Nog een paar dagen en dan........ - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu Nog een paar dagen en dan........ - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

Nog een paar dagen en dan........

Door: Louis

Blijf op de hoogte en volg Louis

03 Mei 2012 | Spanje, Arzúa

Donderdag 3 mei 2012
Van Melide naar Arzua

Hoi Folks,
Ik zit weer achter mijn typemachine. Zoals eerder gezegd heeft hier elke accomodatie wel een betaal PC. Makkelijk want dan hoef ik niet te zoeken. Dus daar gaan we weer. Even terug de geschiedenis in en dan weer naar vandaag.
het heeft wat langer geduurd dan gedacht want de provider moest onderhoud plegen en dan gooien ze alles eruit.

Redelijk geslapen, maar wat last van een jeukende kin. Pukkeltjes steken toch de kop weer op. Het irriteert en ik heb eigenlijk geen creme bij
om wat te verzachtem. Ook weer van Lieske gedroomd en zoals altijd praat ik met haar en dan is ze ineens weer weg. Kan ook de situatie waarin het zich afspeelde niet meer terug halen. Ik ben er natuurlijk onbewust best mee bezig en zeker nu ik bijna aan de meet ben.

Ik moet me dwingen te blijven liggen tot 6.30 uur, maar dan ook eruit en douchen etc. zakje verder inpakken en op tijd naar beneden. Nu is de baas er zelf die het ontbijt doet. In tegenstelling tot zijn vrouw is hij echt spaans gebleven na het engels avontuur en hij spreekt ook minder gord engels. Ze hebben een echt ontbijtbuffet en hij zegt tast maar toe het staat er voor. Er staat van alles in overvloed, ik pak wat ik wil en hij komt nog vragen of ik fruit mee wil nemen. Nou een banaantje wil ik wel en twee flesjes water voor mijn bidons. dan afrekenen voor ee vriendenprijs en tegen 8 uur is het "off I go". gelukkig droog, maar ik zit aan de verkeerde kant van het dorp dus moet eerste een stukje lopen voor ik op het goede pad zit. (vlgs mij ben ik nooit op het slechte pad geweest)

Eerst wat klimmen en dan weer naar beneden. Tot ik weer over een beekje moet moet stapstenen. De beloofde lekkere geuren van eucalyptusbosjes leggen het af tegen de geur van varkenspis als je zo een fokkerij passeert. maar ja die lekkere serrano ham moet toch ergens voorbereid worden.
Het is toch al redelijk druk op de route en als het weer gaat regenen begint de optocht van kleurrijk in plastic verpakte mensen. Bij een picnickplaats besluit ik mijn regenkloffie ook maar weer aan te trekken want het ziet er voorlopig nog nat uit. Een aantal mensen groept in het eerste dorpje al bij elkaar en ze stoppen ermee. Ze bellen hun busje dat ze het wel gezien hebben met dit weer.
Ik en met mij een aantal anderen hebben geen ander alternatief dan maar door te ploeteren. Het is ook maar 15 km vandaag dus niet zeuren Lauw. Met af en toe een fikse klim ben ik tegen 11 uur al aardig opgeschoten en dus tijd voor een drankje. Ik stop bij een mooie gerestaureerde boerderij. ben de enige klant en er kunnen toch wel een honderd mensen zitten zo te zien. De waard zit maar een beetje te dommelen en zegt dat zodra de zon wat standvastiger wordt de mensen weer op de been komen. Ik ga nog even naar het toilet en zie dat de toiletten zijn aangepast voor rolstoelers. Nu de omgeving nog denk ik want hier moet een rolstoel minimaal een hulpmotor of drie duwers/afremmers hebben om de heuvels op en af te komen te komen.
Dan weer verder, het is droog maar op advies van de waard houd ik mijn natwerend goed nog maar een beetje aan.

Ik loop de duitse dame van afgelopen week voorbij en ze heeft nog steeds een fles water in haar hand. het gaat goed zegt ze op mijn vraag. maar stopt dan direct om strekoefeningen te doen. Ik zal wel niet haar type zijn.
na een half uurtje klimmen loop ik het dorp Arzua binnen en meldt me bij "Pension Restaurant Casa Teodora" een goed onderhouden zaak met een aardige vent achter de balie. Hij brengt me naar mijn kamertje en vraagt vanavond af te rekenen. Hij vertelt nog dat er pas om 8 uur ontbijt is, maar in een bar ernaast beginnen ze al om zevenen. Ik vraag hem meteen een onderkomen te reserveren voor morgenavond en hij doet dat direct. Gracias.
Geeft mij een rustig gevoel en stel dat het onderweg wat tegen zit heb ik in ieder geval mijn strozakje vastliggen.

Ik loop naar het barretje en eet een boccadillo met sardientjes. Dan mijn siesta. Zo tegen vijven wordt ik wakker van een hoop lawaai. Komt een groep duitsers en spaanse mensen binnen die een verzorgde reis hebben waarbij de bagage elke keer wordt vooruit gebracht en zij het stukje te voet doen met een dagrugzakje. Dus er maar uit. Mijn "underware" is ondertussen al weer droog en naar Lieskes voorbeeld doe ik het maar meteen opruimen en alvast inpakken.
Dan een beetje opgefrist en om een Martini met ijs. Eigenlijk niet te drinken, maar ik heb geen zin in een pintje. Terwijl ik aan de pc zit stroomt het hier vol met mensen die straks het dagmenu gaan genieten. Ik zal dat ook maar doen en mogelijk kan ik straks nog wat fotos´s uploaden. Kan ik meteen vertellen wat ik gegeten heb en spaart Peter Mies weer een telefoontje uit.

Ik moet vanaf hier nog een 41 km en beslis morgenavond of ik zondag of maandag naar SdC door zal lopen. Dit op advies van de balieman hier die zegt dat ze in het volgende dorp meer zicht hebben wat er onderweg is. Het zit natuurlijk ook een beetje tussen mijn oren. Eigenlijk zou ik nu een stuk over willen slaan en aan de andere kant zie ik er een beetje tegenop om aan te komen.
Nou ja ik heb nog even tijd om na te denken dus laat het maar op me af komen.

Tot straks of anders Hasta Mañana.

Nou ondertussen weer gegeten en voor de verandering maar een Caldo soepje, dan "Ternera" = soort braadvlees met aardappeltjes, yoghurt en een carrahillootje achterop voor de verbranding. Zaten ook nog vier nederlanders binnen, maar niet zo spraakzaam. Dus ook maar niet te veel gezegd.
Net nu ik wil afsluiten komt Laura een amerikaanse uit Texas, Dallas vragen of ik een boek aan het schrijven ben. Nog niet zeg ik, maar who knows.

Ik ga eindigen en kom morgen weer terug.

Om het verhaal van Laura nog even af te maken had ze me vanmiddag al zien zitten met mijn schriftje, maar durfde me niet aan te spreken. Net in het restaurant ging ik net weg. Ik zeg dat ik geen schrijver ben, maar vertel mijn verhaal. Haar vriendin Barbara komt er bij en zegt dat de "Story" bijna niet te geloven is dat het lot ons zo moest treffen. Laura is voor har baas op zakenreis om een bepaald spaans product in Amerika te gaan produceren. En barbara is "unemployed" dus werkeloos. Maar mocht op eigen kosten mee alleen het hotel werd betaald als ze samen met Laura een kamer deelde. Ze hadden een paar dagen over en besloten om even de sfeer op de camino te proeven. We maken wat foto´s. Ik zeg dat er vroeger op de TV een soapserie was die Dallas heette en dat als deze serie uitgezonden werd de straten uitgestorven waren. Zij weten het ook nog van "who shot JR" ??.
We nemen afscheid en dan naar bed.

De rust.



  • 03 Mei 2012 - 13:59

    Corry En Jac:

    Hoi Louis,

    Prachtig dat het zo verloopt.
    Wij zijn trots op je. Het is klasse wat je doet!!!
    Tot horens / ziens.

    Op z'n "Stààmpersgats" gezeet,
    hij staot tog mar mooi voor de Meet!

    De Bruijntjes.

  • 03 Mei 2012 - 14:30

    Piet :

    hoeveel km nog.

    ik lees het wel

    gr piet

  • 03 Mei 2012 - 14:34

    Piet:

    loius je bent een kanjer maar dat wist je al
    dus ga zo door en ben je zo thuis.

    gr piet alders

  • 03 Mei 2012 - 19:34

    Marianne Schijvenaar:

    hoi louis
    ik merk wel dat je wat beter 'In je vel"zit dan een paar dagen geleden,je verhalen zijn weer doorspekt met grappen en grollen.
    nog even en dan weer een andere uitdaging op gaan zoeken?
    groet van marianne en leo schijvenaars uit het natte en koude roosendaal

  • 03 Mei 2012 - 21:04

    Joke :

    Hoi louis gaat het nu eindelijk gebeuren !! SDC het eind komt in zicht Wow!! ik kijk iedere dag naar jou verslag uit en loop iedere dag in gedachte met je mee ,daardoor sta je er eigenlijk niet bij stil ,dat er ook een einddoel is .
    Dat is straks ook weer afkikken ,het valt mij op dat je ook weer wat beter in je vel zit ,omdat het einddoel in het zicht is ?? het besef dat het dit weekend al is ,maar let goed op forceer het niet ,want de laatste loodjes kunnen zwaar wegen ,louis sterkte en ik hoop dat de zon gaat schijnen,als je de laatste km gaat nemen toi toi kanjer , je doet het toch maar ,ik kan het je niet nadoen ,ik zal je verhalen erg missen, in jou zit een schrijver zo mooi jij je verslagen neer zet .louis sterkte de laatste km tot ziens groetjes en een dikke knuffel van mij lieske zal ook erg trots op jou zijn

  • 03 Mei 2012 - 23:22

    Cor:

    Hoi Louis
    Het is nu 01.00 uur en ik kan niet in slaap komen, daarom ga ik je nu een berichtje sturen.
    Je bent er bijna en dat zal best moeilijk zijn.
    Het is ook niet niks na wat er allemaal is gerbeurd in de laatste 2,5 jaar.
    Je weet , dat ik ontzettend met je meeleef, maar dat het ook best moeilijk voor mij is gezien de gebeurtenissen die we samen hebben gedeeld.
    Maar het blijft natuurlijk voor jou een prestatie waar je "U" tegen zegt en het zal je ook best voldoening geven dat je dit hebt bereikt.
    Louis, ik wens je heel veel sterkte de komende dagen en ik hoor wel waar en wanneer ik je ergens moet komen ophalen. Ik heb zovast een fles champagne koud gezet want dat heb je wel verdiend als je weer in ons midden bent.
    Heel veel groeten vasn Cor.

  • 04 Mei 2012 - 11:28

    Richard En Gerda:

    Kanjer Louis,

    Wat een pracht prestatie dat doen wij je niet na!!! Het aftellen is begonnen, we wensen je ook met deze laatste kilometers natuurlijk veel succes en veel wandelplezier.
    Bedankt voor het op steken van de kaarsjes onderweg!!!
    Volgens mij heb je een nieuwe uitdaging al gevonden om invulling te geven na dit geweldige avontuur. Want een boek met jouw verhalen over je tocht naar SDC moet er zeker komen!! Inclusief foto's hoor :) Groetjes Richard en Gerda.

  • 04 Mei 2012 - 16:12

    Herman Roels:

    Hoi Louis, het einde is zicht. Nog maar een paar dagen.
    Marivi en ik hebben er nog over gedacht om naaar Santiago te gaan, maar het is te vroeg. We zijn pas in Sevilla geweest, en gisteren weer thuis gekomen van 2 dagen in Barcelona. Weekends moeten we in het park op onze stek zijn.
    Je weet nog niet wanneer je aankomt, zondag, maandag of dinsdag ??
    Santiago is een behoorlijke stad. Ik heb er eens op de kermis gestaan, 25 juli, de dag van de Heilige Santiago.
    Santiago is verder de stad waar het meeste regent, in heel Spanje. Maar dat heb je al wel ervaren zo te lezen in je verslagen.
    We horen graag wat je plannen zijn, i.v.m. je bezoek aan Zaragoza. Je weet we verwachten je, en je bent van harte welkom. Kun je hier wat bijkomen.
    Ik kan je eventueel helpen, met het zoeken van een reiscombinatie.
    Nou veel succes en pas op jezelf.

    groetjes, Herman en Marivi

  • 04 Mei 2012 - 21:27

    Frans Sperber:

    Super spannend Louis die laatste lootjes!
    Gaan ze in een vloek en een zucht?
    Of wegen ze zwaar?
    Sukses ermee!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louis

Hallo allemaal, Welkom op mijn site. Hierin komt de info die ik onderweg naar Santiago de Compostela regelmatig zal bijwerken. Ik hoop hiermee mijn familie, vrienden en bekenden op de hoogte houden van de wetenswaardigheden.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 492
Totaal aantal bezoekers 360945

Voorgaande reizen:

07 April 2024 - 11 April 2024

18 Stedentripje Londen

07 September 2023 - 12 September 2023

17 Verona stedentrip

05 Mei 2023 - 27 Mei 2023

16 Zuid Spanje en wat zwerven

22 November 2022 - 26 November 2022

15 France et Nice, la vie en rose......

06 Mei 2022 - 30 Mei 2022

14 Spanje El Norte en wat zwerven...

10 Februari 2022 - 10 Maart 2022

13 Langs wat Spaanse steden....

23 September 2021 - 31 Oktober 2021

12 Wandelen van Porto naar Santiago de Compostela

15 Juli 2021 - 02 Augustus 2021

11 Frankrijk op herhaling juli 2021

08 Oktober 2019 - 23 Oktober 2019

10 Spanje, stedentrip herfst 2019

02 September 2019 - 06 September 2019

9 Even de zinnen verzetten in Frankrijk.......

06 Mei 2019 - 28 Mei 2019

8 Van Porto tot Napels

30 April 2018 - 30 Mei 2018

7 blik op Frankrijk en Spanje Mei 2018

22 Oktober 2017 - 10 November 2017

6 Door Frankrijk met de auto langs gebaande paden.

04 Mei 2017 - 25 Mei 2017

5 Spanje van Madrid naar Alicante mei 2017

25 September 2016 - 30 Oktober 2016

4 Wat zwerven in Noord Spanje sept. 2016

06 September 2015 - 31 Oktober 2015

3 We gaan weer naar Santiago de Compostela

09 September 2012 - 17 September 2012

2 reis naar Rusland m/n Moskou en St Petersburg

11 April 2011 - 17 Augustus 2011

1 Te voet naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: