2 dagen Op pad met Piet - Reisverslag uit Les Cars, Frankrijk van Louis - WaarBenJij.nu 2 dagen Op pad met Piet - Reisverslag uit Les Cars, Frankrijk van Louis - WaarBenJij.nu

2 dagen Op pad met Piet

Door: Louis

Blijf op de hoogte en volg Louis

24 Juni 2011 | Frankrijk, Les Cars

Hoi allemaal,

We, Piet en ik zijn vandaag 24 juni aangekomen in Les Cars. we hebben twee enerverende dagen achter de rug waarover ik jullie uitgebreid zal vertellen. Als schot voor de boeg alvast wel even dat deze dagen met hem uitzonderlijk goed hebben gedaan om mijn geestelijke accu weer tot het randje te vullen. Ook zijn de lichamelijke klachten verdwenen en heb ik er weer volop zin in om verder te trekken.
Zoals gewoonlijk werk ik even het laatste verslag even bij en kom dan weer terug op deze pagina.

74e dag 23 juni 11
Van Limoges naar La Moulin Jabaud

We zijn op tijd wakker. We hoeven maar 16 km dus tijd zat. We rekenen af en Piet laat een koffertje boeken in het hotel achter. Deze zijn voor franse vrienden, maar te zwaar om dagn mee te sjouwen. Zaterdag haalt hij eea weer op voor hij verder trekt. Ook krijg ik van Piet mijn nederlandse toiletspullen bestelling die Annie en Geert voor mij hebben verzorgd en aan Piet meegegegeven. Dan op pad, nog even een koek en een sandwichke, niet te veel want Piet heeft nog broodjes uit Roosendaal en daar heb ik ook wel trek in. We lopen aan de hand van de route beschrijving Limoges uit en onderweg hebben we al het eerste contact met een fransoos. De man vraat waar we heen gaan en Piet heeft daar als oud frans leraar geen enkele moeite mee om uitgebreid kond te doen wat we gaan doen. Prachtig om te zien en te horen. Dan verder en het duurt wel een uurtje eer we deze grote stad uit zijn. Maar dan zien we weer groen en kunnen de verre velden inkijken. Af en toe even stoppen want Piet zijn rugzak zakt wat af en dat is lastig met lopen. Met een beetje bijstellen gaat het wel weer. We praten over allerlei zaken wat ons bezig houdt en ook Lieske komt natuurljk regelmatig voorbij. Goed voor mij dat ik er ook weer eens over kan praten dan alleen opschrijven, en Piet heeft een goed luisterend oor. Onderweg af en toe en stopje en we eten de Roosendaalse broodjes op met wat water bij een picknickplek en ik maak een foto via de zelfontspanner van mijn toestel wat ik opndertussen uitgevogeld heb hoe dat werkt. Een cafeeke zou ons ook wel goed uitkomen en gelukkig heeft Piet goede ogen want als we een dorpje inlopen ziet Piet al van verre dat er eentje is. We bestellen een pintje en zitten net als er twee franse marokkanen binnen komen. Bonjour en Piet heeft natuurlijk meteen contact. Praatje en de ene is beroepsbokser geweest en ooit wel eens in Groningen gebokst. Aardige vent met een gulle lach. Het begint buiten te regenen en we besluiten nog maar even te schuilen in het cafe en nemen nog een pint. Dan toch weer op pad. We moeten nog 5 km naar onze B&B in La Moulin Jabaud dus tijd zat. Onderweg weer even een buitje regen, maar Lieske zorgt dat er net een afdakje is waar we onder kunnen schuilen. We lopen langs een riviertje in een erg mooie en groene omgeving en even later komen we aan in onze B&B, bij Madame Moreau. De deur zwaait open als we bellen en een klein kittig vrouwtje doet open. naar binnen en we komen in een klein paleisje vol met boeken, kunstvoorwerpen en wandkleden. In één B&B kamer staan de boeken tot aan het plafond en in de andere waar een tijdelijk bed is opgesteld staan allemaal poppen in militaire klederdracht. Het blijkt dat de dame voor het franse leger deze poppen maakt en een hele studie heeft gemaakt van alle uniformen door de jaren heen. De dame die een beetje op onze indonesische tante Lien lijkt blijkt een kunstenares pur sang. Ze geeft lezingen met name over de tijd van Napoleon is beeldend kunstenares, weeft wandkleden en kookt regelmatig voor grote partijen van 60 man als bv de Gendarmerie uit de buurt. Tevens is ze zeer belezen en muziekliefhebster. Ik vind dit zo een leuke toevalstreffer voor Piet, want dit is wel een zeer speciaal adres, die je maar zelden tegenkomt. Piet kijkt ook z,n ogen uit en er ontstaat een zeer geanimeerd gesprek, de dame ratlet maar door en ik kan alles niet altijd even goed volgen. Maar daar heb ik Piet voor bij. tegen etenstijd krijgen we een seintje vor het aperitief, ook diverse drankjes en likeur maakt ze zelf blijkt en we nemen er nog één. Dan aan tafel en de dame eet zelf een beetje mee. De dame is een uitstekend causeuse en vertelt diverse anecdotes wat zij met haar gasten allelaam heeft meegemaakt. Ze is zo aan het praten dat ze de champignons voor onze omelet aan laat branden en neemt als alternatief dan maar een ui,tje. Ze schenkt er een lekker wijntje bij, want zegt Piet, de "neus" van de wijn ruikt een beetje naar mest en dat schijnt een maatstaf vor goede wijn. Ik weet dat niet zo, maar de wijn smaakt mij in ieder geval uitstekend. Als afsluiter krijgen we nog eigen gebakken kersentaart en Piet krijgt het recept hiervan mee voor Anneke. Ik laat me straks natuurlijk graag uitnodigen dooor haar om te komen proeven. Dan naar bed en we slapen perfect.

75e dag 24 juni 11
Van La Moulin Jabaud naar Les Cars

De haan kraait al om 4 uur, maar we staan wat later op omdat we toch tijd voldoende hebben met onze 15 km voor vandaag. Afrekenen, nog een foto en we zoeken het asfalt weer op. Ook vandaag praten we met z,n tweeen over alles wat ons bezig houdt het ene wat diepgaander dan het andere. Ook Lieske komt regelmatig langs in het gesprek en Piet is een goed luisteraar. Piet is zelf ook een goede wandelaar, maar vindt de "camino" van mij toch heel speciaal en is blij om hier van te mogen proeven. Onderweg krijg ik een telefoontje van mijn B&B dame voor a.s zondag dat ze plots weg moeten. Gelukkig heeft ze voor een alternatief gezorgd en ik bel haar in de avonduren terug. +/- 12.30 uur wandelen we een dorpje binnen en zien op het pleintje al een aantal servicewagens bij een restaurantje staan. In de regel komen tussen de middag de buitendienstmensen bij de restaurantjes eten. Wij hebben ook wel trek en zeker dorst, dus rugzakken af en een stoel gecharterd. eerst een pînt en dan wat eten. Gisteren waren het broodjes in de natuur en Piet regelt nu dat we een salade voorgezet krijgen. Iets groter dan verwacht omdat we s,avonds ook nog uitgebreidt eten, maar alles gaat toch op. We rekenen weer een vriendenprijsje af en verder maar weer. omdat we nog maar 4 km moesten hebben we een wijntje extra genoten, maar het is warm en de weg loopt omhoog, dus erg hard gaan we niet meer. We komen nog een francaise tegen die zegt dat wij de eerste pelgrims zijn die ze in vier dagen ziet, dus erg druk is het nog niet hier. tegen 16.00 uur komen we in Les Cars bij hotel Le Simone, waar ons bedje wacht. Opfrissen en pintje en dan Pc zoeken. Om 19.00 uur stop ik om met Piet ons voorlopig laatste avondmaal te genieten. We houen allebei erg van de franse keuken en de kelner heft leuke suggesties zoals eenden pathe en entrecote van de Limousinne koe. De regionale delicatesse. Nog wat kaas en een stukje rabarbertaart en we spoelen eea door met een lekker wijntje. Vor de koude voeten nemen we nog een degustiefje bij de koffie en dan naar bed. De kelner zal ons ontbijt op een blad klaarzetten, want zaterdagochtend is het hotel gesloten. Oké, het is een aardig hotelletje waar zoals Piet opmerkt de rollen toiletpapier 20 cm breed zijn.

76e dag 25 juni 11
Van Les Cars naar Chalus

We zijn vroeg op, want Piet wil een stuk liften naar het dorpje Nexon verderop, waar een stationnetje is en hij met de trein terug naar Limoges kan, waar hij zijn reis vortzet richting Lyon waar andere vrienden op hem wachten.
Ik ga beneden het ontbijt bekijken, maar er is geen stopcontact voor het warme water. Dus dek ik maar op mijn kamer. Ik pak het tafeltje en het nachtkastje en merk dat die aardbevingproef zijn tot de schaal 6 van richter, want de poten zwaaien alle kanten uit. Ik zet eea wat klem tegen de muur en dan gaat het wel. Breek nog wel even een glas, maar dat kameertd de zenuwen. Na het ontbijt naar buiten en ik koop nog snel wat water en een koek. Dan afscheid nemen van Piet. Het doet me zeer om nu weer uit elkaar te gaan. We schudden handen, een omhelzing en dan ga ik mijn kant uit. Op de hoek nog even zwaaien en dan alleen met Lieske weer verder. Geen schaduw van Piet meer naast me is weer even wennen. Piet kwam op een zeer goed moment net toen ik er even door zat en heeft me toch weer power gegeven om verder te gaan, ook het lijfje voelt weer beter. Dus het eerste valse plat wat zich aanmeldt kan ik weer aan. Gelukkig hoef ik vandaag maar 10 km op langzaam op te starten en ik doe ook langzaam aan. Ik wordt ingehaald door een frans koppel uit Parijs die elk jaar een stukje lopen. Zij lopen die dag 35 km, ik moet er niet aan denken en wens ze veel Courage. Ik ben om 11.00 uur al in het plaatske Chalus, waar bij hotel " Richard Coeur de Lion mijn bed klaarstaat. Als ik bien kom is het heel rustig en dat komt omdat er een paar nieuwe uitbaters zijn en ze 4 juli pas opengaan. Ik ben echter een testgast omdat ze wat ervaring moeten krijgen. Een lieve eigenares brengt me naar mijn geheel gemoderniseerde kamer. Ziet er perfect uit. Ik zeg dat ik wat wil wassen en dat vindt ze goed. Ik sta net in mijne blote als er geklopt wordt, snel broek aan en de dame komt zeggen dat ik al mijn was aan haar mag geven omdat ik een man ben en de machine sneller gaat. Goed geregeld en ik geef haar al mijn vuile kleren. Opfrissen, pintje en de dame vraagt wat ik wil eten. Niet te zwaar svp. Haar man komt een praatje maken en zegt dat ze uit l,Alpe d,Huez komen en in het vastgoed hebben gezeten. Klad er in dus iets anders en nu horeca. Ze hebben al een restaurant in hun vorige plaats gehad en proberen nu een hotel er bij. Hij is Zwitser van geboorte en zij is Poolse. Kan in ieder geval wel goed koken en heel dienstvaardig. Ik loop na het eten nog even het dorpje en de kerk in en dan een siesta. Daarna mijn routjes bekijken voor de komende dagen. Ik krijg mijn was gestreken terug. Ik sms nog even naar Piet of alles goed is gegaan en bel naar Annie en Geert om te bedanken voor de boodschappen. Dan aperitief en weer eten. Smaakt perfect en ik drink met de hoteleigenaar nog een glas calvados wat hij me aanbiedt als slaapmutsje. Het wordt de komende dagen erg warm, van 36 tot 40 graden is de verwachting dus ik vraag om 6.30 uur te ontbijten en dat is geen probleem want ze hebben nog werk zat met het in orde brengen van het hotel restaurant.
Da naar bed en daar laat ik de dagen met Piet nog de revue passeren tot ik met een goed gevoel in slaap val.

Louis

• 24 Juni 2011 - 16:26

Joke:

hallo louis ik ben vol nieuwsgierigheid naar jou verslag gegaan maar er is niets te zien ik hoop dat je dit in orde kunt krijgen wij zijn zo benieuwd naar je avonturen met piet groetjes joke en jos

• 24 Juni 2011 - 18:22

Ria En Ria :

Hallo louis,
    Bedankt voor voor de geweldige verslagen die je van je reis maakt, dat je daar nog de puf voor hebt zeg.
    Gelukkig is het met de "poeperij" gedaan, goed dat je pillen hebt ingenomen.
    Ook leuk voor jou dat je onderweg pelgrims tegenkomt en nogwel uit alle windstreken.
    Jij hebt dus inplaats van een gevallen vrouw, een gevallen priester meegemaakt.
    Wij merken dat "Lieske" heel de reis met jou meegaat, harstikke goed.
    Wat gezellig dat Piet Gelijns gekomen is. Nu kun je weer eens met een goede vriend over allerlei dingen die je bezig houden bijkletsen.

Louis we wensen je weer een vele goede stappen richting Santiago toe.

Lieve groetjes uit Tullepetaenen ? stad
    Ria's

• 24 Juni 2011 - 18:27

Mario En Marian.:

hoi louike,
    wat een mooi verslag weer en wat fijn dat er iemand voor een paar dagen bij je is echt top, je ziet er goed uit hoor op de foto,s.
    We wensen je nog een fijne aankomende tijd en louis je bent al erg ver weg je kunt bijna aftellen.
    veel groetjes van mario en marian

• 26 Juni 2011 - 07:43

Theo Maas:

Ai, Louis, Goed te lezen dat het weer goed met je gaat en dat je weer nieuwe krachten heb gekregen om er weer tegenaan te gaan. Wat kan een tulpetaen energie overbrengen. Gebruik die dan ook met mate, want je bent er nog niet.
    Vandaag is het de halve Marthon in Roosendaal. Het zal dus weer druk en gezellig zijn.. Verder is het hier rustig en wordt het zo langzamerhand vakantietijd. DSR leden kruipen vandaag in vandaag in nieuwe pakken. Om foto's te maken bij een grote vrachtwagen van sponsor Biskop en daarna even rondlopen bij de Stok om er alvast aan te wennen. Het is heel anders als we gewent waren, Meer in amerikaanse stijl, maar wel appart. We kunnen nog leden gebruiken, dus als je iemand tegen komt heb het ermaar eens over. Reiskosten worden vergoed. Trouwens een mooie foto van jou in de kapel. Je denkt dan toch ook wel een beetje aan ons heeeeee als je een kaarsje aansteekt.
    Mooi man. Nou loi het ga je goed en doe rustig aan en geniet ervan. De Groetjes. T.M.