1e dag in Badajoz - Reisverslag uit Badajoz, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu 1e dag in Badajoz - Reisverslag uit Badajoz, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

1e dag in Badajoz

Blijf op de hoogte en volg Louis

15 Mei 2022 | Spanje, Badajoz

Zondag 15 mei 2022

1e dag in Badajoz

Hotel Condedu.

Ik word pas tegen tienen wakker. Betekent dat het reisje gisteren toch wel vermoeiend is geweest. Badkamer in en poedelen. Het ziet er allemaal redelijk nieuw uit. Later blijkt dat men het hotel etage voor etage aan het opknappen is. Het oogt allemaal eenvoudig, maar het is schoon. Daar gaat het om. Voor alle extra franje moet je toch maar betalen. 

Ik vraag bij het weggaan aan de receptie om een plattegrond van de stad. Die zijn op..., Jammer, maar ik moet straks toch naar de VVV. 

De receptionist wijst me de weg naar het centrum een kleine honderd meter lopen bij de kathedraal. Als goed katholiek weet ik dat er rond de kerk altijd horeca aanwezig is. Zo ook in Spanje dus ik vind snel een plekkie voor mijn ontbijtje. Op het terras, beetje wind houdt de zaak koel.

Wat een verschil is Badajoz met Oviedo. Oviedo vooral brede goed onderhouden straten en Badajoz, smalle wat smoezelig aanziende straatjes. Ik denk toch de Portugese invloeden hier. 

Ik laat me het ontbijtje smaken en ga daarna naar de VVV. Gesloten, maar een bordje op de deur verwijst naar een andere vestiging die zondags wel open is. Ook niet erg ver lopen door wat winkelstraatjes. Veel leegstand, ook hier.

De VVV man is uiterst vriendelijk en neemt de tijd om me wegwijs te maken.

Ik loop een rondje om wat te wennen aan de nieuwe omgeving. Dan even de mooie kathedraal in voor een kaarsje en een globale indruk. 

Lopend door de smalle straatjes hoor ik plots een gitaar en iemand hartstochtelijk zijn verdriet bezingen. Het blijkt echter uit een luidspreker te komen op een miniem pleintje met wat terrasstoelen. Eigenlijk een goed idee om even aan te sluiten bij de andere terrasklanten die van een drankje, zon en muziek genieten. Er zitten op dat kleine pleintje drie barrekes. Waarvan ik wat later zie dat ze allemaal van dezelfde eigenaar zijn. Een wat oudere flamboyante man, die samen met zijn mannelijke partner ieder vriendelijk begroet. Degenen die er meer komen worden met gekus en omhelzingen ontvangen. Het is een geweldig plekje, bij toeval ontdekt. Ik blijf er nogal een tijdje hangen. Niemand die je wegjaagt. En de man blijft tafeltjes en stoelen aanslepen. Er worden steeds meer tapas besteld. Maar ik wil vandaag eigenlijk  wel gewoon eten, want dat is er gisteren met de treinreis bij ingeschoten. 

Dus op zoek naar een restaurant. Vlak bij het hotel is er eentje. Buiten zit alles vol. Maar binnen in de koelte is ook niet verkeerd. Ik krijg mijn plekske en de kaart en een wat oudere ober probeert zijn Frans op mij uit. Ik speel het spelleke maar mee. Ik bestel een pintje en halve salade vooraf. En dan kabeljauw met gulas (glasaaltjes) en gamba’s en een kopje koude  gazpacho er bij. Lekker glas wijn en smullen maar. Ook hier de porties overvloedig. Het oberke loopt af en aan. Een dessert kan er echt niet meer bij. Dus maar een koffie. Afrekenen graag cash. Er wordt wat gegoocheld bij de kassa, maar ik krijg wel een bonneke. Net drie tientjes kwijt en heerlijk getafeld.

De meeste mensen zijn nu ook weg. Ik volg de Spanjaarden richting siësta.

Wat later in de avond nog even naar buiten op het terras bij de bar bijna naast het hotel. Honger heb ik echt niet, beetje bijtijds naar bed. Morgen op de toeristentoer......


  • 16 Mei 2022 - 22:45

    Josefien:

    Hé Louis,
    Ik moest weer even bijlezen. In de vakantie doe je ook wel eens andere dingen dan je I-padje bijhouden...
    Maar 't is weer genieten om je verhalen te lezen en voor jou ook weer om je culinaire status hoog te houden en vooral ook genieten van de mooie omgeving. Veel plezier verder,
    Groetjes, Chiel en Josefien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louis

Hallo allemaal, Welkom op mijn site. Hierin komt de info die ik onderweg naar Santiago de Compostela regelmatig zal bijwerken. Ik hoop hiermee mijn familie, vrienden en bekenden op de hoogte houden van de wetenswaardigheden.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 96
Totaal aantal bezoekers 361420

Voorgaande reizen:

07 April 2024 - 11 April 2024

18 Stedentripje Londen

07 September 2023 - 12 September 2023

17 Verona stedentrip

05 Mei 2023 - 27 Mei 2023

16 Zuid Spanje en wat zwerven

22 November 2022 - 26 November 2022

15 France et Nice, la vie en rose......

06 Mei 2022 - 30 Mei 2022

14 Spanje El Norte en wat zwerven...

10 Februari 2022 - 10 Maart 2022

13 Langs wat Spaanse steden....

23 September 2021 - 31 Oktober 2021

12 Wandelen van Porto naar Santiago de Compostela

15 Juli 2021 - 02 Augustus 2021

11 Frankrijk op herhaling juli 2021

08 Oktober 2019 - 23 Oktober 2019

10 Spanje, stedentrip herfst 2019

02 September 2019 - 06 September 2019

9 Even de zinnen verzetten in Frankrijk.......

06 Mei 2019 - 28 Mei 2019

8 Van Porto tot Napels

30 April 2018 - 30 Mei 2018

7 blik op Frankrijk en Spanje Mei 2018

22 Oktober 2017 - 10 November 2017

6 Door Frankrijk met de auto langs gebaande paden.

04 Mei 2017 - 25 Mei 2017

5 Spanje van Madrid naar Alicante mei 2017

25 September 2016 - 30 Oktober 2016

4 Wat zwerven in Noord Spanje sept. 2016

06 September 2015 - 31 Oktober 2015

3 We gaan weer naar Santiago de Compostela

09 September 2012 - 17 September 2012

2 reis naar Rusland m/n Moskou en St Petersburg

11 April 2011 - 17 Augustus 2011

1 Te voet naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: