2e dag in Oviedo - Reisverslag uit Oviedo, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu 2e dag in Oviedo - Reisverslag uit Oviedo, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

2e dag in Oviedo

Blijf op de hoogte en volg Louis

12 Mei 2022 | Spanje, Oviedo

2e dag Oviedo

Donderdag 12 mei 2022

Ik verlaat om tien uur het hotel. Weersomstandigheden frisjes en regen verwacht. Ik heb dus maar een jackie aangetrokken. Ik zoek mijn stamcafé voor deze dagen op voor het ontbijtje. De barman van gisteren is er weer. Buenos dia’s en hij vult zelf mijn bestelling al in. Er zitten ook weer klanten die ik gisteren al gezien heb. Ik krijg mijn koffieke en toast con tomate, een eenvoudig doch smakelijk ontbijtje. Waarbij de tomaat nu niet is gepureerd maar met de hand heel fijn gesneden. Dus kersvers. Beetje olijfolie en zout er op als smaakmakers. Ik tik bij het weggaan €. 3,00 af en hasta manãna.

Het stukje wandelen door het mooie park gisteren is goed bevallen. Dus weer maar doen en wat gerichter kijken. Ik ben er zeker niet alleen, veel oudjes die hun dagelijkse bewegingsrondjes maken en kleuterklassen die op een speelweide spellekes doen. Een oase van rust en groene long in deze drukke stad. Alles wordt netjes onderhouden. En een antieke kiosk is men aan het opknappen.

Ik wandel weer richting oud centrum. Net als overal niet echt groot, dus alle bezienswaardigheden dicht opeen. Er zijn nogal wat “Palacios” bewaard gebleven. Mooie grote gebouwen waar de rijkdom van de vroegere bewoners van afstraalt. Al deze gebouwen hebben een andere veelal ambtelijk bestemming gekregen. Wat jammer genoeg betekent dat ze niet bezocht kunnen worden. Ik probeer binnen te komen bij een Palacio waar nu een rechtbank in zit. Maar ik word vriendelijk de deur gewezen. Mogelijk moet ik eerst de wet overtreden...

Het wordt steeds kouder en ik ga een koffieke drinken in een bar om wat op te warmen. Mijn volgend doel is een nonnenklooster wat te bezoeken zou zijn.

Net er voor een oud kerkje. Bij de kerkdeur zit een beroepsbedelaar met een draadloze koptelefoon op. Ik misgun de man deze luxe zeker niet maar vind het wel van de gekke. Bedelen en terwijl een kek muziekje luisteren. Als hij zijn hand  ophoud knik ik hem vriendelijk toe en loop door. In het kerkje is een dienst bezig dus ik ga ook maar even zitten. Bij het uitgaan van de kerk kijk ik nog even of anderen wat aan de hippe bedelaar geven, maar iedereen loopt hem voorbij.

De poort bij het klooster is dicht. Er hangt wel een prijslijst met gebak wat de nonnen verkopen. Mogelijk zijn ze tussen de middag dicht. Morgen nieuwe poging doen.

Ik doe nog een drankje op een tochtig terras en zoek dan op advies van Herman  restaurant “El Gato Negro”. De zwarte kat op.

Mooi restaurant en men zou hier de Asturische specialiteit “fabes con almechas” serveren. De ober zegt dat ze het nu niet op het menu hebben staan. Jammer dan probeer ik dat morgen op een ander plek. Ik ga nu maar voor het dagmenu, smakelijk en niet duur. En na later blijkt ook zeer voedzaam. Vooraf snijbonen in een tomatensaus en als hoofdgerecht roerei met groentjes en tonijn. Om de gaatjes te vullen nog een flink stuk vruchtentaart.

Tegen half vier het restaurant uit en richting hotel voor siesta. Veel terrassen vanwege de kou leeg, maar binnen zit alles vol.

Na mijn middagdutje lukt het eindelijk om verslagen te uploaden. Dus ik ben bijna op wat foto’s na weer bij. Krijg ook een app-je dat de maten weer veilig in Roosendaal zijn aangekomen.

Om half negen weer naar buiten. De echte koude is weg, dus wat aangenamer. Het is druk op straat, ik loop richting de straat “Calle Gascona”, waar veel restaurantjes zijn. Niet om te eten want ik zit nog aardig vol. Maar om een ander adres alvast op te zoeken dat ik ook via Herman gekregen heb. Restaurante Astur, snel gevonden, dus morgenmiddag naar toe.

Ik pik nog een terrasje en mensen kijken. Het lijkt wel of donderdag hier een uitgaansavond is. Maar misschien is het hier altijd zo druk. Onderweg terug naar het hotel kom ik langs een mooie chique bar. Toch nog maar een Rioja scoren. Mooie tent, vriendelijk personeel, goei glas wijn, chipske er bij en dat alles voor de vriendenprijs van €. 2,80. Je kunt niet zeggen dat je hier gemolken wordt als toerist. Mooie gedachte om mee te gaan slapen en dat ga ik dan ook doen.......

• 13 Mei 2022 - 17:14

Ine En Jan:

geniet maar weer

• 13 Mei 2022 - 19:33

Gerrie:

Hoi Louis,

Bedankt weer voor je dagboek verhalen. Het waren er plotseling direct een groot aantal. Heb ze snel en vluchtig doorgekeken en ben weer helemaal op de hoogte van je bezigheden daar.
    Geniet er lekker van en ik kijk al uit naar de volgende editie. Wel graag wat meer foto's om een te visualiseren.

• 14 Mei 2022 - 15:38

TON JOOREN:

Louis, wat een mooie verslagen. We worden er helemaal in meetrokken. Nog veel plezier en geniet van alles. CORRIE EN TON.