2e volle en laatste dag in Jaèn… - Reisverslag uit Jaén, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu 2e volle en laatste dag in Jaèn… - Reisverslag uit Jaén, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

2e volle en laatste dag in Jaèn…

Door: Louis

Blijf op de hoogte en volg Louis

14 Mei 2023 | Spanje, Jaén

Negende dag

2e volle dag in Jaèn.

Zondag 14 mei 2023

Hotel Europa

Vandaag maar weer zien hoe ver dat we komen. Gisterochtend was het een redelijk frisse wind. Ik trek voor alle zekerheid mijn linnen colbertje maar aan. Ben eigenlijk redelijk vroeg op straat. Het is zondag en nog niet veel bars zijn open. Maar vlak bij de kathedraal een mooie cafetaria.Binnen en zitten.

Vlotte bediening en vriendelijk volk. Onder de koffie stadsplan op tafel en dagprogramma bepalen. Ik kijk wel hoe ver ik kom………

Koffie op en buiten.

Ik start met de kerk van San Ildefonso. Ik heb al veel Mariakapellen gezien. Maar hier hebben ze wel een erg mooi exemplaar. Ik moet even goed kijken, maar er staan twee mannen als een soort lijfwacht bij. Ze zijn van een bepaalde orde zie ik aan een medaille die ze dragen. Ik offer een eurotje en krijg daarmee permissie van hen om een foto te schieten. Er lopen meer mensen in het zwart van die orde die zich o.a. verdienstelijk opstellen voor kerkgangers die binnenkomen. Mooie kerk er begint een mis en ik blijf ook maar zitten. Net als bij ons veelal oudere mensen maar toch ook wel jong volk.

Mis uit en verder. Ik loop de nummering op het stadsplan maar een beetje af. Nu is er wel veel volk op de been. Groepen, ik denk dagtoeristen voor de kathedraal op de foto. Op de kapellen, kerken en musea na is alles gesloten. Wel gebouwen aan de buitenkant al mooi opgeknapt, maar binnen moet nog. Er zijn twee musea, maar die zijn te ver weg en het is te mooi weer om binnen te zitten.

Je kunt ook met een busje naar een groot kasteel boven op de berg. Ik heb foto’s gezien van door een gids geleide tochten. Er staat uitdrukkelijk bij dat je goed ter been moet zijn. Maar je kunt ook op eigen gelegenheid, ik neem geen risico. Heb al heel veel forten en kastelen gezien. Goed en/of niet al gerestaureerd, dus echt veel zal ik niet missen. En anders pech gehad…..

Ik slenter door een wijk waar wel meer horeca is. Jaèn is ook een studentenstad (13.000). Maar Salamanca heeft wat dat betreft meer allure. Hier in de steegjes vannacht veel wildplasserslangsgekomen zie ik aan de sporen………

Het loopt tegen tweeën, keeltje wordt droog en jasje is al uit. De terrassen lopen vol. Onderaan de Arabische wijk een mooi terras en nog een paar vrije tafels.

Ik kijk naar de serveerster en ze gebaart ga maar zitten. Pintje met…

Ik geniet van het mooie weer, de omgeving en de rust ondanks dat onze Spaanse medemens een drukke prater is. In eerste instantie wil ik weer opstappen, bedenk dan dat op zondagavond veel restaurants dicht zijn. Mensen wat tafeltjes verderop vragen om het menu. Ik sluit me daar maar bij aan. Het is een eenvoudige tent, maar dat maakt me niet uit. Ik bied aan om binnen te gaan zitten omdat daar kleinere tafeltjes zijn. No problem signor, blijf maar lekker buiten zitten.

Gelukkig kan ik hier wel halve porties bestellen en ik ga voor inktviskes engemarineerd varkensvlees.Als ik een glas wijn bestel krijg ik daar twee stukjes manchego bij. Die bewaar ik maar als nagerecht…….

Halfweg de inktvis komt de ober al met mijn tweede bord. Hij dacht dat we met twee waren en de gerechten samen deelden. No signor. Hij neemt het mee terug en zegt dat ik maar moet roepen als ik zover ben.Bijna iedereen zit nu te eten en ook weer wat op een tafel wachtende mensen. De obers lopen af en aan, schuiven tafels aan en weer van elkaar. Binnen een paar uur tijd moet er weer wat verdiend worden.

Ook de veelheid aan drankjes en gerechten moet je maar uit elkaar zien te houden. Dan heeft het bedienend personeel bij ons een makkie. Daarbij zijn de Spanjaarden ook kritische klanten, niet goed dan terug, wij Nederlanders eten het allemaal wel op en klagen als we buiten staan……

Ik heb heerlijk getafeld, reken af en zak af naar het hotel. Ik heb mogelijk niet alles gezien van de stad. Maar de sfeer is hier relaxt en dat is me ook veel waard. Vriend Peter belt me op en we praten wat bij.

Daarna alvast wat inpakken want morgen weer verderop, naar Almeria aan de kust.

Vanavond nog even naar buiten voor een drankje, maar eten hoeft sowieso niet….


  • 15 Mei 2023 - 12:51

    Gerrie:

    Hoi Louis,

    Ben weer bij na de laatste 5 verslagen achter elkaar gelezen te hebben.

    Klinkt allemaal weer heel mooi en gezellig en dat ligt - volgens mij - vooral aan jouw vertel wijze. Kijk alweer uit maar de volgende.

    Geniet maar lekker en forceer niet te veel met het lopen in die prachtige plaatsen.


  • 16 Mei 2023 - 16:29

    Henk:

    zo ik ben weer helemaal bij. Gelijk eens aan het turfen hoeveel pintjes er door heen gaan. Jammer genoeg voor jou geen Bollekes maar ja als ik zo alle foto's een bekijk heb je geen klagen. En je moet de groeten hebben an je boompje. Hij staat al te wuiven als ik er aan kom en mijn plicht doe..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louis

Hallo allemaal, Welkom op mijn site. Hierin komt de info die ik onderweg naar Santiago de Compostela regelmatig zal bijwerken. Ik hoop hiermee mijn familie, vrienden en bekenden op de hoogte houden van de wetenswaardigheden.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 131
Totaal aantal bezoekers 365051

Voorgaande reizen:

03 Mei 2024 - 29 Mei 2024

19 Weer even naar Spanje..

07 April 2024 - 11 April 2024

18 Stedentripje Londen

07 September 2023 - 12 September 2023

17 Verona stedentrip

05 Mei 2023 - 27 Mei 2023

16 Zuid Spanje en wat zwerven

22 November 2022 - 26 November 2022

15 France et Nice, la vie en rose......

06 Mei 2022 - 30 Mei 2022

14 Spanje El Norte en wat zwerven...

10 Februari 2022 - 10 Maart 2022

13 Langs wat Spaanse steden....

23 September 2021 - 31 Oktober 2021

12 Wandelen van Porto naar Santiago de Compostela

15 Juli 2021 - 02 Augustus 2021

11 Frankrijk op herhaling juli 2021

08 Oktober 2019 - 23 Oktober 2019

10 Spanje, stedentrip herfst 2019

02 September 2019 - 06 September 2019

9 Even de zinnen verzetten in Frankrijk.......

06 Mei 2019 - 28 Mei 2019

8 Van Porto tot Napels

30 April 2018 - 30 Mei 2018

7 blik op Frankrijk en Spanje Mei 2018

22 Oktober 2017 - 10 November 2017

6 Door Frankrijk met de auto langs gebaande paden.

04 Mei 2017 - 25 Mei 2017

5 Spanje van Madrid naar Alicante mei 2017

25 September 2016 - 30 Oktober 2016

4 Wat zwerven in Noord Spanje sept. 2016

06 September 2015 - 31 Oktober 2015

3 We gaan weer naar Santiago de Compostela

09 September 2012 - 17 September 2012

2 reis naar Rusland m/n Moskou en St Petersburg

11 April 2011 - 17 Augustus 2011

1 Te voet naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: