Hitte in Spanje...... - Reisverslag uit Mérida, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu Hitte in Spanje...... - Reisverslag uit Mérida, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

Hitte in Spanje......

Door: Louis Kriesels

Blijf op de hoogte en volg Louis

07 Mei 2018 | Spanje, Mérida

Merida, maandag 7 mei 2018.

Dag beste lezers. Ik ben ondertussen aangeland in Merida. Eerste indruk relaxt stadje maar bij het binnenrijden wel 34 graden Celsius. Hotel Rambla Emerita.

Bij het verwerken van het verslag ging er iets mis op internet en mijn hele verhaal kwijt. Ik zal trachten weer zoveel mogelijk voor de geest te halen.

De nacht van zondag op maandag redelijk geslapen, te vroeg wakker en na wat puzzelen toch weer ingeslapen. Dan om 8.15 uur gaan de luiken weer open. Toch maar deruit en op mijn gemakje de zaak inpakken. Weet vandaag niet goed te beginnen. Dus eerst maar even een opfrisbeurt en aankleden.

Daarna toch mijn spullen ingepakt en om negen uur start ik de auto. Het is maar een dikke veerig km naar Caseres en alweer zeer rustig op de weg. Het lijkt of heel Spanje met vakantie is.
Mogelijk ligt het er aan dat er weinig werk is of zo. Zal dat Herman nog wel eens vragen.

Om goed half tien rijd ik Caseres in en ga meteen richting de eerste P die ik zie staan. Net buiten het centrum, want bovenin zal wel geen vrij plaatsje zijn is ondertussen mijn ervaring. Het parkeerterrein is bij het gemeentehuis en multifunctioneel.
Plaats voor bussen, campers en auto’s en zelfs een pelgrims opvang voor zij de tevoet zijn.

Dan richting centrum maar niet nadat ik de straatnaam heb gefotografeerd waar mijn auto staat. Een oud Spaans manneke kijkt geamuseerd toe en denkt net als ik dat we nog een potlood nog hadden om dit op schrijven.

Alles staat goed aangegeven en ik sta zo op de Plaza Major.
Meteen naar de VVV om info, waarbij de dame zegt dat het maandag is en geen musea open. Dat vind ik niet direct een ramp. Terug de Plaza Major op waar de horeca de terrassen al heeft uitgezet klaar voor de strijd die dag. De obers staan te popelen om aan het werk te gaan.

Ik kies een iets chiquer terras en bestel mijn dagrantsoen om te beginnen, Koffie, toast en water voor de pil.
Een dienstertje brengt min spul en gaat dan proberen klanten binnen te praten. Echter het zijn nog allemaal locals en die geloven het wel. Men is een groot podium aan het opbouwen/afbreken ?. Her blijkt het eerste te zijn. De dienster vertelt op mijn vraag dat deze week de feesten starten met alle soorten muziek en dans. Mooi volk die podiumbouwers, stoer handwerk met spierballen en tattoos. Zeker om indruk te maken op de plaatselijke meskes, dat zij er ook bijhoren. Doet me een beetje aan de kermistijd. van vroeger denken.

Ik zie veel met rugzakken bepakte mensen lopen maar twijfel of het wel pelgrims zijn. Zeker omdat er een aantal op en terras naast mij neerstrijken en meteen aan de potten bier gaan. Allemaal Engelstalig hoor ik wel. Maar om tien uur aan het bier is wel erg vroeg.

Ik reken €. 2,60 af en bestijg de trappen naar het oude historisch centrum. Heb staat op de Unesco lijst van beschermd gebied. Ziet er goed onderhouden uit, mede dank zij ons aller belastinggeld.
Voor een kerk weer een aantal wandelaars, ik vraag een oudere dame of zij op weg zijn naar Compostela. Ja zegt de Engelstalige dame maar ik ga maar mee tot Salamanca en dan terug naar huis omdat ze weer moet gaan werken.

Er komen twee mannen bijstaan en ik vraag of zijn in Sevilla zijn vertrokken en of het meevalt tot nu toe. Wel veel asfalt en niet interessante stukken zegt de man. Ze hebben er ondertussen een driehonderd km opzitten en zijn elf dagen onderweg. Eergisteren 27 km gelopen zegt de man en bij aankomst in het dorp blijkt de pelgrimsopvang te zijn afgebrand. Met wat geluk mochten ze in een barreke op de grond slapen.

Ik vertel dat ik de Camino St Jacque in het Noorden heb gelopen vanuit Roosendaal. Dat is Bijna 2500 km zegt de man die een oud gepensioneerde vrachtwagenchauffeur blijkt te zijn. Hij kent de naam Roosendaal en weet dat het tussen Rotterdam en Antwerpen ligt maar niet meer of hij er ooit heeft gelost of geladen. Hij zegt dat hij vroeger alleen van zijn cabinetruck naar de achterklep liep en voor de rest niks. Hij weet dat er nog zware trajecten komen maar heeft goede hoop toch in SdC aan te komen. Ik wens ze veel geluk en buen Camino.

Bij de kerk staat aangegeven dat ze een zwarte christusfiguur hebben en daar wordt ik door getriggerd. Tegen mijn principes in betaal ik geld om de kerk binnen te mogen. De aangeboden audiophone in Frans, Engels of Duits weiger ik beleefd. Ik wil alleen maar kijken. Het is inderdaad een prachtig beeld van Jezus uitgevoerd in een heel donkere houtsoort. Ook hebben ze een metershoge houtgesneden achterwand in het altaar en de kerk is prachtig versierd met boeketten en vazen vol witte anjers. ......tig vrijwilligers zijn ook bezig om wandkleden op te hangen. Veel mooie beelden zijn ook prachtig uitgelicht. Ik offer nog maar een kaarsje en dan naar buiten.

Er zijn nog vier kerken in de omwalling, verder kloosters en prachtige paleisachtige huizen. Ik denk dat het voetvolk vroeger gewoon buiten de veilige muren moest wonen. Op een pleintje zorgt een muzikant met zijn akoustische gitaar voor een mooie sfeer, ik blijf even luisteren en offer ook aan hem wat geld.

In een nog bewoond klooster bakken de nonnekes nog koekjes voor extra inkomsten. Maar de goedkoopsten beginnen bij €. 16,00 de kilo. Minder kun je niet krijgen, via een luikje waar je het geld inlegt krijg je de koekjes toegeschoven. Mogelijk een tip voor de vrienden van de OLV kerk in Roosendaal. Ik denk dat ze ze daar ook wel bruin kunnen bakken.

Ik loop nog wat rond, geniet van de rust en er is in het gehele complex maar een souvenirwinkeltje. Een beetje verderop is met koperen tekens in her plaveisel aangegeven dat je de joodse wijk nadert. Ik heb het eigenlijk wel gezien, prachtig maar een waterke met een tapatje zou er wel ingaan.

Dus nog even op het terras en dan naar de auto. Nog een uurtje rijden naar Merida, veelal over de autostrada waar het aan mijn kant stik rustig is maar tegemoetkomend hordes motorrijders, soms wel met dertig of veertig bij elkaar. De Hostal baas uit Trujillo had me verteld dat er in het weekend motorraces waren in Jerez. Dus dit zullen wel terugkeerders zijn.

Tegen half twee rijd ik Merida in. Stop nog even bij een tankstation om mijn autoke vol te gooien. Heb ik daar bij vertrek in ieder geval geen omkijken naar. Daarna meteen door naar kin hotel. Ook met parkeerprobleem dus ik zet even de alarmlichten aan en hotel binnen. Ik vraag naar parkeermogelijkheid en dat kan voor een tientje per 24 uur.

No problem zeg ik, maar dan zegt de receptioniste kom maar even mee. Ze zegt rijd even rond met je auto en dan krijg je een gratis parkeerplaats voor het hotel deze nacht.
Zij haalt een paar pulonnen weg en loodst me er in. Dat vind ik service. Inschrijven en kamer op. Heel wat anders dan Trujillo en ik pak mijn spullen uit. Dan eerst naar de VVV om info. Weer een aardige dame (ik wordt steeds minder kritisch den ik) en met haar beetje Engels en mijn beetje Spaans komen we er wel uit.

Ik krijg info en de tip dat de ouderen op een voucher voor alle bezienswaardigheden 50 % korting krijgen. Gracias. Wat dat betreft wordt er goed voor de oudjes gezorgd in Spanje.
Ik ak nog een pint en de plattegrond zegt dat ik me zeker wel RWE dagen hier kan bezig houden. Ik ben ook wat moe, besluit om de auto even te laten staan en boek nog een extra nacht bij in Merida. Het lijkt me een relaxt stadje.

De extra nacht is zo geregeld en dan siesta. Tegen half negen ga ik de stad weer in. Volop volk op de been nog drukkend warm en ik loop naar de Plaza D Espagna voor een terrasstoel en een pint. Beetje mensen kijken, ik zie te dik aangeklede kinderen en echtparen die nooit rechtstreeks kunnen besluiten waar ze op het terras gaan zitten. Als de man een plekje ziet wil madam net wat verderop.

Het maagje gaat knorren en het koelt wat af. Ik vraag bij een restaurantje om een tafeltje binnen. Si signor, een jonge over brengt me de kaart en ik zie alleen maar specialiteiten. En allemaal even duur als het menuuke. Dus “nie mee mijn ee” en ik roep de ober. Hij brengt me het andere kaartje en de keus is zo gemaakt. Vooraf een salade met ham en een kaaskroketje, dan baklapkes in knoflook en als toetje een kwarktaartje met noten.
Weggespoeld met twee glazen locale wijn en koffie achterop.

Mijn creditcardje wordt belast met €. 15,80 en ik geef de over nog maar een fooike. Dan naar buiten. Er is bijna niemand meer op straat. Ik ben zo bij mijn Hotelleke en zoek mijn bedje op.

Werk de blog nog bij, maar daar ging het even fout. Maar nu schijnt het goed te gaan.

Tot de volgende.....

• 08 Mei 2018 - 17:29

Herman Roels:

Hoi Louis,
    Weer net even je verslAG GELEZEN, WAT IK ALTIJD MET PLEZIER DOE. jE KUNT HET LEUK ONDER WOORDEN BRENGEN. ( oh de verkeerde toets geraakt, alles groot)
    Dit is practisch de enogste streek in Spanje, wat ik niet ken. Caceres Badajoz, Zamora.
    In Merida heb ik wel eens op de kermis gestaan, ik meen dat dat in september is. Weet nog, als ik goed herinner dat daar een Romeins theater was. Doen ze ook ieder jaar een theater festival.
    Voor de rest kan ik je dus weinig tips geven, maar je kunt het zelf prima vinden, zie ik wel.
    Over deze streek kun jij mij dadelijk meer uitleggen. Ook altijd welkom.
    Nou nog veel reis plezier

Groetjes van ons twee Marivi en Herman.

• 08 Mei 2018 - 20:37

Jeanne En Gé :

Dag Louis,
    Vandaag pas tijd gehad om 3 verslagen te lezen. Schande hé!
    Je bent goed bezig. Je hebt inmiddels al wat kilometertjes afgelegd en al veel gezien.
    Mooi en minder mooi weer gehad.
    Toch blijft het heel leuk om jouw verslagen te lezen. Als je de verslagen aan het lezen bent krijg je soms het gevoel dat je gewoon meereist.
    Graag wil ik je melden dat de vrienden van de OLV geen koekjes gaan bakken voor extra inkomsten!! We hebben ze jaren "bruin"gebakken!!!
    Nog een prettige reis verder en lekker genieten!!!!

Groeten van ons!!!!