Met de bus naar Granada.... - Reisverslag uit Granada, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu Met de bus naar Granada.... - Reisverslag uit Granada, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

Met de bus naar Granada....

Door: Louis Kriesels

Blijf op de hoogte en volg Louis

14 Februari 2022 | Spanje, Granada

Van Sevilla naar Granada,

maandag 14 februari 2022

Ik schrik om zes uur wakker. Nog te vroeg om al uit bed te springen maar ook bang dat ik me verslaap. Dus voor een goei uurke toch de wekker maar gezet. Daarna alle tijd om te ontbijten en uit te checqen. Ik zwaai nog even naar de dames van het ontbijt. Vinden ze wel leuk, eentje roept, gaat u naar huis ?. No No, ik vertrek naar Granada. Ze wil wel mee zegt ze lachend, maar ja wat moet ik met een meid van vijfendertig. Ik wandel op het gemakje naar het grote busstation. Het is er opvallend rustig in de wachtruimte. Mijn bus vertrekt om elf uur dus een klein uurtje overbruggen met een koffieke doen en mensen kijken.

Goed half elf ga ik alvast naar het deel van de hal waar de bussen aankomen en vertrekken. Ik zie een ALSA bus waar Granada op staat en er staan al wat mensen bij. Ik sluit netjes aan in de rij. Even later komt een lege bus binnenrijden waar ook Granda op staat. Het is even dringen maar de chauffeur houdt de zaak goed in de hand. Klokslag elf uur zijn we op weg naar Granada. Een ritje van drie uur. Het is file rijden bij de stad uitgaan, maar op de grote weg kan de bus door. Ik heb dit traject al meerdere keren gedaan. Ook andersom. Een mooi afwisselend landschap, maar ik kan mijn ogen niet open houden zoals zo velen. Als ik wakker word is het nog twintig minuten rijden. Ik weet niet hoe de chauffeur het gefikst heeft, maar ondanks de file in het begin staan we klokslag twee uur stil in het busstation in Granada. Kofferke uit het bagageruim en eerst een koffieke, dat mag na drie uur zitten wel.

Ik loop het busstation uit. Wel zon maar een kille wind, dat scheelt tien graden met Sevilla. Volop taxi’s want het is te ver lopen naar het centrum. Chauffeur aardige vent, en ook in voor een praatje. In het weekend aardig werk, maar op de weekse dagen is het sappelen vertelt ie. Na tien minuten rijden we het centrum in. Mijn hotel ligt in een voetgangers gebied, dus hij zet me af bij de ingang van het straatje waar ik moet zijn. Om half vier stap ik hotel Navas Porcel binnen.

Ik moet even wachten bij de balie omdat er een discussie met twee gasten is. Het gaat over een ontbijt begrijp ik, maar ze zoeken het maar uit. De baliedame ontvangt me wat gereserveerd, mogelijk als het gevolg van de discussie. Ze vind het opmerkelijk dat ik een tweepersoons kamer met aparte bedden heb gereserveerd. En dat ik ook nog alleen ben. Ik vind dat prettig en daarmee is de kous af.

Kamer 309 valt niet tegen. Ruimte volop en de kamers zijn volgens mij nog niet zo lang geleden vernieuwd. Dan uitpakken, douchen en ander pak aan. Vervolgens naar buiten om de omgeving te verkennen en op zoek naar een pint. Ik moet even wennen, zit in een iets andere buurt maar wel in het centrum. Dan op een pleintje het gemeentehuis en volgt de herkenning van de omgeving vrij snel. Ik nestel me in een mooie tent vanwege de kilte en bestel mijn eerste Granadapint met natuurlijk de onafscheidelijke tapa.

Restaurants volop in de buurt. Het straatje waar het hotel staat zou een winkelgebied zijn, maar er zitten allemaal restaurantjes en zo te zien gericht op massatoerisme. Ik ben moe maar moet toch wat eten. Dus niet te kritisch, bij het eerste restaurant probeert een jonge gast me naar binnen te praten. Ik zeg dat ik eerst wat verder ga kijken. Als ik iets verderop stop komt hij me weer achterop. In deze straat zijn zes restaurants van mijn baas zegtie. De menukaart is overal hetzelfde. En inderdaad als ik goed kijk is de lay-out idem aan waar hij stond. ik vind dat eigenlijk wel eerlijk en loop met hem terug. Ik bestel mosseltjes vooraf en lamscoteletjes daarna. Ik zie dat de kok de mossels bij het andere restaurant gaat halen. De ober adviseert nog een dessertje waar ik op in ga. Even later komt hij melden dat er geen desserts zijn. Dan maar een carregillo besteld, nu loopt de ober met de fles brandy naar de overkant en komt met mijn koffie terug. Afrekenen en ik krijg de koffie van de zaak. Ik steek over naar het hotel en zoek mijn bedje op. Morgen weer een nieuwe dag......