Eerste dag Metz....... - Reisverslag uit Metz, Frankrijk van Louis - WaarBenJij.nu Eerste dag Metz....... - Reisverslag uit Metz, Frankrijk van Louis - WaarBenJij.nu

Eerste dag Metz.......

Door: Louis Kriesels

Blijf op de hoogte en volg Louis

03 September 2019 | Frankrijk, Metz

Metz
Dinsdag, 3 september 2019
Ik heb heerlijk geslapen, ben wel vroeg wakker maar dat ben ik gewend. Ik neem de tijd om op mijn gemakje te poedelen. Het ontbijt is tot 10.00 uur verkrijgbaar. Maar de balieman zei gisteren dat er een groep zou zijn. En dat klopt want buiten staat een touringcar geparkeerd. Ik hoor de chauffeur tegen half negen de bus starten en een beetje daarna komen de veelal oudere reizigers met hun koffertje het hotel uit. Ik zie het vanuit mijn hotel kamertje een beetje aan hoe de oudjes instappen. Niks mis mee hoor, om op deze manier nog wat rond te reizen.

Dan is het mijn beurt om te ontbijten. Er zit nog een jong gezin met twee kindjes in de ontbijtzaal. Ik zeg bonjour en de kindjes zeggen netjes bonjour tegen mij terug. Ik kan zo snel geen ontbijtbordjes vinden en zie ook geen koffiepot staan. Maar dan komt de ontbijtdame die vraagt wat ik wens om vervolgens in de keuken voor mij een plateau te vullen met koffie en broodjes. Op het buffet staat ook nog het nodige smakelijks ter aanvulling, maar ik heb voldoende aan wat ik gekregen heb. De kindjes vinden mij wel spannend want ze blijven bonjour roepen. Ik geef echter geen sjoege meer want het is aan de ouders om hun kroost bezig te houden. Als het gezin opstapt zie ik dat mama een lange split achter in haar rok heeft. Of ze heeft de rok verkeerd om aan. Mogelijk is het sexy bedoeld, maar de hompjes vlees die getoond worden geven daar geen aanleiding toe.

Ik sluit mijn ontbijtje af met mijn pilleke. Even naar mijn kamer om de stadswandeling op te halen en geef daarna mijn sleutel af. Ik meld ook nog even dat er een lamp stuk is boven het bed. De receptioniste noteert dit netjes en vraagt of mijn kamer gepoetst moet worden. Ik antwoord hier bevestigend op, het is eigenlijk de eerste keer dat ik deze vraag krijg.

Dan naar buiten, goed tien uur en heerlijk weer. Het eerste deel van de route loopt buiten het centrum om en heeft prachtige gebouwen. Deels uit de Duitse tijd toen Metz nog Duits bezit was. Een man spreekt mij aan omdat ik met mijn beschrijving natuurlijk wel opval. Aardige vent en binnen tien minuten krijg ik een stukje geschiedenisles over Metz. Garnizoensstad met een groot militair verleden. Hij is naar wat trots op zijn stad, het valt me op dat als ik even moet zoeken naar een Frans antwoord dat ik er al snel wat Spaans bij haal.

Verderop bij een gigantisch kazernecomplex staan heel veel militairen opgesteld. Daarbij een prachtige militaire kapel. Ik blijf even staan om te kijken wat er gebeurd. Er worden een aantal mensen onderscheiden en allemaal zoals ik beluister in naam van de Franse president. Een heleboel haantjes en hennetjes in prachtige uniformen. Behangen met medailles en sabels in aanslag. Ik ben geen fan van militarisme maar wel van de discipline en tradities die mensen hier leren kennen. Als ik het wel gezien heb en verder loop blijkt het hele terrein te zijn afgezet door para’s met machinegeweren. Ik ben hier gewoon doorheen gewandeld zonder dit op te merken. Ben ook niet tegengehouden. Mogelijk heeft men gedacht dat ik familie van de president was.........

Na veel groen, rust en oude gebouwen kom ik na twee uur lopen bij de rivier de Moselle aan. Hier kom ik ook de eerste toeristen tegen. Het zijn Zweden en ze vragen mij wat ze moeten gaan bekijken in Metz. Op het kaartje van mijn beschrijving staat ook de VVV aangegeven waar ik ze vriendelijk naar toe verwijs. Eutemeteut smörrebröd en weg zijn ze. Ik vervolg mijn routje en geniet van alles wat er te zien is.

In het centrum wordt het wat drukker met toeristen maar zeker niet storend. Het lijken me veel dagjesmensen die met de bus hier naar toe komen. Ik bezoek de prachtige kathedraal, destijds ontstaan door twee kerken samen te voegen leert de beschrijving. Ik offer een kaarsje en dan naar een terrasje om even bij te komen.

Het loopt al tegen tweeën en ik ben nog niet op de helft van mijn route. Tegenover het terras waar ik zit is een overdekte markt. “Marche Couvert”
Ik heb hierover gelezen en het zou stampens druk zijn bij sommige marchants die allerlei lekkers verkopen. Het valt echter alles mee met de drukte. De echte markt van vroeger is hier ook aan het aftakelen. De jeugd koopt in de supermarkten en oudjes sterven uit.
Zoals in vele andere plaatsen worden leeg gekomen plekken van marktkramers nu opgevuld met horeca. Hier en daar nog wel groenten, vlees en vis maar de zjeu is er een beetje af. Ik krijg nu toch wel trek, maar waar ik wil zitten is geen plaats dus zak ik maar weer af naar buiten. Loop een straatje in en kom bij toeval op een leuk plein. Grote terrassen en plek zat.
Overal aanbiedingen met lunches en andere lekkernijen tegen vriendenprijsjes. Ik heb overal zin in, maar wil vanavond ook nog wel iets nuttigen. Eerst maar een biertje dan een bordje charcuterie en een wijntje erbij. Heerlijk relaxt mensen kijken. Ik sluit af met een koffieke. En wat gaan we dan doen.

Het is vier uur, de fut is er uit, ik besluit op mijn gemakje richting hotel te gaan. Toch nog een aardig eindje tippelen en ik wil nog even langs de statie, want mogelijk ga ik ook nog een dagje naar Nancy. Voor alle zekerheid heb ik hier ook een stadswandeling van meegenomen, mocht ik in Metz snel uitgekeken raken. Ik moet hier nog even over nadenken want ik vind het hier heel relaxt om rond te lopen en er is nog maar zat te zien.
Dan naar het hotel, sleutel en siesta. De lamp is in ieder geval al vervangen. Klasse.

Tegen half acht onder de douche, en klaarmaken voor avond twee. Ik heb bij de VVV een flyer meegenomen van restaurant “Le chat noir”, zomaar op goed geluk. Het adresje blijkt op een paar honderd meter van mijn hotel te zitten. Dus maar even poolshoogte nemen hoe het er uit ziet. De menukaart is in ieder geval prima.

Er zitten nog wat restaurants omheen, maar die hebben hun sluitingsdag of zien er niet aantrekkelijk uit. Dus op naar “de zwarte kat”.
Het is er gezellig druk, mooie tent en ze hebben een plaatsje voor me.

Ik ga voor het keuzemenu; begin met een bordje schelpjes, wokkels en garnalen. Daarna een steak tartaar met truffel en eendenlever. En als afsluiter een toetje met frambozen en chocolade ijs. De bijpassende wijntjes geven net dat beetje extra om het “af” te doen zijn. Nog een koffie achterop en het plastic geld zorgt er voor dat ik de afwas mag overslaan.

Heerlijk getafeld, ik loop nog een rondje om niet meteen met een volle maag plat te gaan. Twijfel aan nog even een terrasje, maar het is goed geweest. Ik begeef me naar mijn kamertje. De balieman vraagt waar ik geweest ben. Als ik de locatie noem zegt hij direct “formidable”.
Ik ben er nog niet uit wat ik woensdag ga doen Nancy ja/nee, ik zal er een nachtje over slapen........

• 05 September 2019 - 23:21

Jeanne En Gé Nollen:

Hallo Louis,
    Ben je weer op pad? Je hebt groot gelijk. Lekker genieten.
    Hele leuke en (lekkere) foto's !!!!

Groeten van ons,
    Jeanne en Gé