Warm en weer meer steile klimmetjes...... - Reisverslag uit Viaña, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu Warm en weer meer steile klimmetjes...... - Reisverslag uit Viaña, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

Warm en weer meer steile klimmetjes......

Door: Louis

Blijf op de hoogte en volg Louis

30 Juli 2011 | Spanje, Viaña

En daar zijn we weer, nu in Viana, een oud dorpje waar ik rond 12.00 uur ben aangekomen. Ik moet het nog gaan verkennen maar in de hoofdstraat veel volk, barretjes etc. ik zit even te wachten tot mijn was uit de droger kan, en daarom maar even achter de Pc gekropen:

ik ga even terug naar gisteren etc.

111e dag 30 juli 11
Van Los Arcos naar Viana.
Ik sta er om 5.30 uur naast en probeer zo zacht mogelijk te doen. het lukt aardig tot ik in de douchecel de schuifdeur die nagelnieuw is uit mijn hand laat schieten, dus een klap en mijn buren zullen nu wel wakker zijn. Scheren en douchen en ik kan hier beneden ontbijten. ik hoor al meer lawaai dus er zullen er al meer klaar zijn. Het is vandaag maar 19,5 km en het eerste deel gaat lekker, redelijk vlak dus ik kan mijn marstempo er behoorlijk inhouden. Er zitten niet heet veel dorpjes op deze route dus na 7 km toch maar even koffiestop. Net op tijd want dan beginnen de gemene steile klimmetjes en ook de opvolgende afdalingen weer. Ik voel de knietjes en de spiertjes in de bovenbenen spannen weer aan. Ik heb er aardig de pas in, maar wordt door de jeugd natuurlijk regelmatig voorbij gelopen. Sommigen groeten en anderen zitten gekluisterd aan hun I-Pod die ze in de oortjes hebben zitten, dus die horen verder niets van wat er geroepen wordt of de geluiden in de natuur. Het wandelpad wordt regelmatig doorsneden door een provinciale weg die door het landschap slingert. Met het wandelpad worden de bochten in die weg elek keer afgesneden en dat zorgt voor die gemenen klimmetjes. het is weer niet druk met wandelaars en bevstigt de bewering van de Belgische vrijwilliger in het pelgrimhuis van gisteren. mijn reservering van vandaag was dus eigenlijk niet nodig, maar het kost niets meer en ik hoef straks niet te zoeken. Er staat een man op een kruispunt. hij vraagt waar ik vandaan kom. Holland, schon hij is duitser, uit Trier, nou dat kennen we wel. Hij loopt de route andersom, maar moet hem inkorten omdat zijn doschter op moet treden met en beroemde duitse band en daar wil hij bij zijn. Nogmal schon en auf wienerschnitzel maar weer. tegen twaalven zie ik gelukkig het dorpje war ik moet zijn al liggen, het wordt weer heter en de vermoeidheid slaat toch toe. Je stelt je in op het aantal km van die dag. Ik loop het dorp in, een lange oude straat met veel gezellige horeca zie ik wel en de nodige restaurantjes. Ik vraag even de weg naar mijn bedje en loop al snel Hostal San Pedro binnen waar ik opgevangen wordt door een vriendelijke waardin. Betalen en ik krijg mijn sleutel. uitpakken en het zweet heeft weer het nodige met de kleertjes gedaan. Ik douche pak mijn vuile spullen en loop naar beneden om te vragen om te wassen. Het goedkoopste is in de gemeentelijke pelgrimsopvang 50 meter verderop. Dus ondertussen dat ik zat te internetten is nu ook de was weer klaar. Ik breng die naar mijn kamer en dan een pint en tapaatje op het terras. Vervolgens plan de campagne maken voor de komende dagen/weken. Er zijn nog een kleine 700 km te gaan en ik wil eens kijken hoeveel dagen dat ongeveer nog vergt en de rust die ik in wil plannen. Mogelijk kan ik weer wat dingen achterlaten om het gewicht te verminderen, al is het wel zo dat het nu elke dag wat lichter wordt omdat ik als er geen gekke dingen gebeuren niets meer bij wil kopen.

proost, alvast veel plezier op de Draai en geniet er van.

Ik haal mijn was uit de droger en loop terug naar mijn Hostal, ruim eea op en kijk meteen wat er weg kan. Een wit shirt heb ik tot nu toe nog niet gedragen. Ik heb het een keer aangedaan om te kijken hoe het staat, maar met het rode sjaaltje van Lieske rond mijn nek lijkt het voor geen meter. Dus het shirt niet meer gedragen en nu laat ik het dus achter. Ik had ook een aantal extra stalen punten voor mijn stokken meegenomen, maar tot nu toe nog niet hoeven wisselen na 2.000 km. Dus weg er mee en nog één paar als reserve gehouden.
Dan naar buiten en er stopt net een busje met spaanse fietsers die morgen v/a hier vertrekken, even een praatje en dan naar de kroeg: Ik kom de engelse dames nog tegen die op het terras zitten. Waar ik ga eten vanavond ?, ik denk in de bar van het hotel. Aardig dagmenu en niet duur. mogelijk komen ze ook.
Dan wat drinken en een paar boodschappen gedaan, water en een pak Snickers vanwege de pindas.
Daarna retout Hostal en omdat het nog te vroeg is omte eten een beetje TV kijken. het spel "pelote" is hier heel populair. Ik kijk een tijdje mee, maar mij kan het niet zo boeien, iemand speelt op een fruitautomaat en wint regelmatig en ik kijke even mee. dan aan tafel: Bonensoep met ribbetje en rauwe ham, rare combinatie maar het smaakt wel. dan een soort stoofvlees met groene boontjes en een ijsje achterop. Voedzaam, smakelijk en niet duur. Euro 13.50 incl brood, halve fles wijn, water, een koffietje en 2 pinten vooraf.
Dan naar mijn kamer en Geert bellen, hij heeft al verschillende keren gebeld als ik geen bereik had. Even bijgepraat en het blijkt dat ik me over huis en tuin geen zorgen hoef te maken. Deed ik ook al niet want bij Geert is dat in goede handen. Met Annie nog wat bijgepraat en dan oogjes dicht en snaveltje toe.

Tot morgen,

louis

• 30 Juli 2011 - 14:43

Ad En Jeanne:

nog 700 km noem het maar niks ik wou dat ik het kon maar jij gelukkig wel dat is fijn je doet her goed hoor jijkomt er wel hebben we ook nooit aan getwijfeld ga zo door groetjes ad en jeanne

• 30 Juli 2011 - 16:46

Piet Alders:

Ik zie wel dat het lekker is wat je eet op de foto en dat het bier aar ook goed is louis ik las nog 700 km hoeveel dagen is dat nog.

gr piet.

• 30 Juli 2011 - 21:06

Peter En Ria:

Hallo maat;
    Na enkele dagen geen computer te hebben gehad ( was gecrascht) nu gelukkig weer ontact,wij zijn blij dat het zo goed gaat en dat je volgens mij de grootste klimmen en dalen hebt gehad.
    Ook wij hebben een kaarsje voor jou aangestoken in Antwerpen,zodat het allemaal goed mag aflopen.
    Maat toy,toy,toy,
    het gaat je verder goed en tot de volgende zitting,

• 30 Juli 2011 - 21:30

Ingrid:

Hoi Louis, wij zitten inmiddels in San Sebastian (luxe). Ik vind het geweldig wat je doet en heb een traantje gelaten na je verhaal. Erg ontroerend vond ik het. Thuis (6 aug) ga ik je hele verhaal lezen. Heel erg veel succes met de rest van je reis en je hoort zeker nog van ons! Henk en Ingrid

• 31 Juli 2011 - 04:19

Cees. Notenboom:

Hola Peregrino,
    Ik zie aan de foto,s die zijn bijgevoegd, dat je met plezier de camino loopt, ondanks het gemis van jou vrouw.
    Ik weet zeker dat de laatste 700 kilometertjes voor jou geen probleem zullen zijn. Het probleem komt pas als je voor de Kathedraal in Santiago staat, want dan wil jij naar huis Maaar je voeten willen door naar het eind der wereld namelijk Fisterra waar Jacobus volgens de overlevering is aangespoeld uit zee. ik volg je op de voet, en inderdaad Viana is een aangenaam plaatsje.
    Ik heb in Albergue van Andres Munoz overnacht. Vind je het ook zo mooi als je s,morgens vroeg vertrekt, en de vogels fluiten, beneden in de dorpjes gaan de lichten aan en die vuurbal van de zon komt op voor een brand nieuwe dag. Ik werd daar gelukkig van. Ik heb op mijn Camino Pierre uit Boxtel ontmoet, die zijn relaas later in boekvorm heeft gegoten. En natuurlijk heeft hij mijn een exemplaar later toegestuurd. De titel van het boek luid. " Een bloem bloeit niet alle dagen". Probeer rust te vinden, en toe te laten dat sommige herinneringen ook heel mooi zijn.
    Het gaat je goed,
    buen viaje,
    een pelgrim

• 31 Juli 2011 - 10:43

Gé En Jeanne :

Hé Louis, die "laatste" kilometers willen voor jou nu niets meer zeggen!
    We genieten weer van je verslagen en foto"s want we zijn terug van vakantie in Griekenland waar jullie ook regelmatig kwamen. We waren op Karpathos waar jullie ook gewandeld hebben. We hebben tijdens onze wandelingen aan jullie gedacht.
    Aan alle door jullie gemaakte reizen heb je mooie herinneringen die jou moed en kracht geven om ook deze reis te voltooien. Het gaat je lukken!
    Succes weer en hartelijke groeten van Jeanne en Gé