Van Oviedo met de trein naar Badajoz - Reisverslag uit Badajoz, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu Van Oviedo met de trein naar Badajoz - Reisverslag uit Badajoz, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

Van Oviedo met de trein naar Badajoz

Blijf op de hoogte en volg Louis

14 Mei 2022 | Spanje, Badajoz

Zaterdag, 14 mei 2022

Van Oviedo naar Badajoz

Met de trein

Vandaag is mijn transfer Oviedo van noord west Spanje, naar Badajoz. Dit ligt een stuk zuidelijker tegen de Portugese grens aan. Het was wat puzzelen om de juiste verbindingen te krijgen. Maar de trein en een overstap in Madrid was de meest gunstige. Een totale afstand van +/- 900 km.

Badajoz ligt in de provincie Extremadura. ik ben daar wel eens met de auto geweest. Maar Badajoz ben ik toen “vergeten” aan te doen. Wel o.a. Caceres en Merida etc. Waarbij ik Merida het meest fascinerend vond door de goed bewaard gebleven Romeinse geschiedenis. Ook loopt door die streek een Camino naar SdC. vanaf Sevilla. Een tocht die vanwege te lange trajecten en eenzame stukken te zwaar voor mij is. De trein wordt een lange zit, maar daar heb ik zelf voor gekozen.

Mijn treintje vertrekt pas iets over tienen in Oviedo, dus tijd zat. Ik wandel vanuit het hotel richting statie en stop onderweg in een barreke om te ontbijten. 

Er zitten al wat jonge gasten, rugzakken bij met de jacobsschelp er op. Dus die zijn ook onderweg. Maar dan van noord naar zuid. Dwars door een pittig wild natuurgebied. Teveel echt klimwerk waar mijn botten te oud voor zijn. 

We vertrekken bijna gelijktijdig. Zij volgen de koperen jakobsschelpen in het trottoir en ik zie in de verte het treinstation al.

Op het station is het niet erg druk. Tegen de tijd dat mijn trein vertrekt staat er een man of dertig en moeten we de ticketcontrole door. Je hebt allemaal een gereserveerde coupé en zitplaats. 

De stations controleuse zegt precies waar je moet gaan staan voor waar de juiste coupé stopt. Het scheelt geen tien cm. 

Er zit weinig volk in de trein. We rijden door een prachtig stuk natuur, bergen en dalen met de nodige tunnels.

Soms een stationneke waar een enkeling in en uit stapt. Net voor Leon loop ik naar het barrijtuig voor koffie en een broodje. De trein stopt ondertussen in Leon en als ik terug in mijn coupé kom zit die bommeke vol. Veelal jong luidruchtig volk. Dus de rust is gedaan. Het lukt me om af en toe wat te slapen mede door het wat eentonige landschap. Tegen half drie rijdt de trein met twintig minuten vertraging het station Madrid Chamartin binnen. Mijn overstap vertrekt om kwart na drie. 

Het is razend druk op die statie, vanuit dit station gaan ook veel treinen naar het vliegveld van Madrid, dus vandaar. Mijn trein staat al vermeldt op het grote scherm, maar nog geen perronnummer erbij. Dus tijd voor een snelle pint. Als ik terug kom is het meeste volk weg. Even later wordt omgeroepen dat mijn trein vertraging heeft. Met daarna een aankondiging dat een locale trein aan die van mij gekoppeld wordt. Dan plots bericht dat we toch op tijd vertrekken. Nu zit de trein meteen vol. Mede omdat de passagiers uit de vervallen trein bij ons gevoegd zijn. 

Nu rijden we wel door een zeer afwisselend landschap. Van heuvels tot hoge bergen, fruit en vele kilometers olijfbomen. Tot uitgestrekte weidegebieden waar grote groepen koeien en (wilde ?) paarden grazen. Er stappen nu alleen nog mensen uit. Soms in de kleinste negorijen. We stoppen in verschillende steden waar ik al geweest ben. Het valt me op dat de buitenwijken er zo troosteloos uitzien. Terwijl in het centrum de meest mooie historische zaken bewaard gebleven zijn.

