.

Louis

• 13 Juni 2011 - 08:43

Josefien:

Geniet lekker van je rustdag!

Chiel en Josefien

• 13 Juni 2011 - 09:38

Ria Appels:

Hallo Mhr Kriesels,

2de pinksterdag en even gaan zitten om alle verslagen rustig te kunnen bijlezen, want wat doet U het geweldig in alle opzichten. Het lezen is altijd een genot, ga zo door en pak op die rustdagen maar een extra pintje. Letterlijk en figuurlijk bijtanken.
    groetjes Ria

• 13 Juni 2011 - 11:30

Dennis En Lian:

Hoi louise,

je doet het echt fantasties zeg je hebt groot gelijk dat je wat rust neemt.
    we lezen dat je nog al het een en ander meemaakt.
    zo te lezen kom je ook niks te kort wat eten en drinken betreft leutig om het te lezen.
    hier gaat het naar omstandigheden redelijk.
    weer een rottijd achter de rug maar dat wist je al.
    nou louise zet hem op je doet het geweldig.
    groetjes dennis en lian.

• 13 Juni 2011 - 11:30

Dennis En Lian:

Hoi louise,

je doet het echt fantasties zeg je hebt groot gelijk dat je wat rust neemt.
    we lezen dat je nog al het een en ander meemaakt.
    hier gaat het naar omstandigheden redelijk.
    weer een rottijd achter de rug maar dat wist je al.
    nou louise zet hem op je doet het geweldig.
    groetjes dennis en lian.

• 13 Juni 2011 - 11:47

Gerrie Vd Meerendonk:

Hoi Louis,

Weer een leuk verslag. Geniet maar lekker van de rustdag en succes met het vervolg.

• 13 Juni 2011 - 18:51

Michel Potters:

he louwi het is hier met pinsteren geen goed weer ik hoop bij jou dat het wel goed weer is en en rustdag kan je dan goed gebruiken wij volgen je op de voed tot ziens

• 13 Juni 2011 - 20:04

Marjolijn:

Hoi Louis,
    geweldig dat je het tot zover er zo goed afbrengt, en dat Lieske zo vaak bij je is...dank je wel dat je voor ons een kaarsje hebt aangestoken in Reims en ook voor de kaart die ik via Lian en Dennis gekregen heb. Ik denk dat Pierre ook wel meekijkt naar je reis.
    Ik hoop dat het je de rest van de tocht ook goed zal vergaan en ik blijf je verhalen natuurlijk volgen, veel groetjes, Marjolijn Hellemons

• 13 Juni 2011 - 21:17

Jos En Imelda:

Hoop dat je na de Pinksterdagen goed bent uitgerust voor het vervolg. Leuke verslagen weer Louis en leuke foto's. Zo kunnen we het allemaal heel goed volgen.

Wederom alle goeds.

• 13 Juni 2011 - 22:49

Ad En Jeanne:

hoy louis je doet geweldig ze worden hier allemaal nieuwsgierig ons leon is je ook al aan het volgen leuk he zet hem op he groetjes ad en jeanne

• 14 Juni 2011 - 11:21

Pelgrim Yvonne:

Hoi Louis,

Zo te lezen gaat bij jou ook alles nog goed en heb je ook een rustdag (gehad). Gisteren ben ik in Le Puy aangekomen en vandaag heb ik een rustdag. Mijn schoenen moesten voor nieuwe hakken naar de schoenmakker dus kan niet ver lopen. Morgenochtend na de mis om 7 uur ga ik weer "en route". Hoop dat bij jou ook alles voorspoedig blijft verlopen en geniet er van!

Groetjes, Yvonne