Dag 3 verblijf in Milaan - Reisverslag uit Milaan, Italië van Louis - WaarBenJij.nu Dag 3 verblijf in Milaan - Reisverslag uit Milaan, Italië van Louis - WaarBenJij.nu

Dag 3 verblijf in Milaan

Door: Louis

Blijf op de hoogte en volg Louis

03 Oktober 2024 | Italië, Milaan

Dag 3 verblijf in Milaan

Woensdag 2 oktober 2024

Hotel Carlo Goldoni

Vandaag een druk programma. Ik heb sowieso om 16.00 uur een reservering staan bij “Het laatste avondmaal” van Leonardo da Vinci. Dit werk bevind zich in de oude refter van de Santa Maria Della Grazie. Daarbuiten wil ik ook naar het museum van Scienza en Technologica. Waar o.a. van dezelfde Leonardo een aantal vooruitziende ideeën en uitvindingen worden tentoongesteld.

Dus wassen, aankleden en naar buiten. Plu mee, want het dreigt elke dag nat te worden. Ik wil koffie drinken bij een soort kiosk in het parkje. Daar zijn echter alle tafeltjes bezet. Ik zie zo snel niks anders in de buurt. Dus dan meteen de metro maar in en even langs het centraal station. Ik heb een probleem met mijn “YesMilano-app”en daar zou een steunpunt zijn. Dus via metrolijn 4, 1 en 3 sta ik binnen vijfentwintig twintig minuten op het station. Ik zoek me rot, maar geen steunpunt te vinden. Een info dame van de spoorwegen heeft nooit van een steunpunt gehoord. Dus jammer. Ik vraag meteen of ik mijn voor vrijdag gereserveerde treinticket tevoren via internet moet valideren. Maar dat doe je door de ticket te scannen als je het perron op gaat. Ik laat de app de app en zie wel. Nu eerst koffie en wat eten. Hier zijn koffietentjes volop. Dus plekje gezocht, grote koffie, croissant en water. Ik krijg een berichtje van mijn poetsvrouwke dat mijn kotje weer aan de kant is. Dank en lief het me eventjes te laten weten. Ik neem effe rust en bekijk dan hoe ik het snelst bij het Scienza museum kan komen. Dat wordt metro 2, de groene lijn. In Milaan kun je heel veel bekijken, echter het ligt allemaal nogal ver uit elkaar.

Het loopt al tegen elven als ik de metro uitstap. Dan is het nog een kwartier wandelen. Het Scienza-museum is ook gratis te bezoeken met de YesMilano-app. maar ja als deze niet werkt…………..in uiterst geval koop ik gewoon zelf een ticket hè. De jonge balie juffrouw hoort mijn verhaal aan. Ze vraagt een collega die het ook niet weet. Dan gaat ze met de app aan de slag…….en zie zij krijgt de juiste info wel op mijn iPhoontje. Simpel als je het weet hoor. Je zoekt “via” de YesMilano app het item wat je wil bezoeken. Vervolgens kun je dan een gratis ticket of ticket met korting reserveren afhankelijk van de afspraken die zij onderling hebben gemaakt. Ik dank de jonge dame hartelijk. Nu geldt niet jong geleerd is oud gedaan, maar jongere leert oudere….

Hup het museum in. Ik heb totaal geen technische knobbel. Twee linkerhanden waar mijn vrienden alles van weten, omdat ik nogal eens op hen terugval. Maar interesse heb ik natuurlijk wel. Vanwege de tijd ga ik eerst naar de ruimte van Leonardo, ik ben er niet alleen…. Internationaal publiek en nogal wat groepen schoolkinderen. Het is een mooie en interessante afdeling waar je met verbazing de ideeën van Leonardo, met de materialen van die tijd uitgewerkt ziet. (zie verder Google). Alle andere afdelingen, varen, vliegen, transport etc. waar alle vooruitgang in de techniek van vroeger tot heden wordt getoond passeer ik in sneltreinvaart. Je kunt hier gemakkelijk een hele dag doorbrengen hoor. Ik moet echter terug naar de nog oudere tijden van het laatste avondmaal.

Dus een snelle koffie. retour metrostation en twee haltes terug metrohalte Cadorna. Van daaruit ook weer een stief kwartiertje wandelen naar de Plaza Santa Maria della Grazie. Eenmaal daar aangekomen heb ik wel even de tijd.

Er loopt en wacht veel volk. “Het laatste avondmaal” is een druk bezocht toeristisch gebeuren. Gelukkig komt er snel een plaatsje vrij op een terras. Er is daar maar één horeca bedrijf en dus een gouwe tent.

Zitten, pint en broodje besteld. Hier geen jakkende obers, niemand kijkt je weg allemaal “pianopiano”. Ik zak wat onderuit en geniet van de drukke omgeving. Maar ook het gewone leven gaat hier door want ik zie dat er bij de kerk voorbereidingen worden getroffen voor een uitvaartmis. Familie verzamelt zich al bij de kerkdeur.

Ik stap op, even de benen strekken en kijken waar ik me straks moet melden voor mijn in het Italiaans geboekte rondleiding. Een half uur tevoren moet je echter je voucher omruilen voor het echte ticket. Ik sluit dus alvast maar aan in de rij voor dat kantoortje. Het gaat redelijk snel, je moet je wel legitimeren, de ticket staat op naam en is op de dag zelf niet overdraagbaar. Ik krijg mijn ticket en wordt doorverwezen naar een loketje waar ze de oortelefoontjes uitgeven. Je moet dan wel je paspoort, ID of creditcard als borg achterlaten. Dat ga ik niet doen, het verhaal van het laatste avondmaal ken ik wel. Ik kom alleen om het kunstwerk te zien. No problem sir, het is wat u wil. Ik ga naar buiten richting ingang museum waar de gids moet staan. En kijk ze is er al, een aardige perfect engelstalige dame. We maken even kennis. Ik ben niet de enige “niet Italiaan”die zij nu rondleidt. Tijdens de tour zal het Italiaans zijn, maar direct daarna zal ze voor die dat wil nog in het Engels uitleg geven.

Je kunt bijna niet aan tickets komen, vandaar dat ik met wat mazzel deze Italiaans tour via internet kon boeken, drie maanden geleden.

Klokslag vier uur mogen we deze zeer strak geleide bezienswaardigheid binnen. In gelimiteerde groepen kun je aansluiten. Je krijgt eerst wat uitleg en dan mag je 15 minuten lang het kunstwerk bewonderen. Natuurlijk zeer indrukwekkend ondanks dat er nogal wat restauraties hebben plaatsgevonden.

Exact na 15 minuten gaat een deur open en wordt je naar buiten geleid. In ons geval gaan de Italianen weg en de anderstaligen o.a. ik blijven achter om in het Engels bijgepraat te worden. Het is toch een leerzaam verhaal en gaat vooral over de technieken die Leonardo gebruikt heeft om diepte, symmetrie en natuurlijk de diverse houdingen van de apostelen rond de tafel in beeld te brengen.

De uitnodiging daarna om nog door de museumshop te lopen sla ik vriendelijk af. Nog even de kerk zelf in voor een kaarsje. Daarna een snelle espresso in het tegenover gelegen café en dan weer richting metro. Ik ga daar nu de weg wel een beetje in kennen ondertussen, al blijft het opletten voor me. Via metrolijn 1 en 4 sta ik om half zes weer op piazza di Suza. Richting hotel zie ik in een zijstraat een miniterrasje. Even kijken dus en eureka een koffietentje waar ze ook bier verkopen.

Aardige dame, dus pint besteld, zitten en ik krijg er wat chips bij.

Morgenochtend???, si Signore, wij zijn open hoor, koffie, broodjes en alle zoete koeken die u maar wil. Ook weer geregeld…..

Dan naar het hotel, ben toch wat moe van deze pittige dag. De stappenteller geeft ruim 16.000 aan. Dus buiten de metro een kleine negen kilometer in de benen vandaag. Een uurtje plat mag dan wel. De douche daarna verkwikt en vervolgens weer naar buiten richting potje eten. Ik heb besloten naar het wat chiquer lijkende restaurant te gaan. “La Picolo Calanca”. Verandering van spijs weet je wel….

Gelukkig zijn er nu wel wat tafels bezet. Ik word met de nodige Italiaanse egards ontvangen. Tafeltje, menukaart en pintje zijn snel geregeld. De menukeuze duurt wat langer. Ik ken natuurlijk ook niet alle Italiaanse gerechten en benamingen. Maar ik ben ook niet bang voor een gokje met een gerecht hoor.

Het eten is hier niet echt duur. Soms zelfs nogal wat goedkoper dan bij ons. Het ligt er ook aan of je zoals ik nu in een buitenwijk zit of in hartje toerisme.

Ik maak mijn keus en zie via de open keuken de koks aan het werk gaan.

Mijn voorgerecht wordt uitgeserveerd. Ik bestel een wijntje en krijg een rode wijn uit Sardinië. Ook mijn pint kwam daar vandaan. Dus ik vraag de baas natuurlijk naar zijn roots. En inderdaad hij is een Sardein van geboorte. Ik laat het me allemaal, ook het hoofdgerecht prima smaken hoor. Er komen nog steeds mensen binnen. Ze worden veelal met kussen en handen schudden ontvangen, dus vaste klanten. Dit is dan ook een echt ouderwets top restaurant waar je nog als klant verwend wordt. Alles net een tikje beter….. en de baas loopt hier ook zelf rond, praatje, grapje en voor iedereen wat extra aandacht.

Ik heb uitstekend getafeld, nog een likeurtje met wat zoets van het huis en een koffietje achterop. Afrekenen en dan mijn bedje opzoeken.

Het was me het dagje wel……..

• 03 Oktober 2024 - 17:23

Leo Schijvenaars :