3e en laatste dag in Badajoz - Reisverslag uit Badajoz, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu 3e en laatste dag in Badajoz - Reisverslag uit Badajoz, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

3e en laatste dag in Badajoz

Blijf op de hoogte en volg Louis

17 Mei 2022 | Spanje, Badajoz

Dinsdag 17 mei 2022

3e en laatste dag in Badajoz

Vandaag is mijn laatste verblijfsdag in Badajoz. Dus tijd om de laatste toeristische puntjes hier op de “i” te zetten. Maar eerst even ontbijten bij de mooie, en “goedkope” bar op de Plaza d’Espagna.

Ik krijg meteen al een welkom smile van de bardame. Ze heeft het druk, de Spaanse mensen ontbijten meer in het café dan wij, maar ze gebaart naar me  hetzelfde als gisteren ?. Si signora....

Ik knabbel aan mijn toast, slokkie koffie en geniet van het moment. Ik leg mijn wandelroutes nog even over elkaar. En weet dan wel wat ik ongeveer ga doen.

Niks moet alles mag. Afrekenen en afmars.

Vandaag wordt het een rondwandeling langs de oude stadsmuren gecombineerd met de groene parkjes die daar onderdeel van zijn. Als eindpunt kom ik dan weer bij de oude brug uit. Het begin bij de Alcazaba sla ik over want dat heb ik gisteren al gezien. Het is een fikse wandeling, op sommige punten borden waarop vermeldt staat door wie en waarom een bepaalde versterking in de muur is aangebracht. Ik ben niet zo militair ingesteld, maar dit is toch wel aardig om te doen. En je steekt altijd iets op. Het is echt warm maar nog te doen omdat je veelal in de schaduw loopt. Gelukkig kom je onderweg ook wel een buurtcafé tegen die je voor weinig geld van water en zo voorziet.

In een stuk park ben ik even het spoor bijster, maar drie parkwachten, het lijken wel boa’s zetten me weer op goede spoor. Ik ben er toch een kleine drie uur mee bezig geweest.

Op het eindpunt bij de ouwe brug heb ik gisteravond een mooi terras gezien met zicht op de rivier. Ik sukkel daar met zeer droge keel naar toe. Maar pech, er is een schoonmaker bezig die verteld dat ze pas om vier uur open gaan. Dus terug en dan de stad in. Het eerste het beste terras is voor mij. Ik hoef niet lang te zoeken, zitten en een koele rakker is rap besteld. Het terras behoort bij een restaurant en regelmatig komt een maaltijd bezorger een bestelling ophalen. Ik dacht dat is oppikken en wegwezen, maar zo werkt dat niet. De maaltijd bezorger meldt zich en zegt welke bestelling hij op komt halen. Die gaan ze dan pas bereiden. Dus moet die man wachten tot het klaar is. Dan hup in de rugtas en richting klant. Het lijkt me sterk dat zo iemand daar normaal de kost mee kan verdienen.

Ik wil vandaag als afscheidsdiner nog lekkerder eten. Kijk op mijn plattegrondje naar restaurants in de buurt. Er zijn er legio. Dus op pad. De eerste twee zijn dicht, wat verderop zitten er nog drie. Daar zitten de terrassen al vol. In een smal straatje vind ik een “marisqueria “ een visrestaurant met specialiteit schelpdieren. Er is zowel plaats binnen en buiten. Ik kijk eerst binnen, maar de ober wijst me een plaats aan bij de toiletten. Nou liever niet. Dan een tafeltje buiten gekregen. De zonneschermen worden wat lager gedraaid en ik zit heerlijk in de schaduw.

Eerst een smakelijke pint met wat tapas en de menukaart bestuderen. Er staat heel veel lekkers op. Uiteindelijk kies ik in overleg met de ober voor een halve portie boquerones en daarna mijn lievelingsgerecht “Almechas a la marinera”. Alles kersvers en de almechas zijn bereid in een heerlijke saus. De knoflookgeur komt je tegemoet. Als ik al verkering zou zoeken dan lukt dat vandaag zeker niet. Ik geniet nog een koffieke en een degustiefke van de zaak. Hier ook weer afrekenen voor een vriendenprijs. Het s nu erg warm, ik loop nog een beetje rond in de stille straten en dan tijd voor siësta.

Morgenochtend moet ik vroeg op. Dus na mijn tukkie alvast maar wat inpakken. Ik heb als tussenstop een paar dagen naar Ciudad Real gekozen. Dan zit ik wat centraler als ik verder wil reizen. Ik wil ook nog even naar Herman en Marivi voor ik terug naar huis vlieg en heb naar hun plannen gevraagd. Daarbuiten is de weersverwachting hier voor de komende week bloedheet. Dus mogelijk wat oppassen met extra inspanningen.

Ik ga nog even naar buiten voor een pint en water te kopen en daarna wekkertje zetten en plat.......

• 19 Mei 2022 - 09:23

Gerrie:

Hoi Louis,
    Door jouw beschrijvingen en foto's krijgen we toch een aardige indruk van dit stadje. En niet alleen cultuur maar ook veel culinair.
    Geniet lekker verder en goede reis naar je volgende plek.
    Ik kijk alweer uit naar je volgende ervaringen.

• 19 Mei 2022 - 10:57

Antoine:

Hoi Louis

klinkt allemaal super geniet er lekker van

gr Antoine