Het begint weer te wennen......... - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu Het begint weer te wennen......... - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

Het begint weer te wennen.........

Door: Louis

Blijf op de hoogte en volg Louis

18 April 2012 | Spanje, Astorga

Hoi leutige volgers,

Geweldig hoeveel reacties er weer op staan, ik wordt er gewoon even stil van.

Ik ben weer een paar dagen aan het lopen, kon pas vandaag weer een PC-tje ritselen in Astorga waar ik vannacht blijf. Zoals jullie gewend zijn ga ik eerst even het verslag van vorige keer bijwerken en kom dan hier terug met het vervolg.

Leon.
Zondag 15 april 2012
Ik sta om 9.00 uur op. De stad in voor een ontbijtje ergens anders want mijn eigen adresje is dicht. ben nu €.4.00 kwijt. dan wat rondlummellen op zoek naar wat??. Om 11 uur naar de mis in de kathedraal. 6 misdienaars en een koor met 1 lid die tevens het orgel bespeelt.
Ik moet wat moeite doen om de dienst goed te volgen. Ondanks dat de rituelen overal eem beetje hetzelfde zijn. Na de voorbeden de collecte die in een soort mollekes zonder stok wordt gedaan. beetje probleem voor de collectanten die dat zakje open moeten houden. Wel veel privacy voor wat je geeft. Ook in de kerk geen andere pelgrims, mogen natuurlijk van de zusters uit de opvang niet naar een andere kerk.
Na de mis een koffieke en dan komt er plots een optocht met vaandeldragers etc. aan. Ik vraag bij de VVV wat dit betekent en het blijken mensen uit de provincie te zijn die een oldtimer spectakel op mogen leuken (zie fotos) Ik ga bij de ¨static show¨ kijken van allemal oude seatjes, denk aan Jack de Bruijn met zijn oldtimers en zie ook nog een heilige die verdomd veel op een goede Horecavriend uit Roosendaal lijkt. (zie fotos). Daarna een boccadillo met ham en een pintje kopen en dan terug naar het Hostal waar i mijn rugzak al vast wat ga inpakken voor maandagochtend. Ik vraag aan de schoonmaakster een grote vuilniszak die ik op maar knip voor eventuele stortbuien. Peter Mies belt nog en we praten bij over de laatste dagen en mijn vertrek. later ga ik nog wat eten, maar in het restaurantje waar ik zit is verder niemand. Als ik de uitbater vraag is het antwoord dat in de goede week heel veel geld is uitgegeven en dat het weer wachten is op de volgende salarisstorting.
Ik ga terug, zet de wekker op 5.30 uur. Ben eigenlijk vergeten te kijken hoe laat het licht is. heb ook nog geen echt pelgrimsgevoel maar ga er van uit dat dat nog wel komt en val in slaap.

Maandag 16 april 2012
Van Leon naar Villadangos del Paramo.

Ik lig om 3.30 uur al wakker. Blijf draaien tot 5.30 uur. Teveel overdag geslapen denk ik. Denk terug aan vorig jaar toen ik ook bijna gepakt stond on weg te gaan en Cor Sperber belde met het slechte nieuws van Geert. Spring toch maar uit bed, douchje, inpakken, afrekenen en dan sta ik om 6.30 uur buiten. Stikdonker natuurlijk. Nu geeft het niet zo, want ik moet de stad nog uitlopen. na 10 minuten een barretje open. DIRECT STOPPEN NATUURLIJK. Al teveel meegemaakt dat ik doorliep en er dan uren niks meer kwam. Een lieve dame achter de toog. bestel een café americano (grote zwarte koffie) en een boccadillo met tortilla patatas. Brood krakend vers en de tortilla eigenlijk te zwaar voor de ochtend. maar ja. ik moet op krachten blijven. Ik koop nog een paar zoete repen voor de suikertjes en daar gaatie weer.
Er staat een wandelaarster stil het is een spaanse en ze twijfelt aan de weg. Ik wijs haar op de bronzen schelpen in het trottoir en ze kan ook weer verder. We lopen ongeveer even hard en ik voel dat ze niet samen op wil lopen. Ik zet even de pas er in en ben ze zo weer kwijt. Ik ben eigenlijk zo de stad Leon uit. Het wordt gelukkig al licht en dan loopt het toch wat beter. in de beschrijving staat dat er een routewijziging is, oppassen voor een doodlopend oud pad en dan keuze uit twee mogelijkheden.
ik moet bij een kerk de weg oversteken en maak dan beginnersfout nr 1. Lopen en lezen gaat niet tegelijk, dus ik zie en stoeprand niet en BATS daar ligt de ouwe weer. De tijd dat ik nog kon valbreken is al lang voorbij. Met mijn 66 is het meteen liggen. Mijn waterflessen vliegen uit mijn rugzak en mijn stokken over de weg. Ik krijg een flinke tik van de rugzak in mijn nek. Ik krabbel overeind en kijk of er niemand staat te lachen buiten mijzelf. Mijn hand bloed als een rund, maar mijn bullen zijn zo te zien nog heel. Ik raap alles bij elkaar, steek over en ga bij een muurtje even zitten. Pak mij EHBO kitje, lik mijn wondjes schoon en het blijkt dat alleen mijn middelvinger een scheurtje vertoond. Ik plak er een pleisterke op, drink een slokje water voor de schrik en ben er weer bij. Up you go en beter uitkijken lullo. Even verderop is de route splitsing en kan ik kiezen uit de mooie door het land. Of de 3 km kortere via een zandpad langs de weg. Ik kies de easy way today. Ik heb al zoveel moois gezien in mijn leven dat ik wel even zonder kan.
ik kom nog wat fransen tegen die terug komen lopen. Ik vraag of er iets is, maar zij gaan de mooie weg. gelukkig dan is het wat rustiger op de mijn pad. Het is inderdaad eentonig maar het stoort me niet. Kom nog langs een kerktoren waar ooievaars nestelen. Ik zeg dat ze niet naar Roosendaal hoeven vliegen voor een heel goede vrouwelijke kennis van me want die zit niet op een kindje te wachten heeft ze me recent nog verteld. Ik kom een dorpje in en zie eindelijk een barretje. Ben eigenlijk weer toe aan een drankje. Als ik aankom zie ik een bord dat de bar wegens familie omstandigheden is gesloten. Dus DIKKE PECH geen koffie en ik wordt moe. ben twee weken geleden met de pil gestopt voor mij rugje, maar nu voel ik weer leven. Het is druk met wandelaars veel fransen wat duitsers en een ier. Allemaal ouwe knarren net als ik. net voor het dorpje waar ik moet zijn is een chauffeurscafé. meten stoppen, drinken en drie kwartier rust. dan gaat het wel weer een beetje. Ik sukkel op mijn gemakje naar het dorpje en een half uur later sta ik voor het Hostal Libertad in Villadangos del Paramo. Ik krijg de grootste kamer aan de achterkant dus geen last van het vrachtverkeer wat langs rijdt. Ik ga meteen liggen om te rusten, want ben toch wel erg moe na zo eerste wandeldag. Blijkt toch dat he snel aan vormverlies lijdt op je 66e. ik slaap net als ik wordt wakkergebeld door de sportzaak in Roosendaal waar ik een wandelbroek besteld had. ik zeg dat ze hem terug kunnen sturen omdat ik al in Spanje zit en ondertussen gesteld ben. dan maar bedje uit en douchje, beetje gewassen. Morgen ook mijn rugzak nog wat anders inpakken, want alles zit nog niet voor het direct pakken. Oa paspoort en fotoos van Lieske zitten niet goed. Dan ga ik een pintje drinken en wacht tot om 20.00 uur het restaurant open gaat. Er zijn nog meer pelgrims. Ik hoor ook wat nederlands bij twee mannen. Ik zeg dat ik ook nederlander ben, maar krijg bijna geen reactie. Ook goed natuurlijk. Een beetje verderop een paar engelsen doe ook nog nooit een woord spaans hebben gesproken of gehoord. De dienster probeert de kaart uit te leggen en wijst bij het woor "Pollo" op haar buik. Ik snap niet dat ze daar " kip" mee wil bedoelen. Als ze albondigas zegt komen de negelsen er helemaal niet uit. Ik zeg dat het " meatballs" zijn. oftewel gehaktballetje. Ze vinden het maar een raar worrd zeggen ze op hun flegmatieke engelse manier. Ik eet mijn potje op, drink nog een wijntje en ga naar bed.

Dinsdag 17 april 2012.
Van Villadangos del Paramo naar Hospital de Orbigo.

Ik wordt na een redelijke nacht weer uitgerust wakker. Wel wat stijf van het vallen denk ik. Ik hoef vandaag maar 16 km dus tijd zat. Ik pak mijn ontbijtje en lach nog even met de engelsen. De vrouw heeft slecht geslapen maar hij niet. Ik zeg dat ik hem gisteravond twee glazen cognac zag drinken en dat je dan wel slaapt natuurlijk.
Zal vandaag wat rustiger van start gaan. Gisteren te snel te hard vertrokken en dat wreekt zich later op de dag. Beter naar het lijfje luisteren. Het is weer wat rustiger met wandelaars. Volgens mij starten er heel veel in het weekend die dan maandags massaal vertrekken. De weg is wat eentonig en er staan een harde wind. Na een tweetal uurtjes een barreke en stoppen geblazen. Ik drink een sapje en neem nog een stukje taost. De vrouw van de bar zegt dat er in de namiddag regen verwacht wordt en woensdag heel de dag. ik ga daarom snel weer op ,pad en tegen de middag loop ik Hospital de Orbigo in langs een prachtig gerestaureerde brug. Waar volgens de overlevering een ridder ooit een gelofte over een halsketting had gedaan. Om deze gelofte teniet te doen heeft hij een aantal andere ridders bevochten en mocht de gelofte breken. Deze ketting hangt nu in SdC om de nek van het beeld van St Jac in de kathedraal.De dorpsbewoners spelen deze slag nu elk jaar na wat een heleboel toeristen naar het plaatsje trekt. De rest van het jaar is het echter uitgestorven en komen er alleen pelgrims langs. Ik logeer to deze brug in Hostal Don Suero de Quiniones. Het is een mooi Hostal met zicht op de brug. Ik krijg een schone kamer, maar na toiletbezoek blijkt het water afgesloten. ikke de hospita er bij gehaald en zij zorgt voor stromend water. Echter allen koud en ik moet wachten tot haar zzon thuis komt die het kan verhelpen. Dus een kattewasje, dan een pintje en broodje en vervolgens het dorp in voor een Pc. ik vind er eentje, maar dan blijkt er een probleem met internet wat ze niet opgelost krijgen. Dan maar siesta.

Tegen etenstijd ene wijntje gedronken en dan komt de zoon zeggen dat het probleem met warm water is verholpen. oké, ik besluit toch eerst maar te dineren. We zijn echter maar met twee gasten. De andere is een nurkse pelgrim waar ik geen hoogte van krijg. Er is ook geen menu, je kunt alleen van de kart eten. Dus dat doen we dan maar in het cafédeel waar we meteen de voetbal van R. Madrid tegen Munchen kunnen volgen. De andere man doet zijn mond alleen maar open om te eten en verder geen worrd. Na de voetbal reken ik meteen mar af, want ze gaan pas om 8.30 uur open voor ontbijt. Ik weet niet hoelaat ik zal vertrekken , maar dat vind ik toch wat te gek. Dus naar boven en naar bed.

Woensdag 18 april 2012
van Hospital de Orbigo naar Astorga.

Ik ben vaak wakker, denk aan Lieske en hoe zij dit had gevonden om zo lang rond te trekken. Dan toch maar om 6.00 uur het bed uit. Scheren, tandjes cleanen en dan onder de douche en er meteen onderuit. GEEN warm water. Potverdrie. dan maar weer een kattenwasje voor de meest elementaire lichaamsdelen, verder inpakken en wegwezen. Ik kan toch geen klacht indienen want alles is nog in diepe rust. Als ik de buitendeur dichttrekt komt meteen die andere man achter mij aan, even spraakzaam als gisteren. Ik negeer hem verder ook, kijk even of er al iets open is vor ontbijt, maar alles dicht en donker. ik loop het dorp uit en daar net buiten de keus uit twee routes, langs de snelweg of door het land. Ik zie een bordje dat in het volgend dorp en barretje genaamd Piris om 7.00 uur opengaat. Ik volg dat pad en ondanks dat het nog donker is licht het zand al zo op dat ik redelijk uit de voeten kan. Dan voel ik een paar druppels. Ik loop wat sneller en ben om 7.30 uur in het volgend plaatsje. Het barreke is nog dicht. Een man staat op vervoer te wachten en zegt dat ze rond 7.45 uur open zullen gaan. Dan maar even wachten, want ik weet niet wanneer ik wat tegenkom. Ik doe alvast mij regenbroek aan en de hoes van mijn rugzak om, beter dan straks nat te zijn. Dan komt de eigenaar van het barretje met zijn vrouw en een kwartier later zit ik aan de koffie en toast met jam. Aardige lui die het vooral van de pelgrims moeten hebben en steeds vragen of ik nog iets wil. Ik reken af en loop naar buiten. Er komen net twee pelgrims aan. Ik heb ze al een keer gepasseerd op een eerdere dag. Olla Bienos dias Neerlandais zeggen ze tegen me. Ik weet niet hoe ze weten dat ik nederlander ben, maar de tamtam gaat weer aardig snel. toch weer weñl leuk dat die mensen zo reageren terwijl anderen je nog niet aankijken. Het is weer een aardig pad en ik krijg ook wat meer loopgevoel. De paden zijn niet echt goed met veel rolkeien dus goed uitkijken dat je er niet op stapt want an ga je. Het landschap golft wat op en neer en de eerste zweetdruppeltjes komen er weer uit. Wel anders als vorig jaar, want de natuur is nog koud en er waait weer een gure wind. Het blijft echter droog eb dat loopt toch veel lekkerder. De grond is van een leemsoort die droog keihard is, maar zodra het regent spiegelglad wordt. Regelmatig lopen me nu ook weer pelgrims voorbij. Veel spanjaarden en franse echtparen en ik kom ook een japanner tegen. Af en toe ook een rare vogel, zoals david die een oude hippie is en een fruitstalletje tegen een ouwe schuur uitbaat. Je mag wat drinken en geven wat je wil. Hij zit daar een heel jaar zegt. Soms blijft er een man slapen en af en toe een vrouw. Ik bedank voor het aanbod. dan weer verder en net voordat dit pad weer samensmelt in een andere route kom ik bij een groot kruis met uitzicht op Astorga. De japanner staat op mij te wchten en vraagt om een fotote maken. No problem en hij maakt er een van mij. Dan verder en loop ik tegen 12.30 uur Astorga in. Ik ga eerst naarde VVV om een Hostal, maar zie in mijn gidsje een heel mooi hotel vlakbij de kathedraal. Ik vraag bij de VVV en daar zeggen ze dat het nogfal prijzig is, maar pelgrims krijgen korting. Ik denk aan de eravring met de vorige Hostal en bijna ongeassen op pad te gaan. ik denk Louiske laat hem maar eens lekker uit .......... en neem in het mooie Hotel Gaudi in Astorga een kamer. Tien minuten later lig ik in bad. Uitgebreid badderen en voel me heerlijk bekomen. Een badlaken van 3 cm dik en leve de luxe. De voetjes houd ik wel wat droog want die moeten nog wat uitharden, zij krijgen een koude douche en moeten daar maar tegen kunnen. Dan bedenk ik dat ik mijn wandelstokken mis. Ik haast me naar beneden naar de balie va het hotel Niks gezien meneer. Dan naar de naastgelegen VVV. Is natuurlijk gesloten tot 16.00 uur. Niks anders te doen dan wachten, dus eerst wat eten en dan wat rondkijken. naar de kathedraal, inkom €. 3,00 ook voor pelgrims. Dus dat doen we niet . Ik geef weer wel wat extras aan een arme parochie in de provincie. Om 16.00 uur naar de VVV en HOERAA mijn stokken staan daar. Toch maar wat rustiger aan doen Louiske wat straks gaat het echt weer een keer mis. Ik vraag naar een internetwinkel en ga daarnaar op zoek. Er is er maar 1 in Astorga en ik weet niet hoe druk het is met al die pelgrims die onderweg zijn. Want dat valt ondertussen wel op. Ik ben zeker niet alleen. Het lijkt net of het met de dag drukker wordt. Vraag me toch af of ik dat vorig jaar op dezelfde manier heb ervaren of dat het nu extra opvalt. Wel veel ouderen natuurlijk want de jeugd zie je enkel in de vakantie.

Nou girls en boys dit was het weer even. Nog wat fotos en dan weer tot de volgende, is altijd weer afwachten waar het kan. Ik heb ook nog een paar fotos bij het vorige verslag gezet.

hasta luego,

louis
Nog even deze dag afmaken. Nadat ik zo een 3 uur achter de Pc heb gezeten. Toch wel zin in een hapje. Het klasse restaurant in het hotel is op woensdag dicht. jammer maar eilaas. Dus onderweg op de bonnefooi maar ergens binnen. ik stik van de kou en heb graag een portje of sherrieke. Krijg het de ober niet uitgelegd. Dan zeg ik Aperitievo en hij snelt naar achteren komt met een fles cream sherry af. Wel zoetr, maar ik krijg het weer wat warm. Dan bestellen, tientjemenu. Ik neem soep van de dag. Wel lekker, maar volgens mij is er spek meegekookt of zo, want de soep is erg zwaar. Sopas de cocido of zo. Zal het wel aan Marivi vragen als ik in Zarragoza ben. Dan een ardig lapje vlees en een sinaasappeltje voor de vitamientjes.
Wegspoelen met een vino de mesa en na drie kwartier sta ik weer in de regenkou. Dus hop naar mijn sjieke kamer en plat.
Tijdens het voetbal kijken Barca tegen Chelsey geloof ik val ik in slaap

tot morgen

• 18 April 2012 - 17:24

Corry En Jac:

Hoi Louis,
    Fantastisch dat je de draad zo op kunt pakken!
    Veel sterkte toegewenst!!
    De Bruijntjes.

• 18 April 2012 - 17:34

Gemma Schijvenaars:

Hee Buurman Louis van de Hoenderberg,
    Heb al die tijd met bewondering en plezier uw verslag gelezen en trots op uw doorzettingsvermogen het einddoel te bereiken wat er ook gebeurt. Denk stilletjes dat Lieske inderdaad met u meeloopt en ook erg trots op u is. Wij genieten van uw verhalen hier achter de pc, uw manier van schrijven is bijzonder prettig en daardoor komen de beelden hier in Roosendaal vanzelf voorbij. Veel succes op u tocht en hoop dat het mag brengen wat u verlangt. Geniet er van !
    Vriendelijke groetjes, Gemma (dochter van Cor en Dina Schijvenaars)

• 18 April 2012 - 19:26

Chiel En Josefien:

Geweldig Louis, die verslagen van jou.
    Je moet straks toch eens serieus gaan overwegen om je verhaal uit te geven, wat zul je daar veel mensen een plezier mee doen. Super, een lach en een traan!
    Wel voorzichtig hé, niet teveel van die snoekduiken maken, daar kunnen die 66-jarige botjes niet echt goed tegen. :(
    Veel succes en veel loopplezier weer.

Lieve groetjes, Chiel en Josefien

• 18 April 2012 - 20:10

Joop En Heidi Jansen:

Goedenavond Louis.
    Ik kijk weer uit naar je reisverslagen, kunnen wat mij betreft niet lang genoeg zijn.
    Veel wandelplezier toegewenst, en geniet van je "buitenlandse" aandacht, en laat je landgenoten zich maar in hun sop gaar koken.
    Groet van Joop

• 18 April 2012 - 20:55

Dim En Petra:

Hoi Louis.
    Wat een verhaal zeg ,we zijn blij dat je de draad weer opgepakt hebt .
    en wat leuke foto's heb je gemaakt .
    groetjes uit Roosendaal .
    Dim en Petra

• 18 April 2012 - 21:49

Piet:

louis ik heb veel bewondering voor jou en hoop over een tijdje weer een biertje met jou te drinken

hou vol tot ziens

• 19 April 2012 - 08:14

Ingrid En Peter:

Het eerste stuk zit er weer op. Lichaam en geest weer op 1 lijn. Zet hem op.

• 19 April 2012 - 08:44

Ton:

Louis,

Prachtig verslag, de start was goed,maar om nou gelijk in de goot te gaan liggen. Was dat om die nurkse pelgrim misschien aan de praat te krijgen????

Je coordinatie vriend.

• 20 April 2012 - 11:46

Frans Van Der Linden:

Beste Louis,
    Morgen gaan we opweg naar Mafrid en daarna met de trein naar Sahagun.
    Kennelijkis het weer redelijk.
    Als we de weersberichten mogen geloven.
    Misschien tot ziens inSantiago, want jij bent al ver gevorderd.
    Met vr. groet,
    Frans