Per trein van Vigo naar Zaragoza - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu Per trein van Vigo naar Zaragoza - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

Per trein van Vigo naar Zaragoza

Door: Louis Kriesels

Blijf op de hoogte en volg Louis

14 Mei 2019 | Spanje, Zaragoza

Dinsdag 14 mei 2019.

De nacht half slapend/wakend doorgekomen. Om een of andere manier bang om me te verslapen. Tegen zessen dan maar uit bedgesprongen. Recht de douche in, reispak aan en trollie dichtritsen. Beneden in het hotel is men nog bezig om de bar te openen. Dus nog geen koffie, dan maar op de statie een bakkie doen. Aardige man die mijn sleutel aanneemt en goede reis wenst.

Buiten is het nog donker, wel volk op straat weer op weg naar het werk. Het is al 17 graden en de dag moet moet nog beginnen. Ik loop in 20 minuten naar het station. Was bij het aankomen meer tijd kwijt, maar moest toen nog wat zoeken in het regenweer.

Net voor zevenen op het station, mijn trein staat nog niet op het bord maar de bar gaar net open. Aardig volk achter bar, de man doet erg zijn best om Engels te spreken. Ik bestel een americano, er is geen toast dus dan maar een croissantje genomen.
Naast mij komt een dame staan, duidelijk een pelgrim en die daar ook erg naar ruikt. Ze heeft denkelijk al een paar weken geen stortbadje meer gezien, en er zeker ook niet onder gestaan.
Voordeel is wel
dat de vliegen meer haar kant uitgaan.

Gratis glaasje water voor bet pilleke en dan maar weer het bord raadplegen. Nu staat er wel een trein op, wel de juiste tijd maar een ander treinnummer. Toch maar even steun gezocht bij de kaartjesverkoper. No problem sir, de trein vertrekt op spoor 9.
Dus daar naar toe, er staat een klein treinstel maar met weer een ander treinnummer. Maar er is nog tijd dus mogelijk komt de andere nog binnen.

Het treintje blijft echter staan, nog maar eens gevraagd, maar ik moet daar toch instappen. Er zijn bijna geen reizigers dus de conducteur zegt u mag gaan zitten war u wilt. Ik weet dat ik Ourense moet overstappen en dat vijf minuten destijds voor heb.
Ons treintje blijft echter naar staan en vertrekt een kwartier te laat. Er is veel enkelspoor en de inkomende trein moet eerst van de lijn af.

Ik vraag de conducteur hoe het nu gaat met de aansluiting in Ourense. Hij lacht, No problem, want de trein in Ourense zal op ons wachten. Men zal dit hier wel gewend zijn.

Het is ruim vijf kwartier treinen naar Ourense en je rijdt door een prachtig gebied. Het treinspoor volgt veelal de rivier, die vaak breed is en soms weer smalle stukken door de rotsen met snel stromend water.
Soms moeten we even wachten tot een tegemoetkomende trein op een zijspoor gaat, maar uiteindelijk komen we toch in Ourense. De aansluitende trein staat klaar, instappen, gereserveerd plekje zoeken en dan klaar voor de lange zit.

De treinreis duurt een hele dag en in principe moet ik vanavond om 19.16 uur in Zaragoza aankomen. Het is een combi van stop en sneltrein en ik rijd deels door een gebied waardoor ik ook gewandeld heb naar Santiago de Compostela.
De trein zit redelijk vol met naast mij een jonge kerel die op zijn laptop films aan het editten is.

Ik kijk wat naar het landschap, beetje dommelen en in mijn puzzelboekje met doorlopers bezig zijn. Soms even naar net barrijtuig lopen voor een koffie en klein hapje en dan weer zitten. Ik heb tijd zat en vind deze manier van reizen best ontspannend.

We passeren veel voor mij bekende plekken, maar wandelpaden zijn niet meer te herkennen. Ook is men in Spanje nogal veel met nieuwe spoorlijnen bezig. Dus er zal nogal wat gewijzigd worden in de diverse trajecten. Wat ook invloed heeft op wandelpaden natuurlijk.

