We zitten weer in de Spaanse pyreneen - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu We zitten weer in de Spaanse pyreneen - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

We zitten weer in de Spaanse pyreneen

Door: Louis Kriesels

Blijf op de hoogte en volg Louis

09 September 2015 | Spanje, Roncesvalles

Woensdag 9 september, Roncevalles/Burguette.
Hoi friends. We zijn ondertussen weer een stukje verder in de tijd. Gisteren ivm het feest van herkenning om Herman en Marivi weer te zien, geen tijd mer gehad om het IPadje op te starten. Maar niet getreurd, ik zal trachten om de laatste dagen nog even te reconstrueren. Dus maandagavond me laten verwennen in het restaurant van Le Cheval Blanc. Een Ricard vooraf en een half flesje Loirewijn zorgden voor een verkwikkende nachtrust Vive les cuisiniers de France. Petje af hoe ze met geen dure ingrediënten een smakelijk potje kunnen bereiden.
Dus dinsdagochtend om 6.00 uur naast het bedje en om 7.00 uur stipt beneden. Als eerste aan het voor Franse begrippen uitgebreid ontbijt. Stokbrood wat een aanslag pleegt op je verhemelte omdat het krakend vers door de bakker wordt ôbinnengebracht.
Ik geef de dienster een compliment voor de eenvoudige maar schone kamer. Afrekenen en op we go. Goed dat ik gistermiddag nog getankt heb, want de eerste 45 km kom ik geen pompje tegen. Scheelt weer een stukje duwen. Ik zit zo weer op de snelweg en kan goed door tot aan Bordeaux. File, maar ik kan blijven rijden. Wel om de paar km stoppen om een paar euro te offeren aan de tolweg. Maar net over de Spanse grens werk an de weg dus alles vast. Maar na 20 minuten Frans en Spaans gefoeter en getoeter rijdt alles weer. Even verderop krijgt mijn TomTom wat kuren omdat een wirwar van tunnels en kruisingen zelfs mij in verwarring brengt.ik gok en met wat geluk blijf ik de correcte richting houden. Het is ondertussen 1 uur geworden en zelfs het meegenomen restje speculaas van Vd Bemd wordt er onder de Spaanse zon niet beter op. Dus stoppen bij het eerste wegrestaurant voor een boccadillo con jamon en een flesje water. Ik neem voor alle zekerheid nog maar een kleine portie met gevulde calamares. Niet teveel eten, want vanavond in Zaragoza wil ik nog wat plek hebben voor de Tapas bij Los hermanos Theresa, een zeer bekende localiteit in die contreien.

Ik sta om 16.15 uur bij de familie Roels voor de deur. Hartelijke ontvangst, even bijpraten en dan meteen op pad met Herman omdat hij ook met vakantie gaat en nog wat af moet werken. Ook heeft hij schade gereden aan zijn Mercedes. Ik bied aan om in Nederland te kijken wat gebruikte onderdelen kosten en gelijktijdig belt Peter Mies die me aan een contactadres helpt.
Nog even een kleine tapasstop met een pintje en dan terug naar huis. Daar zijn ondertussen Diolinda en Juan, twee andere vrienden aangekomen en we wisselen weer internationale kussen uit. Ik parkeer mijn auto bij Herman op de werf en dan snel een opfrisbeurt.
Om 21.45 ur zitten we aan tafel en mag Marivi weer de bestellingen plaatsen. Voor 7 personen, want ondertussen is ook zoon Patrick met zijn wederhelft aangeschoven. Allerlei heerlijks komt voorbij, ook de laatste nieuwe tapa van het huis, een tomatenijsje die op een kleine salade wordt geserveerd. Ongekend lekker. Om 00.30 uur kruipen we onder het laken.

Woensdagochtend vroeg wakker. Ik verwissel wat zaken van trollieke naar rugzak en andersom. Dan onder de douche en even buiten lopen. Iets verder in de straat bij Herman een kerkje, ik ga kijken, maar krijg een lading steekmuggen te verduren. Dus fluks weer terug. Herman is naar de bakker met z'n elektrische fiets, accu dus onderweg leeg. Ik met de auto van Marivi naar Herman en hem opgesleept anders hadden we nog oud brood gehad.
Ontbijt, gezellig met z'n vijven en tegen elf uur brengen Herman en Juan mij naar het station in Zaragoza. Het eerste plan de bus vanuit Logrono komt te vervallen, was toch te omslachtig.

Herman helpt even om aan het juiste kaartje te komen en we nemen afscheid. Mijn trein gaat om 13.00 uur, heb dus tijd zat en zoek een bakske koffie en mijn puzzelboekje. Ben nog even in spanning of ik geen opmerking zal krijgen over mijn wandelstok met ijzeren punt en schroef deze er dus maar even af. Je weet nooit met al die nieuwe veiligheidsmaatregelen.
Treintje komt en ik er in. No problemen met de stok. Er was gezegd dat ik een rechtstreekse sneltrein Zhou hebben, maar het blijkt dat we toch nog op een tiental stations stoppen. Op zich geen probleem ik dut en ik kijk wat en om 15.17 uur rijden we Pamplona in. Naar het busstation is ruim 3 km en het is 29 graden. Dus gekozen voor een taxi met airco. Aardige chauffeur en net als ik meertalig. Dus overal en paar woorden van.
Hij zet me weg bij het grote busstation en ikke naar binnen. Meteen naar de ticketbalie want er gaat nog maar 1 bus vandaag richting. Roncevalles en die moet ik hebben. Bij de betreffende balie staan al een man of vijftien, de meesten volbepaktnet als ik. Gelukkig hoeven Ze niet allemaal met mijn bus mee en ik heb zo mijn kaartje. Dan is het zoals een echte pelgrim betaamt weer maar eens wachten en mensen kijken.

Tegen half zes komt de bus, maar de chauffeur wil eerst koffie.
Dan worden de rugzakken ingeladen en ik zeg net op tijd dat ik er een dorpje eerder uit moet. Dus mijn zakkie krijgt samen met wat trollies van andere reizigers een plaatsje apart.
We rijden Pamplona uit en zitten zo in de haarspeldbochten. Ook hier weer stops in de diverse dorpen waar alleen en enkeling uitstapt. Dan het plaatsje Burguette, ik stap uit, pak mijn spullen en na1 keer vragen ben ik in mijn tijdelijke verblijfslocatie Hostal Burguette. Melden en gelukkig heeft Herman zijn werk goed gedaan en heb ik voor twee nachten een bedje.
Opfrissen in een schone kamer en dan is het tijd voor de Cena oftewel avondeten. Half tien, maar ik probeer me weer zsm aan het Spaanse tempo aan te passen anders zit jeuk weer alleen te eten. Hotelier, is een aardige vent en ze hebben een keuzemenu voor €.14,50 incl brood en wijn.
We babbelen een beetje half Spaans/Frans en ik vraag of hij een adres weet om te pitten in Zubiri, waar ik vrijdag wil slapen. Even later krijg ik een kaartje met naam en telefoonnummer en heeft hij de kamer geregeld. Ikke blij en we schenken nog maar eens in. Reizen maakt dorstig, maar is ook vermoeiend en ik ben blij dat ik naar bed kan.



  • 09 September 2015 - 22:52

    Peter En Elly Mies:

    Hoil Louis , petje af ,wel voorzichtig hè Gr.

  • 09 September 2015 - 22:56

    Gé En Jeanne Nollen:

    Hé Louis,
    We reizen met je mee !! Nogmaals veel succes en geniet!!
    Hartelijke groeten.

  • 10 September 2015 - 10:56

    Hanneke Vos:

    Hoi Louis
    Goede reis ,zoals ik lees gaat het met de gewoonlijke strubbels.
    Geniet en ben voorzichtig !
    Ik geniet van je verslag!
    Groetjes Ad en Hanneke

  • 10 September 2015 - 10:58

    Petra En Dim:

    Hoi Louis.
    Geweldig , we doen het niet na, maar wel voorzichtig doen he.
    gr

  • 10 September 2015 - 13:29

    Carlo Kolthoff:

    Hoi Louis veel succes deze keer
    Groetjes carlo en Juliette

  • 11 September 2015 - 17:10

    Herman Roels:

    Hoi Louis,

    Fijn te horen dat het allemaal goed is gegaan met je reis naar RoncesValles.
    Mijn schoonmoeder was weer aan de betere hand gelukkig, en zo zijn wij dus donderdag ochtend rond noon, vertrokken vanuit El Burgo de Ebro. En waren rond 2030 in Comillas, gelegen tussen Santander en Gijón. We staan op een camping aan zee, en het is hier erg mooi, dus vandaag heel de dag hier, en morgen verder.
    We hebben het nog over jou gehad, dat je vandaag weer aan het wandelen was,als alles gegaan is zoals voorzien..En we zullen meerdere keren aan je denken, wetende dat je nu weer de camino aan het doen bent, al is het nu maar 800 km, een peuleschilletje voor jou, na je tocht van 1900 km, toen je vertrok vanuit Roosendaal. Maar alle respect van ons hoor, want zoals Juan al zei, wij kunnen nog geen 800 meters lopen.
    Het was voor ons weer leuk je te mogen ontvangen en iets voor je te kunnen betekenen, daar jij zo veel meer voor ons doet, i.v.m. boodschapjes en inlichtingen winnen in Nederland, voor ons, als het gewenst is.
    Louis veel succes en fuerza voor de camino. Als je iets nodig hebt, je weet je hoeft alleen maar even te bellen en ik stuur de bezemwagen (haha)
    Misschien komen we elkaar tegen, als wij terugrijden naar Zaragoza, volgende week.
    Adios amigo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louis

Hallo allemaal, Welkom op mijn site. Hierin komt de info die ik onderweg naar Santiago de Compostela regelmatig zal bijwerken. Ik hoop hiermee mijn familie, vrienden en bekenden op de hoogte houden van de wetenswaardigheden.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 390
Totaal aantal bezoekers 361955

Voorgaande reizen:

07 April 2024 - 11 April 2024

18 Stedentripje Londen

07 September 2023 - 12 September 2023

17 Verona stedentrip

05 Mei 2023 - 27 Mei 2023

16 Zuid Spanje en wat zwerven

22 November 2022 - 26 November 2022

15 France et Nice, la vie en rose......

06 Mei 2022 - 30 Mei 2022

14 Spanje El Norte en wat zwerven...

10 Februari 2022 - 10 Maart 2022

13 Langs wat Spaanse steden....

23 September 2021 - 31 Oktober 2021

12 Wandelen van Porto naar Santiago de Compostela

15 Juli 2021 - 02 Augustus 2021

11 Frankrijk op herhaling juli 2021

08 Oktober 2019 - 23 Oktober 2019

10 Spanje, stedentrip herfst 2019

02 September 2019 - 06 September 2019

9 Even de zinnen verzetten in Frankrijk.......

06 Mei 2019 - 28 Mei 2019

8 Van Porto tot Napels

30 April 2018 - 30 Mei 2018

7 blik op Frankrijk en Spanje Mei 2018

22 Oktober 2017 - 10 November 2017

6 Door Frankrijk met de auto langs gebaande paden.

04 Mei 2017 - 25 Mei 2017

5 Spanje van Madrid naar Alicante mei 2017

25 September 2016 - 30 Oktober 2016

4 Wat zwerven in Noord Spanje sept. 2016

06 September 2015 - 31 Oktober 2015

3 We gaan weer naar Santiago de Compostela

09 September 2012 - 17 September 2012

2 reis naar Rusland m/n Moskou en St Petersburg

11 April 2011 - 17 Augustus 2011

1 Te voet naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: