Dag 5 en weer naar huis - Reisverslag uit Roosendaal, Nederland van Louis - WaarBenJij.nu Dag 5 en weer naar huis - Reisverslag uit Roosendaal, Nederland van Louis - WaarBenJij.nu

Dag 5 en weer naar huis

Door: Louis

Blijf op de hoogte en volg Louis

11 April 2024 | Nederland, Roosendaal

Dag 5

Donderdag 11 april 2024

Thuisreis

De toch wel vermoeiende en lange dag van gisteren heeft als voordeel dat ik bijna in één ruk naar vandaag. Uitgerust spring ik uit bed. Laatste douchebeurt voorlopig in dit hotel. Op mijn toilettaske na heb ik gisteravond alles al ingepakt. Dus het lijf weer aantuigen met het reispak. Dan alle reisbescheiden nog even controleren en op volgorde opbergen in mijn reistasje, de meeste tickets heb ik ook digitaal, maar ik ben nog van de ouwe stempel van zeker is zeker.

Dan naar beneden om ochtend voer. Het eerste probleempje dient zich aan. De lift op de zevende etage waar ik zit heeft het begeven “out of order” zegt een briefje op de liftdeur. Dus met de trap één etage naar beneden waar de andere liften wel werken.

Het is nog erg rustig in de ontbijtzaal. Ik vraag de dienstdoende ontbijtman of hij weet of het metrostation al weer open is. Sorry sir, ik kom van een andere kant van Londen dus weet het niet. Ik bezondig me nog één keer aan een lekker vet Engels ontbijt en dan terug naar de kamer.

De Eurostar vertrekt tegen 11.00 uur vanaf St. Pancras. Maar ook hier minimaal een uur tevoren aanwezig zijn voor security en inchecken. Ik zou best te voet kunnen gaan want plenty of time.

Ik rits mijn trollie dicht, nog een keer rondlopen, niks vergeten en daar gaatie weer. Nog even langs de balie om uit te checken. Het balie meisje twijfelt of de metro Russell Square weer open is. No problem, ik loop er wel langs.

Als ik het hotel uitstap stopt er net een taxi, ook een idee. Honderd jaar geleden dat ik daar in gezeten heb. Maar de taxi is niet vrij, hij moet een gereedstaande juffrouw oppikken. De chauffeur vraagt waar ik naar toe moet, oké sir hier net om de hoek is een taxistandplaats.

Ik wil net oversteken als er een andere taxi aan komt rijden. De chauffeur van taxi 1 gebaart naar zijn collega dat er een vrachtje klaar staat.

Taxi stopt en ik stap in. Ik vraag eerst of hij ook creditcards accepteert, want sommigen willen alleen cash. Zal wel belasting technisch zijn. Die van mij accepteert beide. Ik geef bestemming St Pancras op en hup we go.

Aardige vent die chauffeur, hij vraagt waar ik vandaan kom en vervolgens wat ik hem kan adviseren in Nederland om te bezoeken, ik geef hem zowel wat highlights in Nederland als in België. Als tegenprestatie adviseert hij mij om de stad York eens te bezoeken. Ik noteer het op mijn todo lijstje.

Even later stopt de taxi precies bij de ingang station voor de Eurostar. Ik reken cash af en rond het bedrag naar boven af. Nog een fotooke van de taxi en tot nog eens. Station in en ik check nog even het saldo van mijn Oystercard bij een betaalautomaat. Altijd handig voor de volgende keer als ik hier opnieuw naar toe zou gaan.

Ik ben iets te vroeg om al door de douane etc. te gaan en drink nog een koffieke. Daarna gaat het snel door de controles heen. Eenmaal in de wachtruimte zitten honderden mensen te wachten op het moment dat er ingestapt kan worden.

Maar de tijd gaat snel en we krijgen het seintje om te boarden. Ook hier worden de reizigers tevoren al zo gestuurd dat men redelijk dicht bij het toegewezen rijtuig is. Ik stap mijn coupé in en leg bijna automatisch mijn trollie in het bagagerek bij de ingang. Dan even mijn stoelnummer opzoeken. Ik loop daar echter voorbij dus moet een klein stukje terug. Daar staat een ouder koppel met kleindochter. Oma vraagt of ik met haar van stoel wil wisselen dan kan ze bij haar kleindochter zitten. No problem,en even later zijn we vertrokken.

Beetje doezelen en puzzelen en na een korte stop in Lille verder naar Brussel. Hier moet ik er uit en ook het oudere koppel met kleinkind. Omdat ik in de veronderstelling was dat ik bij het instappen van de andere kant was gekomen, loop ik ook die kant op. Daar zie ik dat mijn trollie verdwenen is. Mijn hart maakt een sprongetje maar niet van vreugde. Ik schrik me rot, mede omdat je maar een paar minuten hebt om uit te stappen.

Dan realiseer ik me dat ik aan de andere kant van het rijtuig moet zijn ingestapt, dus “demi tour” en gelukkig daar ligt ook mijn trollieke netjes in het rek op me te wachten.

In Brussel zou ik een half uur overstaptijd hebben om de trein naar Antwerpen te nemen. Ik had gepland om dan ook maar een snelle lunch op station Brussel te doen. Echter ik zie dat ik een eerdere trein kan nemen naar Antwerpen, dus besluit snel genomen en de lunch wordt op station Antwerpen. Het lukt allemaal perfect. Bekertje koffie en broodje kaas brengen Nederland al weer dichterbij. Ik heb nu de keus wachten op de boemel naar Roosendaal of alvast de intercity naar Essen en daar overstappen op de boemel. Het wordt het laatste. Ik ruik de stal al weer een beetje en dan kan de thuisreis weer niet snel genoeg gaan. Boemeltje en aansluitende bus in Roosendaal werken perfect. Om vijf uur stap ik mijn kotje weer binnen.

Dan weer het bekende ritueel, trollie leeg, foto van Lieske terug op het nachtkastje, douchen en het wordt vanavond een heel simpel diner. Eigengemaakte maaltijdsoep uit de frigo opwarmen met wat crackers en fruit uit blik als dessert. Mooie tegenhanger voor alle lekkere luxe food van de laatste dagen. Als ik tegen twaalven mijn eigen bedje opzoek hangt de was weer te drogen op het rekje.

Al met al een aantal heerlijke dagen in Londen mogen genieten. Culinair genoten, mooie voorstellingen gezien en het gerepareerde pootje heeft zich ook goed gehouden. Dus missie geslaagd en kan ik me met een gerust hart gaan voorbereiden op mijn volgende tripjes dit jaar………

España, Here I come……!!!!!!

En allemaal bedankt voor welke reactie dan ook……

• 21 April 2024 - 16:58

Jan M :

Generale repetitie voor komende reis goed gegaan lees ik.

Weer mooi verslag Louis.

Groet Jan

• 22 April 2024 - 09:45

Josefien:

Ga alvast je volgende trip maar uitzoeken, want dit is prima gegaan...!!!

Tot kijk.

Groetjes, Josefien

• 22 April 2024 - 11:21

Gerrie:

Hoi Louis, bedankt voor je verslagen en beeldmateriaal.

Ik kreeg gisteren pas je verslag binnen van 11 april (dag 5). Ligt dit aan mij of heb je die pas later geupload?

T.z.t. hoop ik weer de verslagen van je (op tijd) te krijgen. Ze blijven altijd prettig om te lezen.