En weer een optocht......... - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu En weer een optocht......... - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

En weer een optocht.........

Door: Louis Kriesels

Blijf op de hoogte en volg Louis

13 Oktober 2016 | Spanje, Zaragoza

Donderdag 13 oktober 2016.
Donderdag, vandaag een lazy day gepland. Vandaag moet iedereen weer gaan werken of naar school heeft Herman me verteld. Dus zakelijk is het geen topdag a de nationale feestdag van gisteren. We heb en afgesproken in de voormiddag te contacten wat nog gaan doen.

Ik ga eerst op jacht naar koffie en brood. Loop een zijstraatje in en vind een aardig tentje. Koffie en tosdade marmelade. Ik heb weer even brandstof. Dat de meeste mensen moeten werken wil niet zeggen dat de feesten stilvallen. Er is vandaag Optocht van de Fruteras. Verenigingen met een agrarische achtergrond en alles wat daar een beetje mee te maken heeft komen hun producten aan de Pilar offeren.
Deze optocht is wat kleiner van opzet en start om elf uur. Ik kan dus nog wel een ommetje maken. Loop nog even naar de kathedraal. Volop volk die daar de bloenenpracht van gisteren staat te fotograferen. Ik wandel nog even een stukje langs de rivier, maar het is niet echt aangenaam met soms wat miezer.

Tegen elven richting Plaza d'Espagna waar de fruitstoet langs komt. Dan bel ik eerst mijn zwager Ad, broer van Lieske, die vandaag jarig is. Proficiat en we praten even bij. Vervolgens een sms van Herman, vanmiddag eerst naar zoon Patrick die hier op de kermis staat om de kleinkinderen te gaan bewonderen. Dan eten in een goed restaurant en verder zien we wel.
Ik kan met de tram naar de kermis die aan de rand van Zaragoza staat waarna zij me oppikken.

Ik kijk eerst naar de Optocht, veel folklore, muziek, zingen en dansen in natuurlijk ........tig verschillende klederdrachten. De mensen komen ook uit de verre omtrek van Zaragoza om hier aan deel te kunnen nemen. Ze dragen manden met groenten, fruit en stokken waaraan hammen, worsten hangen. Ook wijn, brood, conserven en wat er maar aan eten te noemen is.
Ze lopen allemaal richting kathedraal, maar ik even naar het hotel om van jas te wisselen. De miezer is ondertussen motregen geworden.

Ik heb eigenlijk wel even voldoende optocht gezien en ga om een koffieke met wat zoets. Keus zat in Spanje kan ik je verzekeren.
Ik ga richting hotel om me nog even op te frissen en vraag waar de tram nu stopt omdat een deel van het tracé is afgesloten.
Toch nog vlak bij dus even later richting tram, die rijdt om de tien minuten. Het is stik druk omdat veel mensen afnokken vanwege het trutweer.

Na een dikke twintig minuten ben ik er en loop richting kermis. Marivi komt me tegemoet gereden. Herman is ziek, etentje gecanceld en ze zal straks zelf koken. Jammer maar niks aan te doen. We moeten even wachten, maar dan komt de familie bij de woonwagen. Leuke kids, nu acht maanden en bijzonder levendig.
Spaans temperament, maar dat kan niet anders. Even bewonderen terijl ze eten krijgen en dan rijden Marivi en ik naar Burgo di Ebro, waar zij wonen.

Herman komt bed uit en Marivi gaat de keuken in. Beetje bijpraten en Herman geeft aan wat hij nog had willen doen.
Om zeven uur s'avonds is er nog een optocht van de verlichte rozenkrans wat leuk moet zijn en om acht uur begint er een licht en waterspel ergens in een park. Het zal voor een andere keer zijn. Al kan ik natuurlijk daar ook alleen naar toe.

Dan eten en goed vijf uur geeft Marivi aan dat ze naar het dagverblijf in Zaragoza moet om haar moederke op te halen. Het is beter dat ik dan meteen meerijdt anders moet ze straks nog een keer op en neer en Herman snakt naar zijn bedje.
Dus afscheid nemen en tot de volgende, hier of in Nederland.

Marivi dropt me bij een bushalte waarvandaan ik met bus 38 vlak bij mijn hotel uit kan stappen. Uurtje siesta en dan mijn trollieke al deels vertrekkens klaar maken voor de andere dag. Tijd een beetje vergeten want ik wilde nog even naar de lichtjes optocht.
Volop volk op straat, maar geen optocht meer te zien.
Ik loop nog even naar de Pilar, want ik denk dat daar ook al die offergaven van deze ochtend zullen zijn uitgestald.

Niks te zien. Even de kathedraal in voor een kaarsje, alles brand al dus de pastoor heeft weer een topdag. Ik doe toch mijn duitje in het offerblokje en hoop er het beste van.
Vwb alle fruit en zo heeft Marivi me verteld dat dit allemaal naar de voedselbank voorde armen gaat.
Het is nat buiten, ik scoor nog een wijntje en tapatje, want echt honger heb ik niet. Terug hotel, paracetamolleke en dan belt ex Sjampetter Michel nog even. We praten wat bij. Nog even alles controleren voor de reis van morgen en dan doe ik het licht uit.
De rust

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louis

Hallo allemaal, Welkom op mijn site. Hierin komt de info die ik onderweg naar Santiago de Compostela regelmatig zal bijwerken. Ik hoop hiermee mijn familie, vrienden en bekenden op de hoogte houden van de wetenswaardigheden.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 417
Totaal aantal bezoekers 363645

Voorgaande reizen:

07 April 2024 - 11 April 2024

18 Stedentripje Londen

07 September 2023 - 12 September 2023

17 Verona stedentrip

05 Mei 2023 - 27 Mei 2023

16 Zuid Spanje en wat zwerven

22 November 2022 - 26 November 2022

15 France et Nice, la vie en rose......

06 Mei 2022 - 30 Mei 2022

14 Spanje El Norte en wat zwerven...

10 Februari 2022 - 10 Maart 2022

13 Langs wat Spaanse steden....

23 September 2021 - 31 Oktober 2021

12 Wandelen van Porto naar Santiago de Compostela

15 Juli 2021 - 02 Augustus 2021

11 Frankrijk op herhaling juli 2021

08 Oktober 2019 - 23 Oktober 2019

10 Spanje, stedentrip herfst 2019

02 September 2019 - 06 September 2019

9 Even de zinnen verzetten in Frankrijk.......

06 Mei 2019 - 28 Mei 2019

8 Van Porto tot Napels

30 April 2018 - 30 Mei 2018

7 blik op Frankrijk en Spanje Mei 2018

22 Oktober 2017 - 10 November 2017

6 Door Frankrijk met de auto langs gebaande paden.

04 Mei 2017 - 25 Mei 2017

5 Spanje van Madrid naar Alicante mei 2017

25 September 2016 - 30 Oktober 2016

4 Wat zwerven in Noord Spanje sept. 2016

06 September 2015 - 31 Oktober 2015

3 We gaan weer naar Santiago de Compostela

09 September 2012 - 17 September 2012

2 reis naar Rusland m/n Moskou en St Petersburg

11 April 2011 - 17 Augustus 2011

1 Te voet naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: