En weer een optocht......... - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu En weer een optocht......... - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

En weer een optocht.........

Door: Louis Kriesels

Blijf op de hoogte en volg Louis

13 Oktober 2016 | Spanje, Zaragoza

Donderdag 13 oktober 2016.
Donderdag, vandaag een lazy day gepland. Vandaag moet iedereen weer gaan werken of naar school heeft Herman me verteld. Dus zakelijk is het geen topdag a de nationale feestdag van gisteren. We heb en afgesproken in de voormiddag te contacten wat nog gaan doen.

Ik ga eerst op jacht naar koffie en brood. Loop een zijstraatje in en vind een aardig tentje. Koffie en tosdade marmelade. Ik heb weer even brandstof. Dat de meeste mensen moeten werken wil niet zeggen dat de feesten stilvallen. Er is vandaag Optocht van de Fruteras. Verenigingen met een agrarische achtergrond en alles wat daar een beetje mee te maken heeft komen hun producten aan de Pilar offeren.
Deze optocht is wat kleiner van opzet en start om elf uur. Ik kan dus nog wel een ommetje maken. Loop nog even naar de kathedraal. Volop volk die daar de bloenenpracht van gisteren staat te fotograferen. Ik wandel nog even een stukje langs de rivier, maar het is niet echt aangenaam met soms wat miezer.

Tegen elven richting Plaza d'Espagna waar de fruitstoet langs komt. Dan bel ik eerst mijn zwager Ad, broer van Lieske, die vandaag jarig is. Proficiat en we praten even bij. Vervolgens een sms van Herman, vanmiddag eerst naar zoon Patrick die hier op de kermis staat om de kleinkinderen te gaan bewonderen. Dan eten in een goed restaurant en verder zien we wel.
Ik kan met de tram naar de kermis die aan de rand van Zaragoza staat waarna zij me oppikken.

Ik kijk eerst naar de Optocht, veel folklore, muziek, zingen en dansen in natuurlijk ........tig verschillende klederdrachten. De mensen komen ook uit de verre omtrek van Zaragoza om hier aan deel te kunnen nemen. Ze dragen manden met groenten, fruit en stokken waaraan hammen, worsten hangen. Ook wijn, brood, conserven en wat er maar aan eten te noemen is.
Ze lopen allemaal richting kathedraal, maar ik even naar het hotel om van jas te wisselen. De miezer is ondertussen motregen geworden.

Ik heb eigenlijk wel even voldoende optocht gezien en ga om een koffieke met wat zoets. Keus zat in Spanje kan ik je verzekeren.
Ik ga richting hotel om me nog even op te frissen en vraag waar de tram nu stopt omdat een deel van het tracé is afgesloten.
Toch nog vlak bij dus even later richting tram, die rijdt om de tien minuten. Het is stik druk omdat veel mensen afnokken vanwege het trutweer.

Na een dikke twintig minuten ben ik er en loop richting kermis. Marivi komt me tegemoet gereden. Herman is ziek, etentje gecanceld en ze zal straks zelf koken. Jammer maar niks aan te doen. We moeten even wachten, maar dan komt de familie bij de woonwagen. Leuke kids, nu acht maanden en bijzonder levendig.
Spaans temperament, maar dat kan niet anders. Even bewonderen terijl ze eten krijgen en dan rijden Marivi en ik naar Burgo di Ebro, waar zij wonen.

Herman komt bed uit en Marivi gaat de keuken in. Beetje bijpraten en Herman geeft aan wat hij nog had willen doen.
Om zeven uur s'avonds is er nog een optocht van de verlichte rozenkrans wat leuk moet zijn en om acht uur begint er een licht en waterspel ergens in een park. Het zal voor een andere keer zijn. Al kan ik natuurlijk daar ook alleen naar toe.

Dan eten en goed vijf uur geeft Marivi aan dat ze naar het dagverblijf in Zaragoza moet om haar moederke op te halen. Het is beter dat ik dan meteen meerijdt anders moet ze straks nog een keer op en neer en Herman snakt naar zijn bedje.
Dus afscheid nemen en tot de volgende, hier of in Nederland.

Marivi dropt me bij een bushalte waarvandaan ik met bus 38 vlak bij mijn hotel uit kan stappen. Uurtje siesta en dan mijn trollieke al deels vertrekkens klaar maken voor de andere dag. Tijd een beetje vergeten want ik wilde nog even naar de lichtjes optocht.
Volop volk op straat, maar geen optocht meer te zien.
Ik loop nog even naar de Pilar, want ik denk dat daar ook al die offergaven van deze ochtend zullen zijn uitgestald.

Niks te zien. Even de kathedraal in voor een kaarsje, alles brand al dus de pastoor heeft weer een topdag. Ik doe toch mijn duitje in het offerblokje en hoop er het beste van.
Vwb alle fruit en zo heeft Marivi me verteld dat dit allemaal naar de voedselbank voorde armen gaat.
Het is nat buiten, ik scoor nog een wijntje en tapatje, want echt honger heb ik niet. Terug hotel, paracetamolleke en dan belt ex Sjampetter Michel nog even. We praten wat bij. Nog even alles controleren voor de reis van morgen en dan doe ik het licht uit.
De rust