Weekse zondag in Lugo....... - Reisverslag uit Lugo, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu Weekse zondag in Lugo....... - Reisverslag uit Lugo, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

Weekse zondag in Lugo.......

Door: Louis Kriesels

Blijf op de hoogte en volg Louis

05 Oktober 2016 | Spanje, Lugo

Woensdag 5 oktober 2016.
Ik kijk om acht uur buiten, nog aardedonker en geen mens op straat. Dus nog maar even terug gaan liggen.
Ik schrik, weet niet waarom, om kwart voor tien wakker. Bedje uit en de normale ochtend rituelen. Om half elf klaar voor de jacht op het ontbijt. Goede gok om weer lange mouwen aan te trekken.
Droog, zonnig maar wel wat frisjes. Iedereen loopt er herfstachtig bij. De straat is weer blinkend schoon. Dat er hier tot diep in de nacht is doorgefeest zou je niet zeggen.

Ik twijfel even bij een café waar veel jong volk rondloopt voor mijn ontbijtje. Gok en gok dus fout. Geen tostades en slappe koffie. Ik heb al de ervaring dat in de aanloopstraatjes naar het oude centrum niet de beste horeca zit.
Dus dan maar naar mijn oude "vrienden" in het café op de Plaza Major. Plaatsje in de zon op het terras. Super tostades nu met marmelade en goeie koffie. Beetje mensen kijken tot er wat volk in klederdracht en met instrumenten voorbij komt en zich verzamelen voor het gemeentehuis.

Ik reken af en meng me onder de oudjes bij het gemeentehuis die ook staan te wachten op wat er komen gaat.
Er staan ook muzikanten van een harmonie. Dan komen "het geneuk", dus de notabelen naar buiten. Iedereen die zich belangrijk voelt is daarbij. Op zijn paasbest en met onderscheidingen omhangen. Noem het decorum, maar zij stralen wel de trots van de organisatie uit. En ook wie daar voor op aan te spreken zijn. Hier durft men nog wel boven het maaiveld uit te steken.

De harmonie stelt zich op, folkloremensen er voor en het geneuk erachter. Aftellen en we zijn met de muziek vertrokken. Ik volg de stoet en we gaan richting kathedraal. Daar worden de notabelen welkom geheten en zullen de feesten worden ingewijd.
Ik slip mee de kathedraal in, ben wel benieuwd hoe eea gaat.
De kerk zit vol. Ook ik moet me tevreden stellen met een staanplaatsje. Maar wel met een redelijk zicht op het altaar.

De feesten hier worden zo belangrijk gevonden dat zelfs de bisschop opdraaft om de mis te komen doen. In tegenstelling tot de normale personele bezetting bij een gewone pastoor heeft hij wel tien assistenten bij.
Het is een mooie gezongen mis. Ik begrijp niet veel van de preek van de bisschop, maar de toon lijkt vrolijk. Bij de communie is het wat rommelig door de drukte, maar we komen allemaal aan de beurt. Het leek me dat de collecte niet veel opbracht, maar dat wordt ruimschoots goed gemaakt bij het kussen van een relikwie na de mis. De mensen verdringen elkaar bijna en de offermandjes worden rijkelijk gevuld. Mogelijk een idee voor Ge Nollen om iets kusbaars in de OLV op de kaai in het leven te roepen.

Ik loop na de mis nog even door de mooie oude Romaanse kathedraal. Hier staat ook een beeld van Nuestre señora de los ojos grande. Oftewel de heilige maagd met de grote ogen. Ik moet zelf nog even googlen naar de achterliggende betekenis en geef u dit ook graag als huiswerk mee.
Ik heb mijn zondagsplicht weer gedaan, dus naar buiten waar op een groot podium net een klassieke muziek uitvoering is begonnen. Veel volk staat in de sfeervolle omgeving te luisteren.
Ik blijf ook een tijdje en duik dan de smalle straatjes weer in. Volop gezellige mensen die elkaar hier weer ontmoeten. Niet plat, maar leutig met een hapje en drankje.
Ook ik stop even voor een pintje, hapjes hoef je niet te bestellen, men komt met de schalen langs.

Iedereen heeft vandaag een vrije dag, dus ook de oude bezienswaardigheden zijn gesloten. Zelfs het Franciscaner klooster is dicht. Ik zou de twee kilometer lange omwalling rond de oude binnenstad kunnen gaan lopen. Maar besluit hier vanaf te zien.
Ik ruil vandaag oud voor modern, want ik hoor ergens rock muziek klinken. Op een pleintje speelt een tweemansformatie van een drummer/gitarist geweldige rock & roll. Keihard, maar ook hier geen zwaar basgedreun.
En ondanks het Spaanse accent van de zanger bij de engelse teksten kan ik het woordelijk volgen. Zijn gitaar solo's zijn geweldig. Als hij vraagt om verzoeknummers, roep ik Shadows en
zelfs die klinken of ze er zelf staan.

Ook als je niet veel praat wordt je keeltje droog, dus dan maar een barreke in. Pintje en een paar tapas. In de straatjes is het nu erg rustig. Etenstijd, ik twijfel wat te doen als het overal binnen zo druk is, maar besluit dan naar de suggestie van Herman, restaurant Meson O Alberto te gaan kijken.
Ik heb mijn buikje aan voorgerecht al vol met hapjes. Dus alleen een hoofdgerecht zou kunnen volstaan.

Ik loop de baas zelf tegen het lijf. Hij zegt dat het tapas restaurant vol zit. Ik geef aan voor de "rape con queso cebrero" te komen. Dat geeft me recht op het laatste plaatsje in het restaurant. Lekker glas witte wijn besteld en alvast een beetje van het stokbrood peuzelen.

Veel vaste klanten binnen merk ik wel, want er worden nogal wat handen geschud. De bediening is wat afstandelijk, maar dat is mogelijk bedrijfsbeleid. Dan komt mijn bord met vis met de beroemde kaassaus. Het lijkt niet veel, maar met de saus en wat stokbrood is het meer dan voldoende. Een voorgerecht had er teveel bij geweest. Het is een echt heerlijk gerecht en ik lever mijn bord uitgesopt in. De vis heeft wat structuur betreft toch meer weg van zeewolf heb ik het idee.
Geen postres, wel koffie. Dikke rekening, hand en visitekaartje van de baas en dan dus maar snel naar de siesta.

Na mijn siesta eigenlijk niet heel veel ambitie meer om downtown te gaan. Me toch maar "vermand", opfrissen en naar buiten. Op het grote podium staat een DJ te draaien, nu rammelen mijn brilleglaskes wel in het montuurke van het geboenk.

Doorlopen want er zal nog wel meer muzikaal vermaak zijn.
In de tent naast de kathedraal staat een aardige band te spelen.
Nieuwe stroming muziek denk ik maar het klinkt wel goed. En de belangstelling is er niet minder om.

Beetje staan luisteren tot ik weer zin krijg in een glas. Er loopt wel volk, maar in de barrekes lijkt het me iets minder druk dan gisteren. Ik zie een vrije kruk aan een buitenbar en strijk neer.
Ik bestel een glas wijn, dat wordt gebracht en de ober vraagt of ik een coppatappa wil. Dat zijn kleine schaaltjes met miniporties, paella, pasta's en stoofpotjes etc. Ze zijn ook gratis bij je glas. Ik zie deze eigenlijk voor het eerst en ook alleen in deze streek. Maar ik weiger beleefd. Ik ben aan het lijnen (vanavond).

Beetje mensen kijken, laat me toch nog verleiden met eenpaar gewone tapas en ga weer verder. Het koelt wat af, heb eigenlijk weinig ambitie meer en zet koers naar het hotel.
Nog een wijntje in de hotelbar. Dan naar mijn kamertje. Ik ben net boven als het vuurwerk weer losbarst. Gelukkig gaat dat zonder mij ook door.

Morgen drukke bekijkdag want vandaag heb ik niet veel gedaan in die richting.

Eerst de nacht maar eens doorkomen.

• 05 Oktober 2016 - 19:30

Gé En Jeanne:

Dag Louis!
    Wederom een leuk verslag. Bedankt voor de tip m.b.t. iets "kusbaars" in te voeren. We hebben bij de O.L. Vrouw op de Kaai niet zoveel wat "kusbaar" is. Zal komend weekend wel eens rondkijken "in de banken" maar daar verwacht ik helemaal niet veel van!!!!!!!!
    Succes met de voorzetting van je reis!!
    Hartelijke groeten van ons !!!

• 06 Oktober 2016 - 16:12

Mariëlle Zagers:

Hoi Louis,
    Heb jouw verslag met een lach zitten lezen, je geniet er echt van volgens mij, en gelijk heb je!
    Nog een leutige en mooie voortzetting van je reis!
    Groetjes van ons!