Een oud baasje wat een tijdje naast  me zit probeert af en toe een gesprek aan te knopen, maar ik begrijp er niks van. Natuurlijk door mijn beperkte Spaans, maar ook door het dialect wat hij spreekt. Als hij uiteindelijk uitstapt is bijna de gehele trei leeg. Badajoz is het eindstation en we komen tegen tien uur daar aan.

Buiten het station staan wel taxi’s maar de chauffeurs zitten in de kroeg denk ik. Tot er eindelijk eentje opduikt en me naar mijn “hotel Condedu” brengt.

Het hotel oogt nu niet meteen het meest luxueuze en de buurt lijkt in het licht van een enkele lantaarn ook wat minder aantrekkelijk. Ik check snel in. Krijg mijn sleutel  en naar boven. Kamer is groot en schoon. Valt niet tegen. 

Dan rap nog even naar een barreke naast het hotel om een pint en een tapa. Fles water gekocht voor op de kamer. Daarna koffer uitpakken en te bedde. Morgen weer op ontdekkingsreis.....


  • 16 Mei 2022 - 09:37

    Gerrie:

    Hoi Louis,
    Wederom mooi beschreven reisverslag. Ik mis wel de foto's die je pas 1x heb toegevoegd.
    Ben nu al benieuwd naar je ervaring in Badajoz.
    Geniet er lekker van.

  • 16 Mei 2022 - 16:44

    Jan Muurmans:

    Dag Louis,

    We zijn paar dagen weg geweest. Net terug. Ik ben weer bij met het lezen van de je reisverslagen.
    Blijft een genot om de verslagen te lezen.
    De contacten met Wil en Piet aldaar zijn goed verlopen.
    Ik wens jou nog een prettig verblijf in Spanje toe. Tot zien in Roosendaal. Groetjes van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louis

Hallo allemaal, Welkom op mijn site. Hierin komt de info die ik onderweg naar Santiago de Compostela regelmatig zal bijwerken. Ik hoop hiermee mijn familie, vrienden en bekenden op de hoogte houden van de wetenswaardigheden.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 125
Totaal aantal bezoekers 361425

Voorgaande reizen:

07 April 2024 - 11 April 2024

18 Stedentripje Londen

07 September 2023 - 12 September 2023

17 Verona stedentrip

05 Mei 2023 - 27 Mei 2023

16 Zuid Spanje en wat zwerven

22 November 2022 - 26 November 2022

15 France et Nice, la vie en rose......

06 Mei 2022 - 30 Mei 2022

14 Spanje El Norte en wat zwerven...

10 Februari 2022 - 10 Maart 2022

13 Langs wat Spaanse steden....

23 September 2021 - 31 Oktober 2021

12 Wandelen van Porto naar Santiago de Compostela

15 Juli 2021 - 02 Augustus 2021

11 Frankrijk op herhaling juli 2021

08 Oktober 2019 - 23 Oktober 2019

10 Spanje, stedentrip herfst 2019

02 September 2019 - 06 September 2019

9 Even de zinnen verzetten in Frankrijk.......

06 Mei 2019 - 28 Mei 2019

8 Van Porto tot Napels

30 April 2018 - 30 Mei 2018

7 blik op Frankrijk en Spanje Mei 2018

22 Oktober 2017 - 10 November 2017

6 Door Frankrijk met de auto langs gebaande paden.

04 Mei 2017 - 25 Mei 2017

5 Spanje van Madrid naar Alicante mei 2017

25 September 2016 - 30 Oktober 2016

4 Wat zwerven in Noord Spanje sept. 2016

06 September 2015 - 31 Oktober 2015

3 We gaan weer naar Santiago de Compostela

09 September 2012 - 17 September 2012

2 reis naar Rusland m/n Moskou en St Petersburg

11 April 2011 - 17 Augustus 2011

1 Te voet naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: