Morgen naar Nevers - Reisverslag uit Guérigny, Frankrijk van Louis - WaarBenJij.nu Morgen naar Nevers - Reisverslag uit Guérigny, Frankrijk van Louis - WaarBenJij.nu

Morgen naar Nevers

Door: Louis

Blijf op de hoogte en volg Louis

31 Mei 2011 | Frankrijk, Guérigny

50e dag 30 mei 11
Van St Severien naar Premery

Ik heb slecht geslapen. Het lag niet aan mijn kamergenoten, want niemand snurkte maar de stretcher is niet bepaald mijn ding. Alles deed zeer. Om 5.30 uur houd ik het niet meer uit en spring er zachtjes uit. Eerst naar het toilet, wat op het pleintje naast het stadhuis is. Het is een hurktoilet waar frankrijk zo bekend om is. Zeg maar een gat in de grond. Als ik terug kom staan de 2 fransen ook al naast hun bed. Ik verontschuldig me, maar ze hebben ook bijna niet geslapen. Ik dacht dat ik de enige was met een pijntje maar ook de anderen kreunen en steunen en de pillen dozen gaan open. Ik ben vorige week donderdag met de pil gestopt en wacht weer maar af wanneer de wee-en weer gaan komen. het gaat niet goed en niet slecht. Maar het kon beter. Oke, ontbijt is er niet veel, dus we delen maar wat er is, want om 9.30 uur komt de rijdende bakker pas. De drie anderen zijn ondertussen al vertrokken. En ik ga voor de 2 fransen weg ivm hun lange draai. Ik moet maar 17 km naar Premery, waar ik in B&B Les 4 saisons mijn bedje heb gereserveerd. Het loopt goed met af en toe een lang saai stuk, en ik denk aan de oude informatica deskundige van gisteren die het elke keer zo wist te draaien dat zijn glas 2 keer werd gevuld als er bij geschonken werd. Ook bij het opscheppen van het eten wist hij het meeste te krijgen en hij at alles op wat er overbleef. Zelfs het stukje stokbrood dat op de grond gevallen was. Hij was zo dik als een garnaal maar kon eten voor twee. Toch wel lachen met die mannen.
Onderweg kom ik weer niks tegen dat open is, dus dan maar wat water op een hekje. Ik vind nog twee vergeten koeken in mijn rugzak en die komen nu goed van pas, stukje oud fruit en de tank is weer gevuld. Ik bel om 12.30 uur aan bij mijn slaapadres. Aardige vrouw, zij is eigenlijk gesloten ook met haar restaurant, maar voor pelgrims is zij open. Zij vraagt waar de 2 fransen zijn en ik zeg dat die een uurtje achter liggen. Zij heeft 3 kamers ik ben eerst en mag uitzoeken. Ik neem natuurlijk de grootste, wel aan de straatkant dus lawaai. Ook is er kermis ande overkant maar die moeten om 20.00 uur af gaan breken zegt de waardin. Ik fris me op en ga wat eten, dat kan er wel in na het magere ontbijt. Als ik bij een chauffeurs restaurantje kom zitten de 2 fransen daar ook al te eten. Eerst eten en dan pas naar de kamer zeggen ze. Ik neem een menutje en de waard komt even vragen waar ik slaap. Hij heeft ook kamers en ik merk dat hij het niet zo begrepen heeft op mijn hospita. Ze is dicht en toch open foetert hij. Hij heeft ook zo gereageerd naar de 2 fransen begrijp ik later en als zij dit tegen de hospita vertellen, komt bij haar een stukje frustratie los over de andere uitbater. Oke ze zoeken het samen maar lekker uit. Ik ga op zoek naar een Pc (gevonden) en een pedicure, bijna gevonden want mevrouw is vandaag op zakenreis zegt haar man. Jammer dan maar in Nevers proberen. Ik werk mijn verslag zover bij, zie gisteren, en ga dan een pint pakken. In Premecy is verder niets te doen, ik kom de 2 fransen weer tegen en zij spreken van een spookstad. In het cafe krijgt de waard woorden met een klant omdat hij naar buiten was gelopen zonder te betalen en in zijn auto een sigaret ging zitten roken. Eerst betalen en dan pas naar buiten zegt de waard, de klant reageert verontwaardigt en zoekt steun bij mij. Ik zeg maar dat ik het niet begrijp, drink mijn glas leeg en ga weg, natuurlijk wel betaalt.
Dan retout B&B even rusten en dan diner. Smaklijk en voedzaam en samen met de 2 fransen ook nog gezellig. Wel word ik wat stil als er oude franse chansons op de achtergrond klinken en de herinnering aan Lieske weer boevnkomt. De ene fransman ziet dat ik het wat moeilijk heb en knikt me begrijpend toe. Ik wordt nog even gebeld met Geert voor de laatste nieuwtjes uit Roosendaal en mijn tuintje en daarna naar boven. De waardin vraagt de luiken voor de ramen gesloten te houden want er wordt heel slecht weer verwacht. En ik lig nog niet op bed of de hel breekt los. Donder, bliksem en de regen gutst er uit. Het lawaai van het afbreken van de kermis verstomt om plaats te maken voor de natuur. Ik val in slaap en droom van Lieske en over de kermis, waarschijnlijk veroorzaakt omdat het nu hier kermis was. Ook nu weer praat ik gewoon met haar en dan is ze plots weer weg.

51e dag 31 mei 11
Van Premery naar Guerigny

Het is droog als ik de luiken open doe, maar in de heuvels in de verte is de lucht grauw en grijs. Ik pak in en loop voor het ontbijt snel naar de bakker. Bij terugkomst regent het al weer. Ontbijt en afscheid van de 2 fransen. Zij lopen nog een stukje en pakken dan de taxi naar Nevers om daar de trein naar huis te nemen. Volgend jaar nemen we een andere route klaagt de ene fransman want vandaag is het 12 km door een bos maar wel over een verharde weg die de verschillende dorpjes met elkaar verbindt. Ergens heeft hij gelijk, maar vandaag staat het doorloped te gieten en als ik de zijpadn in het bos zie ben ik nog niet zo ongelukkig met de verharde weg. Wel wat eentonig, maar rustig lopen en de longen vol zuigen met frisse regenlucht vol zuurstof. Tegen 11.00 uur loop ik tegen een picknickplek aan en is een mooi moment om te schaften. Ik eet mijn stokbroodje met (alweer) ham op en zie een hond lopen. Elke keer als er een auto langs komt rent hij er blaffend achteraan. Maar niemand stopt en van een fietser waar hij op af gaat krijgt hij een fikse trap. Ik heb het er ook niet zo op, maar moet er wel langs.
Als ik opsta en naar de weg loop ziet hij me ook. Eerst doet hij niets, maar dan komt hij dreigend blaffend op me af. Ik probeer hem eerst te ontwijken, maar hij sluipt achter me aan en als ik me omdraai snelt hij weg. Hij komt steeds dichter bij en ik houd hem met mijn stokken op afstand. Het lijkt nog geen oud beestje en hij/zij heeft een ketting aan de hals. Dus weggelopen of uit de auto gezet.
Als hij heel dicht bij komt sla ik een paar keer met mijn stoken op de grond en daar heeft hij wel respact voor. Ik wil het beest niets doen, maar in geval van nood zal ik hem toch moeten stoppen. Ik probeer met steeds om te kijken en door te lopen en het getik van mijn stokken wat afstand te krijgen en dat lukt. Ik heb wel het gevoel dat ik in zo een situatie sneller kan lopen dan anders. Als er weer een auto langs komt is het leed helemaal geleden want dan gaat hij daar weer achteraan. De regen is ondertussen opgehouden maar door de lage bewolking blijft het vochtig. Dus regenpakkie aanhouden. Ik loop om 13.00 uur Guerigny binen en zie meteen al mijn nachtverblijf hotel Du Commerce. Ik zie ook dat Lieske en ik hier een paar jaar geleden nog doorheen zijn gereden op weg naar huis vanuit zuid Frankrijk. Rare gewaarwording als je daar niet op rekent. Ik meld me bij de hotelbaas en krijg mijn kamertje toegewezen. Opfrissen, wassen en dan even naar de apotheek, want er is een rolletje pleisters op. Ik doe nl na mijn laatste blaar preventief afplakken, dat wil zeggen dat ik op mijn kwetsbare linkervoetje elke morgen dakpansgewijs een paar stukjes pleister plak en vlgs mij heeft dat effect. Ik heb het gevoel ook dat ik minder last heb van de bol van mijn voet. Het blijkt dat de pleisters die ik bij heb niet in Frankrijk te krijgen zijn, wel een meer plastic achtig tape. Ik zal wel eens informeren of dat ook een mogelijk alternatief is en anders vraag ik iemand een paar rolletjes post restant op te sturen naar een postkantoor.

Tot zover voor vandaag. Ik ga wat drinken en dan wat rusten en de was binnen halen......

Retour in het hotel en pintje besteld. Er zitten een man of drie aan de bar. Ik ga mijn routje voor motrgen bekijken en moet nog een hotel boeken in Nevers. Ik vraag aan de hotelbaas of hij iets weet en die roept iets? nee zegt een klant niet doen slechte buurt. Oke wat dan? hij noemt een hotel goed en niet duur. Ik bellen en boeken.Aan de bar wor'dtdrt er druk gediscusieerd. De hoteleigenaar heeft een probleem met de gemeente omdat men geen toestemming geeft om een groot parkeerterrrien achter het gemeente huis wat t/o het hotel ligt open te stellen voor vrachtwagens. Hij kan dan meer inkomsten genereren. Plots stopt er een auto voor het gemeentehuis en de burgemeester stapt uit met nog twee mannen. Het is net te ver voor de mannen aan de bar om deze mensen te herkennen. Geen nood, de hoteleigenaar heeft daarvoor een verrekijker achter de bar liggen en weet binnen no time wie het zijn. Ik kan het allemaal niet goed volgen, maar de toon waarop gesproken wordt aan de toog wordt steeds luider. Ik moet om deze vorm van sociale controle echter cerg lachen. Later aan tafel komt de hotelbaas er gezellig bijzitten als ik zit te eten. Ik ben weer de enige gast en hij heeft niets te doen. Pelgrimsdiner Euro 15,00 4 gangen incl wijn, water en koffie. De hotelbaas is Portugees van geboorte? spaanse moeder en portugeseg vader. Ze hebben zowel in Portugal ams Spanje gewoond. Toen naar Frankrijk getrokken hij heeft daar een Zwitserse vrouw ontmoet en toen het hotel overgenomen. Hij vraagt of ik ook spaans spreek en straal als ik een paar woorden laat horen v/a dat moment gooit hij alles door elkaar, wat het voor mij niet gemakkelijker maakt. Mooie vent, na het eten komt hij met een blanco fles uit de keuken. Limonada, CONTRABANDE zegt hij. het blijkt illegaal gestookte pruimenjenever te zijn die hij van een boer krijgt.
De verhouding drank/koffie is niet 50/50, maar meer 80/20 in het voordeel van de drank en het brandt mijn keelgat door.
Hij vertelt zijn verhaal en ik het mijne. Het gaat niet goed in het dorp, veel winkels etc sluiten om dat er geen volk meer komt. Allemaal de schuld van de gemeente zegt hij die ondernemers geen kans geeft. We nemen er nog 1 en dan naar bed. Ik slaap als een roos.

Ik wil nog wel even kwijt dat ik alle reacties van iedereen zowel op de site, mailadres en sms heel erg waardeer. Ik begrijp ook dat het soms wat moeilijk is omdat ik veel met Lieske bezig ben. Maar geloof me de gedachte dat jullie op alle manieren met me meeleven geeft me ontzettend veel power.

Tot de volgende

• 31 Mei 2011 - 13:35

Gerda:

Toch niet van het snurken dan :) Hoop dat je vannacht een beetje beter slaapt. Groetjes Gerda.

• 31 Mei 2011 - 13:47

Theo Maas:

Louis,
    Wel vol houden hee. Neem anders maar wat langer rust voor je eigen bestwil. Ik zou de pil maar blijven nemen voor je eigen bestwil. Het ga je verder goed en geniet ervan.
    Gr.T.M.

• 31 Mei 2011 - 14:01

Jos En Imelda :

Nee, nee Louis. Je moet het die uitbaters niet onderling laten uitzoeken, maar bemiddelen zodat ze weer goede vrienden worden. Bon amis zo gezegd. Laat ze bijvoorbeeld samen een ritje maken in de botsauto's of samen het spookhuis in... (en nooit meer eruit).

Bonjour.

• 31 Mei 2011 - 14:03

Jos:

Was ik zojuist nog vergeten. Wij hebben ooit eens op een camping gestaan met een enorme snurker tegenover ons. De beste oplossing is dan om een gevarendriehoek weg te zetten voor de tent of slaapkamer. Hebben wij destijds ook gedaan. Heeft overigens niet geholpen..,..

• 31 Mei 2011 - 15:59

Henk En Karin Jansen:

Louis

Prachtig man wat er allemaal gebeurt en hoe je het doet. Ik ben stik jaloers op je zou zo mee willen (Henk). Natuurlijk is Lieske bij je en wees er mee bezig want dat hoort er nu bij. Je schrijft het heel mooi op en als we het lezen dan voelen we goed aan hoe jij je voelt, het lijkt wel een tweede beroep te zijn of gave. Het is trouwens ook goed dat je veel loopt want al dat lekkers wat je naar binnen zit te stouwen moet je wel voor werken om dat geen extra kilo's te laten worden.
    We blijven trouwe lezers en het ga je goed

Henk en Karin

• 31 Mei 2011 - 16:03

Geert En Annie:

Hoi Louis

Wat een leuke foto's. Ook dit gaat je steeds beter af, alles staat er op, is wel eens anders geweest.
    Je verslagen blijven onveranderd geweldig, we kijken er iedere keer weer naar uit. Nu nog een pedicure om de voetjes eens goed te laten verzorgen en je loopt weer als een trein.
    Louis de groetjes weer en tot ziens.

• 31 Mei 2011 - 19:03

Henk En Tamara:

Hoi Louis,
    Ik mag wel zeggen dat je er goed uit ziet!! Je eet je buk(je) zeer zeker rond maar dat geeft want je loopt dat er wel weer vanaf,of niet?
    Je hoeft je niet te verontschuldigen dat je met Lies bezig bent,het is een verwerkingsproses en het is nog maar 1 jaar dus dat is logisch dat je er zo mee bezig bent en vergeet niet dat jullie heel veel hebben meegemaakt en beleeft,jullie zijn op zoveel plaatsen geweest dat dit heel logisch is,voel je niet schuldig,stiekemweg zou Lies ONTZETTEND TROTS zijn op jou en het is mooi dat ze toch op deze manier bij je is en wij zijn dat ook en ook wij zijn ontzettend trots op jou dat je deze tocht loopt,echt een SUPER prestatie!!!
    Je verdiend een flinke schouderklop!
    We leven weer verder met je mee op weg naar je eindbestemming want daar ga je komen,geloof in jezelf dat je het kan en dat maakt je ook weer sterk!!
    Veel plezier en geniet ervan,vooral van het heerlijke eten en het gezellige groepslapen want dat zag er heel gezellig uit met z'n allen op 1 zaal.
    We houden je in de gaten,groetjes van Henk en Tamara.

• 31 Mei 2011 - 21:02

Dim En Petra:

Hallo Louis.
    Wat leuke foto's zeg.
    Zeg Dim is maandag 70 jaar geworden oud hé. We vinden het elkekeer weer leuk je verhalen te lezen
    Je moet het wel volhouden hoor , en uitkijken voor je voetjes. Anders moet je wat meer rusten. de groetjes en
    tot ziens.
    dim en petra

• 31 Mei 2011 - 22:00

Ad En Jeanne:

hallo louis het gaat nog goed met je trip gelukkig we hadden niet anders verwacht we weten zeker dat je heel de trip uit loopt jou kennende doe wel voor de zekerheid een reseve koekje in je tas he heb je altijd iets te eten foto s zijn mooi hoor groetjes ad en jeanne

• 02 Juni 2011 - 10:09

Bianca:

Hee Louis !
    Ik ben je niet vergeten !Henry en ik lezen jouw verhalen vol bewondering en wat wij zo mooi vinden is dat jij zo lekker puur bent,je komt steeds dichter bij je doel, met alle ups en downs .Het gaat je zeker lukken!!!!
    Met Marissa gaat het ook goed, ze heeft al een mooi buikje.Van ons allemaal dikke knuffel,
    Warme groet ,xxx Bianca

• 02 Juni 2011 - 12:18

Herman Roels:

Hallo Louis,
    Net weer je verslag gelezen en ben ook wel een beetje jaloers op je, in de zin van, dat je zo mooi de natuur beleeft op deze manier. De fotos geven daarvan een mooie indruk. Ja je kunt het mooi weergeven in je verhalen, wat je zoal meemaakt.
    Gisteren heeft Marivi een brief, van mij aan haar, in de jaren 73/74, voorgelezen. Ik stuurde die brief vanuit Salou, naar haar in Zaragoza. In die brief vertel ik haar over een voorval met Lieske, dat ze niet goed werd, de dokter er bij moest komen, enz. en dat ik mijn bezorgdheid uitspreek over het gebeuren, en ook dat jij dan zei, dat jullie waarschijnlijk terug zouden gaan naar Holland, wat uiteindelijk is geschied.
    Ja ik vond dat erg, maar had er wel begrip voor, want Lieske kon het niet wennen, dat weet ik nog wel.
    Nou Louis hou je taai, we volgen al je verslagen hoor, al reageer ik niet op ieder verslag. Ik sla alles op in een speciaal mapje. Nou de mazzel en je hebt er al 1/3 opzitten volgens mij.
    Ik heb net met Marivi samen op Google Maps gekeken waar Nevers is.
    groetjes, Herman en Marivi.

• 02 Juni 2011 - 13:54

A.Luijkx:

Hallo buurman. Hier ben ik ook weer eens. Nee, wees maar niet bang. Ik geef geen advies meer. Je doet het prima. Ik wilde je juist een compliment maken. Het feit, dat je de moeite neemt om de thuisblijvers op de hoogte te houden met je stukjes. Stukjes ? Het zijn halve boekwerken en ze zijn juist zo goed, omdat ze over de alledaagse dingen gaan.Ik lees ze met een lach en af en toe een traan, want je bent wat begonnen. Je dwingt respect af, dat is zeker. Maar het is nu eenmaal zo. Over 20 jaar weet je nog het waarom niet en je krijgt er nooit antwoord op. Het enige, dat ik met zekerheid weet is, dat de scherpe kantjes
    een beetje slijten. Ik volg je route op de kaart en de foto's zijn ook prachtig. Alvast bedankt en sterkte met de verdere tocht. Ik word een beetje vergeetachtig. Ik heb de afgelopen maand al 2 x de melk laten aanbranden. En niet zo'n beetje ook, maar het is weer schoon en ik kan het niet tegen de kinderen vertellen, anders sturen ze het busje met de mannen met de witte jassen ! Tot volgende keer maar weer en groetjes van buurtje Ans.

• 02 Juni 2011 - 19:24

Piet En Anneke :

Terug van vakantie lezen wij met ingehouden adem van be-en verwondering jouw reisverslag.
    Wat een belevenissen, wat een ontmoetingen allemaal en wat een emotie ook op veel momenten !
    Heb al eerder geschreven dat ik bijzonder jaloers ben.
    Vraag Louis : Kun jij ongeveer zeggen bij welke grote of grotere stad jij over 3 à 4 weken hoopt te zijn ??
    Ik hoop nl. dan naar Frankrijk te vertrekken.
    Louis, Bon courage et surtout bonne route !

• 04 Juni 2011 - 13:39

Peter En Ria:

Hoi louis,

Net terug van een welverdiende vakantie naar Turkije samen met Mark
    Heb ik vandaag je laatste 3 verslagen gelezen,
    Geweldig zo als je het tot nu toe doet (maar ook dankzij Lieske)
    Ik zie dat je toch al wat pijntjes hebt moeten verwerken (rug ,been) dus denk ik ook dat je, ook eens wat moet rusten en genieten.
    Weer veel sterkte voor de verdere tocht en tot de volgende keer.
    Groeten Peter

• 04 Juni 2011 - 21:35

Joke En Jos:

hoi louis wij genieten nog steeds elke keer van je leuke verhalen ,al reageer ik niet iedere keer we houden wel al je belevenissen bij en kijken er iedere keer weer naar uit ,en genieten iedere keer weer alsof we er zelf bij zijn, zo leuk dat jij ons mee laat genieten ,en fijn voor jou dat je zoveel steun hebt aan lieske het ga je goed kanjer , wij zijn ontzettend trots op jou ,veel liefs en een dikke knuffel
    joke en jos

• 06 Juni 2011 - 09:11

Lisette Dekkers&kids:

Hallo Louis,
    We wensen je veel succes toe en denken en jou en Lieske.

• 06 Juni 2011 - 16:35

Chiel En Josefien:

Dag Louis,
    Tot nu toe heeft Josefien je steeds namens ons een berichtje gestuurd maar nu wil ik graag even van me laten horen. Vanaf het begin lezen we samen je reisverslagen. Met belangstelling volgen we je route en genieten van je avonturen. Maar ook zijn we geroerd als jouw Lieske weer eens je pad kruist. We prijzen je doorzettingsvermogen en hebben bewondering voor je. Zeker als je na een dip weer de draad oppakt. We blijven je volgen en laten binnenkort weer van ons horen. Groetjes,
    Chiel en Josefien

• 07 Juni 2011 - 06:01

Cor Sperber:

Hoi Louis.
    Ik ben een paar dagen weg geweest,zoals je weet en dus niet eerder kunnen reageren op jouw laatste verslag.
    Het gaat best goed met je naar ik lees, alleen het gemis van Lieske is natuurlijk ontzettend. Ik voel echt met je mee want ik weet wel wat dat is. Bedankt voor je smsjes en telefoontjes. Groetjes en hou vol.