Met de bus naar Granada.... - Reisverslag uit Granada, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu Met de bus naar Granada.... - Reisverslag uit Granada, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

Met de bus naar Granada....

Door: Louis Kriesels

Blijf op de hoogte en volg Louis

14 Februari 2022 | Spanje, Granada

Van Sevilla naar Granada,

maandag 14 februari 2022

Ik schrik om zes uur wakker. Nog te vroeg om al uit bed te springen maar ook bang dat ik me verslaap. Dus voor een goei uurke toch de wekker maar gezet. Daarna alle tijd om te ontbijten en uit te checqen. Ik zwaai nog even naar de dames van het ontbijt. Vinden ze wel leuk, eentje roept, gaat u naar huis ?. No No, ik vertrek naar Granada. Ze wil wel mee zegt ze lachend, maar ja wat moet ik met een meid van vijfendertig. Ik wandel op het gemakje naar het grote busstation. Het is er opvallend rustig in de wachtruimte. Mijn bus vertrekt om elf uur dus een klein uurtje overbruggen met een koffieke doen en mensen kijken.

Goed half elf ga ik alvast naar het deel van de hal waar de bussen aankomen en vertrekken. Ik zie een ALSA bus waar Granada op staat en er staan al wat mensen bij. Ik sluit netjes aan in de rij. Even later komt een lege bus binnenrijden waar ook Granda op staat. Het is even dringen maar de chauffeur houdt de zaak goed in de hand. Klokslag elf uur zijn we op weg naar Granada. Een ritje van drie uur. Het is file rijden bij de stad uitgaan, maar op de grote weg kan de bus door. Ik heb dit traject al meerdere keren gedaan. Ook andersom. Een mooi afwisselend landschap, maar ik kan mijn ogen niet open houden zoals zo velen. Als ik wakker word is het nog twintig minuten rijden. Ik weet niet hoe de chauffeur het gefikst heeft, maar ondanks de file in het begin staan we klokslag twee uur stil in het busstation in Granada. Kofferke uit het bagageruim en eerst een koffieke, dat mag na drie uur zitten wel.

Ik loop het busstation uit. Wel zon maar een kille wind, dat scheelt tien graden met Sevilla. Volop taxi’s want het is te ver lopen naar het centrum. Chauffeur aardige vent, en ook in voor een praatje. In het weekend aardig werk, maar op de weekse dagen is het sappelen vertelt ie. Na tien minuten rijden we het centrum in. Mijn hotel ligt in een voetgangers gebied, dus hij zet me af bij de ingang van het straatje waar ik moet zijn. Om half vier stap ik hotel Navas Porcel binnen.

Ik moet even wachten bij de balie omdat er een discussie met twee gasten is. Het gaat over een ontbijt begrijp ik, maar ze zoeken het maar uit. De baliedame ontvangt me wat gereserveerd, mogelijk als het gevolg van de discussie. Ze vind het opmerkelijk dat ik een tweepersoons kamer met aparte bedden heb gereserveerd. En dat ik ook nog alleen ben. Ik vind dat prettig en daarmee is de kous af.

Kamer 309 valt niet tegen. Ruimte volop en de kamers zijn volgens mij nog niet zo lang geleden vernieuwd. Dan uitpakken, douchen en ander pak aan. Vervolgens naar buiten om de omgeving te verkennen en op zoek naar een pint. Ik moet even wennen, zit in een iets andere buurt maar wel in het centrum. Dan op een pleintje het gemeentehuis en volgt de herkenning van de omgeving vrij snel. Ik nestel me in een mooie tent vanwege de kilte en bestel mijn eerste Granadapint met natuurlijk de onafscheidelijke tapa.

Restaurants volop in de buurt. Het straatje waar het hotel staat zou een winkelgebied zijn, maar er zitten allemaal restaurantjes en zo te zien gericht op massatoerisme. Ik ben moe maar moet toch wat eten. Dus niet te kritisch, bij het eerste restaurant probeert een jonge gast me naar binnen te praten. Ik zeg dat ik eerst wat verder ga kijken. Als ik iets verderop stop komt hij me weer achterop. In deze straat zijn zes restaurants van mijn baas zegtie. De menukaart is overal hetzelfde. En inderdaad als ik goed kijk is de lay-out idem aan waar hij stond. ik vind dat eigenlijk wel eerlijk en loop met hem terug. Ik bestel mosseltjes vooraf en lamscoteletjes daarna. Ik zie dat de kok de mossels bij het andere restaurant gaat halen. De ober adviseert nog een dessertje waar ik op in ga. Even later komt hij melden dat er geen desserts zijn. Dan maar een carregillo besteld, nu loopt de ober met de fles brandy naar de overkant en komt met mijn koffie terug. Afrekenen en ik krijg de koffie van de zaak. Ik steek over naar het hotel en zoek mijn bedje op. Morgen weer een nieuwe dag......

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Granada

Louis

Hallo allemaal, Welkom op mijn site. Hierin komt de info die ik onderweg naar Santiago de Compostela regelmatig zal bijwerken. Ik hoop hiermee mijn familie, vrienden en bekenden op de hoogte houden van de wetenswaardigheden.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 361582

Voorgaande reizen:

07 April 2024 - 11 April 2024

18 Stedentripje Londen

07 September 2023 - 12 September 2023

17 Verona stedentrip

05 Mei 2023 - 27 Mei 2023

16 Zuid Spanje en wat zwerven

22 November 2022 - 26 November 2022

15 France et Nice, la vie en rose......

06 Mei 2022 - 30 Mei 2022

14 Spanje El Norte en wat zwerven...

10 Februari 2022 - 10 Maart 2022

13 Langs wat Spaanse steden....

23 September 2021 - 31 Oktober 2021

12 Wandelen van Porto naar Santiago de Compostela

15 Juli 2021 - 02 Augustus 2021

11 Frankrijk op herhaling juli 2021

08 Oktober 2019 - 23 Oktober 2019

10 Spanje, stedentrip herfst 2019

02 September 2019 - 06 September 2019

9 Even de zinnen verzetten in Frankrijk.......

06 Mei 2019 - 28 Mei 2019

8 Van Porto tot Napels

30 April 2018 - 30 Mei 2018

7 blik op Frankrijk en Spanje Mei 2018

22 Oktober 2017 - 10 November 2017

6 Door Frankrijk met de auto langs gebaande paden.

04 Mei 2017 - 25 Mei 2017

5 Spanje van Madrid naar Alicante mei 2017

25 September 2016 - 30 Oktober 2016

4 Wat zwerven in Noord Spanje sept. 2016

06 September 2015 - 31 Oktober 2015

3 We gaan weer naar Santiago de Compostela

09 September 2012 - 17 September 2012

2 reis naar Rusland m/n Moskou en St Petersburg

11 April 2011 - 17 Augustus 2011

1 Te voet naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: