Een regenachtige koninginnedag....... - Reisverslag uit Portomarín, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu Een regenachtige koninginnedag....... - Reisverslag uit Portomarín, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

Een regenachtige koninginnedag.......

Door: Louis

Blijf op de hoogte en volg Louis

30 April 2012 | Spanje, Portomarín

Maandag 30 april 2012

Van Sarria naar Portomarin

Hoi allemaal,

Vandaag de draad weer opgepakt, want ledigheid is des duivels oorkussen. Even terug mijn rustverslag afwerken en dan gaan we hier weer voort.

Ik heb jullie reacties allemaal weer gelezen. Ben er ook erg blij dat het thuisfront me zo volgt. Moeten we straks nog maar eens een stevige pint op drinken.

Ik slaap niet al te best en sta om 6.00 uur naast de lakens. Doe op mijn gemakje en pak maar een rugge pilleke om de laatste dagen ook nog zo probleemloos door te komen. Ik heb ze tenslotte toch bij en het fonds betaald nog steeds. Ik stuur herman Roels nog een sms-je want hij treedt vandaag toe tot de orde van de 65 plussers. Dus ook een ouwe...... geworden.

Klokslag 7 ur sta ik aan het ontbijtbuffet en doe me tegoed aan bijna alles wat er staat. Er is ook een groep jonge meiden van een jaar of twintig, maar zij worden naar een andere zaal gedirigeerd waar een lange tafel klaar staat.
Om 7.30 uur sta ik gepakt en gezakt buiten en het is gelukkig droog.

De weg ken ik onderhand wel dus zit zo in de klim naar de oude stad van Sarria. Kom weer langs het kerkje van gisteren. ik loop langs diverse pelgrimshuizen, maar het is nog zeer rustig. Voor mij een paar mannen die net vertrokken zijn aan hun nieuwe kloffie te zien.
Ik sta zo buiten de stad en dan gaat het langzaam klimmen zegt de beschrijving. Het moet eigenlijk zijn het stijgt verrektes hard en daarom kom je langzaam vooruit.

Het pad is redelijk goed en ik haal een paar spaanse meiden in die kakelend op weg zijn. Dan wordt ik weer ingehaald door een clubje ongeregeld en is het weer wat drukker. Een km of 4 verderop begint het te regenen en ik zie de meeste mensen een bar in vluchten. Mij krijgen ze echter niet klein en ik loop lekker door. Stop onderweg even om mijn regenbroek en hoesje an te doen, maar dan verder want smelten doe je er niet van.
De natuur rondom is mooi en een waterig zonneke wisselt af met alleen waterig. Het blijft nat. Ik loop een spaans meisje voorbij wat dacht ik staat te wachten op iemand die even in de bosjes zit. Een tijdje later hoor ik ze constant praten achter me. Als ik omkijk zie ik dat ze alleen loopt met een head setje van een telefoon op en doorlopend aan het bellen is.

De beschrijving zegt dat het vandaag een mooie route is en dat je door zo een twintig dorpjes komt. Het klopt allemaal en de meeste dorpjes hebben zelfs geen naambordje. Wel weer overal honden op de werf en soms zelfs zwervend. Ik weet niet wat ze te eten krijgen van de baas, maar ze kijken niet op of om. Nogal wat anders dan in Frankrijk waar je om de twee huizen wel bijna aangevlogen werd.
Als het weer flink gaat hozen kom ik net langs een bar, het is al bijna half elf en heb zin in koffie. koffietje, sapke en koekske en dan maar weer verder. Er staan regelmatig afstandsstenen langs de weg en als ik deze mag geloven zit ik al minder dan 100 km van SdC.
Ik doe maar rustig aan, en dat is nodig ook ondanks de mooie paden toch op blijven letten op wortels, stenen en ander ongerief.
Ik moet vandaag 23 km en het gaat wat lang duren voel ik aan mijn voetjes. Mijn conditie is oke en ik kan goed duurloopjes van langere tijd doen. Ik probeer vooruit te kijken want de plaats waar ik moet zijn ligt aan een stuwmeer is me gezegd. Als ik daar eindelijk aankom en me meldt bij mijn gereserveerde slaapadres, schijnt er iets te zijn met het telefoonnummer wat niet klopt, dus geen kamer en volle bak dus geen plek. Ik vraag de eigenaar van de betreffende Hostal om een alternatief en hij is zo vriendelijk om wat collegas te gaan bellen. Hij spreekt vloeiend duits en vraagt aan me wat een kamer mag kosten, maar dat maakt me niet zoveel uit, als ik maar niet hoef te zoeken. Binnen twee minuten een kamer aan de overkant van de Hostal en de man loopt even met me mee. Zo gepiept en om hals twee sta ik ingeschreven bij Pension Arenas in Portomarin.
Rugzakkie naar boven, natte kloffie uit en dan eerst een pintje en kamer voor morgen laten reserveren. Morgen nog een pittige dag van ruim 25 km en v/a woensdag wordt het wat kalmer met de km-ters. Dan douchen, wassen en Pc zoeken, die ik gevonden heb zoals je merkt.

Nu even geen nieuws meer. Probeer nog wat fotos te uploaden en dan even rusten.

Adios en tot rap,

Na de Pc stop loop ik nog even naar de Hostal met de vriendelijke man die me zo snel aan een goed ander adres hielp. Bestel een wijntje, maar hij wil zelf niks drinken. Peter en Elly Mies bellen nog even met het laatste Koninginnedag nieuwe uit Roosendaal.
Dan nog even kletsen met de kastelein van de Hostal. Hij spreekt vloeiend duits en dat kan natuurlijk ook niet anders als zoals hij zegt 30 mjaar in Duitsland hebt gewerkt. Twintig jaar op vliegveld Frankfurt en nog 10 jaar met een spaans restaurant. Door omstandigheden retour spanje, daar een Hostal begonnen en over 2 jaar met Duits pensioen. Hij weet nog nieyt wat hij met het Hostal gaat doen, wel heeft hij op een grote lap grond 59 fruitbomen gepland. waarom 59, is zijn geluksgetal zegtie en dan heeft hij straks wat aanvulling op pensioen vanuit de fruitbomen.

Ik wens hem geluk en reken mijn wijntje af. €. 1,20. Ik geef hem 2 euro en zeg laat maar zitten voor de telefoonkosten. Dat wil hij weer niet en over euro 1,50 worden we het eens. Aardige vent. Ik sms nog even met Roosendaal Frans die ook onderweg is en hij schiet aardig op. Ook slecht weer onderweg en hij zit nog een dag of 4 achter me.

Dan naar mijn iegen onderkomen en maar direct aan tafel. Er is een dagkeuzemenu. Ik bestel als voorgerecht iets wat ik niet ken en het is een soort wittekoolsoep met o.a groenekoolbladeren, aardappels en bonen. Zware kost maar wel smakelijk. Ook het stoofvlees wat ik als hoofdgerecht bestel gaat er wel in. Je kunt merken dat er in deze streek zware arbeid verricht wordt waar je stevig bij moet eten.
Nog een yoghurtje en een koffie met neut en dan richting witte lakens. Ik pak alvast in wat ik niet meer nodig heb en kijk wat TV. De kamers zijn wat gehorig, maar op wat winderige mensen na hoor je na tienen niet veel meer.
Val vanzelf in slaap



  • 30 April 2012 - 15:59

    Piet:

    Louis het is goed te horen dat je goed voor uit gaat maar blijf bij de les want je weet nooit,
    ik lees als je terug bent moet er een pint gedronken worden dat is een goed idee .

    louis de gr Piet alders

  • 30 April 2012 - 16:59

    Dennis En Lian:

    hoi louis,
    mooie verslagen heb je weer geschreven.
    we vinden het leuk dat je er zo veel tijd aan besteed.
    vandaag was het mooi weer hier in roosendaal.
    wel jammer van al die regen daar.
    maar de zon gaat nog wel schijnen voor jou daar hoor.
    dat weet ik zeker zet hem op he je bent al een heel eind.
    groetjes dennis en lian.

  • 30 April 2012 - 17:04

    Ton:

    Hai Louis
    Hoe pas staat nog steeds in de goede versnelling zover ik kan lezen en als je regelmatig een versnapering pakt komt er ondanks de regen geen water in de versnellingsbak.
    Hier gaat alles naar wens.
    Groeten van Wil en mij


  • 01 Mei 2012 - 10:08

    Gerrie Vd Meerendonk:

    Hoi Louis,

    In Den Bosch was het een zonovergoten sfeervolle dag met goede muziek en veel gerstennat. Ik begrijp dat je nu onder de 100 km zit, dus de klus is bijna geklaard.
    Geniet maar lekker en zal duimen voor een paar droge dagen.
    Volgende keer meld ik me vanuit Blanes, want ik heb even een korte vakantie van 2 weken met Joke & Nico Kuipers.
    Heel misschien probeer ik nog even over te steken naar de westkust om jou te feliciteren met de prestatie. Maar dat laat ik dan nog wel even weten, want dat is wel een flink eind.
    Misschien kan je aangeven wanneer je in SdC denkt aan te komen?
    Succes iig met je verdere tocht.

  • 01 Mei 2012 - 12:02

    Ad En Jeanne:

    hallo louis zo te lezen ga je er lekker tegenaan je bent niet bang voor een buike regen dat zijn pas mannen het einde van de trip komt al in zicht goed zo ga zo door maar als je weer terug bent mag jij het biertje en wij de koffie oke groetjes ad en jeanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louis

Hallo allemaal, Welkom op mijn site. Hierin komt de info die ik onderweg naar Santiago de Compostela regelmatig zal bijwerken. Ik hoop hiermee mijn familie, vrienden en bekenden op de hoogte houden van de wetenswaardigheden.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 475
Totaal aantal bezoekers 362262

Voorgaande reizen:

07 April 2024 - 11 April 2024

18 Stedentripje Londen

07 September 2023 - 12 September 2023

17 Verona stedentrip

05 Mei 2023 - 27 Mei 2023

16 Zuid Spanje en wat zwerven

22 November 2022 - 26 November 2022

15 France et Nice, la vie en rose......

06 Mei 2022 - 30 Mei 2022

14 Spanje El Norte en wat zwerven...

10 Februari 2022 - 10 Maart 2022

13 Langs wat Spaanse steden....

23 September 2021 - 31 Oktober 2021

12 Wandelen van Porto naar Santiago de Compostela

15 Juli 2021 - 02 Augustus 2021

11 Frankrijk op herhaling juli 2021

08 Oktober 2019 - 23 Oktober 2019

10 Spanje, stedentrip herfst 2019

02 September 2019 - 06 September 2019

9 Even de zinnen verzetten in Frankrijk.......

06 Mei 2019 - 28 Mei 2019

8 Van Porto tot Napels

30 April 2018 - 30 Mei 2018

7 blik op Frankrijk en Spanje Mei 2018

22 Oktober 2017 - 10 November 2017

6 Door Frankrijk met de auto langs gebaande paden.

04 Mei 2017 - 25 Mei 2017

5 Spanje van Madrid naar Alicante mei 2017

25 September 2016 - 30 Oktober 2016

4 Wat zwerven in Noord Spanje sept. 2016

06 September 2015 - 31 Oktober 2015

3 We gaan weer naar Santiago de Compostela

09 September 2012 - 17 September 2012

2 reis naar Rusland m/n Moskou en St Petersburg

11 April 2011 - 17 Augustus 2011

1 Te voet naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: