Dag 11 verblijf in Rimini - Reisverslag uit Rimini, Italië van Louis - WaarBenJij.nu Dag 11 verblijf in Rimini - Reisverslag uit Rimini, Italië van Louis - WaarBenJij.nu

Dag 11 verblijf in Rimini

11 Oktober 2024 | Italië, Rimini

Dag 11 verblijf in Rimini

Donderdag 10 oktober 2024

Hotel Caesar

Rond drie uur vannacht het gepingel van mijn IPhone dat er een sms binnenkomt. Even later de herhaling. Toch maar even kijken je weet nooit. Het bericht blijkt te komen van TrenItalia. Zij melden in het Italiaans dat er zondag bij hen gestaakt wordt. Dus mijn trein is gecanceld. Maar ik kan mijn geld terugvorderen hoor. Ja daar ben ik lekker mee……

Klote natuurlijk, maar ik kan nu toch niks doen. Kalm blijven, komt tijd komt raad. Eerst het geintje van geen internet op mijn IPhone, dat is nog niet opgelost en dan komt de staking er nog bij. Ik leg mijn bolleke weer weg en slaap gelukkig nog een paar uur door.

Ik maak een lijstje van wachtwoorden v.w.b. internet en mijn iPhone. Stel dat hij gereset moet worden. En pak ook een kopie van mijn treinticket voor zondag mee. Dan eerst maar even ontbijten.

Daarna naar de aardige hotelbazin aan de balie. Ze spreekt maar zeer beperkt Engels. Ze snapt mijn probleem, maar heeft zo snel geen oplossing. Aan de balie ook een Italiaanse stewardess die in het hotel geslapen heeft. Ze bekijkt de sms melding en vertelt dat mijn treinrit inderdaad gecanceld is door de verwachte treinstaking. Ze adviseert om naar het station te gaan en daar een alternatieve treinrit te boeken. In de regel staken ze maar een paar uur aaneengesloten. En nooit geen hele dag.Op het station kunnen ze vertellen of er al of niet vroeger of later op die dag nog wel treinen rijden.Maar zegt ze als ik u was zou ik gewoon een dag eerder of later een trein reserveren.

Okido, hop naar de bushalte, superdruk en wachten natuurlijk, en dan station. Gelukkig maar een man of vijf voor de infobalie. Aardige goed Engelstalige meid. Probleem gemeld, advies u mag wachten tot morgenmiddag. Dan zijn de stakingstijden exact bekend. Maar beter z.s.m. beslissen, dag eerder of later uit Rimini vertrekken. Ik vraag even tijd omdat ik dan ook het hotel in Perugia moet contacten of ik een dag eerder terecht kan. Anders moet ik een nacht langer in Rimini blijven. Het zijn sowieso extra kosten.Ik ga eerst naar de winkel van Vodafone. Toestel is oké signore, u moet uw Nederlandse provider bellen. Ja, ja…… Ik probeer nog bij een telefoonwinkel, maar krijg hetzelfde advies. Maar ik heb geen internet, dus hoe aan het tel. nr. komen.

Ik ga even bij een koffietentje binnen. Drie mooie meiden. Koffieke besteld en vraag hebben jullie Wifi, zeker signore, ik geef mijn IPhone en na twintig seconden ben ik weer effe digitaal met de wereld verbonden. Nummer helpdesk KPN opgezocht. Keuzemenu, waarin ook mijn probleem, komt bijna nooit voor zegt een blikken stem. Advies; roaming knop uitzetten, paar seconden wachten en roaming weer aanzetten.En joepie, internet doet het weer.

Ik bel meteen het hotel in Perugia, weer uitleg, extra nacht ???, even in de wacht en dan si si signore, no problem. Ik neem een optie, terug naar de lieve dame op het station. Trein omgezet van zondag naar zaterdag, zelfde tijden en nieuwe papieren tickets. Kosten, no signore, omzetten is gratis. Perugia gebeld, leg kamer maar vast. Hè hè, sms pingetje van Trenitalia. Uw ticket is gewijzigd naar zaterdag. En in hun app ook de digitale tickets. Leve de digitale wereld, als je er tenminste mee verbonden blijft……….

Nou het corvee is weer gedaan, nu gaan we “sightseeingen”…maar het is ondertussen ook iets na twaalven, dus veel bezienswaardigheid is weer een paar uur gesloten. Ik kan wel nog door de versmarkt, men is aan het opruimen. Op borden buiten staat een soort stadswandelroute aangegeven. Die ga ik zo goed mogelijk volgen. Net bezig, gaat het miezeren. Plu in hotel. Maar het is maar even. Twee kerken dicht, wel kapelletje open voor kaarsje en dan kom ik bij een mooie oude Romeinse brug, zie Google, ik loop er overheen want aan de overkant lokken mooie terrassen. En het is lunchtijd…Zitten, pintje, waterke, wijntje. Ik bestel een bordje bonensoep met sepia, (soort inktvis) smakelijk en voedzaam. En zoals gezegd, de meeste mensen, ook nu, bestellen maar één gerecht. Beetje dagdromen en dan verder.

Ik passeer een bioscoop, er staat een man in de deur. Ik vraag Fellini museum ?. Hier net om de hoek in hetzelfde gebouw zegtie. Dus ik het hoekie om. Binnen, ticketje kost €. 8,00. Maar dan heb je toegang tot dit gebouw en ook het echte Fellini museum wat in Castel Sismondo is gevestigd. Zegt een weer slecht Engels sprekende jonge vent. Bekijkt u eerst dit en om vier uur gaat het Castel open. Okidoki, in de achterzalen van de bioscoop een voorproefje over Fellini, met o.a. filmposters maar ook een tentoonstelling met modern werk van de kunstenaar Giuseppe “Pino” Boschetti. Mij volstrekt onbekend, maar prachtige uit het leven gegrepen schilderijen. En nu vloek ik in de kerk, een moderne Rubens, zoveel details als je wat langer de tijd neemt om een werk te bekijken. Je wordt daar echt vrolijk van.

Dan naar het hoogtepunt van deze dag. Fellini is in Rimini geboren. In het oude kasteel Sismondo, hebben ze over drie etages verdeeld een prachtige interactieve tentoonstelling ingericht. Wat een geweldige geest had die man, hoe hij filmde, tevoren de karakters letterlijk uittekende om ze dan samen te voegen tot prachtige levensechte verhalen. Ook verguisd omdat hij soms voor die tijd immoreel of te vooruitstrevend was volgens sommige critici. Mijn oude hart springt op als ik de namen op de posters zie van Anita Ekberg, Giulietta Masina en Anouk Aimée. Foto’s van deze mooie dames sierden destijds mijn tienerkamer…..

Ik sukkel alle trappen weer voorzichtig af, want de lift had het begeven. Net was er een stortbui, maar nu weer droog. Vriend Peter en kleinzoon belt nog en kort bijgepraat.Ik loop naar een piazza met terrasje en strijk neer. Plan de campagne, bijna zes uur, moet nog naar de bushalte en kijken hoe lang ik dan onderweg ben. Al met al minimaal een uurtje schat ik. Onderweg ga ik nog even de nu wel open zijnde kathedraal in. Niet bijster fraai. Zeer gehavend door bombardementen in de oorlog net zoals de rest van Rimini.

De bus is er verrassend snel. Druk verkeer dus toch lang onderweg. Bij de halte waar ik uitstap is een terras. Ik heb besloten niet eerst naar het hotel te gaan want dan wordt het voor mij erg laat om te eten. Dus zitten en aperitief, vriend Ad belt. Vervolgens naar hetzelfde restaurant als die andere dagen. Het is er supergoed dus altijd druk, waarom ergens anders een domper halen. Nu is binnen alles al vol, maar buiten nog wel een plekje.

De eigenaar steekt zijn hand op. Ik moet wel even puzzelen op de menukaart maar bestel een gerecht wat ik gisteren bij iemand op tafel zag.

Het is een mix van vis en schaaldieren effe in beslag gesopt en dan gefrituurd. (Tempura) Lekker en toch verrassend licht verteerbaar…. Koffie achterop en naar het hotel. Even de eigenares bijgepraat, no problem. Fijn dat ik het zo heb kunnen regelen. Ze wil de gemiste nacht best terugbetalen, maar dat moet via Booking.com. Morgen bellen.

Ik vertel dat ik wasgoed heb, gaan we morgen regelen beloofd ze…

Nog wat opfrissen en dan naar bed, wat een dag zeg…….

• 11 Oktober 2024 - 08:03

Annie:

Wat een geregel allemaal. Gelukkig is het weer allemaal goed gekomen. En nu maar weer genieten.

Dat lukt aardig goed zo te lezen.

Fijne vakantie verder.

Gr Annie

• 13 Oktober 2024 - 10:01

Henk:

Regelneef zijn dat is je op het lijf geschreven en je ziet alles komt weer op zijn pootjes terecht,