Fooling around in Salamanca...... - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu Fooling around in Salamanca...... - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

Fooling around in Salamanca......

Door: Louis Kriesels

Blijf op de hoogte en volg Louis

09 Oktober 2016 | Spanje, Salamanca

Zondag, 9 oktober 2016
Vandaag De dag des Heere, als rustdag bedoeld, dus ik pas me graag aan. Aankleden en ik zie dat het me gisteravond toch weer gelukt is om wat vlekken op mijn pantalon te creëren. Terug de kast in. Dinsdag in Zaragoza kan hij naar de wasserij.

Ik stap om half elf mijn ontbijtlocatie in. Buenos dias en ga maar zitten, want mijn bestelling wordt al in vragende vorm uitgesproken. Ik installeer me met wat Salamanca info, want ik moet mijn route voor vandaag nog voorbereiden.

Koffie, warme toast en pen en papier. Al de bezienswaardigheden liggen natuurlijk redelijk dicht bij elkaar.
De plattegrond van Salamanca is doordacht samengesteld. Alle genummerde interessante punten hebben een aparte kleur gekregen. Je kunt dus snel je eigen interesses bepalen. Musea, kerken etc. wat je maar wil.
Ik heb hier al het eea gezien. Schrijf toch wat punten op en besluit om een beetje per deel van het oude centrum te werken. Anders sjouw ik elke keer van hot naar her.
Zo gezeed, zo gedaon. Afrekenen en down town.

Op de Plaza Major is het wel heel rustig. Ga nog even bij de VVV langs, maar er is geen interessante muzikale info. Ik loop door naar de kathedraal waar ik gisteren de processie heb gezien. Er is net een mis begonnen. Ik kan dus het aangename met een zondagsplicht combineren. De mis meemaken en van het prachtige interieur genieten. Ben ik nog netjes, want er zijn toeristen die tijdens de mis met een selfiestick rondlopen en filmen.

Ik offer na de mis nog een kaarsje voor Lieske en diegenen die me lief zijn. Bij de beelden die gisteravond binnen gebracht zijn liggen nu ook veel bloemen.
Ik ga weer naar buiten. Kijk om een foto te maken, maar alles is wel zo kolossaal groot dat mijn cameraatje dat niet kan bevatten.
Dan richting oude romeinse brug.
Kijken, zoeken maar geen brug te zien. Plattegrond geraadpleegd en dus verkeerd gelopen. Ik had de verkeerde kerk als uitgangspunt gemomen. Dus terug. Dan wel op de goede weg en kruis de restanten van de Cueva de Salamanca. Aardig als bezienswaardigheid geen spektakel punt. Wel een mooie geschiedenis. Het voert te ver om hier alles over te vertellen, dus zie Google.
Dan wat steegjes en ik beland in een groen parkje met een mooi uitzicht over de verre omgeving. Verder en de weg voert omlaag naar de gezochte oude romeinse brug. Er zijn eigenlijk geen mooie punten om van daaruit de brug te fotograferen.

Terug omhoog, ik zoek eigenlijk een koele versnapering maar stuit op museum Art Nouveau en Art Deco. Lijkt me wel aardig om mijn gedachten te verzetten en €. 2,00 entree staat natuurlijk niet in verhouding aan wat ik allemaal aan cultuur op kan zuigen.
Ze hebben een pracht verzameling art deco kunst. Je ziet wel eens iets voorbij komen bij het programma kunst en kitsch, maar nu zie je van dichtbij hoe verfijnd sommige stukken gemaakt zijn.
En als je daar wat doorheen kijkt hoe de emancipatie van de vrouwen daar vorm in krijgt.

De bovenverdieping is buiten sieraden, bijna geheel gewijd aan een verzameling oude poppen. Ook mooi, maar daar loop ik wat sneller doorheen. Ook de museumwinkel boeit me niet, dus naar buiten. Zeker een aanrader om dit museum aan te doen als je hiervan houdt.

Dan wordt het toch echt tijd voor een pint. Ik vind met wat moeite een zaak waar ik even aan de bar kan zitten. Leuke meid, smakelijk glas bier. Ik lust er nog wel eentje. Heb nog niet veel honger, maar zie tapas met bloedworst in de vitrine. Dus una tapa con mircillo por favor. Smakelijk hapje, weer even gerust dus afmars. Buiten ziitten de terrassen weer vol met etende mensen.

Voor mij nog te vroeg, cultureel zit ik eigenlijk ook wel aan mijn tax vandaag. Dus richting Plaza Major, om vanaf een terras met een goed glas wijn de voorbijgangers te zitten bekijken. Als ik na vieren wat wil gaan eten een beetje buiten het toeristengewoel, zijn daar de restaurants al gesloten. Ik verdrink deze tegenvaller met nog een glas wijn en een tapa jamon om toch iets in mijn lijf te hebben. Dan naar mijn siesta plekje.

Om half negen sta ik weer op de Plaza Major. Nu wel weer veel volk op de been, maar rustiger als gisteren. Er zit nu bijna nog niemand te eten, dus sluit ik me daar maar bij aan. Neem als aperitief alvast naar een pintje. Mensjes kijken blijft een mooie bezigheid, en ook hier lopen wat types rond hoor.
Alle variaties tussen bedelaar en mannequin komen voor.
Je kunt hier van de horeca zeggen wat je wilt, maar de glazen zijn hier brandschoon. Je kunt aan de achtergebleven schuimrandjes in de glazen precies zien hoe vaak je gedronken hebt.
Nu in mijn geval was dat zeven keer eer het glas leeg was. In betere tijden had ik daar maar twee slokken voor nodig.

Ik vind een aardig restaurantje net buiten de grootste drukte.
Leuk,menuuke en ik bestel als voorgerecht Tempura, dat zijn gegrilde groenten en als hoofdgerecht Merluza een bepaalde vissoort. Glaasje huiswijn er bij en ik laat het me smaken.
Er zit een reisgezelschap te eten, de begeleidende reisleider zit aan een tafeltje vlak bij mij.
Je wil niet weten hoe vaak hij lastig gevallen wordt met de meest simpele vragen. Zelfs waar het toilet in het restaurant zit.

Ook in dit gezelschap is natuurlijk iemand die probleempjes met een lach nuanceert. Met hem kom ik in gesprek. Het is een groep Australiërs op rondreis met de bus door Europa. Ik zeg dat ik Nederlander ben. Zij komen nog twee dagen naar Amsterdam zegt de man. Hij kent ook veel mensen in Australië met Nederlandse roots. Ik geef aan daar ook nog familie te hebben. Wie niet ?, antwoord hij. Australië is a melting pot en lachend nemen we afscheid.
Ik tracteer me nog op wat meloen als dessert. Afrekenen en richting Hostal. Buiten zijn de horecamensen het terrasmeubilair al aan het opstapelen. Het is vroeger afgelopen dan gisteren.
Morgen iedereen weer aan het werk........

De rust.






  • 09 Oktober 2016 - 23:34

    Jeanne En Gé Nollen:

    Dag Louis,
    Héél goed van jou om vandaag een rustdag in te lassen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louis

Hallo allemaal, Welkom op mijn site. Hierin komt de info die ik onderweg naar Santiago de Compostela regelmatig zal bijwerken. Ik hoop hiermee mijn familie, vrienden en bekenden op de hoogte houden van de wetenswaardigheden.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 335
Totaal aantal bezoekers 364193

Voorgaande reizen:

03 Mei 2024 - 29 Mei 2024

19 Weer even naar Spanje..

07 April 2024 - 11 April 2024

18 Stedentripje Londen

07 September 2023 - 12 September 2023

17 Verona stedentrip

05 Mei 2023 - 27 Mei 2023

16 Zuid Spanje en wat zwerven

22 November 2022 - 26 November 2022

15 France et Nice, la vie en rose......

06 Mei 2022 - 30 Mei 2022

14 Spanje El Norte en wat zwerven...

10 Februari 2022 - 10 Maart 2022

13 Langs wat Spaanse steden....

23 September 2021 - 31 Oktober 2021

12 Wandelen van Porto naar Santiago de Compostela

15 Juli 2021 - 02 Augustus 2021

11 Frankrijk op herhaling juli 2021

08 Oktober 2019 - 23 Oktober 2019

10 Spanje, stedentrip herfst 2019

02 September 2019 - 06 September 2019

9 Even de zinnen verzetten in Frankrijk.......

06 Mei 2019 - 28 Mei 2019

8 Van Porto tot Napels

30 April 2018 - 30 Mei 2018

7 blik op Frankrijk en Spanje Mei 2018

22 Oktober 2017 - 10 November 2017

6 Door Frankrijk met de auto langs gebaande paden.

04 Mei 2017 - 25 Mei 2017

5 Spanje van Madrid naar Alicante mei 2017

25 September 2016 - 30 Oktober 2016

4 Wat zwerven in Noord Spanje sept. 2016

06 September 2015 - 31 Oktober 2015

3 We gaan weer naar Santiago de Compostela

09 September 2012 - 17 September 2012

2 reis naar Rusland m/n Moskou en St Petersburg

11 April 2011 - 17 Augustus 2011

1 Te voet naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: