Transfer van Ciudad Real naar Zaragoza - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu Transfer van Ciudad Real naar Zaragoza - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

Transfer van Ciudad Real naar Zaragoza

Blijf op de hoogte en volg Louis

21 Mei 2022 | Spanje, Zaragoza

Zaterdag 21 mei 2022

Transfer Ciudad Real naar Zaragoza.

Hotel Zenit Don Yo.

Natuurlijk ben ik wakker voor de wekker afloopt. Ik poedel op mijn dooie gemakske, nachtpak en toilettas zijn de laatste zaken die de trollie in gaan.

Tijd zat, ik pas mijn plan aan om op het station te ontbijten. Maar doe het gewoon in het hotel. De baas van het hotel, strak in’t pak zit ook aan koffie en toast in de bar. Onderwijl quasi nonchalant observerend hoe alles loopt. Goeie zaak vind ik, dan ben je niet altijd afhankelijk wat anderen je vertellen. Het kan natuurlijk altijd beter, maar alles is hier krakend schoon en het personeel super vriendelijk. Mij hoor je hier niet klagen. Afrekenen, trollie van de kamer halen en uit check. Taxi’s staan vijftig meter verderop in de straat.

Ik ben nu binnen tien minuten en nog redelijk okselfris op het station. Ook nog redelijk vroeg, maar haastwerk is niet mijn ding. Met wat rondkijken, beetje puzzelen en nog een koffieke drinken in de cafetaria is het zo half elf.

De vertrektijd en treinnummer stonden al langer op het matrixbord maar nu staat ook het perronnummer er bij. Koffertje door de beveiliging, electronisch ticket laten zien en ik mag doorlopen. Krijg nog even de waarschuwing dat er voor mijn trein, nog twee andere treinen van dat perron vertrekken. Gracias.

Het is dus wat drukker op het perron. Maar die verdwijnt gelijktijdig met de eerder vertrekkende treinen. Dan rijdt mijn trein het station binnen. Een superlange trein. Ik zit in coupé 24, dus moet nogal een eindje naar achter lopen. Maar ik ben niet de enige ouwe sukkelaar. Het bagagerek moet ik even verbouwen om ook mijn trollie kwijt te kunnen. Sommige mensen gaan wel heel gemakkelijk met de beschikbare ruimte om. Maar het lukt. Ik heb stoel 5a, en natuurlijk zit daar een oud dametje op. Ticket laten zien en ja hoor zij heeft stoel 5d. Dus net aan het andere raam. Ik wil daar ook wel gaan zitten, maar dat vind ze niks. De trein is ondertussen al aan het rijden. Dus eer dat madammeke verkast is zijn we honderd km verder. Ik heb deze keer nl een rechtstreekse supersnelle AVE geboekt. Deze trein rijdt afhankelijk van terrein en weersomstandigheden tussen de 170 en 300 km per uur. Dus de vierhonderd km die ik nu moet overbruggen wordt in 1 uur en 52 minuten afgelegd. De trein zit mudjevol. Ik krijg van Herman een app-je dat afhalen niet lukt.

No problem. We komen op tijd aan. Ik pak bus 34 die in het centrum vlak bij mijn hotel stopt. Voor €. 1,40 mag je niet mopperen. Met de taxi ben je afhankelijk van het drukke verkeer snel twintig euro kwijt. Je kunt op Google maps ook het af te leggen traject intikken en alle bushaltes worden gewoon getoond. Het is bijna niet meer bij te houden al die mogelijkheden in je IPhone.

Naast de bushalte waar ik afstap is een barreke met terras. Dus niet als een gek haasten naar het hotel. Maar rustig aan. Ik drink mijn pintje en leg dan de laatste 300 meter naar het hotel te voet af. Dit hotel is bekend terrein voor me. Heb er al ......tig keer verbleven. Het ligt tegen het centrum aan. Had ook nog de keus voor een hotel in het centrum. Maar daar verblijft in het weekend vaak veel jeugd die iets te vieren hebben. Dus tot zes uur s’morgens lawaai.

Net uitgepakt en gedoucht belt Herman om iets te gaan eten en alvast wat bijpraten. Goed idee, hij pikt me op met de auto en we rijden naar een uitspanning net buiten de stad. Hapje, drankje, praatje. De tijd vliegt al weer voorbij. Ik word weer bij het hotel afgezet en afspraak, morgen kijken we weer wel.

Siësta en administratie bijwerken. Tegen negenen nog even de stad in. Ik ken de weg hier ondertussen al redelijk. Het is heet, 34 gr. en razend druk op straat. Ik sukkel op mijn gemak naar de Plaza d’Espagna. Alle terrassen bomvol. Geen echte honger maar wel dorst.

Ik loop naar tapasbar “Circo”, beroemd om zijn drie specialiteiten, Russische salade, romige tortilla en uitgebakken kribspek. Ook hier druk, maar ik zie me naar de toog te wurmen. Pintje en salade besteld. Betalen en achterwaarts de drukte wat uit. Dan een vrij plekske tegen een muur en kan op een plank mijn consumpties wegzetten. En rondkijken natuurlijk. Schoon Spaans (vrouwelijk) volk. Maar ook de mannen mogen gezien worden natuurlijk. Net waar je op valt. Ik tutter mijn pintje leeg en geniet mijn salade. Dan weer naar buiten, hoewel het binnen airco-koel is. Beetje rondwandelen en wat verderop speelt een rockbandje op straat. Er staat veel jong volk bij, die alle liedjes meezingen. Er wordt gehost en gesprongen. Leutig....om te zien. Voel me nu wel een beetje oud, maar kan hier ook van genieten. Er is nog een bakkertje open. Mooi moment om wat extra water in te slaan, want ouwe mensen moeten veel drinken......  Dan weer richting hotel, ik knoei nog wat met de digitale knoppen van de airco want het geblaas van die kouwe lucht vind ik niet prettig. Beetje tv kijken tot de luiken dichtvallen ..........

• 22 Mei 2022 - 11:42

Josefien:

Hé Louis,ik ben weer bijgelezen.....
    Respect hoor hoe je dat allemaal doet met t openbaar vervoer. Ik doe t je niet na.
    En je gezellige manier van t ons mee te delen,geeft constant een glimlach op mijn gezicht, ik zie t al helemaal voor me.
    Genieten he Lowieke,wij zijn ook nog niet thuis....heerlijk na bijna 3 jaar de caravan weer van stal gehaald, t ding had nog net geen vierkante wielen...
    Tot lezens,
    Chiel en Josefien

• 23 Mei 2022 - 10:44

Gerrie:

Hoi Louis,
    Ben weer helemaal bij met de laatste 2 verslagen van de 20e en de 21e. Klinkt fijn zo'n snelle trein voor die grote afstanden. Dat scheelt weer een hoop binnenlandse vluchten. Zou best in heel Europa uitgerold mogen worden w.m.b.
    Geniet lekker verder in deze - voor jou - bekende stad.