De wind in de rug................ - Reisverslag uit Santo Domingo de la Calzada, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu De wind in de rug................ - Reisverslag uit Santo Domingo de la Calzada, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

De wind in de rug................

Door: Louis

Blijf op de hoogte en volg Louis

02 Augustus 2011 | Spanje, Santo Domingo de la Calzada

Hoi fans hier ben ik weer.
Ik ga eerst wat fotos plaatsen. Toevalig moest ik bij de helpdesk zijn en heb meteen het aantal op laten hogen, want vlgs mij heb ik de japanse neigingen van Lieske overgenomen, die ook altijd aan het kieken was.

113e dag 1 augustus 11
Van Navarette naar Najero.

Ik sta om 7.30 uur gepakt beneden bij de balie, maar geen eigenaar te bekennen om te betalen. Potver driedubbeltjes. Er staat ee tel. nr en dat bel ik dan maar. Heb ik in de haast een verkeerd nummer ingetoetst en maak een onbekende spanjaard wakker. Nou zolang het sinteklaas niet is denk ik maar........
Dan krijg ik de goede te pakken en de eigenaar staat zo op de stoep. Betalen en dan ontbijten. Ben ik toch al 20 minuten kwijt, ik heb nu al spijt dat ik niet vroeger vertrokken ben. Op pad en de engelse dames vertrekken ook net. Lopen langzamer dan ik dus Bye Bye.
Er staat een omleding aangegeven omdat men met een senlweg bezig is, maakt niet zo veel uit want je loopt bijna constant tussen de Rioja druivenstruiken door. Na 1,5 ur kom ik in het eerste dorpje waar ee barretje open is en veel mensen stoppen om iet t geruiken. De meesten gaan op pad zonder ontbijt en ontbijten onderweg. Veel mensen die er zitten ken ik al van eerdere dagen en iedereen groet iedereen. Ik vind het wel rustiger geworden, maar mogelijk ligt dit aan mijn late vertrek. Ik heb net mijn koffietje en koek naar binnen gewerkt, als er weer ander wandelvolk aan komt. Dus plaats maken Lowieke.
Het terrein is vandaag niet afwisselend en ook niet zwaar. het golft weer wat op en neer. De 16,5 km zijn dus zo gepiept en ik loop om 11.30 uur het dorp Najero binnen.
Het is een wat grote plaatsje en in mijn gidsje vind ik 2 aantrekkelijke adressen. Ik kies voor hotel "San Fernado" omdat dat vlak bij de rivier ligt, krijg er wat korting als pelgrim en het ligt ook vlak bij de gemeentelijke pelgrimsplaats waar de meesten naar toe gaan vanwege de kosten. Ik heb dus altijd wat bekenden in de buurt. In de hal van het hotel staan 2 duitse vrouwen die ook net aagekomen zijn en al hadden gereserveerd, praatje en verrder.
Uitpakken, douchen en wassen, Voor het drogen van mijn wasje moet ik iets verzinnen omdat er geen normale kleerhangers zijn, maar ik kom er uit. Dan een uurtje siesta. Daarna wat drinken en ik heb info over een mooi klooster en het ontstaan van Nareja. Ik besluit om daar te gaan kijken en meteen hoe ik morgen het dorp weer uit moet lopen.
Het klooster Santa Maria La Real is gebouwd over een grot en heeft een grote geschiedenis. Je moet het maar eens intikken in Google. Het is ook mooi, maar de interesse van vroeger samen met Lieske is weg. Het kan me niet meer boeien en bovendien zijn er een heleboel grafmonumenten met beroemde persone en daar heb ik nu helemaal geen zin in. Ik kom de engelse dames weer tegen, maar vergeet te vragen waar ze die avond gaan eten: Hun trip loopt ten einde want Sue die bij de politie is in Londen moet a.s vrijdag weer gaan werken.
Ik ga weer naar buitenen zok een terras voor een pint en ee tapaatje. Ik neem ook een tapa met tonijn en uitjes. Als ik een hap neem breekt de tonijn en valt op mijn broek. PvD. Ne gewassen en weer onder de olijfolie. Da maar terug hotel en kijken of ik er de plekken uit krijg. Ik rits de pijpen er af en wrijf de plekken in met shampoo en dan uitwassen. Ik hang de broek bij het open raam, want ht is buiten smoorheet en ga nog maar even een siesta doen. Om mijn andere broek aan te trekken vind ik zonde, want die is ook net schoon en je weet nooit. Ik word om 19.30 uur wakker. De broek is aardig droog op deikke stukken bij de ritsen en het zitvlak na. In de douchecel hangt een haardroger en die laat ik de rest doen. even later loop ik weer buiten als het heertje. Op zoek naar een restaurantje. Keus zat want pelgrims zijn hier graag geziene gasten en elk cafeetje heeft wel een pelgrimsmenu. Ik zie verder niemand dus zal alleen moeten eten. Ik stap op goed geluk ergens binnen en wat er voor me neer gezet wordt is echt klasse, eenvoudig doch smakelijk. Ik heb zo lekker gegeten dat ik een carrejillootje (koffie/spaanse cognac)achterop neem. Iets wat ik eignlijk niet meer gedronken heb sinds Lieske er niet meer is. Het valt goed en ik loop langs de rivier richting hotel. De 2 duitse dames zitten op een terras en vragen om bij hen te komen zitten. We drinken een glas en zij komen uit Berlijn. eentje 2 x gescheiden en de andere is weduwe. Beiden op zoek naar ....?? Ik neem afscheid, want ik wil vroeg vertrekken, want 21,5 km moet je niet in de hitte lopen. Ik heb gezien dat je tussen 5 en 7 uur in het hotel in de lobby kunt ontbijten en daar wil ik gebruik van maken. Ik pak alvast mijn rugzak zover in en sms nog even met Mario Verstraten over de Draai vd Kaai etc. De beste / duurste renner heeft weer gewonnen krijg ik te lezen.

Trusten

114e dag 2 augustus 11
Van Najero naar Santo Domingo de la Calzado.

Ik sta om 6.15 uur beneden in de lobby van het hotel. Het ontbijt bestaat uit een kop koffie met niks.
De duitse dames staan ook op het punt weg te gaan, maar ik loop liever alleen.
Ik heb gisteren gezien dat er een cafe open is v/a 5 uur. Dus daar naar toe en de geur van verse kofie en koeken etc komt je tegemoet.
De dames zie ik niet meer. Het valt op dat er in de schemerdonker erg veel politie rond rijdt en ik weet niet waarom dat is. Het lijkt of ze iemad zoeken. Ontbijt met koffie, koeken en verse jus zit er zo in en dan gaatie weer. Er staat in de gids
6 uur looptijd zonder rust voor de afstand dus ik wil wel weg.
De route begint met een erg stijle klim om uit he dorp te komen, maar gaat dan over in redelijk makkelijk stijg en daalwerk. Er komt weer een politie auto langs en ik zie dat de bijrijder een foto in zjn hand heeft. Gelukkig niet de mijne. Het loopt erg goed en binnen 5 kwartier loop ik het eerste dorp binnen. Degene met een cafe aan het begin van het dorp vangt als eerste de meeset klanten op, en als het daar vol zit komen indien aanwezig de volgende cafes aan de beurt. In tegenstelling tot Frankrijk is er in bijna elk dorp wel wat te eten en drinken te krijgen en zijn er overal slaaplaatsen. Je kunt merken dat de pelgrims voor een flink stuk inkomsten zorgen voor de mensen die langs de route wonen. ook de duitse dames zitten in het eerste cafe en ik schuif weer een aan voor koffie en broodje. Er zit ook een duits meisje bij met stukgelopen voeten. Twee dagen bezig en eigenlijk al rijp om naar huis te gaan: Niks getraind en blaren gelopen, denken ze dat Compeed een wondermiddel is dat alles meteen oplost. Ze had deze Compeed op haar voeten geplakt en s,avonds wilde ze die weer er af halen, terwijl dit soort pleisters er vanzelf af moet vallen omdat je er anders huid mee aftrekt. Samen met de duitse dame de raad gegeven nogmaals nieuwe Compeed er op te plakken en dan met andere pleisters de compeed weer te stabiliseren omdat die makkelijk oprolt. dan weer verder, het is vandaag de dag van de fietsers denk ik, bij tientallen komen ze in kleine groepjes voorbij. Zwetend en steunend omhoog trappen (en af en toe af stappen als het te steil is) en dan roetsen ze weer naar beneden. Soms in mijn beleving gevaarlijk hard op de grind, want als je onderuit gaat weet je niet waar je blijft. ook hier is de zwakste schakel de langzaamste fietser, want regelmatig staan er groepjes op elkaar te wachten tot iemand weer boven is.
ik ben na de koffie weer snel doorgegaan, want anders worden de spieren stram en op dit terrein kan ik goed tempo lopen wat ik wel een paar uur achter elkaar vol kan houden. Ik kom om 10.30 uur in een dorp wat speciaal is aangelegd voor golfers. Met huizen en appartementen en al. Het is er wel druk, maar er staan ook veel panden te koop. Ik zie weer een cafe en denk even een waterke en koffie voor ik de laatste 1,5 uur loop. Ik bel ook naar een kloosterhotel in de plaats waar ik moet zijn omdat ik daar wil slapen en niet weet of het druk is. Ik heb mazzel en kan een kamer reserveren.
Dan verder en na bijna in een bocht omver gereden te zij door een fietsende spaanse pelgrim, die ik in het spaans iets onfatsoenlijks naar hoofd slinger, loop ik om 12.00 uur het plaatsje Santo Domingo de la Calzado binnen.
Aan het begin van het plaatsje staat een tentje van de VVV die je opvangt en info geeft. Ik ben vandaag de 101e stoppende passant, want zegt de VVV dame de fietsers rijden meestal hard voorbij. Ze wijst me waar ik naar toe moet en om 12.30 uur meld ik me aan de balie van het hotel van de Cistercienzerzustrs. Ik krijg een 1 persoonskamer toegewezen, niet groot maar alles staat/zit er in. En daar gaatie weer, uitpakken etc. en eerst even siesta, want dat bevalt goed als ik net ben aangekomen.
Dan het plaatsje in, bordje eten zoeken en de kathedraal die ook hier weer heel beroemd is met historie )zie Google) want ik wil 2 kaarsen opsteken voor vrienden van me die of de operatietafel op moeten of een pittige behandeling moeten ondergaan. Ook hier hebben ze van de kathedraal weer een museum gemaakt en vragen geld om binnen te mogen. Daar doen we niet aan mee en ik ga naar een kleinere kerk om daar aan mijn belofte te voldoen met de kaarsen. Ik eet wat in een klein restaurantje met en glas HEERLIJKE Rioja, en dan internetcafe. Er is een gratis locatie, maar dan moet ik mijn credential als pelgrim laten zien Eigenlijk geen probleem, maar die ligt in het hotel. Dan ophalen, maar ik vraag Internet bij de hotel nonnekes en dat hebben ze ook dus ik hoef niet terug.

Nadat ik bij de nonnen geinternet heb, doe ik nog even een siestaatje, want het lichaam vraagt rust voel ik. dan nog even het dorpje in, weer meer toeristisch door de kathedraal etc. dus men is niet zo in je geinteresseerd. Ik doe nog een boodschapje van fruit en water en zo en kom mijn duitse dames uit Berlijn weer tegen. Zij moeten ook nog eten, maar ik wil even alleen zijn dus ga een andere kant uit. Het is me al wel opgevallen dat de politie in deze streek duidelijker aanwezig is. Ben er nog niet achter waarom, maar regelmatig wordt er gecontroleerd op identiteit zie ik wel. Ik ga naar een bar/restaurantje waar ze goede muziej draaien. Het is een paar Euro duurder, maar dat zit in de kwaliteit eten die je krijgt. Eea nog maar eens overgoten met en goed glas Rioja Crianza (3 jr oud zegt men hier) en dan naar mijn celletje bij de Nonnekes en naar bed. Ik wil vroeg vertrekken nen pak alvast mijn rugzak wat in.
Mijn engelse dames van de laatste dagen heb ik niet meer gezien en zullen dus de bus naar een grote stad gepakt hebben om vandaaruit naar huis te reizen.

De rust.

Blijven reageren svp, want de band met het thuisfront is erg belangrijk voor me. Maakt niet uit wat en hoe, maar het geeft me veel steun als ik weet dat er velen me me mee reizen.ç

Tot de volgende keer, morgen 23 km dus ik moet even kijken of die Alte dat wel aankan.

Louis

• 02 Augustus 2011 - 15:31

Geert En Annie:

Hoi Louis

Hoe zijn de rioja-druiven in vloeibare vorm.......

• 02 Augustus 2011 - 15:39

Piet Alders:

het gaat goed met onze wandelaar en dat is maar goed ook
    louis hou je keeltje maar goed nat en eet maar goed dan kom je er wel

gr piet

• 02 Augustus 2011 - 16:16

Frans En Leny Raats:

Ja Louis de draai zit er weer op wat gaat het allemaal snel eej.De winnaar weet je dus al (eerder dan Frans want die is wisten kijken en je weet ook wel dat je dan niet gelijk de uitslag weet) nu 18.00 uur is hij weer helder hoor. Het gaat je allemaal goed volgens je erichten dus heb ik niet veel meer te melden wij wensen je nog een verdere goeie reis en de groetjes van ons en je Raatskelder vrienden. Sterkte en we kijken iedere keer weer uit naar jou verhalen.

• 02 Augustus 2011 - 18:50

Joke En Jos:

hallo louis
    hier even een berichtje van ons ,ikzelf ben flink verkouden en heb een lelijke hoest bij mij ,kan er geregeld niet uit komen,maar ja zal wel weer over gaan ,jos is gisteren naar de draai geweest heeft zich goed vermaakt zoals gewoonlijk, ook het weer werkte mee ook vandaag is het heel warm geweest ,wij zijn er niet meer aan gewend een paar dagen terug hebben wij nog de verwarming aan gehad,dat kun jij je nu niet voorstellen ?? het gaat goed met jou ,met je lekkere Rioja, en het lekkere eten want dat geluk heb je meestal wel , geniet er maar van je hebt het verdient wij hebben enorm veel bewondering voor jou ,ik wou dat ik het ook kon daarom genieten wij ook zo van jouw reisverslagen en foto's alsof wij erbij zijn,louike, het ga je goed ,vele groetjes van ons beiden
    en een dikke knuffel van mij
    joke

• 02 Augustus 2011 - 19:25

Henk En Tamara:

Ha die Louise,je dacht toch zeker niet dat we je waren vergeten??!!
    Dat geloof je toch zeker zelf niet?! We leven heel erg met je mee en het is gewoon FANTASTIE'S dat je zover bent gekomen!!
    Je verhalen boeien ons enorm want je schrijft leuk,je wordt vanzelf meegenomen in jou verhalen en dat is heel erg leuk en dan de foto's erbij,echt super!
    Je doet het heel erg goed,je deelt het goed in als je op bestemming bent,eerst je wasje enz,enz
    om daarna lekker te gaan genieten van het plaatsje waar je bent omdat je dat doet kan je het ook lang vol houden,je hebt zoveel moois gezien en mee gemaakt onderweg,dat is gewoon een gigantische drijfveer die jou door laat gaan met Lies in je gedachten en dat is mooi!
    Hier thuis gaat ook alles goed.
    We wensen jou nog heel veel wandelplezier en suc6 en niet denken dat we je vergeten want dat is niet zo,we denken elke dag aan jou en lezen ook elke dag je verhaal en elke keer kijken we er weer naar uit om dat te lezen tot en met je eindbestemming!!
    Groetjes van ons en hou je gezond dan doen wij dat ook,doei.

• 02 Augustus 2011 - 20:10

Frans Sperber:

Louis, het is fijn te lezen dat je de pelgrimstocht zo prima volhoudt.
    Ik vind het een enorme prestatie.
    Het reisverslag met bijbehorende foto's geven me een beetje het gevoel met je mee te reizen.
    Sukses verder ook van joke natuurlijk

• 02 Augustus 2011 - 20:28

Petra En Dim :

Hallo Louis.
    Het is 2-08 - kwart over 10 s''avonds we zitten buiten naar je verslag te lezen ,we vinden het een prestatie wat je aan doen bent. petje af hoor.
    en je hebt leuke foto's er bij gedaan.En is de rioja lekker ? niet te veel hoor anders moet je op je knieen verder ha ha
    hier gaat alles goed gisteren was de draaivande kaai ik heb gelezen dat het heel druk was.
    nou Louis hou vol en tot hoorens

• 02 Augustus 2011 - 22:59

Ria Appels:

Hallo Meneer Kriesels, even niks van mij gehoord maar dat komt door de bekende vakantieperiode.
    Nog niet alles bijgelezen want daar moet ik even de tijd voor hebben, maar amai zeg al in Spanje...SUPER. Volhouden........

groeten Ria

• 03 Augustus 2011 - 06:06

Cor Sperber:

Hoi Louis
    Zo te lezen ga je als een speer door Spanje heen. Misschien heeft het stierenvechten hier iets mee te maken.
    Ons uitje naar Berlijn is niet doorgegaan vanwege de hartklachten van Yvonne (zusje van Marleen)
    Het was niet verantwoord om met haar op stap te gaan. We hebben wel afgelopen vrijdag Maasticht op stelten gezet en dat was toch ook wel weer eens leuk.
    Morgen ga ik naar een begrafenis van een tante van mij die net geen 102 jaar is geworden.
    Zij heeft dus 40 jaar langer mogen leven dan Marleen en 44 jaar langer dan Lieske.
    Ik begrijp dat ook nog steeds niet maar het zij zo.
    Louis , ik wens je nog veel sgerkte in de komende hete pelgrimsdagen.
    Tot de volgende keer.

• 03 Augustus 2011 - 07:29

Ingrid En Peter:

Wij leven ook nog steeds mee hier. Het is fantastisch wat je allemaal klaarspeelt. Ga zo door en zet hem op.
    Groetjes en tot horens

• 03 Augustus 2011 - 09:59

Mariëlle Zagers:

Ha die Louis,

Voor zo'n bourgondiër als jij is het wel een vruchtbare tocht héé.
    Fijn dat het ,(op wat strubbelingetjs na) zo geweldig goed verloopt, en wat een leuk reisverslag
    heb je iedere keer, een lust om te lezen.
    De laatste loodjes Louis,en... die 23km kan die Alte wel hoor.
    We blijven met je mee reizen hoor

Groetjes Mariëlle en René

• 03 Augustus 2011 - 10:40

Henny En Mia:

Hoi Louis

Louis ik verheug me iedere dag weer, de mooie verhalen die je schrijft blijf zo door gaan met schrijven en lopen

• 03 Augustus 2011 - 11:52

Gerrie Vd Meerendonk:

Hoi Louis,

Natuurlijk blijven we reageren en zeker met de wetenschap dat jij daar steun aan ontleent. Je hebt inmiddels al een aardig dagritme te pakken, waarbij je je lekker voelt. Hou dat lekker vol, dan gaat het zeker lukken.
    Succes maar weer.

• 03 Augustus 2011 - 12:01

Pluis Van Den Bemd:

Hoi Louis! Het is weer even geleden dat ik je iets heb gestuurd, schandalig, maar ik lees je verslagen wel hoor! Ja je leest het goed... inmiddels zijn we voor de wet getrouwd dus heet ik nu al Pluis van den Bemd. Het was kort maar krachtig en een erg leuke dag. Vorige week hadden we een afspraak bij Pastor van Hees voor de voorbereidingen van de mis op 17 september, we hebben het nog uitvoerig over je gehad. We lezen en volgen je vol bewondering! Op de sportschool gaat ook alles zijn gangetje en ons huis is zo goed als af. Zo, nu ben je in het kort weer op de hoogte. Vanmiddag moet ik ook weer naar Pastor van Hees, ik steek daar een kaarsje voor je aan. Zet m op hé, je doet het echt hartstikke goed!! Groetjes Pluis

• 03 Augustus 2011 - 12:29

Ingrid Broeren:

Hoi Louis. heb weer een uurtje of wat zitten lezen ( was er eerder niet aan toe gekomen en had dus wat in te halen) Heerlijk ontspannen zo. net of je zelf meereist. (meedrinkt en mee eet) zeker ook omdat er foto's bijstaan. Je kunt er heerlijk bij weg dromen. hou vol he en die alte kan het echt wel aan hoor.

groetjes

• 03 Augustus 2011 - 12:36

Ria En Ria:

Hoi Louis,

Na een periode van regen (afzien) schijnt nu de zon weer gelukkig.
    Jij komt nogal wat mensen tegen zo onderweg, is best leuk om eens een praatje te maken.
    Nou het zit er aan te komen zeg, nog zo'n 700 kilometer te gaan
    2000 kilometer zitten eral op. Maar verkijk je er niet op op het laatste gedeelte van je reis.
    Heel verstandig om op tijd eens een rustdag te nemen. Voortaan wel goed uitkijken met lekkere hapjes te eten, dat je weer niet op je schone broek morst.
    Mooi slaapkamertje daar bij de nonnekens is Santa Domingo,
    In Roosendaal was het gisteren 27 graden vandaag 20, het is na het mooie voorjaar best kwakkelachtig, maar wij doen het ook gewoon mee.
    Louis van je reisverslag kun je wel een boekwerk uitbrengen, hartstikke goed zeg.
    Ga weer maar verder met je route, maar forceer niets.
    weer vele en vele groetjes van ons Ria's.

• 03 Augustus 2011 - 13:12

Harry Bogers:

louis je bent een kanjer CHAPOU

• 03 Augustus 2011 - 14:06

Dennis En Lian:

hoi louis
    weer een geweldig verslag zeg
    hier gaat het redelijk hoor nog andere halve week dan moet dennis terug naar het ziekenhuis ligt nu nog steeds op bed
    hopelijk kan hij dan weer wat gaan lopen.
    hij wordt het beu zolang te blijven liggen.
    zet hem op he je doet het echt fantaties hoor.
    groetjes dennis en lian.

• 03 Augustus 2011 - 14:56

Cees. Notenboom:

Hola Peregrino,
    Ik lees dat het je goed gaat,en dat doet me deugd.
    Je vind ook steeds goede slaapplaatsen, en dat is ook nodig
    om de volgende dag weer fris te beginnen.
    Over een maand, zul je de kathedraal van Santiago
    in zicht krijgen denk ik.
    Hoop dat je al weer gewend bent aan de Spaanse zon.
    Loop vooral ontspannen, want het spreekwoord luid
    " Een trage slak ziet meer dan een snelle haas "
    Een pelgrim.

• 03 Augustus 2011 - 18:21

Ria En Toon Roest:

Nou jongen, je hebt er de gang goed in en ik lees heel weinig meer over lastige honden dus die zijn er in Spanje niet zoveel of misschien beter opgevoed. De weg is nog steeds behoorlijk glooiend, gaat dat zo door tot in Compostella? Nou lekker heel blijven en de laatste loodjes, het gaat prima toch? Groetjes en tot horens/schrijvens.

• 03 Augustus 2011 - 19:23

Peter En Ria:

Hallo die Alte,

Wij merken aan je verslagen dat het (sinds je in Spanje ) zit beter gaat.
    Misschien toch weer een beetje thuis gevoel?
    Het eten en /of drinken?
    De vele pelgrims die je nu ontmoet?
    Kortom wij zijn blij dat het zo goed gaat,vergeet niet om Lieske je van tijd tot tijd bij te laten staan,maar daar zijn we van overtuigd dat dit niet gebeurd.
    Maat weer veel wandel plezier en tot de volgende.

Groeten,
    Peter en Ria

• 03 Augustus 2011 - 19:33

Monique Vd Broek:

Hoi Louis,
    Elke dag weer kijken of er weer een nieuw verslag van je is. We lezen je verslagen met een lach en een traan. Net of we er zelf bij zijn. We zijn echt supertrots op je. Hou vol, het eindpunt komt in zicht. Heel veel succes. Kees en Monique

• 03 Augustus 2011 - 20:41

Corrie En Ton:

Hoi Louis,
    Ge etter goed de gaank in, age vrom komt kunde gelijk lid worre van THOR as voorlooper.
    D,n Enk en ik zijn giestere op d'n Draai nie wijer gekomme dan de Polar Beer. Das zowa onderd meter van af de kassa van d"n Tik naor da plein, en da vor veftien euri's. Mee vulteveul bekende staon buurte en nippe.
    Wij zijn trots op oe, Corrie zee dagge nou nie mir af moet valle aanders ken ze jou daoluk nie mir terug.
    We wete zeker dagge ut gao ale.

gr Ton

• 04 Augustus 2011 - 09:53

Eugene Jansen:

Louis,

Je weet de mensen met je verhalen iedere keer wel te boeien. Hou ook vol met lopen. Je bent al in Spanje. Ik lees dat je als wandelaar ook al doktersadviezen geeft over het plakken van pleisters bij blaren. Smile. En je mag in de buurt van een klooster niet vloeken, ook al word je bijna omver gereden door een andere pelgrim. Volgens mij moet je straks bij thuiskomst wel afkickken van al dat gewandel en ook van al dat lekkere eten en drinken buitenshuis. De siesta moet je er maar inhouden denk. Die Spanjaarden zijn zo gek nog niet.

Hasta la vista,

Eugene

• 04 Augustus 2011 - 20:29

Jean-Paul Evertse:

Hoi Louis,
    Ik sta er elke keer weer versteld van hoe je je gebeurtenissen weer "op papier"kunt zetten ! Tis net of je een spannend, gevoelig boek zit te lezen. Gister liepen de tranen over mun wangen, tis net of ik er bij was. Ik blijf het ongelooflijk knap vinden. Ga morgen voor een paar dagen naar London, kweet niet of ik je kan volgen maar over een paar dagen lees ik wel weer mezelf bij ! Succes Louis, steek een kaarsje in London aan voor je !!! Veul groete , Jean-Paul.

• 05 Augustus 2011 - 09:41

Piet En Riet:

Hoi Buurman je verslagen blijven fantastie's en leuk net of je het zelf mee maakt, maar dat is natuurlijk ook zo je bent een echte pelgrim en door zetter.Hou vol je bent al aan het aftellen.Hier is alles o.k.

• 05 Augustus 2011 - 12:30

Marga En Kees:

Hallo Louis,
    We zitten in spanning te wachten op je nieuwe verslag. Het laatste is al 3 dagen geleden, hopelijk gaat het wel goed met je, we worden een beetje ongerust. Zijn gisteren langs jullie oude huis gelopen in de Wilhelminastraat. Leuke tijden hebben we daar met jullie beleefd. Vele nachtelijke uurtjes en ook in de vroege ochtenden waren we daar, vaak met allemaal lekkere hapjes die jouw Lieske altijd weer verzorgden.
    Vandaag werd Roosendaal opgeschrikt door een moord in de Jan Vermeerlaan. Wat een wereld toch tegenwoordig. Nou Louike hopelijk tot gauw.