Bij sommige stops stappen mensen uit en vullen leeggekomen plaatsen zich met nieuwe reizigers. De man naast mij vertrekt op een gegeven moment ook. Plaatsmakende voor een jonge gast, IPhone op schoot en dopjes in de oren. Dus weinig communicatie mogelijk, ik zit daar ook niet meteen op te wachten, maar een goedendag is snel gezegd.

We komen op tijd aan in Zaragoza, de trein heeft de vertraging grotendeels ingelopen. Ik krijg een App-je van Herman dat hij onderweg us. We spreken af bij het grote busstation aan de zijkant wat voor hem makkelijk parkeren is.

Even later stopt zijn Mercedes en kan het feest van herkenning weer beginnen. Hij zet me af bij mijn hotel en gaat dan een parkeerplaats zoeken. Dan kan ik me ondertussen even opfrissen. Even later op het terras, bijpraten en dan El Tubo in. De buurt met tappas barrekes in Zaragoza. Herman heeft weer een paar nieuwe ontdekt. Dus daar gaatie weer. Beetje bijpraten, smikkelen en smullen. Tegen twaalven slaat toch de vermoeidheid toe. Herman heeft nog een adres maar dat houden we te goed. Ik ga naar bed en Herman richting zijn huis. Morgenmiddag eetafspraak, dus nu even rust......








  • 15 Mei 2019 - 07:48

    C.Sperber:

    Louis, alsnog je verslag kunnen lezen dus je hoeft je geen zorgen te maken voor het niet doorkomen van je laatste verslag. De aankomst in erder verslag zullen we morgen wel weer zien.
    Nog veel plezier ,
    Cor

  • 17 Mei 2019 - 16:44

    Josefien:

    Veel plezier en lekker eten met je ouwe makker.....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Zaragoza

Louis

Hallo allemaal, Welkom op mijn site. Hierin komt de info die ik onderweg naar Santiago de Compostela regelmatig zal bijwerken. Ik hoop hiermee mijn familie, vrienden en bekenden op de hoogte houden van de wetenswaardigheden.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 399
Totaal aantal bezoekers 364620

Voorgaande reizen:

03 Mei 2024 - 29 Mei 2024

19 Weer even naar Spanje..

07 April 2024 - 11 April 2024

18 Stedentripje Londen

07 September 2023 - 12 September 2023

17 Verona stedentrip

05 Mei 2023 - 27 Mei 2023

16 Zuid Spanje en wat zwerven

22 November 2022 - 26 November 2022

15 France et Nice, la vie en rose......

06 Mei 2022 - 30 Mei 2022

14 Spanje El Norte en wat zwerven...

10 Februari 2022 - 10 Maart 2022

13 Langs wat Spaanse steden....

23 September 2021 - 31 Oktober 2021

12 Wandelen van Porto naar Santiago de Compostela

15 Juli 2021 - 02 Augustus 2021

11 Frankrijk op herhaling juli 2021

08 Oktober 2019 - 23 Oktober 2019

10 Spanje, stedentrip herfst 2019

02 September 2019 - 06 September 2019

9 Even de zinnen verzetten in Frankrijk.......

06 Mei 2019 - 28 Mei 2019

8 Van Porto tot Napels

30 April 2018 - 30 Mei 2018

7 blik op Frankrijk en Spanje Mei 2018

22 Oktober 2017 - 10 November 2017

6 Door Frankrijk met de auto langs gebaande paden.

04 Mei 2017 - 25 Mei 2017

5 Spanje van Madrid naar Alicante mei 2017

25 September 2016 - 30 Oktober 2016

4 Wat zwerven in Noord Spanje sept. 2016

06 September 2015 - 31 Oktober 2015

3 We gaan weer naar Santiago de Compostela

09 September 2012 - 17 September 2012

2 reis naar Rusland m/n Moskou en St Petersburg

11 April 2011 - 17 Augustus 2011

1 Te voet naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: